חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

נושאים שונים

חגי פאהן
הודעות: 202
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי חגי פאהן » 16 פברואר 2019, 22:05

הכהן כתב:
חגי פאהן כתב:
הכהן כתב:איזהו הדבר שאסור במעשה, ומצווה במחשבה?
לקנות שביתה בקצה התחום בשבת אחה"צ כשמוצ"ש הוא יו"ט, לצורך הקבלת פני רבו. מצווה לחשוב בלבו שיקנה שם שביתה, אך אסור לעשות מעשה כגון לומר שיקנה שביתה וכ"ש לשים שם לחם, כי זה הכנה משבת ליו"ט. (או"ח תט"ז ב)
על זה לא חשבתי...
זו היתה התשובה לשאלה ששאלתי במ"א, היכן חובה בשבת להרהר במה שיעשה לאחר השבת.


חלק א׳ ממעל
הודעות: 63
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 85

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 19 פברואר 2019, 17:50

בעלבוס כתב:ומה הדין בשתה חצי רביעית יין וחצי רביעית מים?
המ"ב מסתפק בזה ויש אגר"מ וחו"ב שמכריעים בנ"ר(כמדו׳).


מבין ענין
הודעות: 339
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 224 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
סטטוס: לא מחובר

חידה 96 - דבר שלחילוני אסור ולחרדי מותר?

שליחה על ידי מבין ענין » 01 מרץ 2019, 09:39

דוגמא לדבר שלחילוני אסור לעשות אותו ויחשב הדבר לעבירה, ולשומר מצוות מותר?
[לא לקנות שביתה באוניה כו' שמותר רק לת"ח כו' אני מתכוין שלכל יהודי שומר מצוות מותר הדבר, ולחילוני יש בזה איסור גמור].


מבין ענין
הודעות: 339
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 224 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
סטטוס: לא מחובר

חידה 97 - מה המקור הקדום ביותר לשימוש ב"דחליל"?...

שליחה על ידי מבין ענין » 01 מרץ 2019, 09:40

אני לא בטוח שזו ממש חידה, אבל התשובה מאד מעניינת, ואותי היא הפתיעה...


חגי פאהן
הודעות: 202
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 96 - דבר שלחילוני אסור ולחרדי מותר?

שליחה על ידי חגי פאהן » 03 מרץ 2019, 09:26

מבין ענין כתב:דוגמא לדבר שלחילוני אסור לעשות אותו ויחשב הדבר לעבירה, ולשומר מצוות מותר?
[לא לקנות שביתה באוניה כו' שמותר רק לת"ח כו' אני מתכוין שלכל יהודי שומר מצוות מותר הדבר, ולחילוני יש בזה איסור גמור].
להתייחד שני גברים עם אשה (או להיכנס לחורבה, מאותה סיבה). לחלק מהראשונים, תרי גברי ופריצי אסור, וכשרים מותר. אך לחלק אחר, גם לתרי כשרי אסור, והיא מחלוקת המחבר והרמ"א.


מבין ענין
הודעות: 339
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 224 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 96 - דבר שלחילוני אסור ולחרדי מותר?

שליחה על ידי מבין ענין » 03 מרץ 2019, 09:37

חגי פאהן כתב:
מבין ענין כתב:דוגמא לדבר שלחילוני אסור לעשות אותו ויחשב הדבר לעבירה, ולשומר מצוות מותר?
[לא לקנות שביתה באוניה כו' שמותר רק לת"ח כו' אני מתכוין שלכל יהודי שומר מצוות מותר הדבר, ולחילוני יש בזה איסור גמור].
להתייחד שני גברים עם אשה (או להיכנס לחורבה, מאותה סיבה). לחלק מהראשונים, תרי גברי ופריצי אסור, וכשרים מותר. אך לחלק אחר, גם לתרי כשרי אסור, והיא מחלוקת המחבר והרמ"א.
לא להזה התכוונתי.
כאן ההגדרה היא פרוץ או לא. אני מתכוין שההגדרה היא שומר מצוות או לא.


חגי פאהן
הודעות: 202
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 97 - מה המקור הקדום ביותר לשימוש ב"דחליל"?...

שליחה על ידי חגי פאהן » 03 מרץ 2019, 09:37

מבין ענין כתב:אני לא בטוח שזו ממש חידה, אבל התשובה מאד מעניינת, ואותי היא הפתיעה...
חיפשתי כמה חיפושים, וגם אני מופתע (אם לכך נתכוונת):
תוס' מנחות קז. ד"ה כליה עורב: פירש בקונטרס מסמרות חדין תוחבין בראש גג ההיכל לכלות העורבים שלא ישבו עליו. ובמקום אחר פירש כמין טבלא חדה זקופה על צידה וחדודה לחתוך כמו סכין. ובערוך ערך כל פי' שעשו צורה להבריח בה העופות מגג ההיכל כדרך שעושין עכשיו שומרי זרעים, וקראו אותה כליה עורב.
וגם בערכין ו. ד"ה כגון: פי' הערוך זה לשונו: לפי שבמקדש ראשון היתה קדושתו בכל הקהל והיתה שכינה שרויה בו ולא היו עופות פורחין עליו. אבל במקדש שני פחדו מטעמא דאין קדושתו כקדושת ראשון, שמא יפרחו העופות על המקדש וישליכו שם דבר טמא, עשו צורה להבריח העופות מגג ההיכל וקראו אותו כליא עורב, כלומר: זאת מונעת העורבים מלפרוח בגג ההיכל. וזו צורה כדרך שעושין עכשיו שומרי זרעים, עד כאן לשונו.


מבין ענין
הודעות: 339
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 224 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 97 - מה המקור הקדום ביותר לשימוש ב"דחליל"?...

שליחה על ידי מבין ענין » 03 מרץ 2019, 09:41

חגי פאהן כתב:
מבין ענין כתב:אני לא בטוח שזו ממש חידה, אבל התשובה מאד מעניינת, ואותי היא הפתיעה...
חיפשתי כמה חיפושים, וגם אני מופתע (אם לכך נתכוונת):
תוס' מנחות קז. ד"ה כליה עורב: פירש בקונטרס מסמרות חדין תוחבין בראש גג ההיכל לכלות העורבים שלא ישבו עליו. ובמקום אחר פירש כמין טבלא חדה זקופה על צידה וחדודה לחתוך כמו סכין. ובערוך ערך כל פי' שעשו צורה להבריח בה העופות מגג ההיכל כדרך שעושין עכשיו שומרי זרעים, וקראו אותה כליה עורב.
וגם בערכין ו. ד"ה כגון: פי' הערוך זה לשונו: לפי שבמקדש ראשון היתה קדושתו בכל הקהל והיתה שכינה שרויה בו ולא היו עופות פורחין עליו. אבל במקדש שני פחדו מטעמא דאין קדושתו כקדושת ראשון, שמא יפרחו העופות על המקדש וישליכו שם דבר טמא, עשו צורה להבריח העופות מגג ההיכל וקראו אותו כליא עורב, כלומר: זאת מונעת העורבים מלפרוח בגג ההיכל. וזו צורה כדרך שעושין עכשיו שומרי זרעים עד כאן לשונו.
מצוין! לזה בדיוק התכוונתי.


חגי פאהן
הודעות: 202
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
סטטוס: לא מחובר

חידה 98 - גדעון בן יואש

שליחה על ידי חגי פאהן » 05 מרץ 2019, 13:24

לגדעון בן יואש יש שלושה שמות במקרא.


אלימלך
הודעות: 908
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 327 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 98 - גדעון בן יואש

שליחה על ידי אלימלך » 05 מרץ 2019, 13:48

חגי פאהן כתב:
05 מרץ 2019, 13:24
לגדעון בן יואש יש שלושה שמות במקרא.
גדעון, ירובעל, ירובשת (שמואל ב' כא' יא')


חגי פאהן
הודעות: 202
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 96 - דבר שלחילוני אסור ולחרדי מותר?

שליחה על ידי חגי פאהן » 05 מרץ 2019, 13:51

מבין ענין כתב:
03 מרץ 2019, 09:37
חגי פאהן כתב:
מבין ענין כתב:דוגמא לדבר שלחילוני אסור לעשות אותו ויחשב הדבר לעבירה, ולשומר מצוות מותר?
[לא לקנות שביתה באוניה כו' שמותר רק לת"ח כו' אני מתכוין שלכל יהודי שומר מצוות מותר הדבר, ולחילוני יש בזה איסור גמור].
להתייחד שני גברים עם אשה (או להיכנס לחורבה, מאותה סיבה). לחלק מהראשונים, תרי גברי ופריצי אסור, וכשרים מותר. אך לחלק אחר, גם לתרי כשרי אסור, והיא מחלוקת המחבר והרמ"א.
לא להזה התכוונתי.
כאן ההגדרה היא פרוץ או לא. אני מתכוין שההגדרה היא שומר מצוות או לא.
לפתוח בקבוק יין? עובר על "בל תשחית", שהופכו לסתם יינם.


מבין ענין
הודעות: 339
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 224 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 96 - דבר שלחילוני אסור ולחרדי מותר?

שליחה על ידי מבין ענין » 05 מרץ 2019, 20:32

חגי פאהן כתב:
05 מרץ 2019, 13:51
מבין ענין כתב:
03 מרץ 2019, 09:37
חגי פאהן כתב: להתייחד שני גברים עם אשה (או להיכנס לחורבה, מאותה סיבה). לחלק מהראשונים, תרי גברי ופריצי אסור, וכשרים מותר. אך לחלק אחר, גם לתרי כשרי אסור, והיא מחלוקת המחבר והרמ"א.
לא להזה התכוונתי.
כאן ההגדרה היא פרוץ או לא. אני מתכוין שההגדרה היא שומר מצוות או לא.
לפתוח בקבוק יין? עובר על "בל תשחית", שהופכו לסתם יינם.
תשובה יפה, לא חשבתי על זה.

לענות את התשובה שלי?


פותח הנושא
אוריאל
הודעות: 1021
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 490 פעמים
קיבל תודה: 316 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 97

שליחה על ידי אוריאל » 07 מרץ 2019, 16:01

היכי תמצי שאם בן אדם רודף לקיים איזו מצוה ומשתדל בכל כוחו לחזר אחריה שתבוא לידו - אין לו סיכוי לקיים אותה
אבל דוקא כאשר אינו עושה דבר כדי שתבוא המצוה לידיו, יש סיכויים טובים שתבוא לידו...


נדיב לב
הודעות: 624
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 103 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 97

שליחה על ידי נדיב לב » 07 מרץ 2019, 17:17

אוריאל כתב:
07 מרץ 2019, 16:01
היכי תמצי שאם בן אדם רודף לקיים איזו מצוה ומשתדל בכל כוחו לחזר אחריה שתבוא לידו - אין לו סיכוי לקיים אותה
אבל דוקא כאשר אינו עושה דבר כדי שתבוא המצוה לידיו, יש סיכויים טובים שתבוא לידו...
לקט או שכחה?
[או להדבק במידות הבורא - ענוה. כל הבורח מן הכבוד]


מבין ענין
הודעות: 339
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 224 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 96 - דבר שלחילוני אסור ולחרדי מותר?

שליחה על ידי מבין ענין » 07 מרץ 2019, 19:42

מבין ענין כתב:
01 מרץ 2019, 09:39
דוגמא לדבר שלחילוני אסור לעשות אותו ויחשב הדבר לעבירה, ולשומר מצוות מותר?
[לא לקנות שביתה באוניה כו' שמותר רק לת"ח כו' אני מתכוין שלכל יהודי שומר מצוות מותר הדבר, ולחילוני יש בזה איסור גמור].
שתי תשובות באמתחתי:
א. הגרח"ק נוקט שאין איסור לשומר מצוות לדבר לשה"ר על חילוני, הוא יצא מכלל 'עמיתך'. כל זה בתנאי שאתה שומר מצוות, אך אם אתה גם כן חילוני - אסור! שכן הוא רשע כמותו ובזה לא נאמר ההיתר של "עמיתך", כעין דברי הח"ח בהל' לשה"ר כלל י' ס"ג ובשמה"ל שער התבונה פי"ז. [ספר ח"ח מהדורת דרשו עמ' 255].

ב. הבית הלוי נוקט שהמחלל שבת במקרה של פיקו"נ אינו נידון בשמים כמחלל שבת, הוא דוקא כשהמציל הוא שומר שבת בסתם, ודוקא כעת מחלל השבת לצורך פיקו"נ.
אך אם בלא"ה הוא היה נוסע בשבת, מה שכעת נוסע בשבת לצורך פיקו"נ - הוא יהיה נידון בשמים כמחלל שבת! [אגב, זה לא פוטר אותו מלהציל את החולה ע"י חילול שבת...].
בכל אופן זו עוד סיבה מדוע אין לבקש מחילוני שיסיע יולדת בשבת, ועדיף ששומר מצוות יעשה זאת. [יש עוד סיבות ואכמ"ל].


פותח הנושא
אוריאל
הודעות: 1021
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 490 פעמים
קיבל תודה: 316 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 97

שליחה על ידי אוריאל » 08 מרץ 2019, 10:37

נדיב לב כתב:
07 מרץ 2019, 17:17
אוריאל כתב:
07 מרץ 2019, 16:01
היכי תמצי שאם בן אדם רודף לקיים איזו מצוה ומשתדל בכל כוחו לחזר אחריה שתבוא לידו - אין לו סיכוי לקיים אותה
אבל דוקא כאשר אינו עושה דבר כדי שתבוא המצוה לידיו, יש סיכויים טובים שתבוא לידו...
לקט או שכחה?
[או להדבק במידות הבורא - ענוה. כל הבורח מן הכבוד]
אכן, הכוונה היתה למצות שכחה. יפה מאד.
החידה במקורה עם תשובתה לקחתי מהספר "תולדות אדם" שעל רבי זלמן, שם הובאה זו בשמו.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה