אשתדל בעז"ה להביא בכל יום או יומיים מילי דמעליותא מהגאון הגדול רבי אביגדור מילר זצ"ל [אני מקבל אותם במייל מתורת אביגדור באנגלית, ואני רק מתרגם אותם, בסוף השאלה כתוב מאיזה מספר קלטת מקורו], וזה החלי-
שאלה: הרב הזכיר קודם לכן, כי אם בני ישראל היו מקשיבים לעצת יוסף, להישאר בנפרד ממצרים, ולחיות רק בגושן, אז כל הבעיות, והקשיים של העבודה לא היה קורה. אבל הלא השם כבר אמר לאברהם אבינו כי צאצאיו יסבלו בדרך "ועבדום וענו אותם"(בראשית 15:13) איך אפשר ליישב את זה?
תשובה: להיות בארץ גושן נקרא עבודה קשה; זה היה עדיין "ועבדום". למה? כי אפילו יוסף, אשר בהחלט לא היה עבד עבדים, אפילו הוא לא היה מסוגל לעזוב מצרים, אפילו בשביל ההלוויה של אביו, אלא אם כן היה עוזב את כל מה שהיה לו בארץ מצרים . ובנוסף לכך היה עליו להסביר לפרעה שאביו גרם לו להישבע. אם לא משום זה, הוא לא היה יוצא. אז אנחנו רואים שגם יוסף היה משועבד.
להיאלץ להישאר בארץ זרה בניגוד לרצונך, זה מאסר . וזה עבדות! "עבודה" פירושה "עבדות" . מי אמר שעבדות צריכה להיות עם "לבנים"? ה"לבנים" הוא רק תוצאה של ההתערבבות עם הגויים. כאשר אתה מתחיל להתערב איתם, אז אתה מקבל לבנים.
כאשר הם נותרו נפרדים מן המצרים, זה לא היה עבודה משעבוד של טיט ולבנים. זו הייתה עבדות מסוג אחר. ורק אז, כאשר הם התחילו ללמוד את דרכיהם של המצרים, אז אומר הכתוב "הפך לבם לשנוא עמו" - השם הפנה את לבם לשנוא את עמו, להתנכל בעבדיו - לתכנן, עלילה, נגד משרתים שלו ". אם הם לא היו מעורבים, היה עבדות של כבוד - עבדות, אבל בלי לבנים.
Tape # 26 (אפריל 1973)
שאלה: הרב הזכיר קודם לכן, כי אם בני ישראל היו מקשיבים לעצת יוסף, להישאר בנפרד ממצרים, ולחיות רק בגושן, אז כל הבעיות, והקשיים של העבודה לא היה קורה. אבל הלא השם כבר אמר לאברהם אבינו כי צאצאיו יסבלו בדרך "ועבדום וענו אותם"(בראשית 15:13) איך אפשר ליישב את זה?
תשובה: להיות בארץ גושן נקרא עבודה קשה; זה היה עדיין "ועבדום". למה? כי אפילו יוסף, אשר בהחלט לא היה עבד עבדים, אפילו הוא לא היה מסוגל לעזוב מצרים, אפילו בשביל ההלוויה של אביו, אלא אם כן היה עוזב את כל מה שהיה לו בארץ מצרים . ובנוסף לכך היה עליו להסביר לפרעה שאביו גרם לו להישבע. אם לא משום זה, הוא לא היה יוצא. אז אנחנו רואים שגם יוסף היה משועבד.
להיאלץ להישאר בארץ זרה בניגוד לרצונך, זה מאסר . וזה עבדות! "עבודה" פירושה "עבדות" . מי אמר שעבדות צריכה להיות עם "לבנים"? ה"לבנים" הוא רק תוצאה של ההתערבבות עם הגויים. כאשר אתה מתחיל להתערב איתם, אז אתה מקבל לבנים.
כאשר הם נותרו נפרדים מן המצרים, זה לא היה עבודה משעבוד של טיט ולבנים. זו הייתה עבדות מסוג אחר. ורק אז, כאשר הם התחילו ללמוד את דרכיהם של המצרים, אז אומר הכתוב "הפך לבם לשנוא עמו" - השם הפנה את לבם לשנוא את עמו, להתנכל בעבדיו - לתכנן, עלילה, נגד משרתים שלו ". אם הם לא היו מעורבים, היה עבדות של כבוד - עבדות, אבל בלי לבנים.
Tape # 26 (אפריל 1973)