חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

נושאים שונים

חגי פאהן
משתמש ותיק
הודעות: 237
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 69 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי חגי פאהן » 16 פברואר 2019, 22:05

הכהן כתב:
חגי פאהן כתב:
הכהן כתב:איזהו הדבר שאסור במעשה, ומצווה במחשבה?
לקנות שביתה בקצה התחום בשבת אחה"צ כשמוצ"ש הוא יו"ט, לצורך הקבלת פני רבו. מצווה לחשוב בלבו שיקנה שם שביתה, אך אסור לעשות מעשה כגון לומר שיקנה שביתה וכ"ש לשים שם לחם, כי זה הכנה משבת ליו"ט. (או"ח תט"ז ב)
על זה לא חשבתי...
זו היתה התשובה לשאלה ששאלתי במ"א, היכן חובה בשבת להרהר במה שיעשה לאחר השבת.


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 466
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 85

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 19 פברואר 2019, 17:50

בעלבוס כתב:ומה הדין בשתה חצי רביעית יין וחצי רביעית מים?
המ"ב מסתפק בזה ויש אגר"מ וחו"ב שמכריעים בנ"ר(כמדו׳).


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 231 פעמים
קיבל תודה: 98 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

חידה 96 - דבר שלחילוני אסור ולחרדי מותר?

שליחה על ידי מבין ענין » 01 מרץ 2019, 09:39

דוגמא לדבר שלחילוני אסור לעשות אותו ויחשב הדבר לעבירה, ולשומר מצוות מותר?
[לא לקנות שביתה באוניה כו' שמותר רק לת"ח כו' אני מתכוין שלכל יהודי שומר מצוות מותר הדבר, ולחילוני יש בזה איסור גמור].


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 231 פעמים
קיבל תודה: 98 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

חידה 97 - מה המקור הקדום ביותר לשימוש ב"דחליל"?...

שליחה על ידי מבין ענין » 01 מרץ 2019, 09:40

אני לא בטוח שזו ממש חידה, אבל התשובה מאד מעניינת, ואותי היא הפתיעה...


חגי פאהן
משתמש ותיק
הודעות: 237
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 69 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 96 - דבר שלחילוני אסור ולחרדי מותר?

שליחה על ידי חגי פאהן » 03 מרץ 2019, 09:26

מבין ענין כתב:דוגמא לדבר שלחילוני אסור לעשות אותו ויחשב הדבר לעבירה, ולשומר מצוות מותר?
[לא לקנות שביתה באוניה כו' שמותר רק לת"ח כו' אני מתכוין שלכל יהודי שומר מצוות מותר הדבר, ולחילוני יש בזה איסור גמור].
להתייחד שני גברים עם אשה (או להיכנס לחורבה, מאותה סיבה). לחלק מהראשונים, תרי גברי ופריצי אסור, וכשרים מותר. אך לחלק אחר, גם לתרי כשרי אסור, והיא מחלוקת המחבר והרמ"א.


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 231 פעמים
קיבל תודה: 98 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 96 - דבר שלחילוני אסור ולחרדי מותר?

שליחה על ידי מבין ענין » 03 מרץ 2019, 09:37

חגי פאהן כתב:
מבין ענין כתב:דוגמא לדבר שלחילוני אסור לעשות אותו ויחשב הדבר לעבירה, ולשומר מצוות מותר?
[לא לקנות שביתה באוניה כו' שמותר רק לת"ח כו' אני מתכוין שלכל יהודי שומר מצוות מותר הדבר, ולחילוני יש בזה איסור גמור].
להתייחד שני גברים עם אשה (או להיכנס לחורבה, מאותה סיבה). לחלק מהראשונים, תרי גברי ופריצי אסור, וכשרים מותר. אך לחלק אחר, גם לתרי כשרי אסור, והיא מחלוקת המחבר והרמ"א.
לא להזה התכוונתי.
כאן ההגדרה היא פרוץ או לא. אני מתכוין שההגדרה היא שומר מצוות או לא.


חגי פאהן
משתמש ותיק
הודעות: 237
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 69 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 97 - מה המקור הקדום ביותר לשימוש ב"דחליל"?...

שליחה על ידי חגי פאהן » 03 מרץ 2019, 09:37

מבין ענין כתב:אני לא בטוח שזו ממש חידה, אבל התשובה מאד מעניינת, ואותי היא הפתיעה...
חיפשתי כמה חיפושים, וגם אני מופתע (אם לכך נתכוונת):
תוס' מנחות קז. ד"ה כליה עורב: פירש בקונטרס מסמרות חדין תוחבין בראש גג ההיכל לכלות העורבים שלא ישבו עליו. ובמקום אחר פירש כמין טבלא חדה זקופה על צידה וחדודה לחתוך כמו סכין. ובערוך ערך כל פי' שעשו צורה להבריח בה העופות מגג ההיכל כדרך שעושין עכשיו שומרי זרעים, וקראו אותה כליה עורב.
וגם בערכין ו. ד"ה כגון: פי' הערוך זה לשונו: לפי שבמקדש ראשון היתה קדושתו בכל הקהל והיתה שכינה שרויה בו ולא היו עופות פורחין עליו. אבל במקדש שני פחדו מטעמא דאין קדושתו כקדושת ראשון, שמא יפרחו העופות על המקדש וישליכו שם דבר טמא, עשו צורה להבריח העופות מגג ההיכל וקראו אותו כליא עורב, כלומר: זאת מונעת העורבים מלפרוח בגג ההיכל. וזו צורה כדרך שעושין עכשיו שומרי זרעים, עד כאן לשונו.


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 231 פעמים
קיבל תודה: 98 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 97 - מה המקור הקדום ביותר לשימוש ב"דחליל"?...

שליחה על ידי מבין ענין » 03 מרץ 2019, 09:41

חגי פאהן כתב:
מבין ענין כתב:אני לא בטוח שזו ממש חידה, אבל התשובה מאד מעניינת, ואותי היא הפתיעה...
חיפשתי כמה חיפושים, וגם אני מופתע (אם לכך נתכוונת):
תוס' מנחות קז. ד"ה כליה עורב: פירש בקונטרס מסמרות חדין תוחבין בראש גג ההיכל לכלות העורבים שלא ישבו עליו. ובמקום אחר פירש כמין טבלא חדה זקופה על צידה וחדודה לחתוך כמו סכין. ובערוך ערך כל פי' שעשו צורה להבריח בה העופות מגג ההיכל כדרך שעושין עכשיו שומרי זרעים, וקראו אותה כליה עורב.
וגם בערכין ו. ד"ה כגון: פי' הערוך זה לשונו: לפי שבמקדש ראשון היתה קדושתו בכל הקהל והיתה שכינה שרויה בו ולא היו עופות פורחין עליו. אבל במקדש שני פחדו מטעמא דאין קדושתו כקדושת ראשון, שמא יפרחו העופות על המקדש וישליכו שם דבר טמא, עשו צורה להבריח העופות מגג ההיכל וקראו אותו כליא עורב, כלומר: זאת מונעת העורבים מלפרוח בגג ההיכל. וזו צורה כדרך שעושין עכשיו שומרי זרעים עד כאן לשונו.
מצוין! לזה בדיוק התכוונתי.


חגי פאהן
משתמש ותיק
הודעות: 237
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 69 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

חידה 98 - גדעון בן יואש

שליחה על ידי חגי פאהן » 05 מרץ 2019, 13:24

לגדעון בן יואש יש שלושה שמות במקרא.


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 926
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 334 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 98 - גדעון בן יואש

שליחה על ידי אלימלך » 05 מרץ 2019, 13:48

חגי פאהן כתב:
05 מרץ 2019, 13:24
לגדעון בן יואש יש שלושה שמות במקרא.
גדעון, ירובעל, ירובשת (שמואל ב' כא' יא')


חגי פאהן
משתמש ותיק
הודעות: 237
הצטרף: 12 פברואר 2017, 08:00
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 69 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 96 - דבר שלחילוני אסור ולחרדי מותר?

שליחה על ידי חגי פאהן » 05 מרץ 2019, 13:51

מבין ענין כתב:
03 מרץ 2019, 09:37
חגי פאהן כתב:
מבין ענין כתב:דוגמא לדבר שלחילוני אסור לעשות אותו ויחשב הדבר לעבירה, ולשומר מצוות מותר?
[לא לקנות שביתה באוניה כו' שמותר רק לת"ח כו' אני מתכוין שלכל יהודי שומר מצוות מותר הדבר, ולחילוני יש בזה איסור גמור].
להתייחד שני גברים עם אשה (או להיכנס לחורבה, מאותה סיבה). לחלק מהראשונים, תרי גברי ופריצי אסור, וכשרים מותר. אך לחלק אחר, גם לתרי כשרי אסור, והיא מחלוקת המחבר והרמ"א.
לא להזה התכוונתי.
כאן ההגדרה היא פרוץ או לא. אני מתכוין שההגדרה היא שומר מצוות או לא.
לפתוח בקבוק יין? עובר על "בל תשחית", שהופכו לסתם יינם.


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 231 פעמים
קיבל תודה: 98 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 96 - דבר שלחילוני אסור ולחרדי מותר?

שליחה על ידי מבין ענין » 05 מרץ 2019, 20:32

חגי פאהן כתב:
05 מרץ 2019, 13:51
מבין ענין כתב:
03 מרץ 2019, 09:37
חגי פאהן כתב: להתייחד שני גברים עם אשה (או להיכנס לחורבה, מאותה סיבה). לחלק מהראשונים, תרי גברי ופריצי אסור, וכשרים מותר. אך לחלק אחר, גם לתרי כשרי אסור, והיא מחלוקת המחבר והרמ"א.
לא להזה התכוונתי.
כאן ההגדרה היא פרוץ או לא. אני מתכוין שההגדרה היא שומר מצוות או לא.
לפתוח בקבוק יין? עובר על "בל תשחית", שהופכו לסתם יינם.
תשובה יפה, לא חשבתי על זה.

לענות את התשובה שלי?


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1111
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 550 פעמים
קיבל תודה: 343 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 97

שליחה על ידי אוריאל » 07 מרץ 2019, 16:01

היכי תמצי שאם בן אדם רודף לקיים איזו מצוה ומשתדל בכל כוחו לחזר אחריה שתבוא לידו - אין לו סיכוי לקיים אותה
אבל דוקא כאשר אינו עושה דבר כדי שתבוא המצוה לידיו, יש סיכויים טובים שתבוא לידו...


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 815
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 136 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 97

שליחה על ידי נדיב לב » 07 מרץ 2019, 17:17

אוריאל כתב:
07 מרץ 2019, 16:01
היכי תמצי שאם בן אדם רודף לקיים איזו מצוה ומשתדל בכל כוחו לחזר אחריה שתבוא לידו - אין לו סיכוי לקיים אותה
אבל דוקא כאשר אינו עושה דבר כדי שתבוא המצוה לידיו, יש סיכויים טובים שתבוא לידו...
לקט או שכחה?
[או להדבק במידות הבורא - ענוה. כל הבורח מן הכבוד]


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 231 פעמים
קיבל תודה: 98 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 96 - דבר שלחילוני אסור ולחרדי מותר?

שליחה על ידי מבין ענין » 07 מרץ 2019, 19:42

מבין ענין כתב:
01 מרץ 2019, 09:39
דוגמא לדבר שלחילוני אסור לעשות אותו ויחשב הדבר לעבירה, ולשומר מצוות מותר?
[לא לקנות שביתה באוניה כו' שמותר רק לת"ח כו' אני מתכוין שלכל יהודי שומר מצוות מותר הדבר, ולחילוני יש בזה איסור גמור].
שתי תשובות באמתחתי:
א. הגרח"ק נוקט שאין איסור לשומר מצוות לדבר לשה"ר על חילוני, הוא יצא מכלל 'עמיתך'. כל זה בתנאי שאתה שומר מצוות, אך אם אתה גם כן חילוני - אסור! שכן הוא רשע כמותו ובזה לא נאמר ההיתר של "עמיתך", כעין דברי הח"ח בהל' לשה"ר כלל י' ס"ג ובשמה"ל שער התבונה פי"ז. [ספר ח"ח מהדורת דרשו עמ' 255].

ב. הבית הלוי נוקט שהמחלל שבת במקרה של פיקו"נ אינו נידון בשמים כמחלל שבת, הוא דוקא כשהמציל הוא שומר שבת בסתם, ודוקא כעת מחלל השבת לצורך פיקו"נ.
אך אם בלא"ה הוא היה נוסע בשבת, מה שכעת נוסע בשבת לצורך פיקו"נ - הוא יהיה נידון בשמים כמחלל שבת! [אגב, זה לא פוטר אותו מלהציל את החולה ע"י חילול שבת...].
בכל אופן זו עוד סיבה מדוע אין לבקש מחילוני שיסיע יולדת בשבת, ועדיף ששומר מצוות יעשה זאת. [יש עוד סיבות ואכמ"ל].


פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1111
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 550 פעמים
קיבל תודה: 343 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 97

שליחה על ידי אוריאל » 08 מרץ 2019, 10:37

נדיב לב כתב:
07 מרץ 2019, 17:17
אוריאל כתב:
07 מרץ 2019, 16:01
היכי תמצי שאם בן אדם רודף לקיים איזו מצוה ומשתדל בכל כוחו לחזר אחריה שתבוא לידו - אין לו סיכוי לקיים אותה
אבל דוקא כאשר אינו עושה דבר כדי שתבוא המצוה לידיו, יש סיכויים טובים שתבוא לידו...
לקט או שכחה?
[או להדבק במידות הבורא - ענוה. כל הבורח מן הכבוד]
אכן, הכוונה היתה למצות שכחה. יפה מאד.
החידה במקורה עם תשובתה לקחתי מהספר "תולדות אדם" שעל רבי זלמן, שם הובאה זו בשמו.


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 926
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 334 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

חידה 98

שליחה על ידי אלימלך » 27 מרץ 2019, 20:41

כיצד יתכן שבמוצאי פורים בא יהודי לרב ואומר לו שיכור הייתי ולא התפללתי מנחה אומר לו הרב התפלל מעריב שניים, ומאידך בא אחר ואומר לאותו רב שיכור הייתי ולא התפללתי מנחה ואומר לו הרב אין לך תשלומים?


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 231 פעמים
קיבל תודה: 98 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 98

שליחה על ידי מבין ענין » 28 מרץ 2019, 00:04

אלימלך כתב:
27 מרץ 2019, 20:41
כיצד יתכן שבמוצאי פורים בא יהודי לרב ואומר לו שיכור הייתי ולא התפללתי מנחה אומר לו הרב התפלל מעריב שניים, ומאידך בא אחר ואומר לאותו רב שיכור הייתי ולא התפללתי מנחה ואומר לו הרב אין לך תשלומים?
א. השני התפכח מיינו בזמן, ובכ"ז לא התפלל.
ב. השני יכל להתפלל קודם לכן, ולמ"ד אונס ביום אחרון ל"ש אונס - אין לא תשלומין.


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 231 פעמים
קיבל תודה: 98 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

חידה 99 - האם ידוע מה שם אביו של רבן יוחנן בן זכאי?

שליחה על ידי מבין ענין » 28 מרץ 2019, 00:06

לא למהר לענות...


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 926
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 334 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 98

שליחה על ידי אלימלך » 28 מרץ 2019, 14:26

מבין ענין כתב:
28 מרץ 2019, 00:04
ב. השני יכל להתפלל קודם לכן, ולמ"ד אונס ביום אחרון ל"ש אונס - אין לא תשלומין.
יפה מאוד
כך פוסק הבן איש חי שמי שנשתכר קודם שהגיע זמן תפילה יש לו תשלומים ומי שהשתכר אחרי אין לו תשלומים
מעניין שדעת האפיקי מגינים כמדומה שמי שנשכר קודם שהגיע זמן התפילה אין בו כלל שיכות לתשלומים


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 231 פעמים
קיבל תודה: 98 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 98

שליחה על ידי מבין ענין » 28 מרץ 2019, 16:59

אלימלך כתב:
28 מרץ 2019, 14:26
מבין ענין כתב:
28 מרץ 2019, 00:04
ב. השני יכל להתפלל קודם לכן, ולמ"ד אונס ביום אחרון ל"ש אונס - אין לא תשלומין.
יפה מאוד
כך פוסק הבן איש חי שמי שנשתכר קודם שהגיע זמן תפילה יש לו תשלומים ומי שהשתכר אחרי אין לו תשלומים
מעניין שדעת האפיקי מגינים כמדומה שמי שנשכר קודם שהגיע זמן התפילה אין בו כלל שיכות לתשלומים
תודה. אגב, דעת הילקו"י שאונס ביום אחרון שמיה אונס להחשיבו לאנוס ושיוכל להתפלל תשלומין. אלא שבכל כהאי גוונא טוב שיתנה שמתפלל בתנאי נדבה.


דורדיא
משתמש ותיק
הודעות: 239
הצטרף: 30 אפריל 2018, 23:31
נתן תודה: 87 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי דורדיא » 28 מרץ 2019, 20:12

כיצד יתכן שני איסורים שאסור לעשותם כ"א בנפרד,
אבל כשעוברים על שניהם ביחד, שניהם מותרים?


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 231 פעמים
קיבל תודה: 98 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי מבין ענין » 28 מרץ 2019, 22:15

דורדיא כתב:
28 מרץ 2019, 20:12
כיצד יתכן שני איסורים שאסור לעשותם כ"א בנפרד,
אבל כשעוברים על שניהם ביחד, שניהם מותרים?
כבר נשאל כאן לעיל - תספורת מעכו"ם מול מראה.


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 231 פעמים
קיבל תודה: 98 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 99 - האם ידוע מה שם אביו של רבן יוחנן בן זכאי?

שליחה על ידי מבין ענין » 04 אפריל 2019, 00:36

מבין ענין כתב:
28 מרץ 2019, 00:06
לא למהר לענות...
לענות תשובה?


מרדכי היהודי
הודעות: 21
הצטרף: 13 ינואר 2016, 10:54
קיבל תודה: 5 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי מרדכי היהודי » 06 אפריל 2019, 21:35

נשאלתי - כיצד יתכן שמגיע אדם לכהן עם נגע טמא והכהן אינו מטמא אותו.


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 220
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 68 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי משה נפתלי » 06 אפריל 2019, 22:57

חָתָן שֶׁנּוֹלַד בּוֹ נֶגַע, נוֹתְנִין לוֹ שִׁבְעַת יְמֵי הַמִּשְׁתֶּה לוֹ וּלְבֵיתוֹ וְלִכְסוּתוֹ, וְכֵן בָּרֶגֶל נוֹתְנִין לוֹ שִׁבְעַת יְמֵי הָרֶגֶל.


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 225
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 67 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יעקב שלם » 07 אפריל 2019, 17:04

איך אפשר לחלל שבת ביום חול


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 231 פעמים
קיבל תודה: 98 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 99 - האם ידוע מה שם אביו של רבן יוחנן בן זכאי?

שליחה על ידי מבין ענין » 09 אפריל 2019, 09:19

מבין ענין כתב:
28 מרץ 2019, 00:06
לא למהר לענות...
אני רואה שלא מיהרו ולא האטו, לא ענו כלל...

טוב, התשובה היא שלדעת התפא"י על סנהדרין [פ"ה מ"ב] לכאורה כלל איננו יודעים מהו שמו של רבי יוחנן בן זכאי, היות ו'בן זכאי' אינו תיאור לאביו, אלא שם תואר לו זכה בעקבות שלימד זכות על נידון למוות.
כמובא במשנה מסכת סנהדרין פרק ה מ"ב: "כל המרבה בבדיקות הרי זה משובח מעשה ובדק בן זכאי בעוקצי תאנים..."

וכתב בתפארת ישראל - בעוקצי תאנים. שהעידו שהרגו תחת התאנה, ושאל לעד אם עוקצין הפירות עבים או דקים והוכחשו בזה, וניצל הנידן ולכן נקרא ר"י בן זכאי, שעל ידו זכוהו לבעל הדין:


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 815
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 136 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי נדיב לב » 24 אפריל 2019, 23:23

יעקב שלם כתב:
07 אפריל 2019, 17:04
איך אפשר לחלל שבת ביום חול
ראיתי פעם בחוט שני מביא שהחתם סופר היה נזהר לשחק בכלי היתר תוך כדי לימודו שמא ישחק גם בשבת
וכן ראיתי פוסקים שכתבו להקפיד שלא ירגיל האדם את עצמו להסיר קלופי העור בחול אטו שבת


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 382
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 231 פעמים
קיבל תודה: 98 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי מבין ענין » 25 אפריל 2019, 00:29

יעקב שלם כתב:
07 אפריל 2019, 17:04
איך אפשר לחלל שבת ביום חול
כשקיבל תוספת שבת מהחול על הקודש, אם כעת יחלל שבת יתחייב, נמצא שמחלל שבת ביום שעדיין הוא חול אצל כו"ע.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: חלק א׳ ממעל | 3 אורחים