"אין לנו שיור רק התורה הזאת"

חכם באשי

משתמש ותיק
1. מה המקור המדוייק לזה? [כמדומני בסליחות של ער"ה, לא הספקתי לבדוק].
2. ולא זכיתי להבין, אין לנו שיור "רק" התורה, אטו מילתא זוטרתא היא. וצ"ע.

אודה מאד לכל המעירים.
התעוררתי לזה עקב מכתב של מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל שכתב למישהו וראיתיו אצל חבר, ושם כתב בתו"ד אין לנו שיור "אלא" התורה הזאת. ואתי שפיר. אבל צ"ע במקור.
 

ראובן

משתמש ותיק
חכם באשי אמר:
1. מה המקור המדוייק לזה? [כמדומני בסליחות של ער"ה, לא הספקתי לבדוק].
2. ולא זכיתי להבין, אין לנו שיור "רק" התורה, אטו מילתא זוטרתא היא. וצ"ע.

אודה מאד לכל המעירים.
התעוררתי לזה עקב מכתב של מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל שכתב למישהו וראיתיו אצל חבר, ושם כתב בתו"ד אין לנו שיור "אלא" התורה הזאת. ואתי שפיר. אבל צ"ע במקור.
"רק" זו מילה נרדפת ל"אלא"
 

שומע כעונה

משתמש רגיל
ראשית המקור הוא מפיוט י"ג מידות.
יצא לי ביאור בזה בעבר, שהפיוט בא לבכות את ירידת הדורות, ועל כך שבעבר היו יכולים להשיג קרבת אלוקים והשראת שכינתו על ידי הרבה דברים שהם - העיר הקודש והמחוזות - שעל ידי התבוננות בעבודת בית המקדש וכדו' היה ניתן להידבק בקב"ה, ועל כך ממשיך הפיוט, שמשהם היו לחרפה ולביזות וכל מחמדיה טבועות וגנוזות , אזי לנו לא נשאר כעת להשיג קרבת אלוקים כי אם על ידי התורה בלבד, ולא שזו פחותה משאר דברים אלא שכיום הדרך היחידה שיש להשיג קרבת אלוקים היא רק על ידי עסק התורה.
ובאמת התורה יקרה ואין ערוך לה, אך הבכי הוא על מה שנשאר לנו רק דרך אחת להשיג קרבתו.
 

ברל

משתמש ותיק
שומע כעונה אמר:
ראשית המקור הוא מפיוט י"ג מידות.
יצא לי ביאור בזה בעבר, שהפיוט בא לבכות את ירידת הדורות, ועל כך שבעבר היו יכולים להשיג קרבת אלוקים והשראת שכינתו על ידי הרבה דברים שהם - העיר הקודש והמחוזות - שעל ידי התבוננות בעבודת בית המקדש וכדו' היה ניתן להידבק בקב"ה, ועל כך ממשיך הפיוט, שמשהם היו לחרפה ולביזות וכל מחמדיה טבועות וגנוזות , אזי לנו לא נשאר כעת להשיג קרבת אלוקים כי אם על ידי התורה בלבד, ולא שזו פחותה משאר דברים אלא שכיום הדרך היחידה שיש להשיג קרבת אלוקים היא רק על ידי עסק התורה.
ובאמת התורה יקרה ואין ערוך לה, אך הבכי הוא על מה שנשאר לנו רק דרך אחת להשיג קרבתו.
האם דבריך הם לא שאלה על דרך החסידות ?
 

הבוחן

משתמש ותיק
שאלה עצומה מפרשנות לפיוט בסליחות המפריכה ושמה בסימן שאלה גדול את כל דרך החסידות!!!!!!!!!!!! שהרי כידוע אצל החסידים אסור ללמוד והם סבורים שהתורה היא דבר שולי ביהדות...
נו באמת.
 

חכם באשי

משתמש ותיק
פותח הנושא
"רק" זו מילה נרדפת ל"אלא"[/quote]

יש הבדל מהותי ביניהם. "רק" משמעו שנשאר לי "רק" את זה. (כך בלשום העולם בד"כ, אינני בקי בדקדוק).
"אלא" משמעו שזה העיקר וזה הכל. וכך יותר נכון לתורה.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
מקור הפיוט כנראה מתו"כ בחקתי ב, ח: לא מאסתים ולא געלתים לכלותם, וכי מה נשתייר להם שלא נגעלו ושלא נמאסו, והלא כל מתנות טובות שנתנו להם נטלו מהם, ואילולי ספר תורה שנשתייר להם לא היו משונים מאומות העולם כלום. עכ"ל
ויש להעיר לפי זה לנושא הדיון של פותח האשכול.
 

חכם באשי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יש"כ על התו"כ, ראיתיו מקודם באיזה ביאור על המחזור, אי"ה אכתוב יותר מאוחר
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
הבוחן אמר:
שאלה עצומה מפרשנות לפיוט בסליחות המפריכה ושמה בסימן שאלה גדול את כל דרך החסידות!!!!!!!!!!!! שהרי כידוע אצל החסידים אסור ללמוד והם סבורים שהתורה היא דבר שולי ביהדות...
נו באמת.
לא יודע מה בא לרמוז בראש האשכול..
אבל אכן אין לנו אלא התורה הזו, וזה אינו ענין לדרך החסידות או לא, כי אם פשוט יותר, 'אין לנו אלא התורה הזו שהיא ספר חוקינו וקיום מצותיה היא קרבת האלוקים אחרי שביהמ"ק היה לחרפה', כך שאין כאן לשלול את דרך עבודת ה' של החסידים, ולא לאמת את של המתנגדים. אפילו לא ברמז. סך הכל מתיחס לחלק ממשי שנשאר בידינו מאז חרב הבית. אם מחפשים מקורות לחזק את דעת רבותינו בדרך עבודת ה' "אין שיור רק התורה" זה לא יותר ממטפורה שעושים בזמנינו, יש מקורות אחרים, כמו שלחסידים יש מקורות.

פיוט זכור ברית
"העיר הקודש והמחוזות, היו לחרפה ולבזות. וכל מחמדיה טבועות וגנוזות, ואין שיור רק התורה הזאת".
 

שומע כעונה

משתמש רגיל
ברל אמר:
שומע כעונה אמר:
ראשית המקור הוא מפיוט י"ג מידות.
יצא לי ביאור בזה בעבר, שהפיוט בא לבכות את ירידת הדורות, ועל כך שבעבר היו יכולים להשיג קרבת אלוקים והשראת שכינתו על ידי הרבה דברים שהם - העיר הקודש והמחוזות - שעל ידי התבוננות בעבודת בית המקדש וכדו' היה ניתן להידבק בקב"ה, ועל כך ממשיך הפיוט, שמשהם היו לחרפה ולביזות וכל מחמדיה טבועות וגנוזות , אזי לנו לא נשאר כעת להשיג קרבת אלוקים כי אם על ידי התורה בלבד, ולא שזו פחותה משאר דברים אלא שכיום הדרך היחידה שיש להשיג קרבת אלוקים היא רק על ידי עסק התורה.
ובאמת התורה יקרה ואין ערוך לה, אך הבכי הוא על מה שנשאר לנו רק דרך אחת להשיג קרבתו.
האם דבריך הם לא שאלה על דרך החסידות ?
יורה נא לי מר, מה יש בחסידות שנסתר מדבריי?
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
שומע כעונה אמר:
ברל אמר:
שומע כעונה אמר:
ראשית המקור הוא מפיוט י"ג מידות.
יצא לי ביאור בזה בעבר, שהפיוט בא לבכות את ירידת הדורות, ועל כך שבעבר היו יכולים להשיג קרבת אלוקים והשראת שכינתו על ידי הרבה דברים שהם - העיר הקודש והמחוזות - שעל ידי התבוננות בעבודת בית המקדש וכדו' היה ניתן להידבק בקב"ה, ועל כך ממשיך הפיוט, שמשהם היו לחרפה ולביזות וכל מחמדיה טבועות וגנוזות , אזי לנו לא נשאר כעת להשיג קרבת אלוקים כי אם על ידי התורה בלבד, ולא שזו פחותה משאר דברים אלא שכיום הדרך היחידה שיש להשיג קרבת אלוקים היא רק על ידי עסק התורה.
ובאמת התורה יקרה ואין ערוך לה, אך הבכי הוא על מה שנשאר לנו רק דרך אחת להשיג קרבתו.
האם דבריך הם לא שאלה על דרך החסידות ?
יורה נא לי מר, מה יש בחסידות שנסתר מדבריי?
כוונת ר' @ברל מן הסתם התיחסו למש"כ -אזי לנו לא נשאר כעת להשיג קרבת אלוקים כי אם על ידי התורה בלבד, ולא שזו פחותה משאר דברים אלא שכיום הדרך היחידה שיש להשיג קרבת אלוקים היא רק על ידי עסק התורה.
ודרך החסידות שדגלה בעוד דברים חוץ מעסק התורה גם אם הוא מרכיב חשוב, דרכה לא מגיעים לקרבת אלוקים?
וכמובן שכונתך להסביר מש"כ "רק התורה" אין זה מילתא זוטרתי כפי שהעיר בראש האשכול, אלא הדרך היחידה שנשארה לנו מאז חרב הבית כמו שכתבת, ולא באת לשלול.
 

שומע כעונה

משתמש רגיל
כתבתי אמנם שאין לנו קרבת אלוקים כיום כי אם על ידי עסק התורה, אך ודאי שטעיתי בתיבות "עסק התורה" והכונה קיום ועסק התורה, הלא במה שאומרים שלא נותר לנו רק התורה, כלול בזה גם עסק וגם קיום מצוותיה. (איני יודע אם הנחתי את דעת החסידים בענין)
 

ראובן

משתמש ותיק
חכם באשי אמר:
"רק" זו מילה נרדפת ל"אלא"

יש הבדל מהותי ביניהם. "רק" משמעו שנשאר לי "רק" את זה. (כך בלשום העולם בד"כ, אינני בקי בדקדוק).
"אלא" משמעו שזה העיקר וזה הכל. וכך יותר נכון לתורה.[/quote]
אני דיברתי על לשון הקודש ולא על לשון העולם. המילה "אלא" אינה מלשון המקרא אלא מלשון המשנה, והמקבילה לה בלשון המקרא היא "רק"
 

הבוחן

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
הבוחן אמר:
שאלה עצומה מפרשנות לפיוט בסליחות המפריכה ושמה בסימן שאלה גדול את כל דרך החסידות!!!!!!!!!!!! שהרי כידוע אצל החסידים אסור ללמוד והם סבורים שהתורה היא דבר שולי ביהדות...
נו באמת.
לא יודע מה בא לרמוז בראש האשכול..
אבל אכן אין לנו אלא התורה הזו, וזה אינו ענין לדרך החסידות או לא, כי אם פשוט יותר, 'אין לנו אלא התורה הזו שהיא ספר חוקינו וקיום מצותיה היא קרבת האלוקים אחרי שביהמ"ק היה לחרפה', כך שאין כאן לשלול את דרך עבודת ה' של החסידים, ולא לאמת את של המתנגדים. אפילו לא ברמז. סך הכל מתיחס לחלק ממשי שנשאר בידינו מאז חרב הבית. אם מחפשים מקורות לחזק את דעת רבותינו בדרך עבודת ה' "אין שיור רק התורה" זה לא יותר ממטפורה שעושים בזמנינו, יש מקורות אחרים, כמו שלחסידים יש מקורות.

פיוט זכור ברית
"העיר הקודש והמחוזות, היו לחרפה ולבזות. וכל מחמדיה טבועות וגנוזות, ואין שיור רק התורה הזאת".
כנראה לא שמת לב,
כתבתי זאת על אחד שכתב ב'תמימות' לפני זה אם זה לא שאלה על החסידים, עיי"ש.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
שמתי לב, אבל אם תשים לב הוספתי -וזה העיקר- להסביר מדוע אין להסיק מהמשפט הנ"ל גם אם משתמשים בו רבים וטובים לחיזוק דרך מסוימת של רבותינו.
 

צורבא

משתמש רשום
בוודאו וודאי שפשוט הכוונה כמ"ש שומע כעונה שבזמן שהבית היה קיים הדרך לדבקות בה' היה ע"י שהייה בביתו ולראות השכינה ממש,
ועז נא' "רק" התורה שוודאי עם כל עוצם גדולתה ויקרה היא מפנינים-מכה"ג הנכנס לפנים מ"מ הלא למשמע אוזן דאבה נפשנו, אשרי עין ראתה אלה
ושנזכה בעזה לראות כה"ג בעבודתו וחוט של שני מלבין בקרוב בימינו ממש
 

יעבץ

משתמש ותיק
המקור מברכות ח.
"מיום שחרב בית המקדש אין לו להקב"ה בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה בלבד".

ובדרך אפשר אמרתי, שהפייטן מבכה על בית המקדש שהיה לחרפה וביזות, ולא נשאר לנו מבית המקדש עצמו רק 'התורה הזאת', שכל העוסק בתורת חטאת כאילו הקריב וכו'. נמצא שעל ידי התורה נשתייר לנו משהו מחמדת הקודש שנסתלקה.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
יעבץ אמר:
המקור מברכות ח.
"מיום שחרב בית המקדש אין לו להקב"ה בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה בלבד".

ובדרך אפשר אמרתי, שהפייטן מבכה על בית המקדש שהיה לחרפה וביזות, ולא נשאר לנו מבית המקדש עצמו רק 'התורה הזאת', שכל העוסק בתורת חטאת כאילו הקריב וכו'. נמצא שעל ידי התורה נשתייר לנו משהו מחמדת הקודש שנסתלקה.
המקור שציינת מברכות ח. ק"ק, אחרי שנקט שם הלכה, וכידוע שהאריכו בזה שנכתב בדוקא ואילו הפייט נקט "אין לנו שיור רק התורה הזאת" ועל כן יותר מסתבר המקור שהביא ר' @אור זרוע וז"ל מקור הפיוט כנראה מתו"כ בחקתי ב, ח: לא מאסתים ולא געלתים לכלותם, וכי מה נשתייר להם שלא נגעלו ושלא נמאסו, והלא כל מתנות טובות שנתנו להם נטלו מהם, ואילולי ספר תורה שנשתייר להם לא היו משונים מאומות העולם כלום. עכ"ל. כך מה שלא יהיה, המקור מתו"כ הוא ברור בלי ספק.
מש"כ בדרך אפשר, קצת סותר למש"כ בראש דבריך (ולדידך זה המקור) שכן אם אין להקב"ה אלא ד' אמות של הלכה, מסופקני אם תורת חטאת, עם כל המעלה שנחשב כאילו הקריב, אבל לא זו הלכה במובן הפשוט של 'הלמעשה'. אם כי הווארט נאה מאד בפרט למקור שהביא או"ז אף יותר מכך ויש"כ.
 

חכם באשי

משתמש ותיק
פותח הנושא
הפקדתי שומרים אמר:
יעבץ אמר:
המקור מברכות ח.
"מיום שחרב בית המקדש אין לו להקב"ה בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה בלבד".

ובדרך אפשר אמרתי, שהפייטן מבכה על בית המקדש שהיה לחרפה וביזות, ולא נשאר לנו מבית המקדש עצמו רק 'התורה הזאת', שכל העוסק בתורת חטאת כאילו הקריב וכו'. נמצא שעל ידי התורה נשתייר לנו משהו מחמדת הקודש שנסתלקה.
המקור שציינת מברכות ח. ק"ק, אחרי שנקט שם הלכה,[highlight=yellow] וכידוע שהאריכו בזה שנכתב בדוקא [/highlight]ואילו הפייט נקט "אין לנו שיור רק התורה הזאת" ועל כן יותר מסתבר המקור שהביא ר' @אור זרוע וז"ל מקור הפיוט כנראה מתו"כ בחקתי ב, ח: לא מאסתים ולא געלתים לכלותם, וכי מה נשתייר להם שלא נגעלו ושלא נמאסו, והלא כל מתנות טובות שנתנו להם נטלו מהם, ואילולי ספר תורה שנשתייר להם לא היו משונים מאומות העולם כלום. עכ"ל. כך מה שלא יהיה, המקור מתו"כ הוא ברור בלי ספק.
.

היכן ידוע? מה הכוונה "ד"א של הלכה"? (כלומר, לאפוקי מאי? פלפול? חסידות? מוסר?)
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
ראובן אמר:
"רק" היא מלה נרדפת של "אלא".
ההבדל בין שתי מלות החבור 'אֶלָּא' ו'רַק':
אֶלָּא (לשון חכמים, מן הארמית 'אֶלָּהֵן') משמעה: 'כי אם'.
רַק (לשון תורה) משמעה הרוֹוח הוא 'בלבד', אך משמש לפעמים גם במשמע של 'כי אם':
'אֵין בָּאָרוֹן רַק שְׁנֵי לֻחוֹת הָאֲבָנִים',
'לֹא נִשְׁאַר רַק שֵׁבֶט יְהוּדָה'.
רבנו גרשום חיבר את הפיוט בלשון המקרא, ועל כן תפש את המלה 'רק' ולא 'אלא'.
(שימו לב לדמיון: 'לא נשאר רק שבט יהודה' – 'אין שיור רק התורה הזאת')
 
חלק עליון תַחתִית