מר ראובן מנהל גמ"ח גדול, ולצורך כך מחזיק במחשב שנקנה מכספי הגמ"ח.
ויש להסתפק האם מותר לו להשתמש במחשב לצרכיו (החשמל משלו) והאם יש חילוק בזה בין שימוש קבע לעראי
בשימוש רגיל לכאו' הוה בגדר זה נהנה וזה לא חסר ובודאי מותר.
לגבי שימושים אחרים יש לעיין. ואציב בזה איזה נקודות.
א. יש לדון האם על פי הלכה שייך מושג של "כספי גמ"ח". בגמרא מצינו שיש בעלות רגילה. יש שותפים. יש ממון שהוא הפקר. אבל ממון שמוגדר למטרה מסויימת ואינו של מישהו אגם אינו הפקר?
ב. גם אם יש מושג של כספי גמח. יש לדון מי אחראי להחליט מה לעשות בהם. ומדוע שלא יחליט הבעלים של הגמח לעשות חסד עם עצמו בהשתמשות במחשב...
ג. נהוג עלמא שמאפשרים להשתמש במחשבים של מקום העבודה לצורך אישי. כשזה לא פוגע בעבודה מבחינת שעות וכד'. ואולי מכיון שכן יש לדמות הדין לכאן.
מותר לכתחילה, שעל דעת כן תרמו התורמים שיוכל להשתמש בעצמו שימוש נורמלי, ואף שלא שייך דין זה נהנה וזה לא חסר, שבדברים אלו הבלאי הוא מאוד גדול [פי כמה מחפצים אחרים].
אם אינך בעל הגמ''ח עליך לשאול ברור ולקבל תשובה ברורה מבעל הגמ"ח.
בכל מקרה אם תשתמש הרי אתה חייב באונסין על נזקים שעלולים להווצר תוך כדי שימוש [ול''ש בזה פטור של מתה מחמת מלאכה]
אם אינך בעל הגמ''ח עליך לשאול ברור ולקבל תשובה ברורה מבעל הגמ"ח.
בכל מקרה אם תשתמש הרי אתה חייב באונסין על נזקים שעלולים להווצר תוך כדי שימוש [ול''ש בזה פטור של מתה מחמת מלאכה]