פרשת בשלח, אמירת "אז ישיר" מצוה לאומרה בכל יום, וזהו "לאמר" היינו לדורות.

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 798
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 357 פעמים
קיבל תודה: 293 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פרשת בשלח, אמירת "אז ישיר" מצוה לאומרה בכל יום, וזהו "לאמר" היינו לדורות.

שליחה על ידי רוצה לדעת » 17 ינואר 2019, 18:34

ויאמרו "לאמר"
הנה בחזקוני כאן כ': ויאמרו לאמר, אמרו לאמר לדורות להנהיג שיאמרו שירה זו תמיד בכל יום, עכ"ל. וכעי"ז באוה"ח: ואומר ישיר לשון עתיד, לצד שאמר אז, חש הכתוב שיטעה אדם, ויאמר כי אז מיעוט, שאין שירה זו יכולה ליאמר זולת אז, תלמוד לומר ישיר שישנה לשירה זו גם לעתיד, וכל הבא לשיר שירה זו לפני ה' יש לאל ידו, או ירמוז למצוה "שמצוה לאומרה תמיד" "וקבעוה בתפלת שחרית בכל יום", עכ"ל, ובאב"ע: או בכל דור ודור, עכ"ל.

וכמדו' שלא מצינו כן בתורת חיוב, ואכן מובא במ"ב סי' נ"א סקי"ז שיש לאומרה בשמחה וידמה בעיניו כאילו בו ביום עבר וכו', ועי' ביסושה"ע שידמה בעיניו בשעת אמירת השירה כאילו הוא יצא ממצרים ועומד על שפת הים ומזמר שירה זו עם ישראל, עיי"ש. וכ"כ בחרדים פע"ג, עי' בדבריו. אך בתורת "חיוב" לא מצינו.

וכמו"כ עי' בשו"ע סי' נ"ב שהמאחר לביה"כ ולא יספיק כל הפסוקי דזימרה אזי הקיצור הראשון הוא אז ישיר. ויעוי' בטור וב"י סו"ס נ"א שהביאו טעמים אחרים לאמירת אז ישיר ולא משום יצי"מ, וכבר נתבאר שנח' בזה הפוס' אי יוצאין יד"ח זכירת יצי"מ בהזכרת קרי"ס.

ויש להבין למה באמת לא תקנו כן בתורת "חובה" לדברי החזקוני והאוה"ח הנ"ל שפירוש מילת לאמר הוא "הנהגה לדורות".

  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח