פרנסתם של השד"רים - כמה אחוזים עליהם ליטול בשכרם?

טוב וחסד

משתמש רגיל
השליחים אז היו מתפרנסים מכספי התרומות - הם קיבלו אחוזים מן הכספים שאספו, אך פרנסתם הייתה כרוכה בקשיים לא מעטים: נסיעות מפרכות וסכנות בדרך, כולל שודדי דרכים, וכיו"ב.

כיום כמה אחוזים עליהם ליטול בשכרם?
 

כרם

משתמש ותיק
שכרם של המשולחים באחוזים, הוא אינטרס של המוסדות המשלחים אותם. כיון שהמשולח יודע שמכל סכום הוא מקבל אחוז מסוים, הוא מתאמץ יותר ומכניס יותר. אילו היה מקבל שכר גלובלאלי, חוששים שהתוצאות יהיו חלשות יותר.
ושאלת הכמה, כמה אחוזים הוא מקבל, זה פועל יוצא של כמה פרמטרים. מוסד ידוע ומבוסס נותן פחות אחוזים ממוסד חדש שעדיין לא מוכר. וכדו'.
אולי השאלה ההלכתית היא: מה המקסימום שמשולח מותר לו לקבל?
 

יהודי

משתמש ותיק
הלכתית ידוע בשם החזו"א שמותר עד 49 אחוז, אך אינני יודע אם זו רק שמועה בעלמא.
מישהו אמר לי ששאל בעבר את הגרנ"צ פינקל כמה ראוי או מקובל [אינני זוכר בדיוק] ואמר לו 20 או 25 אחוז [אינני זוכר בדיוק].
וידוע הסיפור על הגר"ח וואלוז'ינער והסוסים של העגלה.
 

יהושע

משתמש ותיק
היה פעם גביר ששאל מהמשולח כמה אחוז הוא לוקח, אמר לו 49.9 אחוז, שאל אותו וכמה מקבל הדרייבר, אמר לו גם 49.9,אז שאל אותו אז כמה נשאר למשפחה הענייה? אמר לו אני צריך לדאוג להם? שילכו לעבוד.
 

טוב וחסד

משתמש רגיל
פותח הנושא
יהודי אמר:
הלכתית ידוע בשם החזו"א שמותר עד 49 אחוז, אך אינני יודע אם זו רק שמועה בעלמא.
מישהו אמר לי ששאל בעבר את הגרנ"צ פינקל כמה ראוי או מקובל [אינני זוכר בדיוק] ואמר לו 20 או 25 אחוז [אינני זוכר בדיוק].
וידוע הסיפור על הגר"ח וואלוז'ינער והסוסים של העגלה.
כולם מצטטים את החזו"א אך זו אכן רק שמועה בעלמא ללא שום מקור
 

כרם

משתמש ותיק
טוב וחסד אמר:
יהודי אמר:
הלכתית ידוע בשם החזו"א שמותר עד 49 אחוז, אך אינני יודע אם זו רק שמועה בעלמא.
מישהו אמר לי ששאל בעבר את הגרנ"צ פינקל כמה ראוי או מקובל [אינני זוכר בדיוק] ואמר לו 20 או 25 אחוז [אינני זוכר בדיוק].
וידוע הסיפור על הגר"ח וואלוז'ינער והסוסים של העגלה.
כולם מצטטים את החזו"א אך זו אכן רק שמועה בעלמא ללא שום מקור

אם זכרוני אינו מכזב, יש ספר מבן משפחה של הרב קוליץ מי-ם, שם מסופר על שליחות כזו ועל מו"מ בדבר האחוזים שמגיע, ושם המקור להוראה שלו שלא יותר מ-49%.
אני לא זוכר איזה ספר, ואם באמת שם המקור. יבוא מי שמתמצא יותר ויגיד אם טעיתי.
 

שף ויתיב

משתמש רגיל
כרם אמר:
טוב וחסד אמר:
יהודי אמר:
הלכתית ידוע בשם החזו"א שמותר עד 49 אחוז, אך אינני יודע אם זו רק שמועה בעלמא.
מישהו אמר לי ששאל בעבר את הגרנ"צ פינקל כמה ראוי או מקובל [אינני זוכר בדיוק] ואמר לו 20 או 25 אחוז [אינני זוכר בדיוק].
וידוע הסיפור על הגר"ח וואלוז'ינער והסוסים של העגלה.
כולם מצטטים את החזו"א אך זו אכן רק שמועה בעלמא ללא שום מקור

אם זכרוני אינו מכזב, יש ספר מבן משפחה של הרב קוליץ מי-ם, שם מסופר על שליחות כזו ועל מו"מ בדבר האחוזים שמגיע, ושם המקור להוראה שלו שלא יותר מ-49%.
אני לא זוכר איזה ספר, ואם באמת שם המקור. יבוא מי שמתמצא יותר ויגיד אם טעיתי.
הספר נקרא החוזה מליטא
הסיפור היא על אחותם של הרב קוליץ והמחבר. ולא נזכר שם הפרט של ה49%
 
וואס שטייט דא: הכל ענין של אומדנא בדעת הנותן.

אבל אלולא זאת - אין לנו להתערב.
כי המוסד לא רוצה לתת שקל וכל מה שנותן זה שיקול של תועלתו ומה לנו כי נלין.

* ואגב מענין לענין: גם התלונות על נהנתנות של מנהלים היא לא מתוך ראיה רב מערכתית...
כי הרי אם יעשו מה שבקשנו ויתחילו להצטמצם - מהר מאוד הם יסגרו המוסד וילכו לעבוד אצל מי שיביא להם אחוזים בלי הלחץ הלזה.
וכעת שזה פרטי שלהם הם יותר משקיעים מתוך חיבור נפשי וממילא מבזבזים פחות, ויש עוד שיקולים כעי"ז.
האי מאי - יש אחרים צנועים קדושים ונקיים?
נו. לא כל אדם זוכה לשתי שולחנות = אהבת תורה ושנאת בצע.
ותכל'ס רצון ה' שגם המנהלים והמוסדות שעולים יקר... לא יסגרו.
 

חכם באשי

משתמש ותיק
יש תשובה בשו"ת ברכת יהודה (ברכה) שאוסף הדעות בזה, כמדומני בחלק רביעי. אם יוכל מישהו להמציא דבריו לתועלת כולם.
 

יצחק

משתמש ותיק
פעם אמרתי כדמות ראיה מגמ' בבכורות דף ה. שאל קונטרוקוס השר את רבן יוחנן בן זכאי וכו' ועוד שאלו בגיבוי כסף אתה מוצא מאתים ואחת ככר ואחת עשרה מנה דכתיב בקע לגלגלת מחצית השקל בשקל הקדש וגו' ובנתינת הכסף אתה מוצא מאת ככר דכתיב ויהי מאת ככר הכסף לצקת וגו' משה רבכם גנב היה או קוביוסטוס היה או אינו בקי בחשבונות [highlight=yellow]נתן מחצה ונטל מחצה ומחצה שלם לא החזיר[/highlight] אמר לו משה רבינו גיזבר נאמן היה ובקי בחשבונות היה ומנה של קודש כפול היה. עכ"ל הגמ'
והנה הלשון "נתן מחצה ונטל מחצה ומחצה שלם לא החזיר" משמעו שהיו לו שתי טענות, טענה אחת שמשה רבינו נטל מחצה ונתן מחצה וכן לא ייעשה, וטענה שניה שאפילו מחצה שלם לא החזיר שזו כבר ממש גזילה גמורה.
עכ"פ משמע שאם רק היה נוטל פחות ממחצה לא היה לו שום טענה כלל ומכאן ראיה שעד 49 אחוז אפשר לכתחילה לקחת.
 

כרם

משתמש ותיק
שף ויתיב אמר:
כרם אמר:
טוב וחסד אמר:
כולם מצטטים את החזו"א אך זו אכן רק שמועה בעלמא ללא שום מקור

אם זכרוני אינו מכזב, יש ספר מבן משפחה של הרב קוליץ מי-ם, שם מסופר על שליחות כזו ועל מו"מ בדבר האחוזים שמגיע, ושם המקור להוראה שלו שלא יותר מ-49%.
אני לא זוכר איזה ספר, ואם באמת שם המקור. יבוא מי שמתמצא יותר ויגיד אם טעיתי.
הספר נקרא החוזה מליטא
הסיפור היא על אחותם של הרב קוליץ והמחבר. ולא נזכר שם הפרט של ה49%

תודה על הצגת המכתב.
במכתב כתוב: "נטילת האחוז כ"ה נוטל האופי של שד"ר". זאת אומרת שהתנגד גם ל-25%!
 

שף ויתיב

משתמש רגיל
כרם אמר:
שף ויתיב אמר:
כרם אמר:
אם זכרוני אינו מכזב, יש ספר מבן משפחה של הרב קוליץ מי-ם, שם מסופר על שליחות כזו ועל מו"מ בדבר האחוזים שמגיע, ושם המקור להוראה שלו שלא יותר מ-49%.
אני לא זוכר איזה ספר, ואם באמת שם המקור. יבוא מי שמתמצא יותר ויגיד אם טעיתי.
הספר נקרא החוזה מליטא
הסיפור היא על אחותם של הרב קוליץ והמחבר. ולא נזכר שם הפרט של ה49%

תודה על הצגת המכתב.
במכתב כתוב: "נטילת האחוז כ"ה נוטל האופי של שד"ר". זאת אומרת שהתנגד גם ל-25%!
20190317_142733.jpg
 
חלק עליון תַחתִית