המדינה היא הגוף שקובע את מחיר הנסיעה, וכשם שהיא מחליטה שהמחיר הוא 13.70 גם אם חברת XXX חושבת שזה מחיר הפסד, כך היא קבעה שבתאריך 9.4.19 למניינם הנסיעה תעלה 0.00 ₪.על מנת למנוע את הסרבול במצב הקיים, ולהקל על בעלי זכות הבחירה להגיע לקלפי בה הם מצביעים, הוחלט בשיתוף עם משרד התחבורה, כי התחבורה הציבורית הבינעירונית כולל קווי רכבת ישראל, יהיו פתוחים, לכלל הציבור חינם.
שמעתי מדיין גדול א' שרוב הפוסקים ובראשם החזו"א מתירים ואלו שאוסרים המה מרן הגרי"ש אלישיב בראשם [כמו"כ להבחל"ח הגר"מ שפרן].רוצה לדעת אמר:לגבי לגנוב מהמדינה ידוע בזה נידון רבותינו זיע"א ושליט"א יש המצדדים לכאן ויש לכאן, כמובן וכמובן במקום שאין חילול ה',
אך בזמנו שמעתי בשם מרן הגריש"א זי"א שהיה עונה על כאלה שאלות "החפץ חיים לא היה עושה זאת"
מלבד מה שהוא סבר לאיסור ושיש למדינה איזה סמכות לקבוע. יש ע"ז ציטוטים בשמו בספר השקדן.
לבד מנושא דמוקרטיה, עי' ר"ן בנדרים דכ"ח דס"ל דאין דינא דמלכותא בארץ ישראלמחשבות אמר:בגדול השאלה האם יש דינא דמלכותא
לדעת החזו"א ותלמידיו לא להגריש"א כן,
בהמשך צורפו לזה עוד טענות.
לענ"ד לרוב ככל הראשונים אין כלל כיום
דינא דמלכותא,
כיוון שאין דינא דמלכותא בדמוקרטיה.
אבל זה נושא ארוך.
הר"ן לא דיבר דוקא על מיסים?פיניפיני אמר:לבד מנושא דמוקרטיה, עי' ר"ן בנדרים דכ"ח דס"ל דאין דינא דמלכותא בארץ ישראלמחשבות אמר:בגדול השאלה האם יש דינא דמלכותא
לדעת החזו"א ותלמידיו לא להגריש"א כן,
בהמשך צורפו לזה עוד טענות.
לענ"ד לרוב ככל הראשונים אין כלל כיום
דינא דמלכותא,
כיוון שאין דינא דמלכותא בדמוקרטיה.
אבל זה נושא ארוך.
yosf אמר:יש לשים לב שיש שני דברים, האחד לגנוב את המדינה והשני דינא דמלכותא
כל הנידון לגנוב את המדינה הוא בהנחת יסוד שהכסף שייך לנו "ונגנב" מאיתנו וכו' וע"ז הנידון אם מותר לנו "להחזיר" את זה
דינא דמלכותא וכו' שייך לא לגבי לקיחה אלא לגבי להפטר מלשלם
ולפיכך יש להעיר דלדעת רוב הראשונים והרבה מהפוס' יש איסו"ת ולאו לגנוב אפילו את שלו בסתר, ורק בגזילה בפרהסיא מותר, וא"כ לכאורה כל הנידון מתייתר
אומנם השו"ע השמיט הא דאיתא בב"ק כז [לא יגנוב את שלו מאחרי הגנב] ואולי יש להתיר לפי"ז אבל אינו מוכרע כלל, ויש בזה אריכות בפוס'.
לא הבנתי, מה התירו נידון א או בפיניפיני אמר:yosf אמר:יש לשים לב שיש שני דברים, האחד לגנוב את המדינה והשני דינא דמלכותא
כל הנידון לגנוב את המדינה הוא בהנחת יסוד שהכסף שייך לנו "ונגנב" מאיתנו וכו' וע"ז הנידון אם מותר לנו "להחזיר" את זה
דינא דמלכותא וכו' שייך לא לגבי לקיחה אלא לגבי להפטר מלשלם
ולפיכך יש להעיר דלדעת רוב הראשונים והרבה מהפוס' יש איסו"ת ולאו לגנוב אפילו את שלו בסתר, ורק בגזילה בפרהסיא מותר, וא"כ לכאורה כל הנידון מתייתר
אומנם השו"ע השמיט הא דאיתא בב"ק כז [לא יגנוב את שלו מאחרי הגנב] ואולי יש להתיר לפי"ז אבל אינו מוכרע כלל, ויש בזה אריכות בפוס'.
אכן רוב פוסקים התירו וכנ"ל
yosf אמר:לא הבנתי, מה התירו נידון א או בפיניפיני אמר:yosf אמר:יש לשים לב שיש שני דברים, האחד לגנוב את המדינה והשני דינא דמלכותא
כל הנידון לגנוב את המדינה הוא בהנחת יסוד שהכסף שייך לנו "ונגנב" מאיתנו וכו' וע"ז הנידון אם מותר לנו "להחזיר" את זה
דינא דמלכותא וכו' שייך לא לגבי לקיחה אלא לגבי להפטר מלשלם
ולפיכך יש להעיר דלדעת רוב הראשונים והרבה מהפוס' יש איסו"ת ולאו לגנוב אפילו את שלו בסתר, ורק בגזילה בפרהסיא מותר, וא"כ לכאורה כל הנידון מתייתר
אומנם השו"ע השמיט הא דאיתא בב"ק כז [לא יגנוב את שלו מאחרי הגנב] ואולי יש להתיר לפי"ז אבל אינו מוכרע כלל, ויש בזה אריכות בפוס'.
אכן רוב פוסקים התירו וכנ"ל
שוב, לגנוב בסתר או בפרהסיאפיניפיני אמר:yosf אמר:לא הבנתי, מה התירו נידון א או בפיניפיני אמר:אכן רוב פוסקים התירו וכנ"ל
לגנוב מהמדינה
מדוע אין נ"מ מה דעת החזו"א???yosf אמר:פוס' זמנינו איני יודע וגם אין נפק"מ כ"כ בזה