99 מתים מעין הרע

הגמרא בבא מציעא אומרת שתשעים ותשעה מתים בעין הרע ואחד סתם, ברצוני להבין אם כן  שאחר יכול להזיק אז מהו הדין בראש השנה?
וכי כשאחד שמת ל"ע בתאונה או אסון אחר נגיד שזהו בעין הרע א"כ איך נתנחם ונתחזק?
 

מאן דהו

משתמש ותיק
יוסף שלומוביץ אמר:
הגמרא בבא מציעא אומרת שתשעים ותשעה מתים בעין הרע ואחד סתם, ברצוני להבין אם כן  שאחר יכול להזיק אז מהו הדין בראש השנה?
וכי כשאחד שמת ל"ע בתאונה או אסון אחר נגיד שזהו בעין הרע א"כ איך נתנחם ונתחזק?
יוסף שלומוביץ אמר:
למה אנו לא אומרים בונתנה תוקף מי במים מי במגפה ומי בעין הרע?


מאן דלא קפיד לא קפדינן בהדיא
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=1328#p10618
תלוי בספק כיצד פועלת עין הרע, הלא ידוע שיש מצבים שאדם מתקנא ברעו ויוצר על ידי זה עין רעה. ושאלתי, האם ה'עין רעה' היא סיבה פוגעת בפנ"ע (והנפגע כביכול אינו אשם) או"ד שהיא מקטרגת על האדם שיבוא עליו נסיון קשה ובעצם נמצא שבתוצאה סופית נענש בגלל עצמו
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=2168
 

יוסף שלומוביץ

פותח הנושא
אכן האשכולות שם מחכימים אבל שם הנושא הוא כיצד זה פועל, אבל שאלתי היא האם אדם שבוטח בה', קובע עיתים בהתבוננות בשער הביטחון בחובת הלבבות שהכל מהבורא יתברך ולפתע מגיע אחר ועוקף כביכול את הסדר הרגיל של הדין בראש השנה שכר ועונש, ומזיק.
 

מאן דהו

משתמש ותיק
לשאלתך: למה אנו לא אומרים בונתנה תוקף מי במים מי במגפה ומי בעין הרע?

מאן דלא קפיד לא קפדינן בהדיא. אם נתפלל שלא נענש בעין הרע [כמו במגפה אש ומים] סימן שאנו מקפידים..
 

אלי מאירי

משתמש ותיק
חשבתי מסברא,
שיתכן וכל המכים יכולים לעכב את רצון השם, וזאת לבד סיבה שיענשו.
שאדם היה אמור לחיות ולהמשיך, ובא אדם וקלקל. (למעט שוגג, שמהגמ' משמע שהמוכה בא אל ענשו המגיע לו.)

כמובן שרצון השם יוביל בעולם שיעשה צדק גמור. והאדם לא יפסיד בגלל זה.
כי בעצם כל מה שקורה בעולם ב'אחריותו' והוא מנהיג הבירה.
זהו 'המקום ינחם אתכם'. נחמה שלא תדעו מכך צער.

ובודאי שכלל העולם לא יתעכב מתיקונו יותר מהראוי לעולם.
 

מאן דהו

משתמש ותיק
יוסף שלומוביץ אמר:
הגמרא בבא מציעא אומרת שתשעים ותשעה מתים בעין הרע ואחד סתם, ברצוני להבין אם כן  שאחר יכול להזיק אז מהו הדין בראש השנה?
וכי כשאחד שמת ל"ע בתאונה או אסון אחר נגיד שזהו בעין הרע א"כ איך נתנחם ונתחזק?
שאלתך עומד החזון איש כמעט במפורש
החזון איש ב"ב ליקוטים סימן כא כותב "וכל שלא נגזר עליו בדין שמים לאבדן הדבר ניצל. אבל כשנגזר הדבר לאבד מתגלגל הדבר לפעמים ע"י שימת עין תמהון על הדבר וע"י זה הוא כלה"
ועוד מרחיב שם
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=2168#p22815
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
מה שאומרים בונתנה תוקף זה איך ימותו בפועל אבל כל אלו יכולים להיות בגלל עין הרע
והם הם דברי החזו"א
 

נדיב לב

משתמש ותיק
מענין החזון איש כותב: כשנגזר עליהן מיתה יוה"כ הזדמן לפניהם עין רעה שגלגלה מיתתן והא והא גרמיה ליה עד כאן

למה הוזקק לגרימת עין רעה יחד עם המיתה. זה וזה גורם? ולא די בכך שהעין הרע היא תוצאה של גזר הדין ביום כיפור אבל לא גורמת כלל?
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
וכי מי שנחלה ומת זה לא בגלל שניהם? בלא המחלה לא הי׳ מת, אבל היא הגיע מרצון ה׳ וגזר דינו בימי הדין, וזה כזוז"ג
 
חלק עליון תַחתִית