חידה לט"ו בשבט

אחד התלמידים

משתמש ותיק
זה שט"ו בשבט ר"ה לאילנות הוי שיטת בית הלל אבל לב"ש זה ר"ח שבט. איך הוי ב"ש לחומרא במח' זו?
 

עזריאל ברגר

משתמש רגיל
זו מחלוקת שיש בה להקל ולהחמיר לרוב.
מה שאני שמעתי בזה, שהמחלוקת ביניהם היא לגבי "בכח" או "בפועל", ויש להאריך בזה.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
פותח הנושא
יש מקום אחד שבית שמאי להחמיר ולא שייך בזה חומרה לב"ה.
אתן רמז, השנה היה פחות מברוב שנים.
 

יעבץ

משתמש ותיק
לא מצאתי חומרא לבית שמאי, אבל יש לדעת שככלל שיטת בית הלל היא חומרא בנידון זה.
שהרי קיי"ל (ראש השנה י.) שאילן שנטעו לפני טו באב שנות הערלה נגמרים בטו בשבט, ולכן לבית שמאי יש שבועיים פחות איסור ערלה ברוב הנטיעות! (מלבד אלו שנטעו אחרי ראש השנה ועד א' שבט; עי' רמב"ם הל' מע"ש פ"ט הי"ב).
 

בני ברקי

משתמש רגיל
אחד התלמידים אמר:
זה שט"ו בשבט ר"ה לאילנות הוי שיטת בית הלל אבל לב"ש זה ר"ח שבט. איך הוי ב"ש לחומרא במח' זו?
א. מה החידה?
ב. מה כוונתך שב"ש לחומרא?
באר דבריך הטובים ותתברך בכט"ס.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
פותח הנושא
בני ברקי אמר:
אחד התלמידים אמר:
זה שט"ו בשבט ר"ה לאילנות הוי שיטת בית הלל אבל לב"ש זה ר"ח שבט. איך הוי ב"ש לחומרא במח' זו?
א. מה החידה?
ב. מה כוונתך שב"ש לחומרא?
באר דבריך הטובים ותתברך בכט"ס.
ידוע שבד"כ בית שמאי לחומרא וב"ה לקולא. החידה איזה חומרא יש בזה שראש השנה לאילנות בא' בשבט כשיטת ב"ש ולא בט"ו בשבט כשיטת ב"ה.
התשובה למעלה.
 

יצחק

משתמש ותיק
אני מכיר ליטאים כאלה שבשבילם לא לומר תחנון זה יותר חומרא :) ובגלל זה אני שובר את הראש למצא חומרא אחרת בבית שמאי, ובינתיים חשבתי, א, שאם השנה הנכנסת היא שנת מעשר עני והשנה היוצאת היא שנת מעשר שני הרי בזמן הזה מדובר בהפסד רציני כי מעשר שני פודים על פרוטה וזהו ומעשר עני צריך לתת לעני כמעט עשר אחוז מהפירות. ב, בזמן שהיו מקדשים עפ"י הראיה אם קדשו את ל' טבת ועשו אותו ראש חדש שבט הרי בתחילת היום הפרשתי מעשר עני\שני וכעת אחרי הקידוש צריך להפריש שוב.
 

סבא

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
לבית הלל הוא אין אומרים תחנון בט"ו בשבט. לבית שמאי לא מרוויחים כלום שבלא"ה אין אומרים תחנון מחמת ראש חדש.
כמדומני שכדאי לתקן את הכותרת ל "הלצה לט"ו בשבט"...
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
פותח הנושא
יצחק אמר:
אני מכיר ליטאים כאלה שבשבילם לא לומר תחנון זה יותר חומרא :) ובגלל זה אני שובר את הראש למצא חומרא אחרת בבית שמאי, ובינתיים חשבתי, א, שאם השנה הנכנסת היא שנת מעשר עני והשנה היוצאת היא שנת מעשר שני הרי בזמן הזה מדובר בהפסד רציני כי מעשר שני פודים על פרוטה וזהו ומעשר עני צריך לתת לעני כמעט עשר אחוז מהפירות. ב, בזמן שהיו מקדשים עפ"י הראיה אם קדשו את ל' טבת ועשו אותו ראש חדש שבט הרי בתחילת היום הפרשתי מעשר עני\שני וכעת אחרי הקידוש צריך להפריש שוב.
אין זה חומרא או קולא, שהרי תמיד יש זמן לתחילת השנה, ומה שמרוויחים בשנה אחת מפסידים בשנה אחרת.
 

לומד התורה

משתמש ותיק
אגב- לעתיד לבוא אי' בילקוט שר"ח יהיה יום טוב, וא"כ לבית שמאי יהיה א' בשבט ראש השנה לאילן יו"ט. (ולעת"ל ההלכה כבית שמאי)
 

יעקב לב

משתמש ותיק
בזמן שהיו מקדשים עפ"י הראיה אם קדשו את ל' טבת ועשו אותו ראש חדש שבט הרי בתחילת היום הפרשתי [?!] מעשר עני\שני וכעת אחרי הקידוש צריך להפריש שוב.
הילכתא למשיחא!
ראה שבת ל ב. (וספרא על ויקרא כו).
-----
אך לאידך, אם לעת"ל ר"ח יהיה
, הרי ביו"ט אין מעשרין!
 

דרומאי

משתמש ותיק
א. הילכתא למשיחא!
ראה שבת ל ב. (וספרא על ויקרא כו).
-----
אך לאידך, אם לעת"ל ר"ח יהיה

ב., הרי ביו"ט אין מעשרין!
א. זה אינו, דבזמן ב"ש וב"ה עדיין היו מקדשין על פי הראיה, ושפיר הוי ב"ש לחומרא.
ב. בודאי שאף לעתיד לבא לא יהא ר"ח אסור במלאכה כיו"ט ממש, והרי גם למנהג הנשים שאין עושין מלאכה בר"ח, מותרות בהפרשת תרו"מ.
 

יעקב לב

משתמש ותיק
לא ה
בנתי כ
לום@
נו, כותרת האשכול הרי חדה חידה.

(בהודעתי הקודמת שאלתי שאלה פשוטה, למה כשבן אדם כותב 'ראה' כבודו מפטיר כלאחר יד ואומר 'זה אינו'!, ואינו טורח אפילו לראות מה כ' שם?).

לך נא ראה את שכ' שם, והשיבני דבר.
 

דרומאי

משתמש ותיק
נו, כותרת האשכול הרי חדה חידה.

(בהודעתי הקודמת שאלתי שאלה פשוטה, למה כשבן אדם כותב 'ראה' כבודו מפטיר כלאחר יד ואומר 'זה אינו'!, ואינו טורח אפילו לראות מה כ' שם?).

לך נא ראה את שכ' שם, והשיבני דבר.
לא הבנתי מה רצונך משם.

ומומלץ לכתוב בבירור.
 
אין זה חומרא או קולא, שהרי תמיד יש זמן לתחילת השנה, ומה שמרוויחים בשנה אחת מפסידים בשנה אחרת.
בשנת השבע הפירות הפקר ופטורין ממעשרות, ולהלכה מר"ה מנינן לשמיטין אף בפירות האילן, וא"כ לב"ש יש יותר זמן מעשר עני מב"ה, שלב"ש בכל שמיטה, שנה וח' חדשים מעשר עני, ולב"ה חסר שני שבועות. וא"כ לב"ש צריך לתת מעשרותיו כשלב"ה אכלם הבעלים בירושלים או בפדיון. אמנם אין מעשר עני חומרא על מעש"ש, שהרי מעש"ש קודש, וחמור ממעשר עני שאינו קודש.
 

יעקב לב

משתמש ותיק
ומומלץ לכתוב בבירור
אז אקבל המלצתך.

כוונתי היתה, שכיוון שבפירות האילן - שחמשה עשר בשבט הוא ר"ה להם - אזלינן בתר חנטה (ולא בתר לקיטה), הנה עד הנה לא ראינו שברגע חנטת הפרי כבר יעשרוהו.

אלא, שאודה ואבוש, ש(לא ידעתי שגדר 'חנטת הפרי' ההלכתית הנפסק בשו"ע (שלא ס' קכה) שונה היא מהגדרתו הפשוטה המדעית.) עד לרגעים אלו היה מונח אצלי מגירסא דינקותא שחנטת הפרי היא רגע תחילת הווצרותו או עוד קודם לכן - כפי שאכן ישנן גם דעות כאלו, ולכן כתבתי את שכתבתי.
- ורמזתי לכוונתי זאת, מהגמ' האומרת: יתיב רבן גמליאל וקא דריש עתידים אילנות שמוציאין פירות בכל יום...

אלא, שלהנפסק בשו"ע, חנטת הפרי הינה שלב הרבה יותר מאוחר בהתפתחותו, והוא זמן הגעתו לעונת המעשרות וראוי כבר קצת לאוכלו.
ועל כן צדקו אמרי ר' @יצחק ודבריכם.
סליחה.
 

השפיץ של הכולל

משתמש ותיק
אז אקבל המלצתך.

כוונתי היתה, שכיוון שבפירות האילן - שחמשה עשר בשבט הוא ר"ה להם - אזלינן בתר חנטה (ולא בתר לקיטה), הנה עד הנה לא ראינו שברגע חנטת הפרי כבר יעשרוהו.

אלא, שאודה ואבוש, ש(לא ידעתי שגדר 'חנטת הפרי' ההלכתית הנפסק בשו"ע (שלא ס' קכה) שונה היא מהגדרתו הפשוטה המדעית.) עד לרגעים אלו היה מונח אצלי מגירסא דינקותא שחנטת הפרי היא רגע תחילת הווצרותו או עוד קודם לכן - כפי שאכן ישנן גם דעות כאלו, ולכן כתבתי את שכתבתי.
- ורמזתי לכוונתי זאת, מהגמ' האומרת: יתיב רבן גמליאל וקא דריש עתידים אילנות שמוציאין פירות בכל יום...

אלא, שלהנפסק בשו"ע, חנטת הפרי הינה שלב הרבה יותר מאוחר בהתפתחותו, והוא זמן הגעתו לעונת המעשרות וראוי כבר קצת לאוכלו.
ועל כן צדקו אמרי ר' @יצחק ודבריכם.
סליחה.
כזה עוד לא ראיתי, את דבריך כתבת בקיצור, ואת ההתנצלות באורך. אכתי לא בטלה ענוה.
 
חלק עליון תַחתִית