מנהגי ימי ׳׳בין המצרים׳׳

משה בן חנינא

משתמש ותיק
כידוע, אין זכר למנהגי אבילות שנוהגים הרבה עדות בישראל בין שבעה עשר בתמוז ותשעה באב בגמרא. ההתייחסות הקדומה ביותר לעניין ימי בין המצרים היא באיכה רבה א כט: ׳׳ד"א כל רודפיה השיגוה בין המצרים ביומין דעקא משבעה עשר בתמוז עד תשעה באב שבהם קטב מרירי מצוי׳׳.
קטב מרירי הוא שד ששולט בימי הקיץ. יש כמה דעות בחז׳׳ל מתי בדיוק הוא מסוכן (ראה לדוגמא פסחים קיא:), ולפי איכה רבה הוא מצוי בימי ׳׳בין המצרים׳׳, כלומר, מ17 בתמוז עד 9 באב.
 

ayys

משתמש חדש
כעקרון לפי מיטב זכרוני, כל דיני האבלות בזמנים אלו הם בגדר של 'שהציבור יכול לעמוד בה'.

כמו בגמ' בב"ב דף ס: לגבי כשחרב הבית בשניה רבו פרושים וכו' נטפל להם ר' יהושע וכו'.
ולכאו' אותו דבר בהתאם, מנהגי האבלות שמתחילים בי"ז בתמוז שהם כבר נכנסים לגדר של גזירה שהציבור יכול לעמוד בה.
 
משה בן חנינא אמר:
כידוע, אין זכר למנהגי אבילות שנוהגים הרבה עדות בישראל בין שבעה עשר בתמוז ותשעה באב בגמרא. ההתייחסות הקדומה ביותר לעניין ימי בין המצרים היא באיכה רבה א כט: ׳׳ד"א כל רודפיה השיגוה בין המצרים ביומין דעקא משבעה עשר בתמוז עד תשעה באב שבהם קטב מרירי מצוי׳׳.
קטב מרירי הוא שד ששולט בימי הקיץ. יש כמה דעות בחז׳׳ל מתי בדיוק הוא מסוכן (ראה לדוגמא פסחים קיא:), ולפי איכה רבה הוא מצוי בימי ׳׳בין המצרים׳׳, כלומר, מ17 בתמוז עד 9 באב.

אין זכר?! משניות וגמראות מפורשות. הנה מקצתם:
משנה מסכת תענית פרק ד
משנכנס אב ממעטין בשמחה: שבת שחל תשעה באב להיות בתוכה אסור מלספר ומלכבס ובחמישי מותרין מפני כבוד השבת ערב תשעה באב לא יאכל אדם שני תבשילין לא יאכל בשר ולא ישתה יין רבן שמעון בן גמליאל אומר ישנה רבי יהודה מחייב בכפיית המטה ולא הודו לו חכמים:

תלמוד בבלי מסכת תענית דף כט עמוד ב
הלכך, בר ישראל דאית ליה דינא בהדי נכרי - לישתמיט מיניה באב דריע מזליה, ולימצי נפשיה באדר דבריא מזליה.
 

ayys

משתמש חדש
רחמים אמר:
משה בן חנינא אמר:
כידוע, אין זכר למנהגי אבילות שנוהגים הרבה עדות בישראל בין שבעה עשר בתמוז ותשעה באב בגמרא.

אין זכר?! משניות וגמראות מפורשות. הנה מקצתם:

אני הבנתי את הדברים, לא על מנהגי האבלות בתשעת הימים/שבוע שחל בו, אלא על המנהגים שיש מי"ז בתמוז (בדגש על כל מנהגי שלושת השבועות).
 
ayys אמר:
אני הבנתי את הדברים, לא על מנהגי האבלות בתשעת הימים/שבוע שחל בו, אלא על המנהגים שיש מי"ז בתמוז (בדגש על כל מנהגי שלושת השבועות).

הוא כתב מפורש
משה בן חנינא אמר:
בין שבעה עשר בתמוז ותשעה באב
 

משה בן חנינא

משתמש ותיק
פותח הנושא
רחמים אמר:
אין זכר?! משניות וגמראות מפורשות.
[/quote]
כוונתי הייתה על העניין על שלש שבועות. זה נכון שיש יסוד במשנה לעניין תשעת הימים ושבוע שחל בו, אבל אני חיפשתי מקור להתנהג אחרת לאורך כל שלוש השבועות.
 
חלק עליון תַחתִית