ואברהם שב למקומו - מאתר דרשו.

רוצה לדעת

משתמש ותיק
[highlight=yellow]אבקש מאוד שלא להגיב לא עניינית!
ואם מנהלי הפורום רואים שזה גולש אבקש להסיר תיכף ומיד![/highlight]​

והנה, הגיע "היום שאחרי הבחירות". הדי הקמפיינים נדמו, כמויות ה"ספאם" וה"פייק-ניוז" שכה איפיינו את התקופה האחרונה – צפויים להצטמצם משמעותית. תמה מערכת הבחירות. פועלי הניקיון יעמלו בימים הקרובים לטאטא את הרחובות משאריות הכרזות וחומר התעמולה ששוב אין בו צורך, הנבחרים כבר מתחילים "לבשל" קואליציות, הפרשנים והסוקרים הולכים לנוח (או, במקרים רבים מנשוא, "לאכול את כובעיהם"), הקירות כבר לא "ידברו" בזמן הקרוב אל קהל הבוחרים, לעיתים קרובת מה שיקרה הוא ההיפך.

המיית הניתוחים והפרשניות על "ה"מנצחים" וה"מפסידים" כבר טורדת את האוויר הציבורי. ה"מומחים" למיניהם, אלו ששום טעות בהערכתם המוקדמת אינה מבלבלת אותם ב"יום שאחרי", ימשיכו ללהג שוב ושוב, וההמון יוסיף לצרוך את כמויות המלל הרדוד, שהנפש היפה סולדת ממנו, אבל החולשה האנושית גורמת לבני האדם להשתעבד לו ולכלות עליו את זמנם היקר.

אנו, שזכינו לקדש שם שמים בהצבעתנו כפי שהורו רבותינו, מרנן גדולי הדור שליט"א, לא זקוקים לאף מדגם או פרשן כדי לדעת שניצחנו. כציבור וכיחידים. התוצאות כפי שיוודעו סופית בימים הקרובים הם אכן גורליים, אבל כבר למדנו לדעת פעמים רבות כי לא כל מה שנראה כ-"הצלחה" (במונחים פוליטיים) הוא כזה, ולהיפך. מובטחים אנו ובעינינו ראינו כי "כל הנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל", ואנו, שנטלנו עצה וצייתנו לצו-קדשם, עשינו את שלנו ובוודאי שינו נחת רוח לבורא יתברך, וזו הרי בסופו של דבר משאת הנפש היהודית.

הפוליטיקה אינה מענייננו, ניהול ענייני הציבור לא מסור בידי הפרט, אלא בידי שיירי כנסת הגדולה, עבדי ד' שהדור זוכה לאורם, ושלוחיהם הנאמנים. כל מי שהצביע כהוראת דעת תורה – ניצח, בלי קשר לתוצאות, ואף זכה לקדש את שמו יתברך ברבים, בהיענותו לקריאת "מי לד' אלינו" ובהצהרתו כי הינו נמנה על מחנה הנאמנים לתורה הקדושה ולזקני הדור, עמליה ומרביציה בטהרת ונקיות הלב, שאין לה אח ורע.

מילאנו את תפקידנו, עשינו כאשר הורו לנו, עתה הזמן של כל מי שלא התבקש על ידי מרנן גדולי הדור שליט"א לעסוק בכך, להרפות מן העיסוק בפוליטיקה ובספיחיה, שאינה משפרת את מצב הגוף והנפש, רק מכלה ללא רחם את הזמן היקר, בבית המדרש של כל אחד מאיתנו, ובפרט בהיכלם של רבבות בני הישיבות, מקיימי העולם, מצפים אביי ורבא, הרשב"א והריטב"א, המהרש"א ורעק"א. אות אחת מדברי-קדשם שווה עשרת מונים מאלפי "דרמות פוליטיות" נבובות שבחוץ. מי שטעם את טעם הנצח שבבית המדרש – יודע לבוז ל"סוגיות" הרדודות המעסיקות בימים אלו יושבי קרנות ומבלי עולם.

ושוב מהדהדים באוזננו הדברים הנפלאים שהשמיע לאחר הבחירות בשנת תשמ"ט הגאון רבי משה אהרן ברוורמן שליט"א, ששימש אז כמנהל רוחני דישיבת גרודנא:

"תפילת אברהם אבינו על הצלת סדום, היתה במסירות נפש, כלשון רש"י (בראשית יח, ג) על הפסוק 'ויגש אברהם' – 'מצינו הגשה למלחמה וכו' לפיוס וכו' ולתפילה ולכל אלה נכנס אברהם לדבר קשות ולפיוס ולתפילה', עבודת חסד נוראה בתפילה לפני הקב"ה באופן של 'מלחמה' כביכול, מדבר קשות לפניו ית' בכדי להציל את סדום"

"אך הוסיפה התורה בזה בהדגשה, כי בכך עדיין לא נאמר שלמות מדרגתו של אברהם אבינו. עיקר שלמות מדרגתו היתה בכך שאחר כל זאת יכול היה להיות 'שב למקומו', חוזר למדרגתו, למעלתו, לאהלו ולקדושתו, כי בא זה ולימד עד כמה היתה עבודתו והתמסרותו לעבודת החסד הלזו בשלמות, ועד היכן נבעו כל פעולותיו מתוך רוחניותו ופנימיותו בלבד ללא כל גורם וסיבה חיצונית כלל וכלל".

"בזה לימדתנו התורה, כי כדי למנוע את השפעת היציאה מכותלי בית המדרש והלימוד על תוכן היציאה עד כמה היתה ללא גורם חיצוני וללא פגיעה ופגימה ח"ו במעמדנו ובמקומנו הוא ע"י שנוכל לקיים את המציאות הזו של 'שב למקומו', להחזיר הכל למתכונת הראשונה…"

ס
יימנו את תפקידנו כמצביעים, עתה הזמן לשוב לתפקידנו הנצחי כיהודים וכבני תורה. חג הפסח בפתח, תיכף נזכה ללילה הנשגב של יציאת מעבדות לחירות. מי יתן ובזכות קיום מצות "ככל אשר יורוך" ומכוח הדבקות באמונת חכמים, ועל בסיס ההכנה הרוחנית הנדרשת מכל אחד מאיתנו – נזכה עוד השתא ל"כימי צאתך וכו' אראנו נפלאות".

מאמר מערכת יתד נאמן
 
A

Anonymous

Guest
מה פשר הכותרת 'ואברהם שב למקומו'? מילא אם היה ויחזור לתלמודו..
 

מלמד להועיל

משתמש ותיק
זקן ויושב בישיבה אמר:
מה פשר הכותרת 'ואברהם שב למקומו'? מילא אם היה ויחזור לתלמודו..

למה להתפס לזוטות ולדקדוקי עניות? הרי כולם יודעים שהיא היא הכוונה
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
פותח הנושא
לכל סיפור מסיפורי התורה יש משמעות "מעשית" לנצח נצחים" וכך למדונו רבותינו זיע"א ללמוד ספר בראשית לא כסיפורי מעשיות ח"ו וח"ו, אלא כ"לימוד מעשי" לחיי היום יום דידן,
לכך ה"כותרת" היא "ואברהם"-אבי האומה "שב למקומו", שמעלתו היתה שלאחר כל מה שעבר מעלתו היתה שהתורה הק' העידה עליו שהוא "שב למקומו",
ומה הוא המקום של ה"בן תורה האמיתי" - זה אין צריך לפרש בכותרות ובפטשקוילים,
ה"מקום הטבעי" ה"מקום חיים" הוא על יד הגמ' בעומק הסוגיות להבין הרשב"א רעק"א וחי' הגר"ח הלוי וכו' וכו'.
וכמובן בימים אלו להתכונן היטב מבחינה נפשית לחג החירות - ואין לך בן חורין אלא מי ש"עוסק" בתורה!
מקווה שהובנתי...
 
A

Anonymous

Guest
רוצה לדעת אמר:
לכל סיפור מסיפורי התורה יש משמעות "מעשית" לנצח נצחים" וכך למדונו רבותינו זיע"א ללמוד ספר בראשית לא כסיפורי מעשיות ח"ו וח"ו, אלא כ"לימוד מעשי" לחיי היום יום דידן,
לכך ה"כותרת" היא "ואברהם"-אבי האומה "שב למקומו", שמעלתו היתה שלאחר כל מה שעבר מעלתו היתה שהתורה הק' העידה עליו שהוא "שב למקומו",
ומה הוא המקום של ה"בן תורה האמיתי" - זה אין צריך לפרש בכותרות ובפטשקוילים,
ה"מקום הטבעי" ה"מקום חיים" הוא על יד הגמ' בעומק הסוגיות להבין הרשב"א רעק"א וחי' הגר"ח הלוי וכו' וכו'.
וכמובן בימים אלו להתכונן היטב מבחינה נפשית לחג החירות - ואין לך בן חורין אלא מי ש"עוסק" בתורה!
מקווה שהובנתי...
כן, אבל אצל אברהם אבינו הוא עמד לפני ה' וכשגמר להתפלל שב למקומו, כאן לכאורה מתכוונים הפוך, זה פשוט קצת צרם לאוזן.
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
פותח הנושא
זקן ויושב בישיבה אמר:
רוצה לדעת אמר:
לכל סיפור מסיפורי התורה יש משמעות "מעשית" לנצח נצחים" וכך למדונו רבותינו זיע"א ללמוד ספר בראשית לא כסיפורי מעשיות ח"ו וח"ו, אלא כ"לימוד מעשי" לחיי היום יום דידן,
לכך ה"כותרת" היא "ואברהם"-אבי האומה "שב למקומו", שמעלתו היתה שלאחר כל מה שעבר מעלתו היתה שהתורה הק' העידה עליו שהוא "שב למקומו",
ומה הוא המקום של ה"בן תורה האמיתי" - זה אין צריך לפרש בכותרות ובפטשקוילים,
ה"מקום הטבעי" ה"מקום חיים" הוא על יד הגמ' בעומק הסוגיות להבין הרשב"א רעק"א וחי' הגר"ח הלוי וכו' וכו'.
וכמובן בימים אלו להתכונן היטב מבחינה נפשית לחג החירות - ואין לך בן חורין אלא מי ש"עוסק" בתורה!
מקווה שהובנתי...
כן, אבל אצל אברהם אבינו הוא עמד לפני ה' וכשגמר להתפלל שב למקומו, כאן לכאורה מתכוונים הפוך, זה פשוט קצת צרם לאוזן.
כ"זקן ויושב בישיבה" ... היה מתאים שכבודו יכיר את הוורט הזה, כמדו' שהוא יותר "זקן" מכבודו...
בעלי המוסר למדו מכאן שכל פעם שלאדם יש "איזה יציאה" מהמסגרת, רוחנית ככל שתהיה,
ה"מודד" אם הוא פעל לשם שמים או ח"ו, זה האם הוא "הצליח לחזור למקומו",
וכמו"כ כאן,
אם ה"ראיה מאברהם" לא מובנת לכבודו,
מ"מ הרעיון בדברים הוא ברור מאוד!
 

יהודי של פעם

משתמש רגיל
כידוע שחז"ל מכנים את אברהם אבינו @זקן ויושב בישיבה
אז למה זקן ויושב בישיבה חושב שאברהם שב למקום אחר
אתמהה??
 
A

Anonymous

Guest
יהודי של פעם אמר:
כידוע שחז"ל מכנים את אברהם אבינו @זקן ויושב בישיבה
אז למה זקן ויושב בישיבה חושב שאברהם שב למקום אחר
אתמהה??
לא מבין אותך, בישיבה לא מתפללים? כשהוא עמד לפני ה' הוא לא היה בישיבה?
 

יהודי של פעם

משתמש רגיל
זקן ויושב בישיבה אמר:
יהודי של פעם אמר:
כידוע שחז"ל מכנים את אברהם אבינו @זקן ויושב בישיבה
אז למה זקן ויושב בישיבה חושב שאברהם שב למקום אחר
אתמהה??
לא מבין אותך, בישיבה לא מתפללים? כשהוא עמד לפני ה' הוא לא היה בישיבה?

מהעמוד לסטנדר
 
חלק עליון תַחתִית