יהודה1 אמר:אין זו קושיא באמת אלא התלוצצות וענה לו כאיוולתו.
באמת זה תמוה לי. ואולי כוונתו שכיון שהליצנים אומרים שהקב"ה נטמ למת שנגע בו והם יכולים להקשות ממכת בכורות לכן זה יכול להיות כתשובה להם. אבל באמת אין צריך לזה כלל.רוצה לדעת אמר:ועי"ש בפי' נחלת יעקב שבי' שזהו כהקדמה למבו' בריש המס' שגוסס הרי הוא כחי לכל דבריו, ושלכן הקב"ה לא נטמא במכת בכורות
יהודה1 אמר:באמת זה תמוה לי. ואולי כוונתו שכיון שהליצנים אומרים שהקב"ה נטמ למת שנגע בו והם יכולים להקשות ממכת בכורות לכן זה יכול להיות כתשובה להם. אבל באמת אין צריך לזה כלל.רוצה לדעת אמר:ועי"ש בפי' נחלת יעקב שבי' שזהו כהקדמה למבו' בריש המס' שגוסס הרי הוא כחי לכל דבריו, ושלכן הקב"ה לא נטמא במכת בכורות
וכן כתב בפנים יפות (פר' חוקת יט, יד): ומ"ש [סנהדרין לט א] כי קבר למשה במאי טבל, והשיבו טבל בנורא, היינו שהשיבו לפי דעתו, אבל באמת לא היה משה מטמא כיון שמת משה בנשיקה, עכ"ל. וכן מובא במקומות נוספים.יהודה1 אמר:אין זו קושיא באמת אלא התלוצצות וענה לו כאיוולתו.
בפסוק ויקחו לי תרומה וגו'. והנה בפרשת משפטים מסיים ויהי משה בהר ארבעים יום וארבעים לילה. ויש לדרוש הסמיכות בזה האופן. על פי מה דאיתא במסכת סוטה דף י"ג ע"ב דמשה לא מת דכתיב וימת שם משה וכתיב ויהי שם עם ה' ארבעים יום מזה נלמד גזירה שוה דמשה לא מת עיין שם. והנה איתא במסכת סנהדרין והילקוט דשאל מין אחד את ר' אבין הא אלקיכם כהן הוא דכתיב ויקחו לי תרומה כי קבר למשה במה קטביל וכו' עיין שם. והשתא יובן הסמיכות ויהי משה בהר ארבעים יום ומזה נלמד דמשה לא מת כנזכר לעיל אם כן נופל קושית המין הנזכר לעיל ואם כן שפיר הוי כהן ויכול ליקח תרומה לכן ויקחו לי תרומה:
פשוט שלא יכל לענות לאותו שוטה מדברי הקבלה, שהרי מין הוא ואינו מאמין בקבלה. והיה צריך לענות לו רק ב"ראיות" מן הפסוקים על דרך השואל, כמא דכתיב "ענה כסיל כאולתו" ואמרו חז"ל בשבת דהיינו במילי דשמיא. ומעין זה תמצא גם בפרק לולב וערבה.רוצה לדעת אמר:אבל מעתה אני שואל, למה לא ענה לו שמי שנטמא במיתת נשיקה אינו מטמא, ואזי היו נסתמים טענותיו בקל.
זה רק בדרך דרוש. ואינו מסתבר.יהודה1 אמר:משם מוכח שהתשובה על טבילה באש היא אמיתית ולא נאמרה רק כדי לדחות את המין.
התכוונתי לספר נפש הרב שהובא בהודעה שעליה הגבתי. מהגמרא באמת אין ראיה.איש גלילי אמר:זה רק בדרך דרוש. ואינו מסתבר.יהודה1 אמר:משם מוכח שהתשובה על טבילה באש היא אמיתית ולא נאמרה רק כדי לדחות את המין.
ועל זה אמרתי שמן הסתם אמר את זה בדרך דרוש. ואינו מסתבר לומר שפירש בגמרא על פי הפשט שהתשובה של טבילה באש היא אמתית.יהודה1 אמר:התכוונתי לספר נפש הרב שהובא בהודעה שעליה הגבתי.איש גלילי אמר:זה רק בדרך דרוש. ואינו מסתבר.יהודה1 אמר:משם מוכח שהתשובה על טבילה באש היא אמיתית ולא נאמרה רק כדי לדחות את המין.