דברי הרמב"ן הרמז לחנוכה מן הפרשה

נושאים שונים

פותח הנושא
טעם ודעת
משתמש ותיק
הודעות: 232
הצטרף: 03 אפריל 2019, 15:29
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

דברי הרמב"ן הרמז לחנוכה מן הפרשה

שליחה על ידי טעם ודעת » 11 יוני 2019, 09:24

 
הנה דברי הרמב"ן ריש פרשת בהעלותיך,
ולא נתברר לי למה נחמו בהדלקת הנרות, ולא נחמו בקטורת בקר וערב ששבחו בו הכתוב (דברים לג י) ישימו קטורה באפך, ובכל הקרבנות, ובמנחת חביתין, ובעבודת יום הכפורים שאינה כשרה אלא בו, ונכנס לפני ולפנים, ושהוא קדוש ה' עומד בהיכלו לשרתו ולברך בשמו, ושבטו כלו משרתי אלהינו ועוד מה טעם לחלישות הדעת הזו, והלא קרבנו גדול משל נשיאים, שהקריב בימים ההם קרבנות הרבה כל ימי המלואים ואם תאמר שהיו חובה ונצטוה בהם, וחלשה דעתו על שלא הקריב נדבה כמוהם לחנכת המזבח, גם הדלקת הנרות שנחמו בה חובה ונצטוה עליה אבל ענין ההגדה הזו לדרוש רמז מן הפרשה על חנכה של נרות שהיתה בבית שני על ידי אהרן ובניו, רצוני לומר חשמונאי כהן גדול ובניו:

ובלשון הזה מצאתיה במגלת סתרים לרבינו נסים שהזכיר האגדה הזו ואמר, ראיתי במדרש כיון שהקריבו שנים עשר שבטים ולא הקריב שבט לוי וכו', אמר לו הקב"ה למשה דבר אל אהרן ואמרת אליו, יש חנכה אחרת שיש בה הדלקת הנרות ואני עושה בה לישראל על ידי בניך נסים ותשועה וחנכה שקרויה על שמם, והיא חנכת בני חשמונאי, ולפיכך הסמיך פרשה זו לפרשת חנכת המזבח עכ"ל:

וראיתי עוד בילמדנו (תנחומא בהעלותך ה) וכן במדרש רבה (טו ו), אמר לו הקב"ה למשה, לך אמור לאהרן אל תתירא, לגדולה מזאת אתה מוכן, הקרבנות כל זמן שבית המקדש קיים הן נוהגין, אבל הנרות לעולם אל מול פני המנורה יאירו, וכל הברכות שנתתי לך לברך את בני אינן בטלין לעולם והנה דבר ידוע שכשאין בית המקדש קיים והקרבנות בטלין מפני חורבנו אף הנרות בטלות, אבל לא רמזו אלא לנרות חנכת חשמונאי שהיא נוהגת אף לאחר חורבן בגלותנו וכן ברכת כהנים הסמוכה לחנכת הנשיאים נוהגת לעולם, דרשו סמוכין לחנכת הנשיאים מלפניה ומלאחריה בכבודו של אהרן שלא נמנה עמהם ע"כ לשון קדשו.

והנה אצל יוסף נאמר כי בן זקנים הוא 'לו'  הוסיף לומר לו והוא לרמז על דברי הרמב"ן הנ"ל על מה שאמר הקב"ה לאהרן הכהן שלך לעולם קיימת דפי' הרמב"ן דקאי על נרות חנוכה. וא"כ זהו הקשר בין ה - זקנים [ז' קנים] ל - ל"ו, שמתוך המנורה הטהורה יעלה ויתקיים ה - שלך לעולם קיימת ע"י ה - ל"ו נרות חנוכה, ואפשר וזהו שלך לעולם וכו' דלעולם נוטריקון 'עם ל"ו' שעם ימי החנוכה אף בגלות יזכו להאיר את החשיכה לעולם קיימת. 

 

ערכים:


פותח הנושא
טעם ודעת
משתמש ותיק
הודעות: 232
הצטרף: 03 אפריל 2019, 15:29
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הרמב"ן הרמז לחנוכה מן הפרשה

שליחה על ידי טעם ודעת » 11 יוני 2019, 23:25

 
וכל זאת מסר יעקב אבינו ליוסף הצדיק שהרי זקנים היינו ז' קנים[1], ולהורות שמסר לו כל המנורה הטהורה וא"כ למדנו, לא רק שמסר לו סדר טהרת, אלא שכל הסדרים תלויים ועומדים בזה הטהרה. וזהו כי בן זקנים 'הוא לו' שהרי 'הוא' עולה י"ב, יוסף היה שקול נגד כל ה - י"ב שבטי י"ה 'גוף המנורה הטוהרה'[2].
 

[1] וכמו שראיתי בדברי זקיני הק' בעל המגלה עמוקות פר' וישב וז"ל. ולפי שיוסף הוא בן זקנים ז' קנים הי' לו ועליו רמז שבע שבלים עולות בקנה א' ממש כי הוא עמודא צדיק שכל ז' עמודים עומדים עליו, הורד מצרימה שעל ידו לקטו הכסף מסיגי אברהם והוא הוציא יקר מזולל הוצרך לכרות ערלת מצרים, כל אשר אמר אליכם יוסף תעשו, לכן הוצרך הוא לפתור, ז"ש פרעה ואני שמעתי אליך לאמר תשמע חלום לפתור אותו ע"כ עלה"ק.
[2] ובספר אור יצהר (עמו' קפו) כתב ליישב באופן זה, יוסף הוא נוטר ברית שהוא עיקר הטהרה כנ"ל לזה לא צריך לרמז טהרות כי הוא בעצמו עיקר טהרות, וכאשר שתיה דומיא דריח כנ"ל ובהיות שאמרו חכמינו ז"ל (יומא עו ב) חמרא וריחני פקחין וזה כאשר מתרגם אונקלוס על כי בן זקנים הוא לו ארי בר חכים הוא ליה שנמשך מחמרא וריחני על ידי נטירת ברית שהוא טהרות לזה בזקנים בעצמו נרמז טהרות שהוא ענין חמרא וריחני ולזה בא להשלים הרמז נם שאר חמשה סדרים והבן.


מאן דהו
משתמש ותיק
הודעות: 1078
הצטרף: 28 פברואר 2019, 21:53
נתן תודה: 680 פעמים
קיבל תודה: 111 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דברי הרמב"ן הרמז לחנוכה מן הפרשה

שליחה על ידי מאן דהו » 14 יוני 2019, 00:37

באבן שלמה כתוב: ששבעת נרות המנורה, הם כנגד שבעת רועי ישראל ואלו הם: אברהם, יצחק, יעקב, משה, אהרן, יוסף, ודוד. ואם כן, כשאהרן הכהן היה מדליק ומכוון כנגד אברהם שמידתו היא חסד, יצחק שמידתו היא גבורה וכך הלאה, וכשהגיע לנר החמישי היה מכוון כנגד אהרן שמידתו הוד, ובכוונה זאת, היה יכול היה להתגאות. אך מגודל הענווה "לא שינה".

בפסוק הראשון של ספר בראשית ישנן שבע מילים, כנגד שבעת הקנים. בפסוק הראשון של ספר שמות ישנן אחת עשר מילים, כנגד אחד עשר הכפתורים. בפסוק הראשון של ספר ויקרא ישנן תשע מילים, כנגד תשעת הפרחים. בפסוק הראשון של ספר דברים ישנן עשרים ושתים מילים, כנגד עשרים ושנים הגביעים. ובפסוק הראשון של ספר במדבר ישנן שבע עשרה מילים, כנגד שבעה עשר הטפחים של גובה המנורה

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים