מה קודם משיח או בנית ירושלים

נתעוררתי היום בתפילה,
לכאו' משיח צדקינו יבוא ויבשרינו על הגאולה קודם לבנית ירושלים
וא"כ מדוע אנו מתפללים בתפילת שמ"ע, קודם ולירושלים עירך, ואח"כ את צמח דוד וכו'
לכאו' היה צריך להקדים ברכת 'את צמח' קודם לברכת 'ולירושלים עירך'
 

יאיר

משתמש ותיק
לא נדע איך יהיה עד שיהיה (הרמב"ם)

וכן בספר 'אוצרות אחרית הימים' מביא מס' דעות ומחלוקות כמעט על כל דבר ודבר
 
יהודי פשוט מאוד אמר:
נתעוררתי היום בתפילה,
לכאו' משיח צדקינו יבוא ויבשרינו על הגאולה קודם לבנית ירושלים
וא"כ מדוע אנו מתפללים בתפילת שמ"ע, קודם ולירושלים עירך, ואח"כ את צמח דוד וכו'
לכאו' היה צריך להקדים ברכת 'את צמח' קודם לברכת 'ולירושלים עירך'
השאלה מה הכוונה בנין ירושלים?
האם הכוונה ליישוב ירושלים, כלומר ושבו בנים לגבולם, או הכוונה לבינין בית המקדש.
דווקא מהגמרא במגילה שהוזכרה לעיל משמע שהכוונה לישוב ירושלים ולא לבנין בית המקדש.
 

יהודי פשוט מאוד

משתמש רגיל
פותח הנושא
רחמים אמר:
יהודי פשוט מאוד אמר:
נתעוררתי היום בתפילה,
לכאו' משיח צדקינו יבוא ויבשרינו על הגאולה קודם לבנית ירושלים
וא"כ מדוע אנו מתפללים בתפילת שמ"ע, קודם ולירושלים עירך, ואח"כ את צמח דוד וכו'
לכאו' היה צריך להקדים ברכת 'את צמח' קודם לברכת 'ולירושלים עירך'
השאלה מה הכוונה בנין ירושלים?
האם הכוונה ליישוב ירושלים, כלומר ושבו בנים לגבולם, או הכוונה לבינין בית המקדש.
דווקא מהגמרא במגילה שהוזכרה לעיל משמע שהכוונה לישוב ירושלים ולא לבנין בית המקדש.
הלשון שאנחנו אומרים "ותשכון בתוכה" אינו נותן עוד אפשרות מלבד התגלות השכינה והיא בין השאר ע"י בנין ירושלים השלימה היינו בית המקדש וכו'
 
יהודי פשוט מאוד אמר:
הלשון שאנחנו אומרים "ותשכון בתוכה" אינו נותן עוד אפשרות מלבד התגלות השכינה והיא בין השאר ע"י בנין ירושלים השלימה היינו בית המקדש וכו'
אולי אתה צודק, אבל אם זאת הכוונה מדוע לא השתמשו בנוסח מפורש יותר כמו 'בנה ביתך כבתחילה, כונן בית מקדשך על מכונו, הראנו בבינינו ושמחנו בתיקונו' שאומרים במוסף. תשכון בתוכה יכול להיות גם בתי כנסת ובתי מדרש.
 

שלום על ישראל

משתמש חדש
לענ"ד לא קשיא כלל.
הנחת השואל הינה שברכת את צמח מתיחסת למשיח.
וממש לא כן היא.
הברכה את צמח מבוססת על הפסוק בתהילים "שם אצמיח קרן לדוד ערכתי נר למשיחי". (קל"ב). ובמצודת ציון פירש שהמושג קרן כאן מושאל למלכות, כמו שבעלי הקרניים במלחמה מנצחים כך צמיחות קרן הכוונה שמלכות דוד תתעלה ותנצח.
הברכה את צמח דוד כוונתה לבקש על החזרת מלכות בית דוד לכרם בית ישראל, ונקרא צמח שאפילו אם יתיבש לגמרי יצמיחו השי"ת. ולכן פשוט שקודם צריך בנין ירושלים ורק אח"כ יהיה ניתן להכניס לתוכה את מלכות בית דוד. אגב, זה מוזכר בברכה שקודם לכן "תשכון בתוך ירושלים...וכסר דוד עבדך מהרה בתוכה תכין". כמדומה לי כך בכל הנוסחים, חוץ מנוסח תימן יע"א שעל זה מהרי"ץ [גאון רבני תימן ומפוסקיה האחרונים הגדולים ביותר] מעיר דל"ג לה כיון שזו ברכה בפני עצמה לאחר מכן, וכמו שביארנו שברכת את צמח היא על מלכות דוד.
ולכן על אף שגם במזמור הנ"ל מוזכר ערכתי נר "למשיחי" לא שהכוונה למשיח הגואל אלא לדוד המלך המשוח בשמן המשחה.
ועפי"ז מיושב היטב. אשמח לתגובות הלומדים כאן בענין.
 

יהודי פשוט מאוד

משתמש רגיל
פותח הנושא
שלום על ישראל אמר:
לענ"ד לא קשיא כלל.
הנחת השואל הינה שברכת את צמח מתיחסת למשיח.
וממש לא כן היא.
הברכה את צמח מבוססת על הפסוק בתהילים "שם אצמיח קרן לדוד ערכתי נר למשיחי". (קל"ב). ובמצודת ציון פירש שהמושג קרן כאן מושאל למלכות, כמו שבעלי הקרניים במלחמה מנצחים כך צמיחות קרן הכוונה שמלכות דוד תתעלה ותנצח.
הברכה את צמח דוד כוונתה לבקש על החזרת מלכות בית דוד לכרם בית ישראל, ונקרא צמח שאפילו אם יתיבש לגמרי יצמיחו השי"ת. ולכן פשוט שקודם צריך בנין ירושלים ורק אח"כ יהיה ניתן להכניס לתוכה את מלכות בית דוד. אגב, זה מוזכר בברכה שקודם לכן "תשכון בתוך ירושלים...וכסר דוד עבדך מהרה בתוכה תכין". כמדומה לי כך בכל הנוסחים, חוץ מנוסח תימן יע"א שעל זה מהרי"ץ [גאון רבני תימן ומפוסקיה האחרונים הגדולים ביותר] מעיר דל"ג לה כיון שזו ברכה בפני עצמה לאחר מכן, וכמו שביארנו שברכת את צמח היא על מלכות דוד.
ולכן על אף שגם במזמור הנ"ל מוזכר ערכתי נר "למשיחי" לא שהכוונה למשיח הגואל אלא לדוד המלך המשוח בשמן המשחה.
ועפי"ז מיושב היטב. אשמח לתגובות הלומדים כאן בענין.
יפה מאוד ניתחת את הסוגיא
אכן בשבת קודש עינתי שוב בסוגיא במגילה שהוזכר קודם ובדברי המהרש"א שם
ויוצא מכל הנ"ל שבנין ירושלים איננה בית המקדש, שכפי המוזכר במהרש"א רק אחר שימליכו מלך אז יעשו בית הבחירה
ולכן הבקשות הם ג"כ בסדר הזה, בנית ירושלים> להמליך מלך> לבנות את בית הבחירה> עבודה וקרבנות וכו'
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
יש בידי קצת מקורות בנושא.
אך בראשית דברי חשוב לי להדגיש את חומרת העניין. כי יש בימינו בציבור הד"ל המצטטים רק את השיטות שקודם יבנה בית המקדש. כדי להצדיק את כל פעולותיהם בנושא הר הבית ובית המקדש למרות שבן דוד עוד לא בא. ועושים תעמולה לבנותו בידים בימינו ללא הוראת אף חכם משיח או נביא. ונזר לראשם מכון המקדש בעיר העתיקה אשר מפרסם בזה רבות.
וראוי להוקיעם. ולו רק מחמת סילוף דברי רבותינו. מלבד שאר סיבות פשוטות.

וכעת למקורות:
רמב"ם פי"א ממלכים ה"א: המלך המשיח עתיד לעמוד... ובונה המקדש וכו'
רמב"ם פ"ב ממעשה הקרבנות הי"ד: עם חנוכת המזבח בימי המלך המשיח כשיבנה בית שלישי.
מדרש רבה ויקרא פ"ט אות ו' ובשה"ש סוף פ"ד: מלך המשיח שהוא נתון בצפון יבנה בית המקדש שנתון בדרום.
יפה תואר על המדרש שם: מסדר המדרש נראה כי...ואחרי זה יבוא צשיח צדקנו לבנות ביהמ"ק.

ויש עוד רבים.

כמובם שיש חולקים.
 
חלק עליון תַחתִית