דרשות רבנים לנשים- מי באמת המתיר?

סבא

משתמש ותיק
רצו"ב מודעה שהגיעה אלי, בה יש ציטטות מהרבה גדולי ישראל, שאסרו לגברים דרשות בפני נשים.
מאידך בציבור שלנו הדבר מקובל ביותר, ולאחרונה אני רואה אפילו אברכים צעירים מרצים לנשים, ואין פוצה פה ומצפצף.
האם הדברים במודעה מסולפים או מקוצצים, או שפשוט יש הרבה גדולים אחרים שהתירו, ועליהם אנו סומכים?
דרשות-רבנים-לנשים-שמור_עמוד_1.jpg דרשות-רבנים-לנשים-שמור_עמוד_2.jpg דרשות-רבנים-לנשים-שמור_עמוד_3.jpg דרשות-רבנים-לנשים-שמור_עמוד_4.jpg
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
יש חילוק בין אברך צעיר, או מלמד בסמינר ובין מבוגר שמוסר דרשה ומסיר משקפיו.
כך ראיתי מקופיא במה שהעלת, שיש אוסרים בכל האופנים ויש שמשמע מדבריהם, שיש אופנים שמותר. לכן לא מוכרח לכלול את כל הנ"ל בשיטה אחת.
 

אלימיר

משתמש ותיק
והנה הגירסא המקורית במכתבי הח"ח עמ' קצג
 

קבצים מצורפים

  • דרשת החפץ חיים לנשות וילנא- מספר מכתבי החפץ חיים עמ' .PDFקצג.PDF
    292 KB · צפיות: 10
מסופר שפעם ביקשו מהמשגיח הרב ולבה לדבר בפני נשים וסירב ואמר שאף פעם לא דיבר בפני נשים
במקום היה תלמידו הרב ר' ראובן לויכטר ושאל מה זה משנה שעד היום הרב לא דיבר בפני נשים אם זה אסור זה אסור ואם זה מותר אז זה מותר
הרב ולבה אמר אויש עוד פעם אתה לוכטר
 
למעשה מלמדים בישובות לא מדברים בפני נשים יש אנשים שזה התפקיד שלהם כך מקובל בשם הרב שטימן זצל משם הרב זילברברג בונים
 

חדא

משתמש ותיק
כל דבר לפי עניינו
במקרים רבים זו חסידות של שטות כמו רואה אשה שטובעת בנהר
אבל פעמים רבות אינו כן
ובפרט שיש מרצים באופן של שחוק ליצנות, שזה איסור גמור לכל הדעות
 

ראשון לציון

משתמש ותיק
ביומן טאלנא מסופר שהפני מנחם זצ"ל הפציר מאוד בהאדמו"ר מטאלנא שליט"א שידבר בפני נשים מחסידות גור.
 
הגאון יעב"ץ זצ"ל בספר תורת הקנאות (מהדו' בומבך עמוד קלד) התמרמר כנגד ר' יהודה חסיד (ולא כדאי להסיק מסקנות מהציטוט בלבד לפני עיון בכל האריכות שם):
"כי גם לבית הנשים הלך, והוציא ס"ת והביאו עמו בחיקו לבית כנסת של נשים, ודרש שם דברי תוכחה לנשים. והיה הדבר זר ותמוה לרבים, רק הטעו את ההמון לחשוב הכל לקדושת יתירה ורוח יתירה דאית ביה, ודדמיין נשי באפיה כקאקי חיורי. ובאמת היא רמות רוחא ויוהרא, דבר שלא נשמע בישראל עד כה, ואפי' בימי הנביאים מצינו ירמיהו וצפניהו היו נביאי ה׳ שלוחים לאנשים, וחולדה אל הנשים, ואפילו לעת"ל אחר שחיטת יצה"ר נאמר: וספדה הארץ משפחות משפחות, משפחת בית דוד לבד ונשיהם לבד. לכן על דבר זה בלבד היו ראוי להתנדות לדעתי. אעפ״כ לא עצרו כח הרבנים ז"ל למחות בידו דבר זה, לפי שהיו המון העם האנשים והנשים כרוכים אחריו, ומחזיקים אותו לאיש אלקי. אולם דבר הוצאת ס"ת שלא לצורך מיחה בידו אבי מורי הגאון ז"ל" וכו'

ע"ש שמחשבתו של ר"י חסיד הייתה לטובה לעורר העם לתשובה, "מפני הבכיות והדמעות שהוריד" (ניתן ללמוד על סגנון הדרשות / תוכחות שנתן ר"י חסיד).
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
סבא אמר:
רצו"ב מודעה שהגיעה אלי, בה יש ציטטות מהרבה גדולי ישראל, שאסרו לגברים דרשות בפני נשים.
מאידך בציבור שלנו הדבר מקובל ביותר, ולאחרונה אני רואה אפילו אברכים צעירים מרצים לנשים, ואין פוצה פה ומצפצף.
האם הדברים במודעה מסולפים או מקוצצים, או שפשוט יש הרבה גדולים אחרים שהתירו, ועליהם אנו סומכים?
דרשות-רבנים-לנשים-שמור_עמוד_1.jpgדרשות-רבנים-לנשים-שמור_עמוד_2.jpgדרשות-רבנים-לנשים-שמור_עמוד_3.jpgדרשות-רבנים-לנשים-שמור_עמוד_4.jpg
דבר זה אינו אסור לא מדאורייתא ולא מגזירה דרבנן, אלא שאסור לאדם להכניס עצמו לניסיון והכל לפי הענין, כי באדם מבוגר ושאינו מסתכל והוא צדיק וכו' לא הוי ניסיון.
אגב בעבר שמעתי על איזה "רב" חוזר בתשובה שהיה שחקן כדורגל וחזר בתשובה והוא צעיר לימים, והתחיל למסור שיחות לבחורות סמינר ואף מתייעצים עמו בטלפון על קשייהם וכו', וזה רק דוגמא מני רבים, ועל כגון דא אני אומר שההורים צריכים לשמור ילדיהם לא רק מחברה רעה אלא גם מרבנים רעים, ודי בזה.
עוד דבר יש שיש רבנים שהם "סטנדאפיסטים" (פי' אומרים שחוק וליצנות), ולא עוד אלא דמיתקרי רבי, ועושים כן בבתי כנסיות לעיני רבים, ולפעמים אף לנשים, וגם נוטלים שכר, והוא פלא ממש, ובדורות עברו היו מוקיעים דברים כגון אלו.
 
 

לביא

משתמש ותיק
הכל תלוי בבגרותו של האדם ובשאלת רב, כמו שיש יחידי סגולה שנמצאים בפייסבוקים וכאלו.
 

סבא

משתמש ותיק
פותח הנושא
לבי במערב אמר:
שלחן מנחם יו''ד סי' עו.pdf
ובכן, אני שאלתי על מה שנהוג אצלינו הליטאים, ואתה עונה על פי דברי הרבי מליובאוויץ, תודה זה קצת מחודש...
 

לבי במערב

משתמש ותיק
להבנתי, השאלה היתה אם יש היתר. התשובה היא שישנו (ואף בו דרושה זהירות יתרה, וד"ל).
 

משיב כהלכה

משתמש ותיק
ישנם הרבה דברים שיש להם היתר עקרוני, אבל יש לשאול רב על כל דבר לגופו. יש רבנים מפורסמים המרצים לנשים, אני מאמין שהם שאלו את הרבנים שלהם, אבל ברור שמדובר כאן במדרון חלקלק ומסוכן מאוד.

אך הדבר אינו מסתכם רק בדרשות, אדרבה - זה החלק הקל; כל רב מתוקף תפקידו נאלץ לבוא במגע עם נשים, לשמוע את שאלותיהן האינטימיות בטלפון או פנים אל פנים, והדבר מסוכן פי כמה וכמה מדרשה הנאמרת לציבור נשים גדול.

ובשלמא רב קהילה שמילא כרסו בש"ס ופוסקים ועוסק יומם ולילה בתורה, בראתי יצה"ר בראתי לו תורה תבלין, אבל "רב" שכל עיסוקו זה דרשות או ליצנות במסווה של דרשות, ופונים אליו נשים לעצות ושאלות, יכול ליפול בקלות. בפרט אלה שחזרו בתשובה בשנה שעברה, והשנה הם כבר מרצים מבוקשים.
 

אמרתי אחכמה

משתמש ותיק
חדא זימנא הרב וולף זצ"ל ביקש מהגאון ר' נפתלי נבנצאל זצ"ל לדבר בפני בנות הסמינר
אמר לו הגרנ"נ שאינו אוהב לדבר לנשים
ענה לו הרב וולף: "בדיוק זה מה שאני מחפש.. וכי הרב רוצה שאני יביא אחד שאוהב לדבר לנשים???"
 
חלק עליון תַחתִית