במה חטאו כל בני שכם שנתחייבו מיתה?

Practic

משתמש רגיל
שאלה:
מה אשמים כל אנשי שכם שנהרגו ביד שמעון ולוי על לא עול בכפם?

תשובה:
עיין ברמב"ם (מלכים פ"ט הי"ד) וברמב"ן (לד,יג). והפשט הפשוט בעיני, שהיה שכם חייב מיתה על שאנס את דינה. ושכם היה נשיא העיר, "והוא נכבד מכל בית אביו". וכל כך יקר בעיני עירו היה עד שהסכימו כולם למול עצמם בציווי.
נמצא שהריגת שכם מהווה הכזרת מלחמה עם העיר כולה. ולולי שהיו הורגים את כל אנשי שכם בהיותם כואבים, לכשיתרפאו יבואו על יעקב ובניו ויתנקשו בחייהם, ולפיכך נהגו בהם ככל דיני מלחמה שהורגים כל זכר. ואילו היה בידם להרוג את שכם לבדו, ברור שזה מה שהיו מעדיפים לעשות.
 

יהודה1

משתמש ותיק
Practic אמר:
שאלה:
מה אשמים כל אנשי שכם שנהרגו ביד שמעון ולוי על לא עול בכפם?

תשובה:
עיין ברמב"ם (מלכים פ"ט הי"ד) וברמב"ן (לד,יג). והפשט הפשוט בעיני, שהיה שכם חייב מיתה על שאנס את דינה. ושכם היה נשיא העיר, "והוא נכבד מכל בית אביו". וכל כך יקר בעיני עירו היה עד שהסכימו כולם למול עצמם בציווי.
נמצא שהריגת שכם מהווה הכזרת מלחמה עם העיר כולה. ולולי שהיו הורגים את כל אנשי שכם בהיותם כואבים, לכשיתרפאו יבואו על יעקב ובניו ויתנקשו בחייהם, ולפיכך נהגו בהם ככל דיני מלחמה שהורגים כל זכר. ואילו היה בידם להרוג את שכם לבדו, ברור שזה מה שהיו מעדיפים לעשות.
מעניין שבגמרא כתוב שנעשה משל "שכם נסיב ומבגאי גזיר?" ולא "שכם חטא ומבגאי מיקטיל" ואולי כולם סייעו בידו במקום לעשות בו דין. ואכן לא היו הורגים אלא את אלה שמלו במקום למחות בו.
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
החידושי הרי"מ ז"ל כותב:
הרמב"ן ז"ל מקשה וכי רוצחים היו בני יעקב שהרגו את שכם,
ואפשר להגיד שלפי הדין גוי ששבת חייב מיתה, משום ששבת אות היא ביני וביניכם וגוי המשתמש באות חייב מיתה,
ועל מילה נאמר ג"כ והי' לאות ברית ביני וביניכם, חייבין ג"כ מיתה.
ובני יעקב אמרו להם אך בזאת כו' היינו להמול לשם גירות, שיהי' כמותם, כישראל,
ובני שכם מלו עצמם לתאוות חתנות ולהשאר גויים, ולכן נתחייבו מיתה שנשתמשו באות,
ולוי נעשה אז בר מצוה, וחדש זה הדין על הבר מצוה שלו שכמו שגוי ששבת חייב מיתה כן במילה.
 

יעקב1

משתמש ותיק
Practic אמר:
שאלה:
מה אשמים כל אנשי שכם שנהרגו ביד שמעון ולוי על לא עול בכפם?

תשובה:
עיין ברמב"ם (מלכים פ"ט הי"ד) וברמב"ן (לד,יג). והפשט הפשוט בעיני, שהיה שכם חייב מיתה על שאנס את דינה. ושכם היה נשיא העיר, "והוא נכבד מכל בית אביו". וכל כך יקר בעיני עירו היה עד שהסכימו כולם למול עצמם בציווי.
נמצא שהריגת שכם מהווה הכזרת מלחמה עם העיר כולה. ולולי שהיו הורגים את כל אנשי שכם בהיותם כואבים, לכשיתרפאו יבואו על יעקב ובניו ויתנקשו בחייהם, ולפיכך נהגו בהם ככל דיני מלחמה שהורגים כל זכר. ואילו היה בידם להרוג את שכם לבדו, ברור שזה מה שהיו מעדיפים לעשות.

עי' רמב"ן עה"ת בשם הרמב"ם ואז כ' את דעתו שלא כר"מ והעולה משם שזה היה או משום שהיה ידוע שהם לא שומרים ז' מצוות שלהם וחייבים מיתה או בגלל שלא העמידו דיינים (וחייב מיתה ע"ז לבד-רמב"ם כמדומה).
 
לפי ספר הישר על התורה, שכם היה חייב כי עבר על גזל ועל ניאוף, וכל העיר חייבים כי לא מיחו בו.
העתקה 17;06;58.png
העתקה 17;09;38.png
 

אלי מאירי

משתמש ותיק
יעקב1 אמר:
Practic אמר:
שאלה:
מה אשמים כל אנשי שכם שנהרגו ביד שמעון ולוי על לא עול בכפם?

תשובה:
עיין ברמב"ם (מלכים פ"ט הי"ד) וברמב"ן (לד,יג). והפשט הפשוט בעיני, שהיה שכם חייב מיתה על שאנס את דינה. ושכם היה נשיא העיר, "והוא נכבד מכל בית אביו". וכל כך יקר בעיני עירו היה עד שהסכימו כולם למול עצמם בציווי.
נמצא שהריגת שכם מהווה הכזרת מלחמה עם העיר כולה. ולולי שהיו הורגים את כל אנשי שכם בהיותם כואבים, לכשיתרפאו יבואו על יעקב ובניו ויתנקשו בחייהם, ולפיכך נהגו בהם ככל דיני מלחמה שהורגים כל זכר. ואילו היה בידם להרוג את שכם לבדו, ברור שזה מה שהיו מעדיפים לעשות.

עי' רמב"ן עה"ת בשם הרמב"ם ואז כ' את דעתו שלא כר"מ והעולה משם שזה היה או משום שהיה ידוע שהם לא שומרים ז' מצוות שלהם וחייבים מיתה או בגלל שלא העמידו דיינים (וחייב מיתה ע"ז לבד-רמב"ם כמדומה).
כידוע מח' הרמב"ם והרמב"ן, בגדר חיוב 'דין' שבז' מצוות ב"נ.
ולדעת הרמב"ן שם, הוא חיוב על כל אחד שיתקיים הכל במשפט נכון.
וז' מצוות הוא בחיוב מיתה בעכו"ם.
 

במבי

משתמש ותיק
20190507_210654.jpg
רחמים אמר:
לפי ספר הישר על התורה, שכם היה חייב כי עבר על גזל ועל ניאוף, וכל העיר חייבים כי לא מיחו בו.

יפה עשית שהבאת את ספר הישר !
אך הוא מוסיף ששכם וחמור אמרו לאנשי שכם, שיחכו עד שירפאו ואז יטפלו ביעקב ובניו, ועפ"ז מובן מדוע הקדימו שמעון ולוי והרגו באנשי שכם.

(אך ע"פ הפשט המקובל אינו כך)
 
במבי אמר:
אך הוא מוסיף ששכם וחמור אמרו לאנשי שכם, שיחכו עד שירפאו ואז יטפלו ביעקב ובניו, ועפ"ז מובן מדוע הקדימו שמעון ולוי והרגו באנשי שכם.

הבאתי שני ציטוטים מספר הישר, בראשון זה דברי האחים לפני שעשו את התרמית, והשני זה דברי יהודה אחרי שכבר הרגו את כולם, ואם כדבריך יהודה כבר ידע את דברי שכם ובכל זאת לא הביא את זה כסיבה למעשה שמעון ולוי.
 
חלק עליון תַחתִית