ידוע ומפורסם הרעיון על הפסוק [בראשית פרק ב] (ה) וְכֹ֣ל׀ שִׂ֣יחַ הַשָּׂדֶ֗ה טֶ֚רֶם יִֽהְיֶ֣ה בָאָ֔רֶץ וְכָל־עֵ֥שֶׂב הַשָּׂדֶ֖ה טֶ֣רֶם יִצְמָ֑ח כִּי֩ לֹ֨א הִמְטִ֜יר ה֤' אֱלֹהִים֙ עַל־ הָאָ֔רֶץ וְאָדָ֣ם אַ֔יִן לַֽעֲבֹ֖ד אֶת־הָֽאֲדָמָֽה:
פרש"י "כי לא המטיר - ומה טעם לא המטיר, לפי שאדם אין לעבוד את האדמה ואין מכיר בטובתם של גשמים, וכשבא אדם וידע שהם צורך לעולם התפלל עליהם וירדו, וצמחו האילנות והדשאים":
ומכאן הסיקו בעלי המוסר שאדם לא יקבל מאומה גם אם זה מגיע לו, אלא אם כן יתפלל על כך. וכמעשה המפורסם על הבעש"ט והיהודי שהיה צריך להתעשר אך כיון שלא התפלל ע"ז לא קיבל וכו'.
מאידך, בחובות הלבבות [שער עבודת האלקים פ"ו] כתב אחרת:והמידה השנית – מפני שאינך מבינה חסד הבורא עליך, ויעלה במחשבתך שאינך מגעת אל הטובה אלא בבקשתך עליה. וכבר הטיב לך במה שתדעי ובמה שאינך יודעת, ואם לא תשכילי בבקשתך מי עשה לך כל זאת בתחילה, אם היית מרחקת ממך המחשבה הזאת, הייתה עבודתך בכוונה שלמה". עכ"ל.
מחלוקת?
פרש"י "כי לא המטיר - ומה טעם לא המטיר, לפי שאדם אין לעבוד את האדמה ואין מכיר בטובתם של גשמים, וכשבא אדם וידע שהם צורך לעולם התפלל עליהם וירדו, וצמחו האילנות והדשאים":
ומכאן הסיקו בעלי המוסר שאדם לא יקבל מאומה גם אם זה מגיע לו, אלא אם כן יתפלל על כך. וכמעשה המפורסם על הבעש"ט והיהודי שהיה צריך להתעשר אך כיון שלא התפלל ע"ז לא קיבל וכו'.
מאידך, בחובות הלבבות [שער עבודת האלקים פ"ו] כתב אחרת:והמידה השנית – מפני שאינך מבינה חסד הבורא עליך, ויעלה במחשבתך שאינך מגעת אל הטובה אלא בבקשתך עליה. וכבר הטיב לך במה שתדעי ובמה שאינך יודעת, ואם לא תשכילי בבקשתך מי עשה לך כל זאת בתחילה, אם היית מרחקת ממך המחשבה הזאת, הייתה עבודתך בכוונה שלמה". עכ"ל.
מחלוקת?