פתגמים מחכימים

נושאים שונים

הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 699 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתגמים מחכימים

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 27 מאי 2018, 14:11

מי פקפק?


תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 369
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 93 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתגמים מחכימים

שליחה על ידי תיובתא » 27 מאי 2018, 14:13

הפקדתי שומרים כתב:מי פקפק?
עיין לעיל. לא אתה.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 699 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתגמים מחכימים

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 27 מאי 2018, 14:15

תיובתא כתב:
מה הוספת?
אותו חשבון שעשינו רק בכיתה של מאה..שלא זו המציאות..אולי כיתה של עשרים או שלושים..כמש"כ..
פשוט יותר קל לחשב 100 אחוד על 100 תלמידים. ולכל המפקפקים בייחוס של הפתגם - לא אוכל להוכיח לכם באותות ובמופתים שכך אמר אך אני שמעתי זאת מפורש מפי תלמידו שנאמן עלי לגמרי. אינני יודע באיזה הקשר אמר זאת אבל זה מה שאמר.
תיובתא כתב:
הפקדתי שומרים כתב:
תיובתא כתב:צריך שמאה אחוז מהתלמידים יבינו תשעים אחוז מהשיעור, ותשעים אחוז יבינו מאה אחוז. (בשם הגרש"ז אויערבאך - מפי אחד מתלמידיו).
אם נחשבן -זה אומר שאם לדוגמא יש "בכיתה" עשרים ילדים, שמונה עשר מתוכם מבינים מאה אחוז, והשנים הנושרים -10 אחוז מהבנת החומר נשר אצלם...
נכתב בפירוט..בשביל אחד כמוני שמתקשה להבין חשבון 100 אחוז...
או אם תרצה לסבך עוד יותר ניתן להגדיר זאת כך: אם כל תלמיד שקול ל-10 חלקי "הבנה", ויש 100 תלמידים, יוצא שבסוף רק 10 חלקי הבנה מתוך 1000 פוטנציאליים, לא הבינו. (ובדוגמא של 20 תלמידים, רק 2 חלקי הבנה, לא הבינו).
תאמר "אם נרצה לפשט" ולא "אם תרצה לסבך"....


תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 369
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 93 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתגמים מחכימים

שליחה על ידי תיובתא » 27 מאי 2018, 14:20

תאמר "אם נרצה לפשט" ולא "אם תרצה לסבך"....
יש שהמספר הזהה מפשט להם, ויש שהמספר הגדול מסבך להם.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 699 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתגמים מחכימים

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 27 מאי 2018, 14:22

תיובתא כתב:
תאמר "אם נרצה לפשט" ולא "אם תרצה לסבך"....
יש שהמספר הזהה מפשט להם, ויש שהמספר הגדול מסבך להם.
ישר כח ר' תיובתא.
תגובה ואמרה מחכימה במשפט אחד. (לא בזלזול חלילה)
"יש שהמספר..מפשט ויש שהמספר מסבך"..


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 699 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתגמים מחכימים

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 27 מאי 2018, 14:24

מתעטשים פעמיים כדי לאפשר למנומסים פחות לומר- לבריאות.
[בשם המנומסים..]

כשאני צודק אף אחד לא זוכר - כשאני טועה אף אחד לא שוכח.
[בשם העולם השכחן?..]

אם אין לך מה לעשות, אל תעשה זאת כאן.
[בשם עולם העשייה..]


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 926
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 334 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתגמים מחכימים

שליחה על ידי אלימלך » 27 מאי 2018, 18:25

בקשר למכשיר טמא, אמר אחד מה הבעיה אז אסתכל רק באתרים כשרים? השיבו לו:
"איזוהי דרך רעה שיתרחק ממנה האדם... רבי יוסי אומר שכן רע" -
אין לך שכן כמו האייפון.. ואין לך רע כמוהו.
[החתום]


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 699 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתגמים מחכימים

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 27 מאי 2018, 18:52

אם כבר עסקינן בפתגמים מחכימים, כדאי לעלות מאמר אודות אימרות שמיוחסות לחז"ל בטעות.
מתוך מאמר שהתפרסם ע"י הרב עוזיאל. י.

אחד הפתגמים הידועים ביותר, הוא 'אין חכם כבעל ניסיון'. מה שפחות ידוע הוא, שהמשפט הזה שמיוחס לחז"ל בפרקי אבות או במדרשים כלל לא נאמר על ידם.

הניב הזה, מצטרף למספר רב נוסף של "אמרות חז"ל", שהכל משוכנעים ללא צל של ספק כי הם נאמרו על ידי חכמינו במשנה או בגמרא, אולם הדבר אינו נכון.

הנה מספר דוגמאות מתוך הספר 'אמרות חכמה' לרב נתנאל אבני:

אין דבר העומד בפני הרצון

אותיות מחכימות

כבדהו וחשדהו

כל הבורח מן הכבוד הכבוד רודף אחריו

סוף גנב לתלייה

צרת רבים חצי נחמה

אל תיקרי מהונך אלא מגרונך

מרבה דברים מרבה שטות ועוד רבים ראה שם [עמ' שסה].

ומכל מקום, אין ספק כי המשפט הזה שהשתרש בשפה העברית מצוטט על ידי רבנים וסופרים רבים, וגם אם אין לו מקור בדברי חז"ל, חכמה וודאי יש בו.

וראה בספר 'אור דוד' [עמ' קנז] שמצא מקור לכך בדבריו של איוב: בישישים חכמה ואורך ימים תבונה [יב, יב], כלומר החכמה והתבונה הינם פונקציה ישירה של גיל ושל וותק במסדרונות החיים.

מדוע הניסיון מוסיף חכמה? מה יש באיש בעל הניסיון שאין בצעיר חסר הניסיון?

משה ק. – פיזיקאי בעל שם עולמי ויהודי המקפיד על קלה כבחמורה, סיפר לי שכאשר הוא נשאל על ידי נכדיו דבר מה, הוא לא ממהר להשיב להם. לאחר שמיעת השאלה משיב הנשיא הנכבד לפעוטות כי עליו לחשוב על השאלה, ואז בתום מספר ימים הוא מנסח תשובה אותה יוכל להבין גם הנכד הצעיר ביותר.

"משמעותו של הפתגם 'אין חכם כבעל הניסיון' הוא שלאדם עם הניסיון יש את היכולת להעביר תשובה במילים שגם זה שאינו בעל ניסיון יוכל להבין. אם אתה לא מצליח להסביר טוב את עמדתך בצורה שהשומע מבין – אות הוא כי גם אצלך העניין אינו ברור כל צרכו".

ולמה לאיש בעל הניסיון יש יכולת להסביר טוב יותר? מדוע לאדם שצבר ותק וידע יש כלים חזקים יותר לצעוד במשעולי החיים?

עוד הוסיף להסביר כי ככל שהאדם הנבון מתבגר כך הוא צובר ניסיון ויודע מה הוא לא צריך לעשות, הוא יודע על מה אסור לבזבז את הזמן, ובמה יש להתמקד. הוא חוסך הרבה מאד זמן יקר, ולא נצמד לאלמנטים העלולים להסיח את דעתו.

ולמעשה אלו ממש דברי חכמים במשנה שבמסכת קנים:

"זקני תלמידי חכמים, כל זמן שמזקינים דעתם מיושבת עליהם; זקני עמי הארץ כל זמן שמזקינים דעתם מטורפת עליהם".

מדוע זקני עמי הארץ מיטפשים יותר וזקני החכמים מחכימים יותר? כי החכמים יודעים ממה יש להתרחק ובמה יש להתמקד, הם הלא צעדו בכיוון הזה כל חייהם וככל שהזמן עובר – צברו יותר ניסיון וידע מה היא הדרך הנכונה.

עמי הארצות לעומת זאת, ממשיכים בדרך האיוולת בה הלעיטו את עצמם, וככל שהם מזקינים כך הם מבוססים בה יותר, שיטת האלימינציה שמסייעת כל כך לתלמידי חכמים – פועלת אצלם הפוך, והם מסננים כל דבר חכמה.
(מאמר שנתפרסם -הרב עזריאל יונה)


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1111
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 550 פעמים
קיבל תודה: 343 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתגמים מחכימים

שליחה על ידי אוריאל » 27 מאי 2018, 18:58

הפקדתי שומרים כתב:אם כבר עסקינן בפתגמים מחכימים, כדאי לעלות מאמר אודות אימרות שמיוחסות לחז"ל בטעות.
מתוך מאמר שהתפרסם ע"י הרב עוזיאל. י.



הניב הזה, מצטרף למספר רב נוסף של "אמרות חז"ל", שהכל משוכנעים ללא צל של ספק כי הם נאמרו על ידי חכמינו במשנה או בגמרא, אולם הדבר אינו נכון.

הנה מספר דוגמאות מתוך הספר 'אמרות חכמה' לרב נתנאל אבני:

אין דבר העומד בפני הרצון

אותיות מחכימות

כבדהו וחשדהו

כל הבורח מן הכבוד הכבוד רודף אחריו

סוף גנב לתלייה

צרת רבים חצי נחמה

אל תיקרי מהונך אלא מגרונך

מרבה דברים מרבה שטות ועוד רבים ראה שם [עמ' שסה].
צריך לשים דגש, שלפחות חלק מהמשפטים הללו, אמנם אינם כצורתם כשמם וכלשונם בחז"ל, אך קרובם ללשונם או מבוססים עליהם.
למשל, כל הבורח מן הכבוד הכבוד רודף אחריו, אינו בחז"ל, אך נמצא כל שמחזר אחר הגדולה גדולה בורחת ממנו, וכן להיפך, עיין תענית פ"ק.
וכן משפטים רבים.
יש שו"ת של הגאון רבי אהרן לוין, שהיה רב ברוסיה לפני למעלה ממאה שנה, שנקרא "אבני שיש". יש לו סימן שבו הוא מלקט כמה עשרות משפטים כאלו, וזה מאד מעניין לראות אותו. אם הרה"ג @סבא יוכל להעלות את הדברים, בטוחני שרבים יאותו לאורו.


פותח הנושא
סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 511 פעמים
קיבל תודה: 679 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתגמים מחכימים

שליחה על ידי סבא » 27 מאי 2018, 19:04

תיובתא כתב:
מה הוספת?
אותו חשבון שעשינו רק בכיתה של מאה..שלא זו המציאות..אולי כיתה של עשרים או שלושים..כמש"כ..
פשוט יותר קל לחשב 100 אחוד על 100 תלמידים. ולכל המפקפקים בייחוס של הפתגם - לא אוכל להוכיח לכם באותות ובמופתים שכך אמר אך אני שמעתי זאת מפורש מפי תלמידו שנאמן עלי לגמרי. אינני יודע באיזה הקשר אמר זאת אבל זה מה שאמר.
לכן בדיוק כתבתי, שבוודאי אמר זאת בהקשר מסויים לאדם מסויים, וחלילה ללמוד מזה איזה דרך לרבים מהטעמים שבארתי באריכות לעיל,
וכמובן שהרמי"ם עצמם שרוצים לשמור על ישיבתם בטח לא למדו ולעולם לא ילמדו מאימרה זאת, אבל חבל שיהיה למבקרים [שהם בדרך כלל כאלו שהכניסו בן שאינו ברוך כשרונות לישיבה ברמה גבוהה, במקום למצוא ישיבה יותר מתאימה לרמתו, וכנגד תסכולו של הבן שאינו מבין דבר ולפעמים מחמת זה כולו מדוכא, קל להם מאוד להאשים את הרמי"ם, שלא דואגים אלא למצויינים] עוד חומר לביקורתם, ויאמרו הנה גאון ישראל הגרש"ז כבר אמר כן, ולכן הרמי"ם "הורגים בשוגג" וכדו' מאמרות הכנף הנשמעות מפיהם.
[אגב, כפי ששמעתי פעם מתלמיד הגרש"ז ה"ה הרב יהודה עדס שליט"א, הגרש"ז חווה קשיים מבחינת צמאון תלמידיו לשיעוריו, והוא סיפר שבעצמו בא פעם לקול תורה לדבר עם תלמידי הגרש"ז בעניין זה].


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 699 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתגמים מחכימים

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 27 מאי 2018, 19:10

אוריאל כתב:
הפקדתי שומרים כתב:אם כבר עסקינן בפתגמים מחכימים, כדאי לעלות מאמר אודות אימרות שמיוחסות לחז"ל בטעות.

אין חכם כבעל הנסיון -הניב הזה, מצטרף למספר רב נוסף של "אמרות חז"ל", שהכל משוכנעים ללא צל של ספק כי הם נאמרו על ידי חכמינו במשנה או בגמרא, אולם הדבר אינו נכון.

אל תיקרי מהונך אלא מגרונך
צריך לשים דגש, שלפחות חלק מהמשפטים הללו, אמנם אינם כצורתם כשמם וכלשונם בחז"ל, אך קרובם ללשונם או מבוססים עליהם.
למשל, כל הבורח מן הכבוד הכבוד רודף אחריו, אינו בחז"ל, אך נמצא כל שמחזר אחר הגדולה גדולה בורחת ממנו, וכן להיפך, עיין תענית פ"ק.
וכן משפטים רבים.
יש שו"ת של הגאון רבי אהרן לוין, שהיה רב ברוסיה לפני למעלה ממאה שנה, שנקרא "אבני שיש". יש לו סימן שבו הוא מלקט כמה עשרות משפטים כאלו, וזה מאד מעניין לראות אותו. אם הרה"ג @סבא יוכל להעלות את הדברים, בטוחני שרבים יאותו לאורו.
בחלק מהמשפטים התוכן מבוסס על ד' חז"ל זאת כל אחד יודע. אבל האמרה בצורתה השלמה בזה הדברים אמורים.

לדוגמא המשפט שהוזכר במאמר הנ"ל "אל תיקרי מהונך אלא מגרונך".
הוזכר בד' רש"י במשלי (ג, ט) בזה"ל -כבד את ה' מהונך - מכל מה שחננך אפי' מקול ערב (אל תקרי מהונך אלא מגרונך).
ולא במדרש חז"ל.


פותח הנושא
סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 511 פעמים
קיבל תודה: 679 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתגמים מחכימים

שליחה על ידי סבא » 27 מאי 2018, 19:12

@אוריאל היקר [אנא לא לכתוב הרה"ג, מלבד הבדיחה שבדבר, משום שזה מחייב, וגורם עול מיותר לנסות לשום כל אחד כפי גדלו, אני בטוח שמי שכותב כ"ניק" מוותר מראש על כבודו בעניין זה, ומרואה עצמו כשוה בין שוים עם כולם]
לא מצאתי באוצר החכמה שות אבני שיש לרב אהרון לוין. [אולי בגירסא האחרונה שכן השנה לא שדרגתי].
ועמך הסליחה.


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1111
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 550 פעמים
קיבל תודה: 343 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתגמים מחכימים

שליחה על ידי אוריאל » 27 מאי 2018, 19:13

אולי אינו שו"ת אבני שיש אלא אבני חפץ??


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 699 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתגמים מחכימים

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 27 מאי 2018, 19:19

שם השו"ת אכן, אבני חפץ.
http://www.hebrewbooks.org/665


פותח הנושא
סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 511 פעמים
קיבל תודה: 679 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתגמים מחכימים

שליחה על ידי סבא » 27 מאי 2018, 19:20

בבקשה
אבני חפץ_עמוד_1.jpg
אבני חפץ_עמוד_2.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 699 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתגמים מחכימים

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 27 מאי 2018, 19:25

בשו"ת הנ"ל ציין על מאמר כבד את ה' מהונך וגו' לא נמצא בשום מקום. אכן בד' חז"ל והמדרש לא נמצא, אולם בד' רש"י שם נמצא.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 699 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתגמים מחכימים

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 27 מאי 2018, 19:29

עוד מצאתי בזה מש"כ בספר פרדס יוסף על ספר בראשית פרק כה פסוק כא בזה"ל-
ובמשלי (ג, ט) כבד את ה' מהונך, פרש"י מכל מה שחננך אפילו מקול ערב, אל תקרא מהונך אלא מגרונך. הנה זה לא נמצא בשום מקום. ועיין בבית יוסף (או"ח סימן נ"ג) בשם שבלי הלקט ובאר היטב (שם סקי"ד) בשם פסיקתא, ועיין בהגהות מהגר"ז מרגליות על הפסיקתא. ובתניא רבתא:


תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 369
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 93 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתגמים מחכימים

שליחה על ידי תיובתא » 27 מאי 2018, 19:54

הפקדתי שומרים כתב:...
הניב הזה, מצטרף למספר רב נוסף של "אמרות חז"ל", שהכל משוכנעים ללא צל של ספק כי הם נאמרו על ידי חכמינו במשנה או בגמרא, אולם הדבר אינו נכון.

הנה מספר דוגמאות מתוך הספר 'אמרות חכמה' לרב נתנאל אבני:

אין דבר העומד בפני הרצון

אותיות מחכימות

כבדהו וחשדהו

כל הבורח מן הכבוד הכבוד רודף אחריו

סוף גנב לתלייה

צרת רבים חצי נחמה

אל תיקרי מהונך אלא מגרונך

מרבה דברים מרבה שטות ועוד רבים ראה שם [עמ' שסה].

ומכל מקום, אין ספק כי המשפט הזה שהשתרש בשפה העברית מצוטט על ידי רבנים וסופרים רבים, וגם אם אין לו מקור בדברי חז"ל, חכמה וודאי יש בו.
למעשה גם בגמרא מצינו מימרות של "היינו דאמרי אינשי", או במילים אחרות לא כל פתגם שאין לו מקור הוא בהכרח שגוי.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 699 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתגמים מחכימים

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 27 מאי 2018, 19:57

אם עקבת מה נכתב בזה כך נכתב-
בחלק מהמשפטים התוכן מבוסס על ד' חז"ל זאת כל אחד יודע. אבל האמרה בצורתה השלמה בזה הדברים אמורים.


אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1111
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 550 פעמים
קיבל תודה: 343 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתגמים מחכימים

שליחה על ידי אוריאל » 27 מאי 2018, 20:01

@סבא [רצונו ש"א ז"כ] יישר כח על העלאת הדברים. התשובה הזו היא מאד מעניינת, ודרך אגב, אני מאד נהניתי גם מתשובות רבות אחרות בספר הנ"ל, שכתוב בשפה ברורה ונעימה מאד. זה ממש נחמד לחשוב על זה שפתאום, מאה שנה אחרי, זוכה המחבר ושפתותיו דובבות כאן ע"י עשרות יהודים יקרים.
כך גם בפורום עצמו. לא מזמן הקפיצו אשכול שכתבתי לפני שנה, והוסיפו בו תגובות רבות. קשה לתאר את השמחה שהיתה לי, בראותי איך ד"ת שכתבתי בעבר, זוכים לעדנה מחודשת.
לא יודע למה אני כותב את זה עכשיו. אבל אולי, בהקשר למה שנכתב כאן, הם דברים היוצאים מן הלב [אפילו שאין למשפט הזה מקור...].


תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 369
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 93 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתגמים מחכימים

שליחה על ידי תיובתא » 27 מאי 2018, 20:03

סבא כתב:
תיובתא כתב:
מה הוספת?
אותו חשבון שעשינו רק בכיתה של מאה..שלא זו המציאות..אולי כיתה של עשרים או שלושים..כמש"כ..
פשוט יותר קל לחשב 100 אחוד על 100 תלמידים. ולכל המפקפקים בייחוס של הפתגם - לא אוכל להוכיח לכם באותות ובמופתים שכך אמר אך אני שמעתי זאת מפורש מפי תלמידו שנאמן עלי לגמרי. אינני יודע באיזה הקשר אמר זאת אבל זה מה שאמר.
ויאמרו הנה גאון ישראל הגרש"ז כבר אמר כן, ולכן הרמי"ם "הורגים בשוגג" וכדו' מאמרות הכנף הנשמעות מפיהם.
זה בסדר.. המתאוננים תמיד ימצאו משהו שמישהו אמר. לא נוכל לשנות את הגלגל וגם לא להמציאו.


שומע כעונה
הודעות: 106
הצטרף: 01 ספטמבר 2017, 10:28
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 66 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתגמים מחכימים

שליחה על ידי שומע כעונה » 27 מאי 2018, 22:04

בשו"ת אבני חפץ הנזכר, אות ז, כתב על המאמר הידוע כל הכועס כאילו עובד ע"ז שאין ידוע מקורו.
אמנם מקורו איני יודע, אך כוונתו זה מכבר שמעתי:
מדוע הושווה הכועס לעובד ע"ז, מפני שערך התועלת משתי פעולות אלה הינו אותו דבר.


שומע כעונה
הודעות: 106
הצטרף: 01 ספטמבר 2017, 10:28
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 66 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתגמים מחכימים

שליחה על ידי שומע כעונה » 27 מאי 2018, 22:07

פתגם שהיה נפוץ עד לא מכבר אצל זוגות צעירים -
עדיף דירה בפרויקט מאשר פרויקט בדירה...

עברו ימים ושנים וכהיום כל דירה הינה פרויקט אגדי השמור ליחידי סגולה...


שומע כעונה
הודעות: 106
הצטרף: 01 ספטמבר 2017, 10:28
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 66 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתגמים מחכימים

שליחה על ידי שומע כעונה » 27 מאי 2018, 22:10

פ"א בא יהודי הדור פנים לאדמו"ר מסאטמר זצ"ל ותואנה בפיו על ייחסו הרם לר' נחום ממיר, על כך שאינו מגדל זקנו,
הפטיר האדמו"ר מסאטמר - עד שתשאלני היכן זקנו של היהודי, אשאלך - ר' זקן איה היהודי שבך...


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 699 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתגמים מחכימים

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 27 מאי 2018, 22:35

שומע כעונה כתב:בשו"ת אבני חפץ הנזכר, אות ז, כתב על המאמר הידוע כל הכועס כאילו עובד ע"ז שאין ידוע מקורו.
אמנם מקורו איני יודע, אך כוונתו זה מכבר שמעתי:
מדוע הושווה הכועס לעובד ע"ז, מפני שערך התועלת משתי פעולות אלה הינו אותו דבר.
אם כבר באים לדמות מקור לד' הרמב"ם הנ"ל. המקור שמציינים רבים ד' הגמ שבת קה: -רבי שמעון בן אלעזר אומר משום חילפא בר אגרא שאמר משום רבי יוחנן בן נורי המקרע בגדיו בחמתו והמשבר כליו בחמתו והמפזר מעותיו בחמתו יהא בעיניך כעובד עבודה זרה שכך אומנתו של יצר הרע היום אומר לו עשה כך ולמחר אומר לו עשה כך עד שאומר לו עבוד עבודה זרה והולך ועובד.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 699 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתגמים מחכימים

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 28 מאי 2018, 01:10

הסוד הקשה ביותר לאדם לשמור, הוא את דעתו על עצמו.

הטוב הוא למורת רוחנו כל עוד לא נעשינו ראויים לו.

לדייק בזמן זה החוש לדעת כמה יאחר השני.

מי ששואל מה נשמע? סביר להניח ששלומך אינו מענינו.

נחמד להיות חשוב! - אך חשוב להיות נחמד.

הרבה פעמים ההבדל בין שכחן לזכרן הוא סך הכל, סליחה שכחתי את ההבדל...- אה, ישוב הדעת.

בשביל לריב צריכים שניים, בשביל להשלים מספיק אחד.

[בשם העולם]

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 173 פעמים
קיבל תודה: 264 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתגמים מחכימים

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 28 מאי 2018, 01:33

פתגם על פתגם:
פתגם טוב דומה לדבורה, הוא קטן, מתוק, ועוקץ...


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 699 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתגמים מחכימים

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 28 מאי 2018, 01:35

אני יוסיף על דבריך.

פתגם על פתגם:
פתגם 'לא טוב' דומה לזבוב, הוא קטן, 'לא נעים', וגם נטול עוקץ..

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 173 פעמים
קיבל תודה: 264 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתגמים מחכימים

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 28 מאי 2018, 01:44

יש פתגם ידוע:
"מי שאוכל לבד מת לבד"
לכאורה סתם פתגם טפשי...

אך שמעתי מסבירים שמקורו מדברי רש"י בפרשת בראשית! שם מובא שאחרי שחוה אכלה מעץ הדעת חששה פן תמות ואדם ישא אשה אחרת תחתיה. ולכן החליטה לתת מהעץ גם לאדם. ועל ידי כך ימות גם הוא. ואז היא לא תמות לבד.
כי מי שאוכל לבד מת לבד...

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 173 פעמים
קיבל תודה: 264 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פתגמים מחכימים

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 28 מאי 2018, 01:47

אגב, מה ההגדרה של פתגם?
כוונתי לשאול מה הכללים הנצרכים במשפט על מנת לקוראו פתגם? האם הוא צריך להיות קצר? מחורז? משחקי לשון? מפורסם? שנון?

כמדומה שההגדרה די מטושטשת. ואודה למי שיאיר את עיני בזה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • לקט פתגמים ולשונות שאינם מדוייקים
    על ידי זרייר-קטן » 18 יוני 2018, 17:29 » ב בית המדרש
    9 תגובות
    298 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי מבין ענין
    19 יוני 2018, 23:07
  • אשכול סיפורים מחכימים ואמרות שפר מרבותינו
    על ידי דורדיא » 25 פברואר 2019, 20:12 » ב דעת דורות
    18 תגובות
    420 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
    06 מאי 2019, 17:55

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 4 אורחים