דף ז נאמנות בעל להתייחד עם אשתו סוטה

מבקש אמת

משתמש ותיק
בסוטה ז,א נחלקו רבי יהודה ורבנן אם בעל נאמן להתייחד עם אשתו סוטה. רבי יהודה אומר שנאמן ק"ו מנדה, ומה נדה שאיסורה בכרת נאמן, סוטה שאיסורה בלאו לא כ"ש. ורבנן סברי היא הנותנת: נדה דכרת חמירא ליה ומהימן, סוטה דלאו לא חמירא ליה ולא מהימן.

ונתקשיתי טובא, הלא בעונת הווסת הוי רק איסור עשה דוהזרתם את בני ישראל מטומאותם ואעפ"כ נאמן, וא"כ רואים שנאמנותו אינה משום דכרת חמירא ליה, ולפי זה גם בסוטה אמאי לא יהא נאמן?

(ואף למ"ד ווסתות דרבנן די"ל דכיון דכל האיסור מדרבנן הם אסרו והם האמינוהו, הא לדעת הרא"ה והנוב"י גם מ"ד ווסתות דרבנן מודה דאסורה מה"ת כל זמן הווסת, אלא דלהרא"ה הוסיפו לאסור מדרבנן כל עונת הווסת אף קודם שעה שרגילה לראות, ולהנוב"י הוסיפו לאסור גם אחר זמן הווסת אם לא בדקה, אבל איסור תשמיש בעונת הווסת עצמו מדאורייתא).
 

נבשר

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
בסוטה ז,א נחלקו רבי יהודה ורבנן אם בעל נאמן להתייחד עם אשתו סוטה. רבי יהודה אומר שנאמן ק"ו מנדה, ומה נדה שאיסורה בכרת נאמן, סוטה שאיסורה בלאו לא כ"ש. ורבנן סברי היא הנותנת: נדה דכרת חמירא ליה ומהימן, סוטה דלאו לא חמירא ליה ולא מהימן.

ונתקשיתי טובא, הלא בעונת הווסת הוי רק איסור עשה דוהזרתם את בני ישראל מטומאותם ואעפ"כ נאמן, וא"כ רואים שנאמנותו אינה משום דכרת חמירא ליה, ולפי זה גם בסוטה אמאי לא יהא נאמן?

(ואף למ"ד ווסתות דרבנן די"ל דכיון דכל האיסור מדרבנן הם אסרו והם האמינוהו, הא לדעת הרא"ה והנוב"י גם מ"ד ווסתות דרבנן מודה דאסורה מה"ת כל זמן הווסת, אלא דלהרא"ה הוסיפו לאסור מדרבנן כל עונת הווסת אף קודם שעה שרגילה לראות, ולהנוב"י הוסיפו לאסור גם אחר זמן הווסת אם לא בדקה, אבל איסור תשמיש בעונת הווסת עצמו מדאורייתא).
לא הבנתי קושייתך כלל, איירי בנדה ודאית, שראתה דם והיא נדה מדאורייתא, שאסורה בכרת.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
פותח הנושא
הקושיא היאך נאמן להתייחד עם אשתו סמוך לווסתה הלא אסורה לו באיסור עשה ואין בזה את החומרא של כרת שמונעתו מלבוא עליה, ובע"כ שגם על איסור קל מאמינים אותו, וא"כ גם על איסור סוטה נאמין אותו.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
קושיתך מה הגמרא נצרכה לקל וחומר סוטה מנדה ולא מסמוך לוסתה בנדה לסוטה ואין צורך בק"ו אולם אפשר לומר בריהטא שרק אחרי שנלמד איסור סוטה דלאו מנדה דכרת נלמד גם איסור לאו דנדה בסמוך לווסתה
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
פותח הנושא
הקושיא שלי לא על רבי יהודה אלא על רבנן שלא לומדים סוטה מנדה כיון שסוברים שהנאמנות בנדה היא דווקא משום חומרת כרת, וע"ז הנני מקשה משעת ווסתה שאינו בכרת אלא בעשה ואעפ"כ נאמן.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
צריך לומר כיון שעיקר איסור נדה הוא של כרת לכן גם בזמנים שאיסורה הוא רק משום לאו אבל חומרת הענין עומדת מצד האדם שלא יכשל בה מה שאין כן סוטה
דרך אגב מה עם פנויה [לשיטות שיש בה איסור לאו] מדוע מותר להתיחד עימה לפי רבנן? [ורק תקנת דוד ובית דינו ולא מהתורה]
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
פותח הנושא
נדיב לב אמר:
צריך לומר כיון שעיקר איסור נדה הוא של כרת לכן גם בזמנים שאיסורה הוא רק משום לאו אבל חומרת הענין עומדת מצד האדם שלא יכשל בה מה שאין כן סוטה
דרך אגב מה עם פנויה [לשיטות שיש בה איסור לאו] מדוע מותר להתיחד עימה לפי רבנן? [ורק תקנת דוד ובית דינו ולא מהתורה]

שמא כוונתך שהאיסור של שעת ווסתה הוא משום חשש נדה וע"כ נזהר בה כמו מנדה עצמה? יש בזה סברא גדולה.

לגבי פנויה זו שאלה טובה, ובאמת בהמשך הגמ' שם מבואר שמן התורה בעל מותר להתייחד עם אשתו סוטה וכל האיסור הוא רק מדרבנן, ובאמת גם פנויה אסור מדרבנן. ודווקא בנדה לא גזרו אפילו מדרבנן משום דכרת חמירא ליה ומהימן (ואין לשאול למה גזרו בפנויה נדה הא חמירא ליה ואמאי לא מהימן, דשאני התם דתקיף יצריה שמעולם לא בא עליה, וכמו שבאמת באשתו נדה גזרו אם לא בא עליה מעולם).
 
חלק עליון תַחתִית