הנהנה מן העולם הזה - האם מנכין לו מזכויות העולם הבא?

חוות דעת

משתמש רגיל
הסתפקתי האם הנהנה מן העולם הזה האם מנכין לו מזכויות העולם הבא, ושורש השאלה מחמת הא דאיתא בסנהדרין [דף ע.] "לא נברא יין בעולם אלא לנחם אבלים ולשלם שכר לרשעים" ופרש''י לשלם שכר לרשעים - שמתעדנין בו בעולם הזה ומקבלין בו שכר מצוה שעושין בעולם הזה

ואין להביא ראייה מהא דמצינו לאשתו של חנינא בן דוסא [תענית כה.] שהורידו לה רגל של זהב וביקשו רחמים שיטלנו עוד הפעם כדי שלא יחסרו מן העולם הבא שלהם. דאין ראייה משם, דשאני התם דהורידו לה הרגל של זהב במיוחד בשביל תפילתו של חנינא, ועוד שנתנו לה הנאה זו בתנאי להוריד לה שכר מן העולם הבא, אבל אולי שאר הנאות העולם הזה לא מורידין משכר העולם הבא.

ובענין יין עצמו יש להסתפק, האם דוקא לרשעים מנכין או לכל אדם ששותה יין ונהנה מנכין?

האם ידוע לכם עוד מקורות בענין זה?
 

יצחק

משתמש ותיק
ודאי כוונת הגמ' לאדם רשע, הכלל הוא כזה: כשאדם צדיק אז מה שהוא נהנה מהעולם הזה לצורך עבודת ה' לא מנכים לו כלום אבל רשע מנכים לו מזכויותיו, יש בזה הגיון פשוט הרשע צריך לשלם כי לא מגיע לו כלום, אבל הצדיק לא צריך לשלם משום שהוא מצדיק את הקיום של עצמו בעצם זה שהוא צדיק.
המקור לכל זה הוא ההסבר הידוע של הר"מ על כך ש"שכר מצוה בהאי עלמא ליכא" וכל מה שהתורה מאריכה בשכר ועונש בעולם הזה הוא רק לענין שמי שיתאמץ במצוה הקב"ה יתן לו תנאים גשמיים נוחים שיסייעו בידו לקיים מצוות נוספות, א"כ ברור שעצם הברכה הגשמית שהקב"ה נותן לו היא לא בגדר שכר ולא מנכים לו כלום מהעולם הבא,
(דווקא אצל הרשעים יש חסד מיוחד שמחשבים להם את הצער לכפרה למרות שבעצם לא "מגיע" להם כלום, כלומר יש עונש בעולם הזה ובעולם הבא אבל שכר יש רק בעולם הבא והדבר הזה הוא חסד מיוחד כפי שנתבאר).
 

חוות דעת

משתמש רגיל
פותח הנושא
יצחק אמר:
ודאי כוונת הגמ' לאדם רשע, הכלל הוא כזה: כשאדם צדיק אז מה שהוא נהנה מהעולם הזה לצורך עבודת ה' לא מנכים לו כלום אבל רשע מנכים לו מזכויותיו, יש בזה הגיון פשוט הרשע צריך לשלם כי לא מגיע לו כלום, אבל הצדיק לא צריך לשלם משום שהוא מצדיק את הקיום של עצמו בעצם זה שהוא צדיק.
המקור לכל זה הוא ההסבר הידוע של הר"מ על כך ש"שכר מצוה בהאי עלמא ליכא" וכל מה שהתורה מאריכה בשכר ועונש בעולם הזה הוא רק לענין שמי שיתאמץ במצוה הקב"ה יתן לו תנאים גשמיים נוחים שיסייעו בידו לקיים מצוות נוספות, א"כ ברור שעצם הברכה הגשמית שהקב"ה נותן לו היא לא בגדר שכר ולא מנכים לו כלום מהעולם הבא,
(דווקא אצל הרשעים יש חסד מיוחד שמחשבים להם את הצער לכפרה למרות שבעצם לא "מגיע" להם כלום, כלומר יש עונש בעולם הזה ובעולם הבא אבל שכר יש רק בעולם הבא והדבר הזה הוא חסד מיוחד כפי שנתבאר).


מה המקור?
 

יצחק

משתמש ותיק
NHA אמר:
יצחק אמר:
ודאי כוונת הגמ' לאדם רשע, הכלל הוא כזה: כשאדם צדיק אז מה שהוא נהנה מהעולם הזה לצורך עבודת ה' לא מנכים לו כלום אבל רשע מנכים לו מזכויותיו, יש בזה הגיון פשוט הרשע צריך לשלם כי לא מגיע לו כלום, אבל הצדיק לא צריך לשלם משום שהוא מצדיק את הקיום של עצמו בעצם זה שהוא צדיק.
המקור לכל זה הוא ההסבר הידוע של הר"מ על כך ש"שכר מצוה בהאי עלמא ליכא" וכל מה שהתורה מאריכה בשכר ועונש בעולם הזה הוא רק לענין שמי שיתאמץ במצוה הקב"ה יתן לו תנאים גשמיים נוחים שיסייעו בידו לקיים מצוות נוספות, א"כ ברור שעצם הברכה הגשמית שהקב"ה נותן לו היא לא בגדר שכר ולא מנכים לו כלום מהעולם הבא,
(דווקא אצל הרשעים יש חסד מיוחד שמחשבים להם את הצער לכפרה למרות שבעצם לא "מגיע" להם כלום, כלומר יש עונש בעולם הזה ובעולם הבא אבל שכר יש רק בעולם הבא והדבר הזה הוא חסד מיוחד כפי שנתבאר).
מה המקור?
כבר כתבתי את המקור "שכר מצוה בהאי עלמא ליכא" אין שכר בעולם הזה!! העולם הזה לא מוריד כלום מהעולם הבא כי בעולם הזה לא מקבלים שכר!!
מה כן יש בעולם הזה?! מי שלא מגיע לו שכר (-הרשע) צריך לשלם על השהות וההנאה בעולם הזה!!
כל זה הבנתי מהרמב"ם בהלכות תשובה פרק ט'.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
חוות דעת אמר:
הסתפקתי האם הנהנה מן העולם הזה האם מנכין לו מזכויות העולם הבא, ושורש השאלה מחמת הא דאיתא בסנהדרין [דף ע.] "לא נברא יין בעולם אלא לנחם אבלים ולשלם שכר לרשעים" ופרש''י לשלם שכר לרשעים - שמתעדנין בו בעולם הזה ומקבלין בו שכר מצוה שעושין בעולם הזה

ידוע בשם ר' ישראל (?) העוה"ז הוא בית מלון יקר שעל כל הנאה משלמים
וכמובן שצריך להסביר דבר זה וליישבו עם הירושלמי המפורסם שעתיד אדם ליתן את הדין על כל מה שלא נהנה

בעניין ההנאה יש לרב נח וינברג מערכה מקיפה ויסודית מובא בכמה מקומות ביניהם בספר שלו מח דרכים ובאתר אש
https://www.aish.co.il/sp/f/458743623.html
 

נדיב לב

משתמש ותיק
בספר החסידים (סימן ח) כתב שכל מה שאדם נהנה מן הכבוד שמכבדין אותו בעולם הזה מנכין לו מזכיותיו ומשכר העולם הבא
מובן שאין ראיה גמורה להנאות גשמיות
 
חלק עליון תַחתִית