האם חובות הלבבות חלוק על הכלל שאין לקבל מאומה אלא בתפילה?

מבין ענין

משתמש ותיק
ידוע ומפורסם הרעיון על הפסוק [בראשית פרק ב] (ה) וְכֹ֣ל׀ שִׂ֣יחַ הַשָּׂדֶ֗ה טֶ֚רֶם יִֽהְיֶ֣ה בָאָ֔רֶץ וְכָל־עֵ֥שֶׂב הַשָּׂדֶ֖ה טֶ֣רֶם יִצְמָ֑ח כִּי֩ לֹ֨א הִמְטִ֜יר ה֤' אֱלֹהִים֙ עַל־ הָאָ֔רֶץ וְאָדָ֣ם אַ֔יִן לַֽעֲבֹ֖ד אֶת־הָֽאֲדָמָֽה: 
פרש"י "כי לא המטיר - ומה טעם לא המטיר, לפי שאדם אין לעבוד את האדמה ואין מכיר בטובתם של גשמים, וכשבא אדם וידע שהם צורך לעולם התפלל עליהם וירדו, וצמחו האילנות והדשאים": 

ומכאן הסיקו בעלי המוסר שאדם לא יקבל מאומה גם אם זה מגיע לו, אלא אם כן יתפלל על כך. וכמעשה המפורסם על הבעש"ט והיהודי שהיה צריך להתעשר אך כיון שלא התפלל ע"ז לא קיבל וכו'.

מאידך, בחובות הלבבות [שער עבודת האלקים פ"ו] כתב אחרת:והמידה השנית – מפני שאינך מבינה חסד הבורא עליך, ויעלה במחשבתך שאינך מגעת אל הטובה אלא בבקשתך עליה. וכבר הטיב לך במה שתדעי ובמה שאינך יודעת, ואם לא תשכילי בבקשתך מי עשה לך כל זאת בתחילה, אם היית מרחקת ממך המחשבה הזאת, הייתה עבודתך בכוונה שלמה". עכ"ל.

מחלוקת?
 

הנופל

משתמש ותיק
לפני גופו של ענין,
לפני בעלי המוסר,
לפני חובות הלבבות,
האם על כל מה שקיבלת התפללת???
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
הנופל אמר:
לפני גופו של ענין,
לפני בעלי המוסר,
לפני חובות הלבבות,
האם על כל מה שקיבלת התפללת???

אם היית מדקדק בדבריו לא היית 'נופל' בכזאת שאלה:
"וכבר הטיב לך במה שתדעי ובמה שאינך יודעת, ואם לא תשכילי בבקשתך מי עשה לך כל זאת בתחילה??" 
 

הנופל

משתמש ותיק
לא הבנת אותי.
אני שואל אותך לפני דיוקים בחובות הלבבות:
האם על כל מה שקיבלת התפללת
או שהרבה ממה שיש לך הגיע בלי תפילה?
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
הנופל אמר:
לא הבנת אותי.
אני שואל אותך לפני דיוקים בחובות הלבבות:
האם על כל מה שקיבלת התפללת
או שהרבה ממה שיש לך הגיע בלי תפילה?

אהה, זו לא שאלה, כיון ש'להתפלל על כך' לא חייב שאתה התפללת, אלא שלדעות הנ"ל די בכך שמישהו בעולם התפלל על כך. [ולא חייב עליך באופן אישי, כיוון שאם מישהו ביקש פרנסה לכלל עמו ישראל, זה כולל גם אותך].
 

נושא למחשבה

משתמש רגיל
ועדיין כיצד ניישב את זה שאדה"ר נולד ונוצר עוד טרם התפלל?
ברור שיש הטבות רבות שאנו מקבלים בגלל רצונו ית' הרוצה להטיב עם בריותיו בלי כל הפסק ומצרים,
רק מה, יש גם ענין נוסף, שהקב"ה חפץ בעבודת הלב שלנו, והיא התפילה,
ופעמים שמחמת החסרון בעבודת הלב ישנם מניעות, ובלבד שנתעורר להתפלל ולבקש לפניו את צרכינו.
 
חלק עליון תַחתִית