בספר חסידים סימן תתקכח' כתוב:
...שתורה שבע"פ דומה לצמר ופשתים שעומלים בה ואורגים בה לכך נקרא מסכתא לשון אריגה כמו עם המסכת דכתיב גבי שמשון. הלכות לפרקים שמקבץ כל הדברים של ענין אחד זו היא מסכתא.
ובילקוט מפרשים שם: (מהדורת רייך) מוסיף התוי"ט בפתיחה כתב כי מסכת מלשון מסכה יינה כי כל מסכת מעורבת בדינים....
ונוכל לומר כי מסכת מלשון שכיות חמדה ויהיה המ"ם בפתח כמו משכיתו בשין שמאלית.
ולדעת ר"ב בעל מוסף הערוך מלשון הסכת ושמע (דברים כז-ט) ...... עכ"ל הערות מהרי"ו.
ויש להוסיף על בעל מוסף הערוך שהספורנו שם מפרש הסכת - מלשון ציור !
ושולח לעמוס ה-כו עה"פ "ואת סכות מלכיכם" וכותב שם המהר"י קרא שסכות זה ציור וכן מסכת !!
וא"כ בלימוד "מסכת" צריכים הרבה את כח ה"ציור" !!!
ולפי"ז ג"כ הנאמר על יסכה - שהכל סוכין ביפייה הכוונה מציירין ולא רואים !
ועה"פ "הבט נא השמיימה" מתרגם אונקלוס "אסתכי כען" ויונתן תי' מלשון הסתכלות. וא"כ לכאו' גם הסתכלות היא על כוונה זו,
ואכן הפעם היחידה שמובא הפועל להסתכל בתנ"ך היא על ראית החלום בדניאל שאין הכוונה שם על ראיה בפועל אלא יותר על ציור.
ואולי עפ"ז ההבדל בין ראיה להסתכלות אינה במשך הראיה אלא בעומקה.
וההלכה הרואה את הקשת מברך.... ואין להסתכל בה ביותר.
האיסור הוא בעומק רק שאיננו יודעים הגדר המדויק אז אין מאריכים בעצם ההסתכלות.
...שתורה שבע"פ דומה לצמר ופשתים שעומלים בה ואורגים בה לכך נקרא מסכתא לשון אריגה כמו עם המסכת דכתיב גבי שמשון. הלכות לפרקים שמקבץ כל הדברים של ענין אחד זו היא מסכתא.
ובילקוט מפרשים שם: (מהדורת רייך) מוסיף התוי"ט בפתיחה כתב כי מסכת מלשון מסכה יינה כי כל מסכת מעורבת בדינים....
ונוכל לומר כי מסכת מלשון שכיות חמדה ויהיה המ"ם בפתח כמו משכיתו בשין שמאלית.
ולדעת ר"ב בעל מוסף הערוך מלשון הסכת ושמע (דברים כז-ט) ...... עכ"ל הערות מהרי"ו.
ויש להוסיף על בעל מוסף הערוך שהספורנו שם מפרש הסכת - מלשון ציור !
ושולח לעמוס ה-כו עה"פ "ואת סכות מלכיכם" וכותב שם המהר"י קרא שסכות זה ציור וכן מסכת !!
וא"כ בלימוד "מסכת" צריכים הרבה את כח ה"ציור" !!!
ולפי"ז ג"כ הנאמר על יסכה - שהכל סוכין ביפייה הכוונה מציירין ולא רואים !
ועה"פ "הבט נא השמיימה" מתרגם אונקלוס "אסתכי כען" ויונתן תי' מלשון הסתכלות. וא"כ לכאו' גם הסתכלות היא על כוונה זו,
ואכן הפעם היחידה שמובא הפועל להסתכל בתנ"ך היא על ראית החלום בדניאל שאין הכוונה שם על ראיה בפועל אלא יותר על ציור.
ואולי עפ"ז ההבדל בין ראיה להסתכלות אינה במשך הראיה אלא בעומקה.
וההלכה הרואה את הקשת מברך.... ואין להסתכל בה ביותר.
האיסור הוא בעומק רק שאיננו יודעים הגדר המדויק אז אין מאריכים בעצם ההסתכלות.