אגודת מטמוני ארץ - כינוס ארכיאולוגיה תורנית ה'תשע"ח

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

יוסף בן יוסף

משתמש ותיק
בשורה טובה לשוחרי התורה והחכמה.
בעז"ה יתקייים גם השנה יום עיון וחיבור לעולם הארכאולוגיה לציבור החרדי בהשתתפות רבנים חשובים וחוקרים מפורסמים, מצורפת התוכניה.
 

קבצים מצורפים

  • יום עיון ב copy.pdf
    2.1 MB · צפיות: 104

אריך

משתמש ותיק
יוזמה נהדרת, ייש"כ, ושחפץ ה' בידכם יצליח לקדש ש"ש ולהראות שאין סתירה בין פתיחות לעולם המחקר והריאליה (עכ"פ למי שמילא כריסו בתורה), ובין האמונה האיתנה בתורה ומצוותיה. ולא רק שאין סתירה אלא שאפשר להשתמש בכל מה שהתגלה ומתגלה, להבנת התורה על אמיתה.
 

יוסף בן יוסף

משתמש ותיק
פותח הנושא
כתבה שהתפרסמה בהמודיע על הכינוס.
 

קבצים מצורפים

  • IMG_0944.JPG
    IMG_0944.JPG
    3.4 MB · צפיות: 461

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
מעניין לדעת מה התכלית בכל האספות הללו?
מישהו חושב באמת שהעסק יועיל במשהו, חוץ מפרנסה לכמה יהודים חביבים?

נ.ב אני גאה בעיתונ' שלא הכניסו את הפרסומת לכינוס שכזה. לבן תורה או בן חסידות אמיתי אין מה לחפש שם.
 

יעבץ

משתמש ותיק
לא הייתי בונה על פרנסה מכינוס כזה...
דווקא שנה שעברה השתתפתי, ונהנתי מאוד.
יתכן שהנושא לא מדבר אליך באופן אישי, זה בסדר.
כל אחד מנצל את ימי ביה"ז לנושאים בהם ליבו חפץ, ויש כאלו שמתעניינים בנושא, ועבורם מיועד האירוע.
עיקר התועלת בהבנה עד כמה הידע הריאלי של הדברים כפי שאפשר ללמוד אותם ממה שהותיר לנו העבר, יכול לסייע בהבנת דברי התורה והסטוריית עמ"י.
כמובן שיש המזלזלים מראש בכל תגלית ארכיאולוגית, וגם על הנושא הזה גופא יש שם הרצאה כפי הנראה, אבל בשביל זה באים, כדי לשמוע וללמוד.
ג.נ. אין לי קשר לארגון האירוע.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
ארכיאולוגיה זה לא משחק ילדים.
הפרדוקס בגוף חרדי שמתימר להבין בארכיאולגיה יתגלה כאשר ממצא כזה או אחר יסתור משהו מתורת משה, וכי מאן דהו מהם יעיז להורות על פי הממצאים. ודאי שלא. מכאן שהמשחק מכור מראש. החרדים שמתעניינים בזה, יגחכו, ואילו החילונים, לא יעיפו מבט. הדבר היחידי הטוב בזה אולי הפרנסה כתוצאה מהתעסקות בכעין זה, והפיכתו למכון אריכואלוגי יהודי וכו'...

נ.ב מי שלא נוח לו, שלא יבטל את דברי, בהאשמות של בטלנות וכדו'. יטען טענות הגיוניות אולי נקבל, כרגע לא השתכנענו אלא להיפך...
 

יעבץ

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
ארכיאולוגיה זה לא משחק ילדים.
הפרדוקס בגוף חרדי שמתימר להבין בארכיאולגיה יתגלה כשאר ממצא כזה או אחר יסתור משהו מתורת משה, וכי מאן דהו מהם יעיז להורות על פי הממצאים. ודאי שלא. מכאן שהמשחק מכור מראש. החרדים שמתעניינים בזה, יגחכו, ואילו החילונים, לא יעיפו מבט. הדבר היחידי הטוב בזה אולי הפרנסה כתוצאה מהתעסקות בכעין זה, והפיכתו למכון אריכואלוגי יהודי וכו'...

נ.ב מי שלא נוח לו, שלא יבטל את דברי, בהאשמות של בטלנות וכדו'. יטען טענות הגיוניות אולי נקבל, כרגע לא השתכנענו אלא להיפך...
אתה כותב טענה נכונה מאוד.
אני בהחלט מצטרף שמגוכח להוכיח מהארכיאולוגיה, ברגע שאנו מראש פוסלים חלק נכבד מהמסקנות אליה מגיעים הארכאולוגים.
אני גםבחושב שאין הכוונה ללכת ולפסוק הלכה למעשה בעניין השיעורים, למרות שמעניינת אותי מאוד דעתו של הרב בייניש שליט"א בנושא זה. מה אפשר ללמוד מממצאים מימי הבית על גודל האמה והכזית?!
בכל אופן כנראה שהעניין מורכב יותר, ויש הרבה דברים שבהחלט אפשר להסתייע מתגליות שכאלה.
אני מציע שקודם נשתתף ונשמע מה הדוברים השונים מציעים בעניין, ואז נתווכח מי מהם צדק.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
המחקרים, בענין כזית ואמה, פורסמו בעבר, ודעת רוב גדולי ישראל לשלול התיחסות אליהם בנוגע להלכה. אז מה חדש כאן?
 

יעבץ

משתמש ותיק
לא למותר לציין לפחות פעמיים שהרמב"ן מסתייע בידע ריאלי כדי לפרש המקרא, בעניין כברת דרך לבוא אפרתה, ובזיהוי מטבע מחצית השקל.
אפשר לדעתי לפתוח אשכול שלם בנושא זה, השימוש בידע שכזה אצל רבותינו הראשונים והאחרונים.
 

יעבץ

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
המחקרים, בענין כזית ואמה, פורסמו בעבר, ודעת רוב גדולי ישראל לשלול התיחסות אליהם בנוגע להלכה. אז מה חדש כאן?
באמת מעניין.
אני עדיין לא יודע אם אוכל השנה להשתתף, אבל ללא ספק ההרצאה הזו היא אחת הסיבות שמעניין אותי להיות שם, ובדיוק מהטעם ששאלת.

רק אל תשכח שקיימת אפשרות שאין שם דברים חדשים, בכל אופן לא כולם בקיאים בחומר, ויש כאלו שלא יודעים מה דעת גדולי ישראל, וישמעו אותה שם.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
יעבץ אמר:
לא למותר לציין לפחות פעמיים שהרמב"ן מסתייע בידע ריאלי כדי לפרש המקרא, בעניין כברת דרך לבוא אפרתה, ובזיהוי מטבע מחצית השקל.
אפשר לדעתי לפתוח אשכול שלם בנושא זה, השימוש בידע שכזה אצל רבותינו הראשונים והאחרונים.
הרמב"ן לא התיחס לממצאים ארכאולוגיים הנתונים לספקולציות והטיות. מה שהרמב"ן התיחס לדברים שהיו גלויים לכל ועל פי מסורת הזקנים שם.
וזה לשונו של הרמב"ן-
"ברכני השם עד כה שזכיתי ובאתי לעכה ומצאתי שם ביד זקני הארץ מטבע כסף מפותח פתוחי חותם, מצדו האחד כעין מקל שקד ומצדו השני כעין צלוחית, ובשני הצדדים סביב כתב מפותח באר היטב. והראו הכתב לכותיים וקראוהו מיד, כי הוא כתב עברי אשר נשאר לכותיים כמו שמוזכר בסנהדרין, וקראו מן הצד האחד שקל השקלים, ומן הצד השני ירושלים הקדושה. ואומרים כי הצורות מקלו של אהרן שקדיה ופרחיה, והצורה השני צנצנת המן. ושקלנו אותה בשלחנות ומשקלה עשרה כסף אסטרלינש, והם חצי האוקיא שהזכירה רבינו שלמה".
 

יעבץ

משתמש ותיק
כמובן שאם המטבע הזה היה מוצג בכנס הבעל"ט, מיד היו טוענים על ספקולציות והטיות...
הכל שאלה של מי המציג ומהי עמדתך כלפיו.
בכל אופן גם היום יש ממצאים שהם בגדר דברים הגלויים לכל, ויש עדות על החזון איש שנכנס למערת בית שמאי ומדד את גודל הכוכים.
 

יוסף בן יוסף

משתמש ותיק
פותח הנושא
הפקדתי שומרים אמר:
ארכיאולוגיה זה לא משחק ילדים.
הפרדוקס בגוף חרדי שמתימר להבין בארכיאולגיה יתגלה כשאר ממצא כזה או אחר יסתור משהו מתורת משה, וכי מאן דהו מהם יעיז להורות על פי הממצאים. ודאי שלא. מכאן שהמשחק מכור מראש. החרדים שמתעניינים בזה, יגחכו, ואילו החילונים, לא יעיפו מבט. הדבר היחידי הטוב בזה אולי הפרנסה כתוצאה מהתעסקות בכעין זה, והפיכתו למכון אריכואלוגי יהודי וכו'...

נ.ב מי שלא נוח לו, שלא יבטל את דברי, בהאשמות של בטלנות וכדו'. יטען טענות הגיוניות אולי נקבל, כרגע לא השתכנענו אלא להיפך...
עדיין לא הצלחתי להבין מה הבעיה, ו.. לבן תורה אמיתי... אפילו כדברי ההבל שלך שמדובר בפרנסה.
 

יוסף בן יוסף

משתמש ותיק
פותח הנושא
הפקדתי שומרים אמר:
המחקרים, בענין כזית ואמה, פורסמו בעבר, ודעת רוב גדולי ישראל לשלול התיחסות אליהם בנוגע להלכה. אז מה חדש כאן?
רב אחד אמר לי אישית כי הרב וואזנר בשיחתו עימו על עניין השיעורים צירף את העובדה כי הממצאים הארכאולוגיים מוכיחים כהגר"ח נאה.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
יעבץ אמר:
כמובן שאם המטבע הזה היה מוצג בכנס הבעל"ט, מיד היו טוענים על ספקולציות והטיות...
הכל שאלה של מי המציג ומהי עמדתך כלפיו.
בכל אופן גם היום יש ממצאים שהם בגדר דברים הגלויים לכל, ויש עדות על החזון איש שנכנס למערת בית שמאי ומדד את גודל הכוכים.
יעבץ עם כל הכבוד למה להתחכם? למה להטות את מה שכתבו לך? למה להגחיך?
"כמובן שאם המטבע"...למה?
כתבת שהרמב"ן הסתמך על ממצאים ארכאולוגים. ועל זה ציטטנו בפניך את ד' הרמב"ן שהדברים היו בידי זקני הארץ.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
יוסף בן יוסף אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
ארכיאולוגיה זה לא משחק ילדים.
הפרדוקס בגוף חרדי שמתימר להבין בארכיאולגיה יתגלה כשאר ממצא כזה או אחר יסתור משהו מתורת משה, וכי מאן דהו מהם יעיז להורות על פי הממצאים. ודאי שלא. מכאן שהמשחק מכור מראש. החרדים שמתעניינים בזה, יגחכו, ואילו החילונים, לא יעיפו מבט. הדבר היחידי הטוב בזה אולי הפרנסה כתוצאה מהתעסקות בכעין זה, והפיכתו למכון אריכואלוגי יהודי וכו'...

נ.ב מי שלא נוח לו, שלא יבטל את דברי, בהאשמות של בטלנות וכדו'. יטען טענות הגיוניות אולי נקבל, כרגע לא השתכנענו אלא להיפך...
עדיין לא הצלחתי להבין מה הבעיה, ו.. לבן תורה אמיתי... אפילו כדברי ההבל שלך שמדובר בפרנסה.
אל תיקח את הדברים אישית. נסינו סך הכל להבין איזה בשורה יש בכינוסים מעין אלה, והתוצאה מה שכתבנו..מעודכן לדורינו ודוק..
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
יוסף בן יוסף אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
המחקרים, בענין כזית ואמה, פורסמו בעבר, ודעת רוב גדולי ישראל לשלול התיחסות אליהם בנוגע להלכה. אז מה חדש כאן?
רב אחד אמר לי אישית כי הרב וואזנר בשיחתו עימו על עניין השיעורים צירף את העובדה כי הממצאים הארכאולוגיים מוכיחים כהגר"ח נאה.
רב אחד...
בדרך כלל שמועות שכאלה אין להם בסיס...
א. בספריו לא הזכיר.
ב. לא כתב להסתמך, אלא בצירוף, כמו שאפשר לצרף גם שיטה דחויה.
בבקשה נא לדייק. ר' יוסף בן יוסף....
 

יוסף בן יוסף

משתמש ותיק
פותח הנושא
הפקדתי שומרים אמר:
יוסף בן יוסף אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
ארכיאולוגיה זה לא משחק ילדים.
הפרדוקס בגוף חרדי שמתימר להבין בארכיאולגיה יתגלה כשאר ממצא כזה או אחר יסתור משהו מתורת משה, וכי מאן דהו מהם יעיז להורות על פי הממצאים. ודאי שלא. מכאן שהמשחק מכור מראש. החרדים שמתעניינים בזה, יגחכו, ואילו החילונים, לא יעיפו מבט. הדבר היחידי הטוב בזה אולי הפרנסה כתוצאה מהתעסקות בכעין זה, והפיכתו למכון אריכואלוגי יהודי וכו'...

נ.ב מי שלא נוח לו, שלא יבטל את דברי, בהאשמות של בטלנות וכדו'. יטען טענות הגיוניות אולי נקבל, כרגע לא השתכנענו אלא להיפך...
עדיין לא הצלחתי להבין מה הבעיה, ו.. לבן תורה אמיתי... אפילו כדברי ההבל שלך שמדובר בפרנסה.
אל תיקח את הדברים אישית. נסינו סך הכל להבין איזה בשורה יש בכינוסים מעין אלה, והתוצאה מה שכתבנו..מעודכן לדורינו ודוק..
אם נניח יתגלו ממצאים ברפואה הסותרים את התורה, בודאי שלא נתייחס לזה, אז בא ונפסיק ללכת לרופאים חוץ מפרנסה...
 

יוסף בן יוסף

משתמש ותיק
פותח הנושא
הפקדתי שומרים אמר:
יוסף בן יוסף אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
המחקרים, בענין כזית ואמה, פורסמו בעבר, ודעת רוב גדולי ישראל לשלול התיחסות אליהם בנוגע להלכה. אז מה חדש כאן?
רב אחד אמר לי אישית כי הרב וואזנר בשיחתו עימו על עניין השיעורים צירף את העובדה כי הממצאים הארכאולוגיים מוכיחים כהגר"ח נאה.
רב אחד...
בדרך כלל שמועות שכאלה אין להם בסיס...
א. בספריו לא הזכיר.
ב. לא כתב להסתמך, אלא בצירוף, כמו שאפשר לצרף גם שיטה דחויה.
בבקשה נא לדייק. ר' יוסף בן יוסף....
להגיד את שמו? - מה זה יתן לך שם של רב עלום מבית שמש.
בסדר, אז אתה מודה כי ניתן לצרף זאת??? - אם כן כבר ישנה תועלת מכינוס שכזה.
 

יעבץ

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
יעבץ אמר:
כמובן שאם המטבע הזה היה מוצג בכנס הבעל"ט, מיד היו טוענים על ספקולציות והטיות...
הכל שאלה של מי המציג ומהי עמדתך כלפיו.
בכל אופן גם היום יש ממצאים שהם בגדר דברים הגלויים לכל, ויש עדות על החזון איש שנכנס למערת בית שמאי ומדד את גודל הכוכים.
יעבץ עם כל הכבוד למה להתחכם? למה להטות את מה שכתבו לך? למה להגחיך?
"כמובן שאם המטבע"...למה?
כתבת שהרמב"ן הסתמך על ממצאים ארכאולוגים. ועל זה ציטטנו בפניך את ד' הרמב"ן שהדברים היו בידי זקני הארץ.
למה להטות את מה שכתבתי?!
לא כתבתי שהסתמך על ארכאולוגיה, אלא על 'ידע ריאלי'. הכוונה לידע שלא מגיע מתוך המשניות והגמ' אלא על עובדות שהוא מקבל אותם מההתבוננות במציאות.
ואין הבדל בין ממצא מהאדמה לבין ממצא בידי הזקנים,, גם על הזקנים אפשר להקשות מפה ועד עכו, האם המסורת נכונה, האם המטבע מזויף, מהיכן המסורת בדיוק וכו' וכו'
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
יוסף בן יוסף אמר:
רב אחד אמר לי אישית כי הרב וואזנר בשיחתו עימו על עניין השיעורים צירף את העובדה כי הממצאים הארכאולוגיים מוכיחים כהגר"ח נאה.
יוסף בן יוסף אמר:
להגיד את שמו? - מה זה יתן לך שם של רב עלום מבית שמש.
בסדר, אז אתה מודה כי ניתן לצרף זאת??? - אם כן כבר ישנה תועלת מכינוס שכזה.

רב עלום מבית שמש, ורב עלום ככל שיהיה, לא מהווה עדות בשעה שמרן הרב וואזנר לא כתב דבר שכזה בספרו.
לא כאשר רוב ככל גדולי ההוראה מתעלמים מהממצאים הארכיאולוגיים...לא של אנשי מקצוע אמיתיים, ודאי לא של נוגעים בדבר...
אין שום תועלת מכינוס כזה, שום גדול אמיתי לא נתן גושפנקא, למה שמנסים חכמים על דעתם להקים גוף בשביל כל מיני ענינים...
בעיקרון כל המחקרים בענין ארכיאולוגיה והלכה, לא המתינו לכמה אברכים במקרה הטוב. המחקרים פשוט נכתבו.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
יעבץ אמר:
למה להטות את מה שכתבתי?!
לא כתבתי שהסתמך על ארכאולוגיה, אלא על 'ידע ריאלי'. הכוונה לידע שלא מגיע מתוך המשניות והגמ' אלא על עובדות שהוא מקבל אותם מההתבוננות במציאות.
ואין הבדל בין ממצא מהאדמה לבין ממצא בידי הזקנים,, גם על הזקנים אפשר להקשות מפה ועד עכו, האם המסורת נכונה, האם המטבע מזויף, מהיכן המסורת בדיוק וכו' וכו'
למה באמת להטות, ידע ריאלי למסורת?
מה הקשר בין ידע ריאלי, לבין ממצאים ארכיאולגיים, ספקולטיביים?
ובעיקר אתה משווה מסורת, שחלק גדול מההלכה נקבע על פיה לממצאים ארכיאולגיים?
מוזר מאד.
 

יושבי יעבץ

משתמש ותיק
ויכוח משונה
אם מישהו חושב שישנה אפשרות שממצא ארכיאולוגי יכול לסתור את תורת משה - הוא כבר על גבול הכפירה.
קשור לפולמוס הידוע אם אמונה היא דבר רגשי נטול ראיות לגמרי.

בארכאולוגיה לא מוצאים שום דבר הסותר את תורת משה, רק דברים הסותרים את דברי האחרונים.
הסלידה שיש לנו מארכאולוגיה - היא מהפרשנות חסרת האחריות, לא מהממצאים, בד"כ הממצאים אינם חד משמעיים.
עכ"פ כל הרבנים ההולכים עם התכלת - וישנם רבים מאוד מכל גווני הקשת (מהגה"צ דתהילות ישראל ועד הרב דב ליאור) סומכים על ארכאולוגיה.
כך שהשאלה מי סומך על ארכאולוגיה - תשובתה בצדה.

עיין בספר טעמא דקרא מדוע רבב"ח במסכת ב"ב לא לקח את הציצית של מתי מדבר- מפני שלא רצה לסמוך על ארכאולוגיה, וכמובן שיש לומר שבני ביהמ"ד שלעגו עליו סברו בהיפוך.

גם הפוסקים סמכו על ארכאולוגיה - בימת קבר יחזקאל שנפלה ותחתיה התגלו תפילין ודנו אם כשיטת רש"י או ר"ת.

עכ"פ מי שמתנזר מארכאולוגיה מפני שחושב שיש שם ממצאים שסותרים את התורה - איננו מאמין בתורה!!!
 

אריך

משתמש ותיק
רבי הפקדתי:
כתבת על העיתונים שלא פרסמו אודות הכנס. ובכן דע שבטוחני שמלכתחילה לא פנו כלל לאותו עיתון (שהנני אגב מנוי עליו), כי ישנם דברים שהוא מנוע מלפרסם. אבל מה תאמר על העובדה שהוא נתן פעמים רבות במה לרב יהודה לנדי (מנואמי הכנס השנה), בכתבות מפורטות אודות ממצאים כאלה ואחרים. וכן היתה כתבה עם הגר"ז קורן (מנואמי הכנס בשנה שעברה).
ללמדך שהכל בסדר, זו לא שאלה על עצם הדבר, אלא על ענינים של ניראות ולגיטימציה, ובסוד ההקפדה שלהם לא להזכיר את המכינה הקדם צבאית בשם זה חלילה, אלא "המוסד בני ציון".

איזה פסול יש בממצאי העיר פרופוליס (אאל"ט) שהיא כנראה שושן העתיקה, ובכך להבין יותר טוב את מגילת אסתר (ע"ז יש ספר של ר' לנדי), ולהתפעל עד מאד מהדיוק של הכותב.

מה הבעיה בהבאת ממצאים מבבל על געגועי היהודים לציון. איזה חסרון יש בהבאת הממצאים מארמון אחאב בשומרון, המסבירים לנו מה הוא "בית השן" המוזכר בנביא (הרצאה מהכנס בשנה שעברה).

עם זאת, אין ספק שהעיסוק בתחומים האלה, יש בהם נגיעה לצומת התורה והריאליה, הלכה ומדע, וכו', כך שמדובר בנושא רגיש שדרושה בו זהירות. אך באותה מידה, גם כנס רפואה והלכה גם נושא בחובו סכנה שכזו. וכן טכנולוגיה והלכה, ובעצם כל דבר שבא לחבר את התורה למציאות ולעולם המחקר שאנו סומכים עליו (ולוקחים כדורים וניתוחים לחיים ולמוות ע"פ מחקרים רח"ל. ואף שיש הבדל בין רפואה ואריכאולוגיה, יש להבדיל בין ממצאים ארכיאולוגים ובין התיאוריות להסברתן ואכמ"ל). בכל דבר יש סכנה. גם בחידוש שיטת הלומדות היתה סכנה, וגם בשיטת המוסר והחסידות וכו'.

וכמו"כ, ישנם אנשים ות"ח שהענינים האלה לא מדברים אליהם, בעיקר מפני תכונת נפשם, וגם חינוכם. וזה בסדר. אבל מי שכן מוצא טעם בלימוד התנ"ך לאור ממצאים אריכאולוגיים, והוא אדם ירא שמים שעסק כמה וכמה שנים בלימוד הש"ס והפוסקים, אין מן הטעם לזלזל בו.

וישנם הרבה ת"ח חשובים העוסקים בענינים אלה, או לפחות נהנים פעם בשנה לשמוע ולהחכים.

ואודות הכנס, אני מכיר קצת את המארגן, ולא פרנסה יש כאן אלא התחייבויות כספיות, ואם אתה מדבר על הנואמים, כמדומה לי שהם באים בחינם. ואם זה נכון (ואברר זאת), לדעתי ראוי שתבקש מחילה על דבריך.

אני חוזר על מה שכתבתי לעיל: חשוב מאד להבדיל בין הממצאים הארכיאולוגים שאין בהם כל פסול, כי הם עובדה (או לפחות קרובים להיות עובדה בקשר לתיארוכן), ובין התיאוריות ששם הכפירה והחוצפה. וזו אחת ממטרות הכנסים הללו, להראות קבל עם ועולם, שאפשר להתמודד עם הממצאים הארכיאולוגיים ולפרש את הכל בצד אמוני תורני, וזה קידוש ה' גדול, והכנה חשובה מאד לדור העתיד שלנו, שפחות יהיה בתוך החומות החרדיות (מה לעשות), וצריך להכין את הקרקע בתבונה.
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
הרבה יותר מויכוח משונה.

מי שמאמין באמונה שלמה בתורה מן השמים ובמסורת אבותינו בידנו, ישמח אם יעלה בידו את היכולת לברר את הנתונים מול המציאות הנגלית לעינינו. ומי שחושש שדבר זה יביא לו לקריסה באמונה, ואמונתו שווה קליפת השום וביצה, שימשיך לטמון את ראשו בחול ולצעוק מסורת והשקפה בלי לדעת מימינו לשמאלו.
 

סבא

משתמש ותיק
באופן אישי אני מאוד נמשך לדברים האלו ולכן נהנה למשל לקרוא את הרב זמיר כהן בספרו על הארכיאולוגיה.
אך מבחינה ציבורית @הפקדתי שומרים צודק, דברים אלו לציבור החרדי, בדרך כלל מזיקים יותר ממועילים, כיוון שהם פותחים את האפיקים לדברי הארכיאולוגים, ויש עדיין דברים שלא מצאנו את התירוץ לסתירתם את דברי המקרא, ונכון שליהודי שמושרש באמונתו, אין בכך שום בעיה, כי כמו שלא מצאנו הרבה דברים עד היום ואח"כ נמצאו כן יהיה בשאר הדברים, אבל להמון העם זה הרסני.
אם הבנתי נכון זו הייתה כוונת הפקדתי, אם לא תתקן אותי בבקשה.
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית