מה הפירוש כשכתוב "אין **** אלא..." למה אין?

חוזר בתשובה

משתמש ותיק
לדוגמא "אין מים אלא תורה". הרי יש מים. וכי המים בברז הם תורה?
ויש עוד כאלה..

עוד לא זכיתי להבין את הכוונה בזה
 

חוזר בתשובה

משתמש ותיק
פותח הנושא
האחד בא לגור אמר:
חוזר בתשובה אמר:
לדוגמא "אין מים אלא תורה". המים בברז הם תורה?
ויש עוד כאלה..

עוד לא זכיתי להבין את הכוונה בזה
הכוונה היא, שבמשפט שעליו מדובר כגון " כל צמא לכו למים " ,אין הכוונה מים אלא תורה

זה מבלבל, נשמע כמו כלל.. מדוע לא כתבו שהנביא התכוון לתורה?
אגב, אם אפשר להוסיף באותו עניין, כנ"ל כשכתוב "אל תקרי.." הרי כך כתוב? מה הכוונה?
 

האחד בא לגור

משתמש ותיק
חוזר בתשובה אמר:
האחד בא לגור אמר:
חוזר בתשובה אמר:
לדוגמא "אין מים אלא תורה". המים בברז הם תורה?
ויש עוד כאלה..

עוד לא זכיתי להבין את הכוונה בזה
הכוונה היא, שבמשפט שעליו מדובר כגון " כל צמא לכו למים " ,אין הכוונה מים אלא תורה

זה מבלבל, נשמע כמו כלל.. מדוע לא כתבו שהנביא התכוון לתורה?
אגב, אם אפשר להוסיף באותו עניין, כנ"ל כשכתוב "אל תקרי.." הרי כך כתוב? מה הכוונה?
מה פירוש כלל, האם גם שכתוב יקוו המים אל מקום אחד, הכוונה היא תורה?
זה צורה של דרשה ושפה של חז"ל, דהייינו שיש פשט שהכוונה היא מים כפשוטו, והדרש הוא תורה, ובדרש הכוונה היא רק תורה, וזה גם ענין אל תקרי...
 

חוזר בתשובה

משתמש ותיק
פותח הנושא
האחד בא לגור אמר:
מה פירוש כלל, האם גם שכתוב יקוו המים אל מקום אחד, הכוונה היא תורה?
זה צורה של דרשה ושפה של חז"ל, דהייינו שיש פשט שהכוונה היא מים כפשוטו, והדרש הוא תורה, ובדרש הכוונה היא רק תורה, וזה גם ענין אל תקרי...

ברור שלא לכן התפלאתי. :) התכוונתי שצורת האמירה נשמעה לי כמו כלל.
תודה על התשובה.

לגבי אל תקרי, הרי הכוונה גם לאותה מילה. לדוגמא "אל תקרי מורשה אלא מאורשה"
 

האחד בא לגור

משתמש ותיק
חוזר בתשובה אמר:
לגבי אל תקרי, הרי הכוונה גם לאותה מילה. לדוגמא "אל תקרי מורשה אלא מאורשה"
נכון, יש דרשות שבאות ממשמעות המילה, ויש דרשות שבאות מצורה שונה במקצת של המילה (ובשניהם הפשט הוא כפשוטו).
 

במבי

משתמש ותיק
חוזר בתשובה אמר:
לדוגמא "אין מים אלא תורה". הרי יש מים. וכי המים בברז הם תורה?
ויש עוד כאלה..

עוד לא זכיתי להבין את הכוונה בזה
שיטת הרב המזרחי שבכל מקום שאמרו ככיוצא כזה שלא באו לשלול בכל המקומות. אלא כמקום שעליו הם אומרים כך. באו לשלול שאין פירושו אלא כך וכך.
לביאור מפורט עיין בתוי"ט כדלהלן.

http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=37944&st=&pgnum=76
 
חלק עליון תַחתִית