מה המקור לתגובת הגאון מוילנא להיתר לגלח בחול המועד למתגלחים בכל יום?

תולדות גדולי ישראל ודברי ימי עמינו

פותח הנושא
ים סוף
משתמש ותיק
הודעות: 270
הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 128 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מה המקור לתגובת הגאון מוילנא להיתר לגלח בחול המועד למתגלחים בכל יום?

שליחה על ידי ים סוף » 12 פברואר 2019, 21:28

שמעתי שכששמע הגאון מוילנא את ההיתר הנ"ל אמר "א"כ לא תהא מילה ביום השמיני". וביאר מחותנו ה'חיי אדם' שכוונתו לדברי הגמ' בנדה לא: "שלא יהו כולם שמחים ואביו ואמו עצבים" ובזמנינו שמחמירים על דם טוהר עדיין הם עצבים.
מישהו יודע מה המקור?


רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 798
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 357 פעמים
קיבל תודה: 294 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור לתגובת הגאון מוילנא להיתר לגלח בחול המועד למתגלחים בכל יום?

שליחה על ידי רוצה לדעת » 12 פברואר 2019, 21:31

אולי הכוונה לזה,
בס' סערת אליהו [אות י"ב] בשם החיי אדם שפ"א ישבו לפני הגר"א בעש"ק ושאלם אם הכינו שום לשב"ק כתקנת עזרא, ושאלו התלמידים הלא ל"ש להם טעם תקנת עזרא, וא"ל הגר"א א"כ גם מילה לא תהא בשמיני, וביאר כוונתו החיי אדם למה שאמרו בנדה דף ל"א ע"ב מ"ט מילה בשמיני כדי שלא יהו הכל שמחין ואביו ואמו עצבין, והלא כהיום אין שייך טעם זה, וע"כ דאף שבטל הטעם לא בטל התקנה, ונענע הגר"א בראשו שזהו כוונתו, ע"כ מהספר הנ"ל.


פותח הנושא
ים סוף
משתמש ותיק
הודעות: 270
הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 128 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור לתגובת הגאון מוילנא להיתר לגלח בחול המועד למתגלחים בכל יום?

שליחה על ידי ים סוף » 12 פברואר 2019, 23:16

רוצה לדעת כתב:אולי הכוונה לזה,
בס' סערת אליהו [אות י"ב]
יישר כח גדול
כנראה כוונת מר הייתה לומר 'עליות אליהו'.


רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 798
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 357 פעמים
קיבל תודה: 294 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור לתגובת הגאון מוילנא להיתר לגלח בחול המועד למתגלחים בכל יום?

שליחה על ידי רוצה לדעת » 12 פברואר 2019, 23:32

ים סוף כתב:
רוצה לדעת כתב:אולי הכוונה לזה,
בס' סערת אליהו [אות י"ב]
יישר כח גדול
כנראה כוונת מר הייתה לומר 'עליות אליהו'.
אכן, טעיתי וזה בעליות אליהו
מצורף
עליות אליהו.PDF
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


חדא
הודעות: 106
הצטרף: 07 ספטמבר 2018, 01:45
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור לתגובת הגאון מוילנא להיתר לגלח בחול המועד למתגלחים בכל יום?

שליחה על ידי חדא » 17 פברואר 2019, 01:33

ועדיין לא נמצא מקור לשייך לתגלחת בחול המועד


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 542
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 169 פעמים
קיבל תודה: 182 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור לתגובת הגאון מוילנא להיתר לגלח בחול המועד למתגלחים בכל יום?

שליחה על ידי הכהן » 17 פברואר 2019, 02:05

כמדומני שהיתר תגלחת בחוה"מ לא היה בזמן הגר"א כי הוא מהנו"ב

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 981
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 277 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור לתגובת הגאון מוילנא להיתר לגלח בחול המועד למתגלחים בכל יום?

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 17 פברואר 2019, 02:10

ההתר ידוע מהנוב"י. והוא רומז מאוד לסיבת ההתר אך לא מפרש ממש. החת"ס כותב בקצרה שדעת הנו"ב להקל בעניין מסויים שאכמ"ל בו. אף שבתשובה אחרת נראה שדוחה ההתר בשתי ידיים.

נושא מעניין מאוד (עם נפק"מ גם בדורנו ואכמ"ל). ממליץ לחובבי התורה.


פותח הנושא
ים סוף
משתמש ותיק
הודעות: 270
הצטרף: 08 נובמבר 2018, 00:19
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 128 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה המקור לתגובת הגאון מוילנא להיתר לגלח בחול המועד למתגלחים בכל יום?

שליחה על ידי ים סוף » 17 פברואר 2019, 19:10

הסיפור עצמו צריך לימוד. ובשלמא אם מדובר על גילוח אפשר לדמות מילתא למילתא. אבל לגבי שום הדברים צריכים ביאור.
שהרי אין הנידון דומה לראיה כלל. שהרי מילה בשמיני הוא שינוי שנתחדש מאז שהחמירו בנות ישראל על עצמן שאפי' רואות טיפת דם כחרדל יושבות עליו ז' נקיים.
משא"כ שום בליל שבת לבחורים אפשר בהחלט לומר שמעיקר לא תיקנו עזרא אלא לאנשים נשואים.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח