דעת התשב"ץ בשיעורים של תורה

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
בגמ' מבואר בכמה מקומות שגובה אדם ממוצע הוא ג' אמות. ונחלקו בראשונים האם הכוונה שגובהו ג' אמות מרגליו עד סוף ראשו או שהכוונה שגובהו ג' אמות עד כתפיו לא כולל הראש (עי' תוס' ב"ב ק:).

ובספר שיעורין של תורה (לבעל הקה"י) הביא דדעת התשב"ץ (ח"א סי' י"ז) שגובה אדם כולל ראשו הוא ג' אמות.

ושם סיים דלהסוברים שהג' אמות הם עם הראש ודאי דשיעור האמה הוא 58 ס"מ (בערך) כשיטת החזו"א. ולפי"ז גובה האדם לדעת התשב"ץ הוא 174 ס"מ כולל ראשו.

ובלימוד בכולל נתקשנו בדעת התשב"ץ ממש"כ בח"א סי' קכ"ו לגבי סוכה שרגילין היו לעשותה בגודל של ד' אמות על ד' אמות "דכיון דלשכיבה בעו לה בציר מד' אמות על ד"א לא חזיא לשכיבה" ומשמע שסובר שגובה אדם עם ראשו הוא יותר מג' אמות. דאל"כ מדוע אדם בגובה ג' אמות (174 ס"מ) לא יכול לשכב בפחות מד' אמות (232 ס"מ) שזה פינוק שלא מצוי אף במפונקים ובמעונגים בזמננו.

אציין שהדבר קשה אף לשיטת רח"נ והסיבה שנקטתי את המספרים ע"פ שיעורי החזו"א הם מחמת דברי השיעורין של תורה המובאים לעיל.

[מש"כ התשב"ץ שם דבעינן גם רוחב ד' אמות תירצנו ע"פ מש"כ הרמ"א דמצוות סוכה איש וביתו]

בתודה מראש לכל המשיבים.
אשמח כפליים אם יציינו מקורות להעשרת הנידון.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
פותח הנושא
דנתי בזה עם כמה ת"ח חשובים. ולע"ע הניחו בצ"ע .

מה שכן החתדש זה שראיתי בספר שיעורי מקוה של רבי חיים נאה שהוא סובר שהתשב"ץ פוסק את השיעורים הקטנים. כדעת הרמב"ם. ואם אמת כדבריו כמעט לא יתכן לפרש שיסבור גם שגובה כל האדם כולל ראשו הוא ג' אמות. כי אז יצא שאדם ממוצע הוא בגובה 144 ס"מ. אלא יראה גם משם שסובר שהגובה לא כולל הראש. וא"כ גם משם יש סתירה לתשב"ץ שהביא השש"ת.
 
חלק עליון תַחתִית