אין מראין לו לאדם אלא מהרהורי לבו (ברכות נה:)

ראובן

משתמש ותיק
אמר ר' שמואל בר נחמני א"ר יונתן אין מראין לו לאדם אלא מהרהורי לבו שנאמר אנת מלכא רעיונך על משכבך סליקו ואיבעית אימא מהכא ורעיוני לבבך תנדע. אמר רבא תדע דלא מחוו ליה לאינש לא דקלא דדהבא ולא פילא דעייל בקופא דמחטא.
צריך ביור למה לא יכול להיות שיראה דקל של זהב והרי בהיכל היתה גפן של זהב (מידות פ"ג מ"ח).ואף שם לא היה בית המקדש באותו הזמן למה אי אפשר שיחשוב אדם על זה?
ודקל אינו רחוק מגפן כל כך.
 

יעבץ

משתמש ותיק
המציאות היא שאנשים חולמים רק על דברים הגיוניים. ואמנם החלום מטבעו מעורבב ומלא סתירות בלתי אפשריות כצרופי אנשים ומקומות שונים, אבל אף אחד לא רואה שמיים ירוקים, ולא עצים מזהב.
וזו כוונת רבא.
(מה ששאלת להקשות מגפן, אכן עיטורים מזהב כפי שהיה במקדש יכולים להיות בחלום, אבל רחוק הדבר מעץ נטוע שלעולם לא יראה כעשוי מזהב וכד').
 

tkhvu

משתמש ותיק
יתכן שיראה עיטורי דקל מזהב אולם לא יראה עץ גמור העומד באדמה ומצמיח תמרים מזהב.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
יעוי' תפארת ישראל במדות שם שמשמע שהגפן היה נטוע ומוציא פירות של זהב.

למעשה גם על גפן של זהב לא חולמים...
 

איש

משתמש ותיק
יעבץ אמר:
המציאות היא שאנשים חולמים רק על דברים הגיוניים. ואמנם החלום מטבעו מעורבב ומלא סתירות בלתי אפשריות כצרופי אנשים ומקומות שונים, אבל אף אחד לא רואה שמיים ירוקים, ולא עצים מזהב.
וזו כוונת רבא.
(מה ששאלת להקשות מגפן, אכן עיטורים מזהב כפי שהיה במקדש יכולים להיות בחלום, אבל רחוק הדבר מעץ נטוע שלעולם לא יראה כעשוי מזהב וכד').
זה פשט ידוע בשם אחד מהאחרונים.
 

איש

משתמש ותיק
ראובן אמר:
אמר ר' שמואל בר נחמני א"ר יונתן אין מראין לו לאדם אלא מהרהורי לבו שנאמר אנת מלכא רעיונך על משכבך סליקו ואיבעית אימא מהכא ורעיוני לבבך תנדע. אמר רבא תדע דלא מחוו ליה לאינש לא דקלא דדהבא ולא פילא דעייל בקופא דמחטא.
צריך ביור למה לא יכול להיות שיראה דקל של זהב והרי בהיכל היתה גפן של זהב (מידות פ"ג מ"ח).ואף שם לא היה בית המקדש באותו הזמן למה אי אפשר שיחשוב אדם על זה?
ודקל אינו רחוק מגפן כל כך.
מי ששקוע במסכת מידות מסתבר שיחלום על דברים אחרים..לא על דקלא דדהבא.
 

שף ויתיב

משתמש רגיל
מכל מלמדי השכלתי אמר:
יעוי' תפארת ישראל במדות שם שמשמע שהגפן היה נטוע ומוציא פירות של זהב.

למעשה גם על גפן של זהב לא חולמים...
בבית ראשון היתה גפן שנטע שלמה והיה מוציא פירות דרך נס
ובבית שני היה כמו זכר שעשו דקל והיו מתנדבים ומביאים פירות
וכבר האריכו אם היה בזה לא תטע לך אשירה.. שאסור לעשות כל בנין וכן מדין הכל בכתב ואכמ"ל
 
חלק עליון תַחתִית