סוטה דף י: האם אמוץ או אמציה היו נביאים

נושאים שונים

פותח הנושא
אוריאל
משתמש ותיק
הודעות: 1172
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 568 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

סוטה דף י: האם אמוץ או אמציה היו נביאים

שליחה על ידי אוריאל » 31 מאי 2019, 00:20

סוטה י: "א''ר שמואל בר נחמני א''ר יונתן כל כלה שהיא צנועה בבית חמיה זוכה ויוצאין ממנה מלכים ונביאים מנלן מתמר נביאים דכתיב חזון ישעיהו בן אמוץ מלכים מדוד ואמר רבי לוי דבר זה מסורת בידינו מאבותינו אמוץ ואמציה אחים הוו".
וברש"י: אמוץ. אביו של ישעיהו ואמציה מלך יהודה אחים הוו ואמציה מזרע דוד היה ואמוץ אחיו נביא היה אלמא נביאים נפיק מינה.

ובמהרש"ל שם: נ"ב "ואמציה נביא היה כדאיתא פ"ק דמגילה".

הנה נראה שהמהרש"ל מגיה ברש"י, שצ"ל שאמציה היה נביא, ולא אמוץ. ולא הבנתי, היכן מצאנו בפ"ק דמגילה דאמציה היה נביא? ואדרבה, ברש"י במגילה דף יד. מבואר בהדיא דאמוץ הוא שהיה נביא, וכמו שכתב שם שאמוץ אמר לאמציה "מדוע דרשת אלהי אדום", ומשמע מדבריו שאמציה לא היה נביא, מזה שלא מנאו במ"ח נביאים.

והא דאמוץ נביא היה, מתבאר גם ממה שאמרו במגילה טו. משמיה דעולא "כל מקום ששמו ושם אביו בנביאות בידוע שהוא נביא בן נביא" [וכנראה מה שרש"י הביא הפסוק, לרווחא דמלתא, דא"צ להגיע להא דעולא].

ולכאורה בלאו הכי אי"צ להגיע לכל זה, דסגי שישעיהו היה נביא, לקיים מה שאמרו שזוכה ויוצא ממנו מלכים ונביאים.

* - שוב מצאתי בחיפושיי, בספר "מבצר יצחק", של רבי יצחק בוכבזה [נפטר תר"ס, שימש כרב בטריפולי], על הגמרא כאן, שהעיר ככל דברינו [וראיתי דרך חיפושי בכמה ספרים (ארץ בנימין אות סד, מימיני מיכאל) , שהעירו מנין לרש"י שאמוץ היה נביא, ולא שמו על לב את דבריו במגילה יד. (וגם בסדר הדורות ערך ישעיהו בן אמוץ לא הביא דברי רש"י, וכן בעין יעקב, אלא הסתפקו בההיא דף טו. אבל נדמה שאי"ז הערה). 

  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח