שיחת טלפון בבוקר ת"ב. זכית בלוטו!

אלימלך

משתמש ותיק
יהודי בלונדון היה רגיל לקנות כרטיס פיס פעם בפעם.
בבוקר ת"ב הוא מקבל שיחת טלפון שהכרטיס שלו זכה בפיס ב2 מיליון ליש"ט, ההגרלה נערכה בליל ת"ב (בשעת קנית הכרטיס הוא לא חישבן זאת).
בא אותו יהודי ושואל ב' שאלות.
1. אינני מצליח שלא לשמוח, האם ראוי שאתן הכל לצדקה עתה ע"מ ששמחתי תיחלש?
2. אם אשאיר את הכסף אצלי, האם יש מקום לחוש ולפחד שמא אין הכסף הנ"ל לטובתי שהרי אין מזל לישראל בימים אלו, ואולי הוא בבחינת "עושר שמור לבעליו לרעתו"?
 

איש

משתמש ותיק
ואולי גם צריך להתגייר...אלא ודאי שאין מזל לישראל לטובתם. רוב זוכי הפייס, אבדו את ממונם תוך זמן קצר, ונכנסו לדכאונות ה' ירחם.
 

דרומאי

משתמש ותיק
אלימלך אמר:
יהודי בלונדון היה רגיל לקנות כרטיס פיס פעם בפעם.
בבוקר ת"ב הוא מקבל שיחת טלפון שהכרטיס שלו זכה בפיס ב2 מיליון ליש"ט, ההגרלה נערכה בליל ת"ב (בשעת קנית הכרטיס הוא לא חישבן זאת).
בא אותו יהודי ושואל ב' שאלות.
1. אינני מצליח שלא לשמוח, האם ראוי שאתן הכל לצדקה עתה ע"מ ששמחתי תיחלש?
2. אם אשאיר את הכסף אצלי, האם יש מקום לחוש ולפחד שמא אין הכסף הנ"ל לטובתי שהרי אין מזל לישראל בימים אלו, ואולי הוא בבחינת "עושר שמור לבעליו לרעתו"?

ע''ז שזכה בלוטו ודאי אין מה להצטער, והקב''ה יעזרהו שיהא הממון הזה לברכה.
אך לענ''ד לא הי' לו לענות לטלפון בבוקר ת''ב כי אסור להסיח דעתו מן האבלות, ואף שלא ידע שיבשרוהו על הזכיה הי' עדיף שלא הי' עונה סתם לטלפון בת''ב בבוקר, ובזה נכשל שנגרם לו בע''כ היסח הדעת גדול מן האבלות.
 

י.א.ל

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
אלימלך אמר:
יהודי בלונדון היה רגיל לקנות כרטיס פיס פעם בפעם.
בבוקר ת"ב הוא מקבל שיחת טלפון שהכרטיס שלו זכה בפיס ב2 מיליון ליש"ט, ההגרלה נערכה בליל ת"ב (בשעת קנית הכרטיס הוא לא חישבן זאת).
בא אותו יהודי ושואל ב' שאלות.
1. אינני מצליח שלא לשמוח, האם ראוי שאתן הכל לצדקה עתה ע"מ ששמחתי תיחלש?
2. אם אשאיר את הכסף אצלי, האם יש מקום לחוש ולפחד שמא אין הכסף הנ"ל לטובתי שהרי אין מזל לישראל בימים אלו, ואולי הוא בבחינת "עושר שמור לבעליו לרעתו"?

ע''ז שזכה בלוטו ודאי אין מה להצטער, והקב''ה יעזרהו שיהא הממון הזה לברכה.
אך לענ''ד לא הי' לו לענות לטלפון בבוקר ת''ב כי אסור להסיח דעתו מן האבלות, ואף שלא ידע שיבשרוהו על הזכיה הי' עדיף שלא הי' עונה סתם לטלפון בת''ב בבוקר, ובזה נכשל שנגרם לו בע''כ היסח הדעת גדול מן האבלות.
תמוה מי לא עונה לטלפון ועדין לא מסיח דעתו מהאבילות וכי אדם עם אשתו לא מדבר?ולקו ההלכה הוא לא מתקשר
ואתה אם מחפשים אותך לא תענה?
 

דרומאי

משתמש ותיק
ודאי שאני עונה לאשתי באמצע הקינות, מתוך מחוייבות לשותפות בענייני הבית. אבל אם מחפשים אותי ממקום אחר-אני בפירוש לא עונה. כל שאר הדברים סובלים דיחוי ואינם מצדיקים ענייה לטלפון באמצע הקינות.
 

אלכס

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
ודאי שאני עונה לאשתי באמצע הקינות, מתוך מחוייבות לשותפות בענייני הבית. אבל אם מחפשים אותי ממקום אחר-אני בפירוש לא עונה. כל שאר הדברים סובלים דיחוי ואינם מצדיקים ענייה לטלפון באמצע הקינות.
מדוע החלטת שהשיחה הייתה באמצע הקינות?
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
אלכס אמר:
ומי שנולד לו בן בתשעה באב
יקריבוהו על גבי המזבח?
יקדישהו?
לכתחילה אנו לא עושים דברים בימים אלו
אך מה שארע משמים
צריך להודות לה', ולדעת שה' הוא טוב ואינו רוצה להרע
ההנחה שהדבר אירע משמים, ולא מחמת מזל, היא הנחה לא מוכרחת. וזה נוגע יותר לענין אם ישראל מעל המזל או לא, וגם אחרי דברי הגמ' בזה, מצינו מפרשים שאכן גם ישראל בכלל המזל בבחינה מסוימת, ומצינו בזה דברים לכאן ולכאן.
כך ששאלת ר' @אלימלך מורכבת מכפי שהיא נקראת.
 

דרומאי

משתמש ותיק
אלכס אמר:
דרומאי אמר:
ודאי שאני עונה לאשתי באמצע הקינות, מתוך מחוייבות לשותפות בענייני הבית. אבל אם מחפשים אותי ממקום אחר-אני בפירוש לא עונה. כל שאר הדברים סובלים דיחוי ואינם מצדיקים ענייה לטלפון באמצע הקינות.
מדוע החלטת שהשיחה הייתה באמצע הקינות?

מדובר בבוקר ט''ב, ולא חשדתי שעונה לטלפון לפני התפילה. אם אכן ענה- הבעיה עוד יותר חמורה, שכן אסור לעשות חפציו קודם שיתפלל.
 

דרומאי

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
אלכס אמר:
ומי שנולד לו בן בתשעה באב
יקריבוהו על גבי המזבח?
יקדישהו?
לכתחילה אנו לא עושים דברים בימים אלו
אך מה שארע משמים
צריך להודות לה', ולדעת שה' הוא טוב ואינו רוצה להרע
ההנחה שהדבר אירע משמים, ולא מחמת מזל, היא הנחה לא מוכרחת. וזה נוגע יותר לענין אם ישראל מעל המזל או לא, וגם אחרי דברי הגמ' בזה, מצינו מפרשים שאכן גם ישראל בכלל המזל בבחינה מסוימת, ומצינו בזה דברים לכאן ולכאן.
כך ששאלת ר' @אלימלך מורכבת מכפי שהיא נקראת.

אין מאורע ש'אירע מחמת המזל'- הכל בהשגחה פרטית. הסוגיות על יש או אין מזל לישראל אינם נוגעות לזה.
 

הכהן

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
ודאי שאני עונה לאשתי באמצע הקינות, מתוך מחוייבות לשותפות בענייני הבית. אבל אם מחפשים אותי ממקום אחר-אני בפירוש לא עונה. כל שאר הדברים סובלים דיחוי ואינם מצדיקים ענייה לטלפון באמצע הקינות.
בדידי הוי עובדא, שהייתי צריך עזרה דחופה משכני בת"ב, ועוד לפני התפילה. אני שמח שהוא לא נהג כ @דרומאי
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
אלכס אמר:
ומי שנולד לו בן בתשעה באב
יקריבוהו על גבי המזבח?
יקדישהו?
לכתחילה אנו לא עושים דברים בימים אלו
אך מה שארע משמים
צריך להודות לה', ולדעת שה' הוא טוב ואינו רוצה להרע
ההנחה שהדבר אירע משמים, ולא מחמת מזל, היא הנחה לא מוכרחת. וזה נוגע יותר לענין אם ישראל מעל המזל או לא, וגם אחרי דברי הגמ' בזה, מצינו מפרשים שאכן גם ישראל בכלל המזל בבחינה מסוימת, ומצינו בזה דברים לכאן ולכאן.
כך ששאלת ר' @אלימלך מורכבת מכפי שהיא נקראת.
אין מאורע ש'אירע מחמת המזל'- הכל בהשגחה פרטית. הסוגיות על יש או אין מזל לישראל אינם נוגעות לזה.
מה כוונתך. הרי מצינו סוגיות מפרשות שדברים מסוימים תלויים במזל, כמו ד' רבא מו"ק כח. ועוד מקומות בחז"ל (וד' הגמ' שבת קנו. נאמרו בזה כמה תירוצים) וחלילה לא סותר המזל את רצון הקב"ה שמסר דברים מסוימים לידי המזל.
 

דרומאי

משתמש ותיק
הכהן אמר:
דרומאי אמר:
ודאי שאני עונה לאשתי באמצע הקינות, מתוך מחוייבות לשותפות בענייני הבית. אבל אם מחפשים אותי ממקום אחר-אני בפירוש לא עונה. כל שאר הדברים סובלים דיחוי ואינם מצדיקים ענייה לטלפון באמצע הקינות.
בדידי הוי עובדא, שהייתי צריך עזרה דחופה משכני בת"ב, ועוד לפני התפילה. אני שמח שהוא לא נהג כ @דרומאי

גם אני עונה לטלפון כשמדובר בדברים דחופים, בין בת''ב בין כל השנה. אך טלפון ממקור לא מזוהה לא נכלל בהם. כשאחד השכנים מתקשר לפני התפילה בת''ב אני מבין לבד שהוא לא התקשר כדי להודיע על אסיפת ועד הבית, ולכן אני עונה.
 

דרומאי

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
מה כוונתך. הרי מצינו סוגיות מפרשות שדברים מסוימים תלויים במזל, כמו ד' רבא מו"ק כח. ועוד מקומות בחז"ל (וד' הגמ' שבת קנו. נאמרו בזה כמה תירוצים) וחלילה לא סותר המזל את רצון הקב"ה שמסר דברים מסוימים לידי המזל.
כוונתי שהמזל הוא כח מכוחות הטבע, כמו שיש טבע גשמי שבחורף יורד גשם- ועכ''ז כל טיפה וטיפה של גשם היא בהשגחה פרטית, כן יש זמנים שיותר או פחות מסוגלים לדברים מסוימים- ועדיין כל מה שקורה בין לטובה בין לרעה הוא רק משמים בהשגחה פרטית.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
בדבריך אלו אתה מרוקן את כוחו של המזל מכל וכל.
נוסף בזה, מה שכתבת כל טיפה וטיפה היא בהשגחה פרטית, להוי ידוע למר ד' הרמב"ם בח' פרקים שחולק על הגישה הנ"ל ראה שם פ"ח.
 

בנציון

משתמש ותיק
מזל הכוונה דברים שניתנים לאדם לא על פי הכללים של שכר ועונש, אלא לפי מה שראתה החכמה העליונה שצריך לתת לאדם זה לפי התיקון שהוא צריך לעשות בעולם. אבל אין זה דבר שמנותק מהשגחה פרטית. כמדומני שהדברים מבוארים אצל ר' חיים פרידלנדר זצוק"ל.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
ואחרי שחז"ל גילו שבימי אב מזלם של ישראל ירוד ומן הסתם זה כולל בין השאר גם אי זכייה במליוני ליש"ט או אפילו בש"ח..ועל כן שאלת ר' אלימלך קמה ונצבת, במה שונה אותו יהודי, שקרן מזלו ביוצא מן הכלל התרוממה באותם הימים..
 

דרומאי

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
ואחרי שחז"ל גילו שבימי אב מזלם של ישראל ירוד ומן הסתם זה כולל בין השאר גם אי זכייה במליוני ליש"ט או אפילו בש"ח..ועל כן שאלת ר' אלימלך קמה ונצבת, במה שונה אותו יהודי, שקרן מזלו ביוצא מן הכלל התרוממה באותם הימים..
זה לא יותר שאלה מאשר גשם בחודש אייר...
 

איש בנימין

משתמש ותיק
זכורני, כשהכנסתי את בני שיחי' בבריתו של אאע"ה ביום ת"ב, וכמובן שלא הצלחתי ממש שלא להסיח דעת מן החורבן... ובאמצע הקינות הייתי צריך להפסיק כמה פעמים... וכו' וכו'. וכמובן שבירכתי שהחיינו והגיענו לזמן הזה... וכמובן שגם שמחתי בלבי, ואפי' חייכתי... והיה לי מאד לא נוח עם זה. ויישבתי את זה בב' דרכים:
א'. כיון שודאי שעבודתי ביום זה היא להכניס את ילדי בברית, וזה שמחה, ומברכים ע"ז שהחיינו, ע"כ שאני צריך השנה לחיות את ת"ב במהלך אחר, לא במהלך של רק אבילות וצער (כמובן שכמה שניתן אז כן), אלא במהלך של "אדרבה" (חסידי קצת...), שההשתתפות שלי היום עם עמ"י ועם צער השכינה היא להכניס עוד ילד לעם ה' ולתורתו וכו'.
ב'. שבאמת שזה לא הצורה המעולה של ת"ב, ואדם גדול באמת במקומי לא היה מסיח דעת והיה מצטער כמו בכל שנה, אבל אני לא אדם גדול, ובאמת אני אנוס ולא מקיים את ת"ב כראוי.
אשמח לשמוע מה הת"ח דכאן חושבים מה מב' המהלכים הוא הנכון יותר.
 

הכהן

משתמש ותיק
גם אני הייתי באותו מקום, בהולדת בתי תחי' בליל ת"ב.
כמדומני שיותר נטיתי לצד' ב' כשאפילו לא אמרתי קינות (אחרי לילה ללא שינה מחוץ לבית לא הייתי מסוגל).
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
דרומאי אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
ההנחה שהדבר אירע משמים, ולא מחמת מזל, היא הנחה לא מוכרחת. וזה נוגע יותר לענין אם ישראל מעל המזל או לא, וגם אחרי דברי הגמ' בזה, מצינו מפרשים שאכן גם ישראל בכלל המזל בבחינה מסוימת, ומצינו בזה דברים לכאן ולכאן.
כך ששאלת ר' @אלימלך מורכבת מכפי שהיא נקראת.
אין מאורע ש'אירע מחמת המזל'- הכל בהשגחה פרטית. הסוגיות על יש או אין מזל לישראל אינם נוגעות לזה.
מה כוונתך. הרי מצינו סוגיות מפרשות שדברים מסוימים תלויים במזל, כמו ד' רבא מו"ק כח. ועוד מקומות בחז"ל (וד' הגמ' שבת קנו. נאמרו בזה כמה תירוצים) וחלילה לא סותר המזל את רצון הקב"ה שמסר דברים מסוימים לידי המזל.
כן אבל זה גופא ארע בהשגחה ע"י המזל 
 
 

yosf

משתמש ותיק
כבר הובא בפוס' בדיני ת"ב כי יו"ט שלו הוא...
אז נכון שזה לא מבטל לגמרי דיני היום המר והנמהר בעוה"ר
אבל לומר שאינו יו"ט?
חושבני שצריך להיות כפוי טובה או שקרן לומר שזה לא יו"ט ממש ויום שמח
אלא א"כ...
אא"כ מדובר בדרגה של יר"ש ממש שצער השכינה גדול כ"כ עד שאין מקום בליבו לשמחה כלל, אבל כמדומני שזה שקר לחשוב עצמנו בדרגה זו, וממילא ודאי דיש כאן כפיות טובה אם אינו מודה להשי"ת ע"ז ושמח בהשפעת טובה שנתן לו השי"ת
וגם למי שמחזיק בדרגה גבוהה זו...
הצער הוא רצון השי"ת, וההכרת הטוב ג"כ... ומי מדד בשעלו מים לאפוקי חדא מחדא?
ובאמת שיש מקום בנפש האדם לקבל דברים סותרים כידוע וא"כ הרי הוא מחוייב בשעה אחת לישב בצער וקינה נהי ומספד. ומנגד לשמוח להודות ולהלל...
והרי זה כעין מי שמת לו אביו והניח ירושה שחייב באבלות ומברך דיין האמת ומקרע ומגלה ליבו מרוב הצער, ומנגד מברך על הירושה...
ברוך שבחרנו מכל האומות "ורוממנו" כפשוטו לחיות רגשות ע"פ התורה!!!!
 

יהודי

משתמש ותיק
יפה לראות שהחברים כואבים את היסח הדעת מהאבלות, ב"ה עדיין לא איבדנו את ההרגשה לגמרי.
 

בן המתחטא

משתמש ותיק
איש אמר:
ואולי גם צריך להתגייר...אלא ודאי שאין מזל לישראל לטובתם. רוב זוכי הפייס, אבדו את ממונם תוך זמן קצר, ונכנסו לדכאונות ה' ירחם.

ע"ז אמרה הגמרא יעשה לו סגולה.
 
חלק עליון תַחתִית