הנאה מהדלקת חשמל בשבת

נושאים שונים

פותח הנושא
מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1272
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 365 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הנאה מהדלקת חשמל בשבת

שליחה על ידי מבקש אמת » 24 מאי 2019, 11:21

הנני מתקשה למה פשוט לפוסקים שאם הדליק ישראל או עכו"ם את האור בשבת יש איסור ליהנות מהאור, הרי המדליק רק פתח את זרימת החשמל ומעתה כל רגע ורגע האור דולק בכח זרימת חשמל חדשה, וא"כ רק האור ברגע הראשון יאסר מדין כח ראשון בבידקא דמיא, אבל לא הרגעים שלאחר מכן דהוו כח שני?

ובריחיים של מים מצינו מח' המג"א ואבן העוזר האם חייב חטאת, אבל כתב האגלי טל (טוחן ב,ו) שכל מחלוקתם היא דווקא בסיבוב הראשון ולא בסיבוב השני דעליו לכו"ע פטור משום דהוי כח שני וגרמא בעלמא. וא"כ ה"נ יחשב האור שדולק אחר הרגע הראשון כגרמא בעלמא. ואמנם יש לדון שמא גרמא במעשה שבת יאסר משום שהוא איסור דרבנן, אבל נפק"מ במקום מצוה דיהיה היתר הנאה ממעשה נכרי משום שבות דשבות (אף לדעת החזו"א שהדלקת חשמל היא דאורייתא, או בהדלקת נורת להט ופלטה דהוי דאורייתא לכו"ע).


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 809
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 172 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנאה מהדלקת חשמל בשבת

שליחה על ידי שמעיה » 24 מאי 2019, 11:24

עכ''פ בנורת להט איני רואה כל הבדל בין הדלקתו להדלקת נר. שגם המשך דליקתו היא כגרמא (אם לא שאישו משום חיציו)


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 809
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 172 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנאה מהדלקת חשמל בשבת

שליחה על ידי שמעיה » 24 מאי 2019, 11:26

ובעצם, דומני שזרימת החשמל (שהיא מונח שגוי להבנתי, מאחר וחשמל אינו משהו מוחשי שזורם) דומה מאוד לאש, גם אם לא מבחינת מלאכת הבערה, אך מבחינת ייחוס כל זמן ה'זרימה' למזרים הראשוני.


פותח הנושא
מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1272
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 365 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנאה מהדלקת חשמל בשבת

שליחה על ידי מבקש אמת » 24 מאי 2019, 11:56

שמעיה כתב:
24 מאי 2019, 11:24
עכ''פ בנורת להט איני רואה כל הבדל בין הדלקתו להדלקת נר. שגם המשך דליקתו היא כגרמא (אם לא שאישו משום חיציו)

החילוק הוא שבנר כל השמן נמצא עכשיו מתחת הנר וממילא ההדלקה מתייחסת לכל השמן, משא"כ בחשמל צריך כל הזמן הזרמה מחודשת של חשמל ואילו תפסק ההזרמה לרגע יכבה האור.


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 809
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 172 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנאה מהדלקת חשמל בשבת

שליחה על ידי שמעיה » 24 מאי 2019, 17:08

אין לי זמן להסביר עתה. אך כמדומה שמחמת המציאות הטכנית - טועה אתה. אי''ה לאחר שבת אדאג להסביר את עמדתי בנושא.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1002
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 80 פעמים
קיבל תודה: 187 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הנאה מהדלקת חשמל בשבת

שליחה על ידי נדיב לב » 25 מאי 2019, 21:21

מבקש אמת כתב:
24 מאי 2019, 11:21
הנני מתקשה למה פשוט לפוסקים שאם הדליק ישראל או עכו"ם את האור בשבת יש איסור ליהנות מהאור, הרי המדליק רק פתח את זרימת החשמל ומעתה כל רגע ורגע האור דולק בכח זרימת חשמל חדשה, וא"כ רק האור ברגע הראשון יאסר מדין כח ראשון בבידקא דמיא, אבל לא הרגעים שלאחר מכן דהוו כח שני?

ובריחיים של מים מצינו מח' המג"א ואבן העוזר האם חייב חטאת, אבל כתב האגלי טל (טוחן ב,ו) שכל מחלוקתם היא דווקא בסיבוב הראשון ולא בסיבוב השני דעליו לכו"ע פטור משום דהוי כח שני וגרמא בעלמא. וא"כ ה"נ יחשב האור שדולק אחר הרגע הראשון כגרמא בעלמא. ואמנם יש לדון שמא גרמא במעשה שבת יאסר משום שהוא איסור דרבנן, אבל נפק"מ במקום מצוה דיהיה היתר הנאה ממעשה נכרי משום שבות דשבות (אף לדעת החזו"א שהדלקת חשמל היא דאורייתא, או בהדלקת נורת להט ופלטה דהוי דאורייתא לכו"ע).

יש לך טעות בסיסית בהבנת פעולת חשמל. לכתוב שכל איסור הפעלת חשמל הוא משום בידקא דמיא. זו טעות. א. משום מכה בפטיש ב. משום מבעיר ג. משום בונה ד. משום מוליד. במקרה שעל ידי פתיחת זרם החשמל גורם להבערה כולם מודי בזה שיש בזה משום מבעיר


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 809
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 172 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנאה מהדלקת חשמל בשבת

שליחה על ידי שמעיה » 26 מאי 2019, 10:58

אכתוב את הידוע לי, למרות שיתכן בהחלט שאני טועה.
כאשר המעגל החשמלי נסגר, האלקטרונים המרכיבים את חוט החשמל עצמו מתחילים לנוע בצורה שונה ממה שהיה עד החיבור. אך אין כאן הזרמת משהו חיצוני לתוך המעגל. עצם התנועה של האלקטרונים בתוך חוט הלהט או גוף החימום, מחממת אותו.
אם הנתונים שהצגתי נכונים, כמדומה ואין מקום לשאלתך.


פותח הנושא
מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 1272
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 365 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הנאה מהדלקת חשמל בשבת

שליחה על ידי מבקש אמת » 26 מאי 2019, 19:14

שמעיה כתב:
26 מאי 2019, 10:58
אכתוב את הידוע לי, למרות שיתכן בהחלט שאני טועה.
כאשר המעגל החשמלי נסגר, האלקטרונים המרכיבים את חוט החשמל עצמו מתחילים לנוע בצורה שונה ממה שהיה עד החיבור. אך אין כאן הזרמת משהו חיצוני לתוך המעגל. עצם התנועה של האלקטרונים בתוך חוט הלהט או גוף החימום, מחממת אותו.
אם הנתונים שהצגתי נכונים, כמדומה ואין מקום לשאלתך.
ברור שצריך הזרמה חיצונית לתוך המעגל, אחרת לא היה צריך אספקת חשמל קבועה מתחנות הכח.

ההסבר בזה הוא, שהסיבה בשלה האלקטרונים נעים הוא מחמת שכשיש חיבור בין שני גופים שבאחד מהם יש אנרגיה פוטנציאלית חשמלית גדולה יותר מהשני, אזי האלקטרונים נעים מהגוף בעל האנרגיה הרבה יותר לגוף בעל האנרגיה הפחותה בכדי להשוותם. אך תנועה זו תפסק כעבור רגע או שנים, כשהאנרגיה בשני הגופים תושווה. בכדי ליצור הפרש קבוע בין שני הגופים, מה שיגרום לתנועה קבועה של אלקטרונים, צריך הזרמה קבועה של מטען חשמלי לגוף הגדול בכדי שייצר אלקטרונים שיעברו לגוף הקטן בקביעות.

ממילא נמצא, שכשהאדם מדליק אור הוא בעצם פותח את האפשרות לזרם שמגיע מהמקור החיצוני (תחנת הכח) לזרום לגוף הגדול ובכך לייצר אלקטרונים שיעברו לגוף הקטן, ומעברם ייצור אור באופנים שונים. לכאורה אין זה שונה ממי שפותח סכר ומאפשר למים לזרום בכדי שיסובבו את הריחיים ויטחנו חיטים.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 4 אורחים