אחד התלמידים
משתמש ותיק
זה שט"ו בשבט ר"ה לאילנות הוי שיטת בית הלל אבל לב"ש זה ר"ח שבט. איך הוי ב"ש לחומרא במח' זו?
א. מה החידה?אחד התלמידים אמר:זה שט"ו בשבט ר"ה לאילנות הוי שיטת בית הלל אבל לב"ש זה ר"ח שבט. איך הוי ב"ש לחומרא במח' זו?
ידוע שבד"כ בית שמאי לחומרא וב"ה לקולא. החידה איזה חומרא יש בזה שראש השנה לאילנות בא' בשבט כשיטת ב"ש ולא בט"ו בשבט כשיטת ב"ה.בני ברקי אמר:א. מה החידה?אחד התלמידים אמר:זה שט"ו בשבט ר"ה לאילנות הוי שיטת בית הלל אבל לב"ש זה ר"ח שבט. איך הוי ב"ש לחומרא במח' זו?
ב. מה כוונתך שב"ש לחומרא?
באר דבריך הטובים ותתברך בכט"ס.
כמדומני שכדאי לתקן את הכותרת ל "הלצה לט"ו בשבט"...אחד התלמידים אמר:לבית הלל הוא אין אומרים תחנון בט"ו בשבט. לבית שמאי לא מרוויחים כלום שבלא"ה אין אומרים תחנון מחמת ראש חדש.
אין זה חומרא או קולא, שהרי תמיד יש זמן לתחילת השנה, ומה שמרוויחים בשנה אחת מפסידים בשנה אחרת.יצחק אמר:אני מכיר ליטאים כאלה שבשבילם לא לומר תחנון זה יותר חומרא :) ובגלל זה אני שובר את הראש למצא חומרא אחרת בבית שמאי, ובינתיים חשבתי, א, שאם השנה הנכנסת היא שנת מעשר עני והשנה היוצאת היא שנת מעשר שני הרי בזמן הזה מדובר בהפסד רציני כי מעשר שני פודים על פרוטה וזהו ומעשר עני צריך לתת לעני כמעט עשר אחוז מהפירות. ב, בזמן שהיו מקדשים עפ"י הראיה אם קדשו את ל' טבת ועשו אותו ראש חדש שבט הרי בתחילת היום הפרשתי מעשר עני\שני וכעת אחרי הקידוש צריך להפריש שוב.
הילכתא למשיחא!בזמן שהיו מקדשים עפ"י הראיה אם קדשו את ל' טבת ועשו אותו ראש חדש שבט הרי בתחילת היום הפרשתי [?!] מעשר עני\שני וכעת אחרי הקידוש צריך להפריש שוב.
, הרי ביו"ט אין מעשרין!יום טוב
א. זה אינו, דבזמן ב"ש וב"ה עדיין היו מקדשין על פי הראיה, ושפיר הוי ב"ש לחומרא.א. הילכתא למשיחא!
ראה שבת ל ב. (וספרא על ויקרא כו).
-----
אך לאידך, אם לעת"ל ר"ח יהיה
ב., הרי ביו"ט אין מעשרין!
כן.מקדשין על פי הראיה
לא?
נו, כותרת האשכול הרי חדה חידה.לא ה
בנתי כ
לום@
לא הבנתי מה רצונך משם.נו, כותרת האשכול הרי חדה חידה.
(בהודעתי הקודמת שאלתי שאלה פשוטה, למה כשבן אדם כותב 'ראה' כבודו מפטיר כלאחר יד ואומר 'זה אינו'!, ואינו טורח אפילו לראות מה כ' שם?).
לך נא ראה את שכ' שם, והשיבני דבר.
בשנת השבע הפירות הפקר ופטורין ממעשרות, ולהלכה מר"ה מנינן לשמיטין אף בפירות האילן, וא"כ לב"ש יש יותר זמן מעשר עני מב"ה, שלב"ש בכל שמיטה, שנה וח' חדשים מעשר עני, ולב"ה חסר שני שבועות. וא"כ לב"ש צריך לתת מעשרותיו כשלב"ה אכלם הבעלים בירושלים או בפדיון. אמנם אין מעשר עני חומרא על מעש"ש, שהרי מעש"ש קודש, וחמור ממעשר עני שאינו קודש.אין זה חומרא או קולא, שהרי תמיד יש זמן לתחילת השנה, ומה שמרוויחים בשנה אחת מפסידים בשנה אחרת.
אז אקבל המלצתך.ומומלץ לכתוב בבירור
כזה עוד לא ראיתי, את דבריך כתבת בקיצור, ואת ההתנצלות באורך. אכתי לא בטלה ענוה.אז אקבל המלצתך.
כוונתי היתה, שכיוון שבפירות האילן - שחמשה עשר בשבט הוא ר"ה להם - אזלינן בתר חנטה (ולא בתר לקיטה), הנה עד הנה לא ראינו שברגע חנטת הפרי כבר יעשרוהו.
אלא, שאודה ואבוש, ש(לא ידעתי שגדר 'חנטת הפרי' ההלכתית הנפסק בשו"ע (שלא ס' קכה) שונה היא מהגדרתו הפשוטה המדעית.) עד לרגעים אלו היה מונח אצלי מגירסא דינקותא שחנטת הפרי היא רגע תחילת הווצרותו או עוד קודם לכן - כפי שאכן ישנן גם דעות כאלו, ולכן כתבתי את שכתבתי.
- ורמזתי לכוונתי זאת, מהגמ' האומרת: יתיב רבן גמליאל וקא דריש עתידים אילנות שמוציאין פירות בכל יום...
אלא, שלהנפסק בשו"ע, חנטת הפרי הינה שלב הרבה יותר מאוחר בהתפתחותו, והוא זמן הגעתו לעונת המעשרות וראוי כבר קצת לאוכלו.
ועל כן צדקו אמרי ר' @יצחק ודבריכם.
סליחה.