רקיע בטהרתו (ברכות נט.)

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
ראובן
משתמש ותיק
הודעות: 221
הצטרף: 12 דצמבר 2017, 12:53
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

רקיע בטהרתו (ברכות נט.)

שליחה על ידי ראובן » 28 אוגוסט 2018, 19:24

אריב"ל הרואה רקיע בטהרתה אומר ברוך עושה בראשית אימתי אמר אביי כי אתא מטרא כולי ליליא ובצפרא אתא אסתנא ומגליא להו לשמיא ופליגי דרפרם בר פפא א"ר חסדא דאמר רפרם בר פפא א"ר חסדא מיום שחרב בהמ"ק לא נראית רקיע בטהרתה שנאמר אלביש שמים קדרות ושק אשים כסותם.
לא ברור לי למה פליגי, וכי אי אפשר שריב"ל דיברו על דין הרואה רקיע בטהרתו, ורפרם דיבר על כך שאינו אלא בזמן הבית. והרי כעין זה כתב רש"י על הרואה בתי ישראל ביישובן שאומר ברוך מציב גבול אלמנה. וכתב על זה רש"י כגון בימי בית שני, ומשמע שלא היה בזמן הגלות.
וחשבתי ליישב אבל זה דוחק. שהפלוגתא היא על פי ביאור אביי את דברי ריב"ל שמשמע שהוקשה לתלמידים הרי נראה כן כל יום ולכן יש לתרץ שלא נאמר כשנראה כן סתם, אלא כשכל הלילה ירד גשם וכו' והגמ' הבינה שאביי לא אמר כן מדעתו (שאם כן הול"ל ופליג) אלא קיבל מרבו או אף מריב"ל שזה הפירוש ומשום שאם לא כן לא נחשב. ועל זה אמרה הגמ' דפליגי שהרי רפרם אמר שלא נראה בטהרתו משחרב הבית וכו' ומשמע שלא נראה כלל כל יום אלא בזמן הבית.

  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים