חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

נושאים שונים

יוסף יוסף
הודעות: 323
הצטרף: 23 יולי 2018, 02:05
נתן תודה: 62 פעמים
קיבל תודה: 113 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 79

שליחה על ידי יוסף יוסף » 15 ינואר 2019, 00:24

נדיב לב כתב:
יוסף יוסף כתב:
בעלבוס כתב:לא.
אולי במקום לכתוב לא, תרשום אולי אבל אני התכוונתי משהו אחר
כי לפעמים התשובות שעונים לך יפות מאוד וגם נכונות
רק שאפשר להמשיך את החידה כל עוד לא עונים את מה שחשבת יוצר החידה
היה מליץ יושר על בעלבוס
הוא ענה בשלילה משום ששני הפתרונות לא יעלו עם הרמז שהוסיף והם פשוט לא נכונות [אלא שאני ראיתי את הרמז אחר כך]
צודק!
סליחה @בעלבוס


דרומאי
הודעות: 1277
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי- חידה 84

שליחה על ידי דרומאי » 15 ינואר 2019, 00:51

עוד חידה ללומדי בבא קמא:
בסוגיא בריש כיצד הרגל מבואר שדרסה על כלי ולא נשבר ונתגלגל למקום אחר ונשבר, למ''ד בתר מעיקרא אזלינן לא הוי כצרורות ומשלם בעל הבהמה נזק שלם. ואילו למ''ד בתר תבר מנא אזלינן הוי צרורות ומשלם בעל הבהמה רק חצי נזק. והרי החידה:
היכי תמצי, גוונא שלמ''ד בתר מעיקרא חייב רק חצי נזק משום דהוי צרורות, ולמ''ד בתר תבר מנא חייב נזק שלם?
לי ידוע על 2 מקרים כאלו, ושניהם כמובן רק לפי שיטות מסוימות (לא שיטות דחויות).

(התשובה לחידה זו ברורה, ולא שנויה במחלוקת כמו החידה הקודמת שכתבתי על ב''ק)


מבין ענין
הודעות: 339
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 224 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 85

שליחה על ידי מבין ענין » 15 ינואר 2019, 09:56

איך יכול להיות שאדם אכל כזית לדוגמא מפירות, תוך כדי אכ"פ, נהנה מאכילתו, הם היתר, בזמן היתר, ובכל אופן מברך ברכה ראשונה אך לא אחרונה?


בעלבוס
הודעות: 78
הצטרף: 08 אוקטובר 2018, 20:44
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי חידה 79

שליחה על ידי בעלבוס » 16 ינואר 2019, 19:29

בעלבוס כתב:
בעלבוס כתב:
בעלבוס כתב:בס"ד

איזה איסור הלכתי עמי ארצות כמעט ואין נכשלים בו וגם אין להם סיכוי גדול להיכשל באותו איסור, ודווקא תלמידי חכמים עלולים להיכשל בזה מאד !
רמז - הת"ח כל מי שמונח יותר בלימוד מחבירו - הוא צריך להשגיח יותר שלא ייכשל.
והפתרון: האיסור להרהר בדברי תורה במקומות שאסור להרהר בדברי תורה.

או בזמן שאסור להרהר בדברי תורה כגון לפני ברכת התורה לשיטות האוסרים. ודו"ק.


בעלבוס
הודעות: 78
הצטרף: 08 אוקטובר 2018, 20:44
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 85

שליחה על ידי בעלבוס » 16 ינואר 2019, 19:42

מבין ענין כתב:איך יכול להיות שאדם אכל כזית לדוגמא מפירות, תוך כדי אכ"פ, נהנה מאכילתו, הם היתר, בזמן היתר, ובכל אופן מברך ברכה ראשונה אך לא אחרונה?
באמצע הסעודה או לפניה?


מבקש אמת
הודעות: 467
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 36 פעמים
קיבל תודה: 142 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי- חידה 84

שליחה על ידי מבקש אמת » 16 ינואר 2019, 21:38

דרומאי כתב:עוד חידה ללומדי בבא קמא:
בסוגיא בריש כיצד הרגל מבואר שדרסה על כלי ולא נשבר ונתגלגל למקום אחר ונשבר, למ''ד בתר מעיקרא אזלינן לא הוי כצרורות ומשלם בעל הבהמה נזק שלם. ואילו למ''ד בתר תבר מנא אזלינן הוי צרורות ומשלם בעל הבהמה רק חצי נזק. והרי החידה:
היכי תמצי, גוונא שלמ''ד בתר מעיקרא חייב רק חצי נזק משום דהוי צרורות, ולמ''ד בתר תבר מנא חייב נזק שלם?
לי ידוע על 2 מקרים כאלו, ושניהם כמובן רק לפי שיטות מסוימות (לא שיטות דחויות).

(התשובה לחידה זו ברורה, ולא שנויה במחלוקת כמו החידה הקודמת שכתבתי על ב''ק)
א. אם הלכה כשרגלה האחת ברה"ר ורגלה השניה ברשות הניזק, ודרסה על אבן ברה"ר וניתז לרשות הניזק והזיק חפץ שהיה שם, ולפני שפגע האבן בחפץ דרסה ברגלה השניה על החפץ ברשות הניזק ושברתו.אי נימא דבתר מעיקרא אזלינן חייב חצי נזק על ההתזה מדין צרורות, ועל מה ששברה הבהמה החפץ ברגלה השניה אינו חייב כיון שבתר מעיקרא אזלינן,אבל א"נ דבתר תבר מנא אזלינן חייב נזק שלם שהרי שברה החפץ ברשות הניזק וחייבת מדין רגל, ומה שהיה עתיד להשבר ע"י הצרורות אינו כלום משום דבתר תבר מנא אזלינן. (אמנם כל זה אינו אלא לדעת הרא"ש שגם בצרורות שייך לומר בתר מעיקרא, אבל להתוס' שבצרורות לכו"ע בתר תבר מנא אזלינן אין זה נכון).

ב. אם היה שור תם ודרס בכוונה על כלי ברה"ר והתגלגל לרשות הניזק ונשבר, הרי א"נ דבתר מעיקרא אזלינן הו"ל קרן תמה ברה"ר וחייב חצי נזק, וא"נ דבתר תבר מנא אזלינן הו"ל קרן תמה ברשות הניזק ולרבי טרפון משלם נזק שלם. (אמנם בציור זה התשלום של ח"נ הוא מדין קרן תמה ולא מדין צרורות).


מבין ענין
הודעות: 339
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 224 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 85

שליחה על ידי מבין ענין » 16 ינואר 2019, 22:59

בעלבוס כתב:
מבין ענין כתב:איך יכול להיות שאדם אכל כזית לדוגמא מפירות, תוך כדי אכ"פ, נהנה מאכילתו, הם היתר, בזמן היתר, ובכל אופן מברך ברכה ראשונה אך לא אחרונה?
באמצע הסעודה או לפניה?
פשיטא... לא לזה התכוונתי. אכל פירות ללא קשר לסעודה כלל.


האחד בא לגור
הודעות: 836
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 62 פעמים
קיבל תודה: 140 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 85

שליחה על ידי האחד בא לגור » 16 ינואר 2019, 23:01

מבין ענין כתב:איך יכול להיות שאדם אכל כזית לדוגמא מפירות, תוך כדי אכ"פ, נהנה מאכילתו, הם היתר, בזמן היתר, ובכל אופן מברך ברכה ראשונה אך לא אחרונה?
הקיא לפני שבירך


האחד בא לגור
הודעות: 836
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 62 פעמים
קיבל תודה: 140 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 85

שליחה על ידי האחד בא לגור » 16 ינואר 2019, 23:11

האחד בא לגור כתב:
מבין ענין כתב:איך יכול להיות שאדם אכל כזית לדוגמא מפירות, תוך כדי אכ"פ, נהנה מאכילתו, הם היתר, בזמן היתר, ובכל אופן מברך ברכה ראשונה אך לא אחרונה?
הקיא לפני שבירך
אגב זכרוני שבפוסקים (אולי רעק"א) דנים, אם עשה צרכיו קודם שבירך, שלא יברך.


מבין ענין
הודעות: 339
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 224 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 85

שליחה על ידי מבין ענין » 16 ינואר 2019, 23:12

האחד בא לגור כתב:
מבין ענין כתב:איך יכול להיות שאדם אכל כזית לדוגמא מפירות, תוך כדי אכ"פ, נהנה מאכילתו, הם היתר, בזמן היתר, ובכל אופן מברך ברכה ראשונה אך לא אחרונה?
הקיא לפני שבירך
לא לזה התכוונתי, אך הרעיון יפה, לדעת הקיצשו"ע אכן כך הדין, החזו"א נוקט שיש לברך אם נישאר משהו במעיו.


במבי
הודעות: 270
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 198 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - חידה 82

שליחה על ידי במבי » 16 ינואר 2019, 23:20

משה נפתלי כתב:
מבין ענין כתב:הפרשת הכהן השורף את הפרה לדעת רבא [יומא ח:]?
מִי שֶׁהִתְחִיל בְּמִצְוָה אוֹמְרִים לוֹ 'מְרֹק':
מצות עשה של שריפת הפרה.
שכן אם מפרישים את הכהן השורף את הפרה ביום רביעי, נמצא ששורפים את הפרה ביום רביעי.
שאלה:

כיצד ייתכן שהכהן השורף את הפרה לא יטמא גופו?
(ושרפה באופן שכשר אפרה לטהר טמאי מת)


דרומאי
הודעות: 1277
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי- חידה 84

שליחה על ידי דרומאי » 16 ינואר 2019, 23:26

מבקש אמת כתב:
דרומאי כתב:עוד חידה ללומדי בבא קמא:
בסוגיא בריש כיצד הרגל מבואר שדרסה על כלי ולא נשבר ונתגלגל למקום אחר ונשבר, למ''ד בתר מעיקרא אזלינן לא הוי כצרורות ומשלם בעל הבהמה נזק שלם. ואילו למ''ד בתר תבר מנא אזלינן הוי צרורות ומשלם בעל הבהמה רק חצי נזק. והרי החידה:
היכי תמצי, גוונא שלמ''ד בתר מעיקרא חייב רק חצי נזק משום דהוי צרורות, ולמ''ד בתר תבר מנא חייב נזק שלם?
לי ידוע על 2 מקרים כאלו, ושניהם כמובן רק לפי שיטות מסוימות (לא שיטות דחויות).

(התשובה לחידה זו ברורה, ולא שנויה במחלוקת כמו החידה הקודמת שכתבתי על ב''ק)
א. אם הלכה כשרגלה האחת ברה"ר ורגלה השניה ברשות הניזק, ודרסה על אבן ברה"ר וניתז לרשות הניזק והזיק חפץ שהיה שם, ולפני שפגע האבן בחפץ דרסה ברגלה השניה על החפץ ברשות הניזק ושברתו.אי נימא דבתר מעיקרא אזלינן חייב חצי נזק על ההתזה מדין צרורות, ועל מה ששברה הבהמה החפץ ברגלה השניה אינו חייב כיון שבתר מעיקרא אזלינן,אבל א"נ דבתר תבר מנא אזלינן חייב נזק שלם שהרי שברה החפץ ברשות הניזק וחייבת מדין רגל, ומה שהיה עתיד להשבר ע"י הצרורות אינו כלום משום דבתר תבר מנא אזלינן. (אמנם כל זה אינו אלא לדעת הרא"ש שגם בצרורות שייך לומר בתר מעיקרא, אבל להתוס' שבצרורות לכו"ע בתר תבר מנא אזלינן אין זה נכון).

ב. אם היה שור תם ודרס בכוונה על כלי ברה"ר והתגלגל לרשות הניזק ונשבר, הרי א"נ דבתר מעיקרא אזלינן הו"ל קרן תמה ברה"ר וחייב חצי נזק, וא"נ דבתר תבר מנא אזלינן הו"ל קרן תמה ברשות הניזק ולרבי טרפון משלם נזק שלם. (אמנם בציור זה התשלום של ח"נ הוא מדין קרן תמה ולא מדין צרורות).
א. יפה מאד, אך לאו דוקא מרה''ר לרה''י אלא ה''ה מרה''י לרה''י, וכ''כ הקצות סי' ש''צ לדעת הרא''ש דבזורק אבן נמי אמרינן בתר מעיקרא, דגמל שהדליק הבירה ואח''כ מסכסכת כל הבירה כולה אין חייב אלא ח''נ.
ב. כמש''כ דהחצי נזק אינו מטעם צרורות אלא תמות, ואני שאלתי ציור שלמ''ד בתר מעיקרא הוי צרורות ולמ''ד בתר תבר מנא הוי היזק בגופה. ואם כן חסרה עדיין תשובה אחת.


האחד בא לגור
הודעות: 836
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 62 פעמים
קיבל תודה: 140 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - חידה 82

שליחה על ידי האחד בא לגור » 16 ינואר 2019, 23:30

במבי כתב:
שאלה:

כיצד ייתכן שהכהן השורף את הפרה לא יטמא גופו?
(ושרפה באופן שכשר אפרה לטהר טמאי מת)
מן הסתם לא התכוונת לזה, אבל דעת הערוך (וכן הוא בתשובות הגאונים )בביאור המשנה של מטמאיך לא טימאוני, שכהן ששורף (וה"ה מזה )מאפר פרה אדומה כשהוא ללא בגדים לא ניטמא.


בעלבוס
הודעות: 78
הצטרף: 08 אוקטובר 2018, 20:44
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 85

שליחה על ידי בעלבוס » 16 ינואר 2019, 23:37

מבין ענין כתב:
בעלבוס כתב:
מבין ענין כתב:איך יכול להיות שאדם אכל כזית לדוגמא מפירות, תוך כדי אכ"פ, נהנה מאכילתו, הם היתר, בזמן היתר, ובכל אופן מברך ברכה ראשונה אך לא אחרונה?
באמצע הסעודה או לפניה?
פשיטא... לא לזה התכוונתי. אכל פירות ללא קשר לסעודה כלל.
תן רמז


האחד בא לגור
הודעות: 836
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 62 פעמים
קיבל תודה: 140 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 85

שליחה על ידי האחד בא לגור » 16 ינואר 2019, 23:44

מבין ענין כתב:
האחד בא לגור כתב:
מבין ענין כתב:איך יכול להיות שאדם אכל כזית לדוגמא מפירות, תוך כדי אכ"פ, נהנה מאכילתו, הם היתר, בזמן היתר, ובכל אופן מברך ברכה ראשונה אך לא אחרונה?
הקיא לפני שבירך
לא לזה התכוונתי, אך הרעיון יפה, לדעת הקיצשו"ע אכן כך הדין, החזו"א נוקט שיש לברך אם נישאר משהו במעיו.
אם באו ב"ד אחר לפני שבירך ,והגדילו את שיעור הכזית (יומא פ.).


במבי
הודעות: 270
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 198 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - חידה 82

שליחה על ידי במבי » 16 ינואר 2019, 23:45

האחד בא לגור כתב:
במבי כתב:
שאלה:

כיצד ייתכן שהכהן השורף את הפרה לא יטמא גופו?
(ושרפה באופן שכשר אפרה לטהר טמאי מת)
מן הסתם לא התכוונת לזה, אבל דעת הערוך (וכן הוא בתשובות הגאונים )בביאור המשנה של מטמאיך לא טימאוני, שכהן ששורף (וה"ה מזה )מאפר פרה אדומה כשהוא ללא בגדים לא ניטמא.
צדקת, אכן התכוונתי לזה.
מטמאך לא טמאוני ואתה טימאתני.


דרומאי
הודעות: 1277
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 85

שליחה על ידי דרומאי » 16 ינואר 2019, 23:46

מבין ענין כתב:איך יכול להיות שאדם אכל כזית לדוגמא מפירות, תוך כדי אכ"פ, נהנה מאכילתו, הם היתר, בזמן היתר, ובכל אופן מברך ברכה ראשונה אך לא אחרונה?
אם אכל כחצי זית משבעת המינים וכחצי זית משאר פירות, כמדומה די''א שלא יברך.
וכמדומה שהמ''ב פוסק לברך בורא נפשות, וכמדומה שראיתי ביביע אומר מביא שיטות לברך על העץ.


בעלבוס
הודעות: 78
הצטרף: 08 אוקטובר 2018, 20:44
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 85

שליחה על ידי בעלבוס » 16 ינואר 2019, 23:48

דרומאי כתב:
מבין ענין כתב:איך יכול להיות שאדם אכל כזית לדוגמא מפירות, תוך כדי אכ"פ, נהנה מאכילתו, הם היתר, בזמן היתר, ובכל אופן מברך ברכה ראשונה אך לא אחרונה?
אם אכל כחצי זית משבעת המינים וכחצי זית משאר פירות, כמדומה די''א שלא יברך.
וכמדומה שהמ''ב פוסק לברך בורא נפשות, וכמדומה שראיתי ביביע אומר מביא שיטות לברך על העץ.
ומה הדין בשתה חצי רביעית יין וחצי רביעית מים?


דרומאי
הודעות: 1277
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 364 פעמים
קיבל תודה: 217 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 85

שליחה על ידי דרומאי » 16 ינואר 2019, 23:51

בעלבוס כתב:
דרומאי כתב:
מבין ענין כתב: אם אכל כחצי זית משבעת המינים וכחצי זית משאר פירות, כמדומה די''א שלא יברך.
וכמדומה שהמ''ב פוסק לברך בורא נפשות, וכמדומה שראיתי ביביע אומר מביא שיטות לברך על העץ.
ומה הדין בשתה חצי רביעית יין וחצי רביעית מים?
כאן לכאורה ודאי לא שייך לברך על הגפן, ול''ד לפירות האילן שאינם שבעת המינים דשייכא בהם על העץ. ונשאר רק או שלא יברך, או שיברך בנ''ר.


מבין ענין
הודעות: 339
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 224 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 85

שליחה על ידי מבין ענין » 16 ינואר 2019, 23:54

דרומאי כתב:
מבין ענין כתב:איך יכול להיות שאדם אכל כזית לדוגמא מפירות, תוך כדי אכ"פ, נהנה מאכילתו, הם היתר, בזמן היתר, ובכל אופן מברך ברכה ראשונה אך לא אחרונה?
אם אכל כחצי זית משבעת המינים וכחצי זית משאר פירות, כמדומה די''א שלא יברך.
וכמדומה שהמ''ב פוסק לברך בורא נפשות, וכמדומה שראיתי ביביע אומר מביא שיטות לברך על העץ.
אכן לזה התכוונתי.
לדעת הילקו"י - לא יברך כלל.
לדעת האורל"צ - יברך נפשות.


הכהן
הודעות: 388
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 135 פעמים
קיבל תודה: 138 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - חידה 82

שליחה על ידי הכהן » 16 ינואר 2019, 23:57

האחד בא לגור כתב:
במבי כתב:
שאלה:

כיצד ייתכן שהכהן השורף את הפרה לא יטמא גופו?
(ושרפה באופן שכשר אפרה לטהר טמאי מת)
מן הסתם לא התכוונת לזה, אבל דעת הערוך (וכן הוא בתשובות הגאונים )בביאור המשנה של מטמאיך לא טימאוני, שכהן ששורף (וה"ה מזה) מאפר פרה אדומה כשהוא ללא בגדים לא ניטמא.
המזה אינו טמא


האחד בא לגור
הודעות: 836
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 62 פעמים
קיבל תודה: 140 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - חידה 82

שליחה על ידי האחד בא לגור » 17 ינואר 2019, 00:01

הכהן כתב:
האחד בא לגור כתב:e]
מן הסתם לא התכוונת לזה, אבל דעת הערוך (וכן הוא בתשובות הגאונים )בביאור המשנה של מטמאיך לא טימאוני, שכהן ששורף (וה"ה מזה) מאפר פרה אדומה כשהוא ללא בגדים לא ניטמא.
המזה אינו טמא
אתה צודק, נקטתי לישנא דקרא ,והכוונה היא על מה שדרשו חז"ל על הנושא, (משא"כ בנוגע שאין טעון כיבוס בגדים ואין שייך בזה מטמאיך לא טימאוני).


בעלבוס
הודעות: 78
הצטרף: 08 אוקטובר 2018, 20:44
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 85

שליחה על ידי בעלבוס » 19 ינואר 2019, 20:27

דרומאי כתב:
מבין ענין כתב:איך יכול להיות שאדם אכל כזית לדוגמא מפירות, תוך כדי אכ"פ, נהנה מאכילתו, הם היתר, בזמן היתר, ובכל אופן מברך ברכה ראשונה אך לא אחרונה?
אם אכל כחצי זית משבעת המינים וכחצי זית משאר פירות, כמדומה די''א שלא יברך.
וכמדומה שהמ''ב פוסק לברך בורא נפשות, וכמדומה שראיתי ביביע אומר מביא שיטות לברך על העץ.
משנה ברורה סי'ר"י סק"א:
(א) האוכל - כל האוכלין מצטרפין לכזית לברך עליהן ברכה אחרונה הראויה להן אם משבעת המינין ברכה מעין ג' אם שלא מזיי"ן מינים לענין בנ"ר. אכל חצי זית משבעת המינין וחצי זית אחר מברך אחריהן בורא נ"ר וה"ה כשאכל חצי זית פת וחצי זית מדבר שמברכין בנ"ר מברך בנ"ר וכל המשקין מצטרפין לרביעית.


בעלבוס
הודעות: 78
הצטרף: 08 אוקטובר 2018, 20:44
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 85

שליחה על ידי בעלבוס » 19 ינואר 2019, 20:29

בעלבוס כתב:
דרומאי כתב:
מבין ענין כתב:

ומה הדין בשתה חצי רביעית יין וחצי רביעית מים?
כאן לכאורה ודאי לא שייך לברך על הגפן, ול''ד לפירות האילן שאינם שבעת המינים דשייכא בהם על העץ. ונשאר רק או שלא יברך, או שיברך בנ''ר.
השער הציון סימן ר"י ס"ק ג' מסתפק בזה.


משה נפתלי
הודעות: 162
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - חידה 86

שליחה על ידי משה נפתלי » 27 ינואר 2019, 10:36

בפרשת העגל אומר רש"י: ערב רב שעלו ממצרים הם שנקהלו על אהרן והם שעשאוהו, ואחר כך הטעו את ישראל אחריו.
ובפרשת המתאוים נאמר: וְהָאסַפְסֻף אֲשֶׁר בְּקִרְבּוֹ (אלו ערב רב, רש"י) הִתְאַוּוּ תַּאֲוָה, וַיָּשֻׁבוּ וַיִּבְכּוּ גַּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
השאלה: היכן מצינו מקרה הפוך, שבני ישראל הם שהסיתו את הערב-רב נגד משה?


חגי פאהן
הודעות: 202
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - חידה 86

שליחה על ידי חגי פאהן » 27 ינואר 2019, 10:48

משה נפתלי כתב:בפרשת העגל אומר רש"י: ערב רב שעלו ממצרים הם שנקהלו על אהרן והם שעשאוהו, ואחר כך הטעו את ישראל אחריו.
ובפרשת המתאוים נאמר: וְהָאסַפְסֻף אֲשֶׁר בְּקִרְבּוֹ (אלו ערב רב, רש"י) הִתְאַוּוּ תַּאֲוָה, וַיָּשֻׁבוּ וַיִּבְכּוּ גַּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
השאלה: היכן מצינו מקרה הפוך, שבני ישראל הם שהסיתו את הערב-רב נגד משה?
מפורש בפסוק? מפורש ברש"י? בגמרא?


בעלבוס
הודעות: 78
הצטרף: 08 אוקטובר 2018, 20:44
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי בעלבוס » 27 ינואר 2019, 20:38

בפרשת המרגלים?


האחד בא לגור
הודעות: 836
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 62 פעמים
קיבל תודה: 140 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי האחד בא לגור » 27 ינואר 2019, 20:46

שמא ב"ויקנאו למשה במחנה", שדרשו חז"ל שכאו"א קינא לאישתו ממשה , וההתחלה היתה בקורח ועדתו.


בעלבוס
הודעות: 78
הצטרף: 08 אוקטובר 2018, 20:44
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - חידה 86

שליחה על ידי בעלבוס » 27 ינואר 2019, 22:05

משה נפתלי כתב:בפרשת העגל אומר רש"י: ערב רב שעלו ממצרים הם שנקהלו על אהרן והם שעשאוהו, ואחר כך הטעו את ישראל אחריו.
ובפרשת המתאוים נאמר: וְהָאסַפְסֻף אֲשֶׁר בְּקִרְבּוֹ (אלו ערב רב, רש"י) הִתְאַוּוּ תַּאֲוָה, וַיָּשֻׁבוּ וַיִּבְכּוּ גַּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.
השאלה: היכן מצינו מקרה הפוך, שבני ישראל הם שהסיתו את הערב-רב נגד משה?
כעת מצאתי (בעזרת אוצר החכמה) פרשת בשלח, פרק ט"ז פסוק ז' רש"י, "כי תלינו עלינו - שתרעימו עלינו את הכל ואת בניכם ונשיכם ובנותיכם וערב רב".


מלמד להועיל
הודעות: 254
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 156 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 87

שליחה על ידי מלמד להועיל » 28 ינואר 2019, 12:49

חידה שקבלתי למייל:

ביציאת מצרים אני כנגד מזל מאדים.
בפרשתינו [פרשת משפטים] אני קשורה בפרשת עבדים.
ובלשון המדוברת אני עקומה (תלוי במנהגים).

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה