חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

נושאים שונים

דורדיא
משתמש ותיק
הודעות: 272
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 105 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי דורדיא » 31 ינואר 2019, 00:29

שמעתי בשם הערוך לנר,
אך אין לפני המקור בדיוק


זקן ויושב בישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 687
הצטרף: 15 אוקטובר 2018, 21:40
נתן תודה: 49 פעמים
קיבל תודה: 50 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי חידה מס' 91

שליחה על ידי זקן ויושב בישיבה » 31 ינואר 2019, 01:39

דורדיא כתב:
בעלבוס כתב:איך יכול להיות בשר בהמה טמאה (שאין בה סימני טהרה) שהותר לאכילה גם בלי פיקוח נפש.
מי שאין לו במה להתענג בשבת,
ולמ"ד חצי שיעור מותר,
יקיים מצווה מדברי קבלה וקראת לשבת עונג ויעבור על חצי שיעור ד"א
חס ושלום! ישתקע הדבר ולא יאמר וק"ו שלא יכתב.


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 385
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 231 פעמים
קיבל תודה: 98 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי חידה מס' 91

שליחה על ידי מבין ענין » 31 ינואר 2019, 01:52

דורדיא כתב:
בעלבוס כתב:איך יכול להיות בשר בהמה טמאה (שאין בה סימני טהרה) שהותר לאכילה גם בלי פיקוח נפש.
מי שאין לו במה להתענג בשבת,
ולמ"ד חצי שיעור מותר,
יקיים מצווה מדברי קבלה וקראת לשבת עונג ויעבור על חצי שיעור ד"א
לכאורה גם חצי שיעור מטמטם את הלב...


חגי פאהן
משתמש ותיק
הודעות: 238
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 69 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי חידה מס' 90

שליחה על ידי חגי פאהן » 31 ינואר 2019, 10:41

בעלבוס כתב:פסוק שחייבים לאומרו בע"פ ולא בכתב.
א. "ותשליך במצולות ים כל חטאתם" - משום שהולכים מחוץ לעירוב? והרי לא חייבים ללכת מחוץ לעירוב.
ב. "שמע ישראל" משום שעוצמים את העיניים? והרי עצימת עיניים זה רק מנהג כמבואר בשו"ע.
ג. כ"ג ביו"כ בעשור שבחומש הפקודים?
ד. קריאת התורה במנחה אצל אנשי המעמד (תענית כו.)?


בעלבוס
הודעות: 82
הצטרף: 08 אוקטובר 2018, 20:44
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי בעלבוס » 31 ינואר 2019, 14:36

התכוונתי לשמע ישראל.


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 385
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 231 פעמים
קיבל תודה: 98 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי חידה מס' 90

שליחה על ידי מבין ענין » 31 ינואר 2019, 19:55

חגי פאהן כתב:
בעלבוס כתב:פסוק שחייבים לאומרו בע"פ ולא בכתב.
א. "ותשליך במצולות ים כל חטאתם" - משום שהולכים מחוץ לעירוב? והרי לא חייבים ללכת מחוץ לעירוב.
ב. "שמע ישראל" משום שעוצמים את העיניים? והרי עצימת עיניים זה רק מנהג כמבואר בשו"ע.
ג. כ"ג ביו"כ בעשור שבחומש הפקודים?
ד. קריאת התורה במנחה אצל אנשי המעמד (תענית כו.)?
אכן על ג' גם אני חשבתי, ואני חושב שזה נכון יותר משמע ישראל, שמי שראה את המקובלים כיצד הם מכסים ידם על עיניהם ומשפילים עיניהם ומסתכלים בכוונות שבסדור, מבין שלא חייבים לקרוא דוקא בע"פ.


יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 915
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 289 פעמים
קיבל תודה: 277 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי חידה 89 - של הרה"ח ר' משה נפתלי

שליחה על ידי יצחק » 31 ינואר 2019, 22:46

בעלבוס כתב:חידה בשם ר' משה נפתלי (נמחק בגלל העברת השרת):
בפרשת העגל נאמר 'וָאַשְׁלִךְ אֶת עֲפָרוֹ אֶל הַנַּחַל הַיֹּרֵד מִן הָהָר" (פרשת עקב).
תעלומה! הלוא המדבר ארץ ציה וצמא הוא, וכיצד מגיח לו נחל על הר סיני?
זו לא חידה, זו שאלה מקומה באשכול נפרד


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי חידה מס' 91

שליחה על ידי דרומאי » 01 פברואר 2019, 11:34

זקן ויושב בישיבה כתב:
דורדיא כתב:
בעלבוס כתב:איך יכול להיות בשר בהמה טמאה (שאין בה סימני טהרה) שהותר לאכילה גם בלי פיקוח נפש.
מי שאין לו במה להתענג בשבת,
ולמ"ד חצי שיעור מותר,
יקיים מצווה מדברי קבלה וקראת לשבת עונג ויעבור על חצי שיעור ד"א
חס ושלום! ישתקע הדבר ולא יאמר וק"ו שלא יכתב.
ידוע כמה נתמרמר אותו זקן בעל ה'ערוך השלחן' על סברא כעין זו.


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 222
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 71 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי חידה 89 - של הרה"ח ר' משה נפתלי

שליחה על ידי משה נפתלי » 01 פברואר 2019, 13:24

יצחק כתב:זו לא חידה, זו שאלה, מקומה באשכול נפרד.
בין הדברים המוגדרים 'חידה': שאלה שהנשאל אמור בפשטות לדעת את פתרונו (במקרה דנן: דברים מפורשים שתינוקות של בית רבן לומדים אותם), אלא שמסיבה כלשהי הענין לוּט במוחו בלוֹט, וכל מה שנדרש ממנו הוא לסער את המוח על מנת לגלות את הלוט.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1297
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 78 פעמים
קיבל תודה: 167 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי חידה 89 - של הרה"ח ר' משה נפתלי

שליחה על ידי האחד בא לגור » 01 פברואר 2019, 13:31

משה נפתלי כתב:
יצחק כתב:זו לא חידה, זו שאלה, מקומה באשכול נפרד.
ההגדרה של 'חידה': שאלה שהנשאל אמור בהחלט לדעת את פתרונו (במקרה דנן: דברים מפורשים שתינוקות של בית רבן לומדים אותם), ונדרש ממנו אך מאמץ מחשבתי לפענח אותו.
שלחתי לך הודעה פרטית


בעלבוס
הודעות: 82
הצטרף: 08 אוקטובר 2018, 20:44
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי חידה 89 - של הרה"ח ר' משה נפתלי

שליחה על ידי בעלבוס » 02 פברואר 2019, 21:25

משה נפתלי כתב: בפרשת העגל נאמר 'וָאַשְׁלִךְ אֶת עֲפָרוֹ אֶל הַנַּחַל הַיֹּרֵד מִן הָהָר" (פרשת עקב).
תעלומה! הלוא המדבר ארץ ציה וצמא הוא, וכיצד מגיח לו נחל על הר סיני?
שמות י"ז פסוק ו' סוף פרשת בשלח,
הִנְנִי עֹמֵד לְפָנֶיךָ שָּׁם עַל הַצּוּר בְּחֹרֵב וְהִכִּיתָ בַצּוּר וְיָצְאוּ מִמֶּנּוּ מַיִם וְשָׁתָה הָעָם וַיַּעַשׂ כֵּן מֹשֶׁה לְעֵינֵי זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל.

לזה הכוונה?


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 222
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 71 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי חידה 89 - של הרה"ח ר' משה נפתלי

שליחה על ידי משה נפתלי » 02 פברואר 2019, 22:41

בעלבוס כתב:לזה הכוונה?
ברור! אלא שיש להשלימו עם האמור בתהלים:
הֵן הִכָּה צוּר וַיָּזוּבוּ מַיִם וּנְחָלִים יִשְׁטֹפוּ.


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 222
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 71 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - חידה 92

שליחה על ידי משה נפתלי » 02 פברואר 2019, 22:59

איזו מצוה מרמ"ח מצוות עשה (מלבד מה שאמרו חכמים 'בן שמונה עשרה לחופה') אין האיש מתחייב בה כשהוא בן שלש עשרה שנה ויום אחד והביא שתי שערות (לדעת רש"י וסיעתו בלבד) אלא בזמן מאוחר יותר?


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1115
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 78 פעמים
קיבל תודה: 282 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - חידה 92

שליחה על ידי אחד התלמידים » 02 פברואר 2019, 23:28

משה נפתלי כתב:איזו מצוה מרמ"ח מצוות עשה (מלבד מה שאמרו חכמים 'בן שמונה עשרה לחופה') אין האיש מתחייב בה כשהוא בן שלש עשרה שנה ויום אחד והביא שתי שערות (לדעת רש"י וסיעתו בלבד) אלא בזמן מאוחר יותר?
שקלים, לדעת הרע"ב (שקלים פ"א מ"ג). [זו שיטה מחודשת, ועי' בתוס' יו"ט (שם סוף מ"ד)].


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1297
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 78 פעמים
קיבל תודה: 167 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - חידה 92

שליחה על ידי האחד בא לגור » 02 פברואר 2019, 23:42

משה נפתלי כתב:איזו מצוה מרמ"ח מצוות עשה (מלבד מה שאמרו חכמים 'בן שמונה עשרה לחופה') אין האיש מתחייב בה כשהוא בן שלש עשרה שנה ויום אחד והביא שתי שערות (לדעת רש"י וסיעתו בלבד) אלא בזמן מאוחר יותר?
דעת רבי יצחק ברבי יהודה(הובא בשיבולי הלקט ועוד), שאין כהן מתחייב בברכת כהנים עד שינשא.
אמנם לא לכך נתכוין השואל, שכן ציין לדעת רש"י .


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1297
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 78 פעמים
קיבל תודה: 167 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - חידה 92

שליחה על ידי האחד בא לגור » 03 פברואר 2019, 00:02

אחד התלמידים כתב:
משה נפתלי כתב:איזו מצוה מרמ"ח מצוות עשה (מלבד מה שאמרו חכמים 'בן שמונה עשרה לחופה') אין האיש מתחייב בה כשהוא בן שלש עשרה שנה ויום אחד והביא שתי שערות (לדעת רש"י וסיעתו בלבד) אלא בזמן מאוחר יותר?
שקלים, לדעת הרע"ב (שקלים פ"א מ"ג). [זו שיטה מחודשת, ועי' בתוס' יו"ט (שם סוף מ"ד)].
כבר קדמו לרע"ב, החינוך (והמהרי"ל).


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 385
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 231 פעמים
קיבל תודה: 98 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 93

שליחה על ידי מבין ענין » 03 פברואר 2019, 00:36

איזה ברכה לדעת מי מהפוסקים נחשבת לדאורייתא, חוץ מברהמ"ז וברכה"ת?


בעלבוס
הודעות: 82
הצטרף: 08 אוקטובר 2018, 20:44
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי בעלבוס » 03 פברואר 2019, 00:41

ברכת התורה


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 595
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 128 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי נבשר » 03 פברואר 2019, 00:44

קידוש, הבדלה יעויין ביצה ד' ע"ב שרב אסי הבדיל, והקשו שם הרי הוי לו ספק אם קדושה אחת או ב', ואחד מהתי' אחרונים או ראשונים איני זוכר שכיון שהבדלה הוי מדאורייתא, הבדיל מספק, אולי משטמ"ק או חת"ס.


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1112
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 552 פעמים
קיבל תודה: 344 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 93

שליחה על ידי אוריאל » 03 פברואר 2019, 00:54

מבין ענין כתב:איזה ברכה לדעת מי מהפוסקים נחשבת לדאורייתא, חוץ מברהמ"ז וברכה"ת?
יש סוברים שברכת מעין שלש הוה דאורייתא.
וכן כמדומני שלשיטת הפני יהושע בברכות לה. כל ברכות הנהנין הוו דאורייתא, כי אמרו שם שהיא סברא, וסברא יש לה דין תורה כאמור בכ"מ "ל"ל קרא סברא היא".
ויש שאומרים בשיטת הירושלמי שסובר שכל ברכות המצוות הוו דאורייתא.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 595
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 128 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 93

שליחה על ידי נבשר » 03 פברואר 2019, 01:01

אוריאל כתב:
מבין ענין כתב:איזה ברכה לדעת מי מהפוסקים נחשבת לדאורייתא, חוץ מברהמ"ז וברכה"ת?
יש סוברים שברכת מעין שלש הוה דאורייתא.
וכן כמדומני שלשיטת הפני יהושע בברכות לה. כל ברכות הנהנין הוו דאורייתא, כי אמרו שם שהיא סברא, וסברא יש לה דין תורה כאמור בכ"מ "ל"ל קרא סברא היא".
ויש שאומרים בשיטת הירושלמי שסובר שכל ברכות המצוות הוו דאורייתא.
מעניין מה שכתבת מהפנ"י, שהגמ' שם אמרה אם כשהוא שבע מברך לפני כ"ש, ותוס' שם כתבו שלאו ק"ו הוא שא"כ בעל קרי יהא חייב בזה שהוא דאורייתא, משמע מתוס' רק מפני שהוא ק"ו הוי דאורייתא, ועוד שאף שאינו ק"ו מידי סברא לא יצא לכאו'. ועדיין יקשה א"כ אמאי בעל קרי פטור הרי הוא דאוריתא משום סברא כדמקשו שם התוס'.


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1112
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 552 פעמים
קיבל תודה: 344 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 93

שליחה על ידי אוריאל » 03 פברואר 2019, 01:09

נבשר כתב:
אוריאל כתב:
מבין ענין כתב:איזה ברכה לדעת מי מהפוסקים נחשבת לדאורייתא, חוץ מברהמ"ז וברכה"ת?
יש סוברים שברכת מעין שלש הוה דאורייתא.
וכן כמדומני שלשיטת הפני יהושע בברכות לה. כל ברכות הנהנין הוו דאורייתא, כי אמרו שם שהיא סברא, וסברא יש לה דין תורה כאמור בכ"מ "ל"ל קרא סברא היא".
ויש שאומרים בשיטת הירושלמי שסובר שכל ברכות המצוות הוו דאורייתא.
מעניין מה שכתבת מהפנ"י, שהגמ' שם אמרה אם כשהוא שבע מברך לפני כ"ש, ותוס' שם כתבו שלאו ק"ו הוא שא"כ בעל קרי יהא חייב בזה שהוא דאורייתא, משמע מתוס' רק מפני שהוא ק"ו הוי דאורייתא, ועוד שאף שאינו ק"ו מידי סברא לא יצא לכאו'. ועדיין יקשה א"כ אמאי בעל קרי פטור הרי הוא דאוריתא משום סברא כדמקשו שם התוס'.
בדקתי עתה, וראיתי שהפני יהושע כתב שלפי דרכו לא תקשי מההיא דבע"ק, דאדרבה, כיון שכל עיקר חיוב הברכה אינו אלא מצד הסברא, הרי שבבע"ק שמונע עצמו מלברך מפני כבוד השם תו ליכא האי סברא, אלא אדרבה סברא שלא לברך, ועש"ע.

ועיין עוד במה שנכתב כאן וכאן


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 222
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 71 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - חידה 92

שליחה על ידי משה נפתלי » 03 פברואר 2019, 02:10

אחד התלמידים כתב:זו שיטה מחודשת.
בספר החינוך כתב להדיא דהמצוה היא על בני עשרים ומעלה, וכן עולה גם מדברי רש"י בפירוש החומש (שמות ל טו). (ובמוסגר: כן הוא גם פשוטו של מקרא, שמצות נתינת השקלים הוא על 'כל העובר על הפקודים מבן עשרים שנה ומעלה'.)


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1297
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 78 פעמים
קיבל תודה: 167 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - חידה 92

שליחה על ידי האחד בא לגור » 03 פברואר 2019, 02:35

משה נפתלי כתב:
אחד התלמידים כתב:זו שיטה מחודשת.
בספר החינוך כתב להדיא דהמצוה היא על בני עשרים ומעלה, וכן עולה גם מדברי רש"י בפירוש החומש (שמות ל טו). (ובמוסגר: כן הוא גם פשוטו של מקרא, שמצות נתינת השקלים הוא על 'כל העובר על הפקודים מבן עשרים שנה ומעלה'.)
מדברי רש"י אין הכרח שפטורים ממצוה זו, שהרי גם הרמב"ם כתב מקור מצווה זו מהמקרא הזה ,(ודלא כהרמב"ן )אף שדעתו שגדול מתחייב מיד.
אלא שהדברים נכונים לכאורה בדעת רש"י,(במדבר א ג) לגבי חובת היציאה למלחמת מצווה גופא, ועיין עוד מנ"ח מצווה תרכו בסוף, (ושמא חייבים בתיקון הדרכים ובהספקת מים ומזון וצ"ע).


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 222
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 71 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי משה נפתלי » 03 פברואר 2019, 08:55

הרמב"ם בהלכות שקלים מביא את הפסוק 'העשיר לא ירבה', כמו הרמב"ן.
בספר המצוות מביא את הפסוק 'כל העובר על הפקדים מבן עשרים שנה ומעלה יתן תרומת יי', כמו רש"י, ובעל החינוך נמשך אחרי דבריו בספר המצוות.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1297
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 78 פעמים
קיבל תודה: 167 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי האחד בא לגור » 03 פברואר 2019, 09:24

משה נפתלי כתב:הרמב"ם בהלכות שקלים מביא את הפסוק 'העשיר לא ירבה', כמו הרמב"ן.
בספר המצוות מביא את הפסוק 'כל העובר על הפקדים מבן עשרים שנה ומעלה יתן תרומת יי',
מה פתאום ?
למה לעשות סתירה ברמב"ם?
הרמב"ם ב"יד החזקה " הביא את הפסוק"העשיר לא ירבה" רק למקור לכך, שעני חייב אף למכור כסותו, מה שלא מצינו בשאר מצוות, והיינו מסיפא דקרא "והדל לא ימעיט" כמו שמבואר להדיא למעיין בדבריו, אבל עיקר החיוב הוא "מכל העובר על הפקודים " וכמו שכתב בספר המצוות .


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 222
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 71 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי משה נפתלי » 03 פברואר 2019, 10:05

ולא הביא מקור מן התורה לעצם המצוה. אתמהה.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1297
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 78 פעמים
קיבל תודה: 167 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי האחד בא לגור » 03 פברואר 2019, 13:54

משה נפתלי כתב:ולא הביא מקור מן התורה לעצם המצוה. אתמהה.
מצאנו בהרבה מקומות ב"יד החזקה " שכתב המצווה בלי להזכיר מקורה
אבל אם אתה רוצה הוכחה נוספת הא לך :
הרמב"ם בפיה"מ בריש שקלים כתב שמקור המצווה מ"זה יתנו כל העובר על הפקודים "
כשזה לא מפריע לו לכתוב במ"ג שמשהביא שתי שערות חייב, ואף ממשכנים עליו (ודלא כירושלמי).


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 222
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 71 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי משה נפתלי » 03 פברואר 2019, 14:19

א. מריה דאברהם! לשם מה לעקש את הישרה - פשטות דברי הרמב"ם ביד החזקה?
ב. באמת יש לתמוה: כיצד הלימוד מפסוק 'זה יתנו' איננו מונע מלחייב בן פחות מעשרים?
ג. על כל פנים, ברי כי דברי החינוך נאמרו על יסוד ההבנה האמורה בספר המצוות.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1297
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 78 פעמים
קיבל תודה: 167 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי האחד בא לגור » 03 פברואר 2019, 14:29

משה נפתלי כתב:א. מריה דאברהם! לשם מה לעקש את הישרה - פשטות דברי הרמב"ם ביד החזקה?
ב. באמת יש לתמוה: כיצד הלימוד מפסוק 'זה יתנו' איננו מונע מלחייב בן פחות מעשרים?
ג. על כל פנים, ברי כי דברי החינוך נאמרו על יסוד ההבנה האמורה בספר המצוות.
א. דרך איש ישר בעיניו ,
כיון שמצאנו, שהרמב"ם כתב מפורש בשני מקומות ש"כל העובר על הפקודים" הוא מקור המצווה, הרי היושר מחייב שלא יסתור עצמו ,בפרט שכתב את הפסוק של "העשיר לא ירבה" לאחר שכתב את הדין שגם עני חייב, איני רואה בזה צל עקמומיות .
ודרך אגב החינוך עצמו, הביא את מקור הדין שעני חייב למכור כסותו, מ"העשיר לא ירבה והדל לא ימעיט"
וכן הסמ"ג כתב שמקור המצוווה הוא מ"זה יתנו כל העובר על הפקודים" והביא מקור לחיוב עני למכור כסותו כנ"ל .
וברור שהרמב"ם הנ"ל הוא מקורם.
כלום אתה סבור שאתה יודע לקרוא רמב"ם טוב מהם ?
ב. כנראה שרק במדבר היו חייבים רק מגיל עשרים שהם היו אז עיקר עמ"י, כמבואר בכמה מקומות וכמו שמבן שישים לא נפטר לדורות.
ג. דברי החינוך נאמרו על יסוד הפסוק שהוא מקור המצווה לדעת רוב הראשונים , ואין לו הכרח במאומה בדעת הרמב"ם עצמו .

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: בן אהרון, טעם ודעת, יעקב שלם, מבקש אמת | 2 אורחים