מי שקיבל ע"ע להתענות, צם מעלוה"ש עד השקיעה.
והקשה הר"ן בנדרים ס: הלא מי שנדר לעשות דבר מה "היום", אעפ"י שמותר מן הדין לכשתחשך, מ"צ צריך שאלה לאחר שחשכה, משום גזירה, ומאי שנא.
וכתב שם שתי תירוצים, ע"ש.
ולא הבנתי דהא מבואר שם בגמרא ובר"ן דכל הגזירה היא רק משום שמצטרף לזה מה שאמר רבי נתן הנודר כאילו בנה במה והמקיימו כאילו הקטיר עליו, אבל בנדרי מצוה דליתא, אם נדר לעשות מצוה "היום", לא גזרו. וא"כ תיפוק ליה דמתענה מצוה קעביד.
ולכאו' צריך לומר דהר"ן סובר דתענית יחיד ל"ח מצוה, ויל"ע בזה [עיין ריטב"א תענית יב. ובר"ן בתענית פ"ק שם].
והקשה הר"ן בנדרים ס: הלא מי שנדר לעשות דבר מה "היום", אעפ"י שמותר מן הדין לכשתחשך, מ"צ צריך שאלה לאחר שחשכה, משום גזירה, ומאי שנא.
וכתב שם שתי תירוצים, ע"ש.
ולא הבנתי דהא מבואר שם בגמרא ובר"ן דכל הגזירה היא רק משום שמצטרף לזה מה שאמר רבי נתן הנודר כאילו בנה במה והמקיימו כאילו הקטיר עליו, אבל בנדרי מצוה דליתא, אם נדר לעשות מצוה "היום", לא גזרו. וא"כ תיפוק ליה דמתענה מצוה קעביד.
ולכאו' צריך לומר דהר"ן סובר דתענית יחיד ל"ח מצוה, ויל"ע בזה [עיין ריטב"א תענית יב. ובר"ן בתענית פ"ק שם].