תלמוד תורה כנגד כולם

נושאים שונים

פותח הנושא
נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1002
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 80 פעמים
קיבל תודה: 187 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

תלמוד תורה כנגד כולם

שליחה על ידי נדיב לב » 29 מאי 2019, 20:02

במשנה ריש פאה שנו: ותלמוד תורה כנגד כולם.

ובירושלמי פאה איתא: 'ר' ברכיה ור' חייא דכפר תחומין, חד אמר אפילו כל העולם כולו אינו שוה לדבר א' מן התורה, וחד אמר אפי' כל מצותיה של תורה אינן שוות לדבר א' מן התורה, רבי אבא אבוי דרבי אבא בר מרי בשם ר' אחא, כתוב א' אומר וכל חפצים לא ישוו בה וכתוב א' אומר וכל חפציך לא ישוו בה חפצים אלו אבנים טובות ומרגליות, חפציך אלו ד"ת דכתיב כי באלה חפצתי נאום ד'' עכ"ל.

מבואר בירושלמי דאפילו כל המצוות יחד אינן שוות לדבר אחד מהתורה. הרי מעלת התורה גדולה מכל שאר המצוות
ונמצא סותר למשנה תחילת פאה - תלמוד תורה כנגד כולם. שמבואר שהתורה וכל המצוות שווים במעלתם

ערכים:


יוסף יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 331
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 125 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד תורה כנגד כולם

שליחה על ידי יוסף יצחק » 29 מאי 2019, 20:26

ת"ת קודם למצוות שבין אדם לחברו אם אפשר שיעשו ע"י אחרים
וזה הכוונה שאפילו כל המצוות אינם שוות לדבר א' מן התורה, שאם יש לפניו לימוד פסוק או מצווה עליו ללמוד תורה.
וזה הכוונה ות"ת כנגד כולם שאין שום מצווה של בין אדם לחבירו שת"ת נדחה מפניה כשיכולה להעשות ע"י אחרים
(עלי תמר לרב ישכר תמר שהיה בשנת תרצ"ג רב של תל אביב)


נושא למחשבה
הודעות: 105
הצטרף: 03 מאי 2019, 17:08
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 50 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד תורה כנגד כולם

שליחה על ידי נושא למחשבה » 29 מאי 2019, 21:31

יפה שאלת.
ראה במשנת ר' אהרן (ח"א עמ' כ"ז) שעמד בזה, ואף מוסיף להקשות שבפאה נתבאר שהיא שקולה רק כנגד מצות מסויימות שנמנו שם ולא כנגד כל התורה כולה.
וכתב ליישב דדברי המשנה בפאה לא איירי אלא מענין המצות שיש בהם קיבול שכר בעוה"ז, והם המצות שיש בהם ענינים של חסד עם בין אדם לחבירו,
שהוא בבחינת מדה כנגד מדה, במה שגומל לחבירו חסד בעוה"ז מקבל שכר טוב גם בעוה"ז. ובזה שקולה היא התורה, שגם תורה היא חסד, הן בללמד לאחרים,
והן מצד התועלת הסגולית של תורה שמעניקה חיות בכל העולמות.
אך דברי הירושלמי מתייחסים לא על עניני השכר גרידא, אלא על עצם מעלת החשיבות של גוף המצוה, ובזה נתבאר שמעלת המצוה של ת"ת כ"כ חשובה,
עד שכל מצות התורה כולם, אינם מגיעים לידי מעלתה.
ואגב, במשנה באבות איתא "שאי אתה יודע מתן שכר של מצות". והקשו המפרשים שהרי במשנה בפאה נתבאר מתן שכר של מצות ת"ת כנגד כולם.
והראו לי כמדומה מהתויו"ט שמיישב זאת, שכל מה שלא גילו ממעלות המצות, הוא דווקא ביתר מצות התורה, אך ת"ת אין כל דמיון והשואה לרום מעלתה,
והיא לא נכללת בהא שאי אתה יודע מתן שכר של מצות. ואדרבה בזה אנו יודעים שהיא שקולה כנגד כולם ואף מעבר לזה.


פותח הנושא
נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1002
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 80 פעמים
קיבל תודה: 187 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד תורה כנגד כולם

שליחה על ידי נדיב לב » 30 מאי 2019, 00:47

בישוב הקושיה נראה לומר שבעצם שני ענינים שונים הם. המשנה פאה האומרת ת"ת כנגד כולם, ענינו הוא כמו שכתב הרמב"ם בפירוש המשניות וזה לשונו: וכשתחקור על הענין תמצא ת"ת שקול כנגד הכל, כי בת"ת יזכה האדם לכל זה, כמו שביארנו בתחילת דברינו שהתלמוד מביא ליד מעשה עכ"ל. וזה מצד שהתורה היא המביאה את האדם לידי קיום כל המצוות, ולכן שקולה ככל המצוות. ומצד זה אין התורה יותר מכל המצוות, ואדרבה כל מעלתה בזה שמביאה אותו לידי קיום כל המצוות. אלא שקולין הן, ואילו הירושלמי התיחס לקדושת התורה וגודל יקרת מצות תלמוד תורה, שחלוק ביסודו מכל שאר המצוות, וכמו שהאריך בזה בס' נפש החיים ש"ד שבלימוד התורה האדם מתדבק עם קונו דהוא ורצונו חד הוא, ויסוד שרשו נעלה מכל המצוות, ובזה נאמר בירושלמי שאף כל המצוות כולן אינן שוות לדבר אחד מהתורה מן התורה ודומה לדברים שהזכירו כאן


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 497
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 269 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד תורה כנגד כולם

שליחה על ידי במבי » 30 מאי 2019, 08:10

מי אמר שכנגד היינו בשווה להם אולי הוא מלשון מכריע את הכף.

וכן אעשה לו עזר כנגדו בא לומר שהאשה שווה לאיש?


יוסף יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 331
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 125 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד תורה כנגד כולם

שליחה על ידי יוסף יצחק » 30 מאי 2019, 14:06

במבי כתב:
30 מאי 2019, 08:10
מי אמר שכנגד היינו בשווה להם אולי הוא מלשון מכריע את הכף.
אתה צודק כמו שהבאתי מספר עלי תמר שכך הבין


בן של רב
משתמש ותיק
הודעות: 1051
הצטרף: 06 דצמבר 2018, 01:56
נתן תודה: 434 פעמים
קיבל תודה: 220 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תלמוד תורה כנגד כולם

שליחה על ידי בן של רב » 30 מאי 2019, 14:34

במבי כתב:
30 מאי 2019, 08:10
מי אמר שכנגד היינו בשווה להם אולי הוא מלשון מכריע את הכף.

וכן אעשה לו עזר כנגדו בא לומר שהאשה שווה לאיש?
קניתי את הרעיון. 
וא"כ אקנה בשינוי... לענ"ד כנגד היינו >מכוון כנגד המצוות וכמו שהאשה היא כנגדו לעזרתו ושלי ושלכם שלה. 

דהנה התורה עצמה לא אומרת כמעט כלום על ללמוד. (תבדקו אותי... )
אלא מאי כל הלימוד הוא היכ"ת לקיום בפועל. 
וסגולתו הרוחנית היא כה עצומה עד שאין כמו השינון כדי לחזק את הקיום. 
ממילא כל לימוד של נושא אחד הוא כנגד כל המצוות כי הוא גורם לקיים הכל. 
בקיצור "המאור שבה מחזירן למוטב". = גדול תלמוד שמביא לידי מעשה. [ואכמ"ל איך זה עובד בפועל, אבל כך רואים שעיקר קיום המצוות הפרטיות והציבוריות - הוא ע"י אלו הלומדים] 

נ. ב. כך מפורש ברמב"ם הלכות ת"ת שכל עדיפות ת"ת היא משום שמביאה לידי מעשה, משא"כ המעשה לא מביא לידי תלמוד ע"ש. 
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Practic | 3 אורחים