הסעות חינם ביום הבחירות

הגבאי

משתמש חדש
כפי שפורסם בעיתונים, ביום הבחירות הנסיעה בתחבורה ציבורית היא בחינם.
ולכאו' המטרה שעשו את הנסיעה בחינם היא כדי שילכו להצביע, כמו שפירסמו במודעה הרישמית.
והשאלה היא האם יש גזל בנסיעה באוטובוס לצורך טיול ביום הבחירות?
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
המדינה מממנת

יש כאן שתי שאלות
א. האם מותר לגנוב מהמדינה
ב. מה דעת המדינה האם מייעדים את זה רק לנסיעה לקלפי למה לא הדגישו את זה

לגבי השאלה הראשונה שמעתי בפירוש מרב מוכר שמחלק הלכה למעשה בין הפס"מ למועט
 

הגבאי

משתמש חדש
פותח הנושא
ציטוט: לפי החוק ולצורך מימוש זכות הבחירה זכאים להסעה בעלי זכות בחירה אשר נמצאים או יימצאו ביום הבחירות בישוב המרוחק יותר מ-20 ק"מ מתחום השיפוט של הישוב שבו נמצאת הקלפי בה הם רשומים.
אך בהמשך רשום: הנוסע בתחבורה הציבורית באוטובוס בקווים הבאים יעלה לאוטובוס באופן חופשי, ללא תיקוף וללא צורך בהצגת מסמכים.
זה שלא בודקים מסמכים, השאלה איך זה נחשב מבחינת הלכה, יאוש מדעת? הפקר? או שזה עדיין גזל?
 

הכהן

משתמש ותיק
על מנת למנוע את הסרבול במצב הקיים, ולהקל על בעלי זכות הבחירה להגיע לקלפי בה הם מצביעים, הוחלט בשיתוף עם משרד התחבורה, כי התחבורה הציבורית הבינעירונית כולל קווי רכבת ישראל, יהיו פתוחים, לכלל הציבור חינם.
המדינה היא הגוף שקובע את מחיר הנסיעה, וכשם שהיא מחליטה שהמחיר הוא 13.70 גם אם חברת XXX חושבת שזה מחיר הפסד, כך היא קבעה שבתאריך 9.4.19 למניינם הנסיעה תעלה 0.00 ₪.
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
לגבי לגנוב מהמדינה ידוע בזה נידון רבותינו זיע"א ושליט"א יש המצדדים לכאן ויש לכאן, כמובן וכמובן במקום שאין חילול ה',
אך בזמנו שמעתי בשם מרן הגריש"א זי"א שהיה עונה על כאלה שאלות "החפץ חיים לא היה עושה זאת"
מלבד מה שהוא סבר לאיסור ושיש למדינה איזה סמכות לקבוע. יש ע"ז ציטוטים בשמו בספר השקדן.
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
השאלה היא האם למי שלא מצביע כלל - האם מותר לו לעלות חינם
כי למי שמצביע בוודאי מותר לעלות גם בשביל טיול - כי כל היום הוא חינם לכל הארץ.
המטרה בכדי לעודד את ההצבעה, אך התנאי הוא לא רק בנסיעה ספציפית לההצבעה.
וגם האם בכלל נותנים לך אפשרות לשלם?????????????
לכאור' המכשירי כירטוס לא יעבדו כלל!
 

יהודי

משתמש ותיק
אין שום הבדל בין מי שמצביע למי שלא (אא"כ נתכוונתם לשכנע איזה מישהו להצביע מחמת כן).
 

פיניפיני

משתמש ותיק
רוצה לדעת אמר:
לגבי לגנוב מהמדינה ידוע בזה נידון רבותינו זיע"א ושליט"א יש המצדדים לכאן ויש לכאן, כמובן וכמובן במקום שאין חילול ה',
אך בזמנו שמעתי בשם מרן הגריש"א זי"א שהיה עונה על כאלה שאלות "החפץ חיים לא היה עושה זאת"
מלבד מה שהוא סבר לאיסור ושיש למדינה איזה סמכות לקבוע. יש ע"ז ציטוטים בשמו בספר השקדן.
שמעתי מדיין גדול א' שרוב הפוסקים ובראשם החזו"א מתירים ואלו שאוסרים המה מרן הגרי"ש אלישיב בראשם [כמו"כ להבחל"ח הגר"מ שפרן].
 
 

מחשבות

משתמש ותיק
בגדול השאלה האם יש דינא דמלכותא
לדעת החזו"א ותלמידיו לא להגריש"א כן,
בהמשך צורפו לזה עוד טענות.
לענ"ד לרוב ככל הראשונים אין כלל כיום
דינא דמלכותא,
כיוון שאין דינא דמלכותא בדמוקרטיה.
אבל זה נושא ארוך.
 

פיניפיני

משתמש ותיק
מחשבות אמר:
בגדול השאלה האם יש דינא דמלכותא
לדעת החזו"א ותלמידיו לא להגריש"א כן,
בהמשך צורפו לזה עוד טענות.
לענ"ד לרוב ככל הראשונים אין כלל כיום
דינא דמלכותא,
כיוון שאין דינא דמלכותא בדמוקרטיה.
אבל זה נושא ארוך.
לבד מנושא דמוקרטיה, עי' ר"ן בנדרים דכ"ח דס"ל דאין דינא דמלכותא בארץ ישראל
 
 

מחשבות

משתמש ותיק
זה לא רק ר"ן אלא שיטה שלמה בראשונים
והשאלה איך פוסקים, ומה הדין בשלטון ישראל שלא ע"פ תורה.
אני רק הוספתי שבפשטות לכל השיטות גם לסוברים שיש דינא דמלכותא בא"י
הרי שבדמוקרטיה אין דינא דמלכותא.
אמנם לא מטעם זה סברו החזו"א ודעימיה שאין דינא דמלכותא
אלא משום השיטות שאין בא"י ומשום שסברו ששלטון ישראל שלא ע"פ תורה גרע טפי.
 

yosf

משתמש ותיק
יש לשים לב שיש שני דברים, האחד לגנוב את המדינה והשני דינא דמלכותא
כל הנידון לגנוב את המדינה הוא בהנחת יסוד שהכסף שייך לנו "ונגנב" מאיתנו וכו' וע"ז הנידון אם מותר לנו "להחזיר" את זה
דינא דמלכותא וכו' שייך לא לגבי לקיחה אלא לגבי להפטר מלשלם
ולפיכך יש להעיר דלדעת רוב הראשונים והרבה מהפוס' יש איסו"ת ולאו לגנוב אפילו את שלו בסתר, ורק בגזילה בפרהסיא מותר, וא"כ לכאורה כל הנידון מתייתר
אומנם השו"ע השמיט הא דאיתא בב"ק כז [לא יגנוב את שלו מאחרי הגנב] ואולי יש להתיר לפי"ז אבל אינו מוכרע כלל, ויש בזה אריכות בפוס'.
 

מאן דהו

משתמש ותיק
פיניפיני אמר:
מחשבות אמר:
בגדול השאלה האם יש דינא דמלכותא
לדעת החזו"א ותלמידיו לא להגריש"א כן,
בהמשך צורפו לזה עוד טענות.
לענ"ד לרוב ככל הראשונים אין כלל כיום
דינא דמלכותא,
כיוון שאין דינא דמלכותא בדמוקרטיה.
אבל זה נושא ארוך.
לבד מנושא דמוקרטיה, עי' ר"ן בנדרים דכ"ח דס"ל דאין דינא דמלכותא בארץ ישראל
 
הר"ן לא דיבר דוקא על מיסים?
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=45&t=2319&start=30#p26039
 

פיניפיני

משתמש ותיק
yosf אמר:
יש לשים לב שיש שני דברים, האחד לגנוב את המדינה והשני דינא דמלכותא
כל הנידון לגנוב את המדינה הוא בהנחת יסוד שהכסף שייך לנו "ונגנב" מאיתנו וכו' וע"ז הנידון אם מותר לנו "להחזיר" את זה
דינא דמלכותא וכו' שייך לא לגבי לקיחה אלא לגבי להפטר מלשלם
ולפיכך יש להעיר דלדעת רוב הראשונים והרבה מהפוס' יש איסו"ת ולאו לגנוב אפילו את שלו בסתר, ורק בגזילה בפרהסיא מותר, וא"כ לכאורה כל הנידון מתייתר
אומנם השו"ע השמיט הא דאיתא בב"ק כז [לא יגנוב את שלו מאחרי הגנב] ואולי יש להתיר לפי"ז אבל אינו מוכרע כלל, ויש בזה אריכות בפוס'.

אכן רוב פוסקים התירו וכנ"ל
 

yosf

משתמש ותיק
פיניפיני אמר:
yosf אמר:
יש לשים לב שיש שני דברים, האחד לגנוב את המדינה והשני דינא דמלכותא
כל הנידון לגנוב את המדינה הוא בהנחת יסוד שהכסף שייך לנו "ונגנב" מאיתנו וכו' וע"ז הנידון אם מותר לנו "להחזיר" את זה
דינא דמלכותא וכו' שייך לא לגבי לקיחה אלא לגבי להפטר מלשלם
ולפיכך יש להעיר דלדעת רוב הראשונים והרבה מהפוס' יש איסו"ת ולאו לגנוב אפילו את שלו בסתר, ורק בגזילה בפרהסיא מותר, וא"כ לכאורה כל הנידון מתייתר
אומנם השו"ע השמיט הא דאיתא בב"ק כז [לא יגנוב את שלו מאחרי הגנב] ואולי יש להתיר לפי"ז אבל אינו מוכרע כלל, ויש בזה אריכות בפוס'.

אכן רוב פוסקים התירו וכנ"ל
לא הבנתי, מה התירו נידון א או ב
 
 

פיניפיני

משתמש ותיק
yosf אמר:
פיניפיני אמר:
yosf אמר:
יש לשים לב שיש שני דברים, האחד לגנוב את המדינה והשני דינא דמלכותא
כל הנידון לגנוב את המדינה הוא בהנחת יסוד שהכסף שייך לנו "ונגנב" מאיתנו וכו' וע"ז הנידון אם מותר לנו "להחזיר" את זה
דינא דמלכותא וכו' שייך לא לגבי לקיחה אלא לגבי להפטר מלשלם
ולפיכך יש להעיר דלדעת רוב הראשונים והרבה מהפוס' יש איסו"ת ולאו לגנוב אפילו את שלו בסתר, ורק בגזילה בפרהסיא מותר, וא"כ לכאורה כל הנידון מתייתר
אומנם השו"ע השמיט הא דאיתא בב"ק כז [לא יגנוב את שלו מאחרי הגנב] ואולי יש להתיר לפי"ז אבל אינו מוכרע כלל, ויש בזה אריכות בפוס'.

אכן רוב פוסקים התירו וכנ"ל
לא הבנתי, מה התירו נידון א או ב

לגנוב מהמדינה
 

yosf

משתמש ותיק
פיניפיני אמר:
yosf אמר:
פיניפיני אמר:
אכן רוב פוסקים התירו וכנ"ל
לא הבנתי, מה התירו נידון א או ב

לגנוב מהמדינה
שוב, לגנוב בסתר או בפרהסיא 
אם הכוונה בסתר אז אדרבה רוב הראשונים ס"ל דהוי לאו דאורייתא גמור וכ"ד רוב הפוס' 
פוס' זמנינו איני יודע וגם אין נפק"מ כ"כ בזה
 
 

yosf

משתמש ותיק
אין נ"מ [בשום הלכה] בדעת אחרון אם דעת רוב הראשונים היפך
 
חלק עליון תַחתִית