חומר האיסור בפנויה

יוסף יוסף

משתמש ותיק
חברי הפורום היקרים
לאחרונה נתקלתי עם בחור בגיל המתבגר (14/15) והוא ל"ע מסובך הרבה עם יצרו הרע י"ה
מי שיכול להביא באשכול מקורות מחז"ל ומהשו"ע ושאר ספרים בעיקרי דתנו על חומר האיסור
להתעסק עם בחורה פנויה - בדיבור/נגיעה/ראיה
הנני להדגיש כי אין הכוונה לחיזוקים או להוצאת הירא"ש כל אחד מלבבו, אלא רק לציטוטים מחז"ל והשו"ע וכדו' בעניין.
אבקש מאוד לשלוח ולהעלות חומרת האיסור
זה יבוא הרבה לעזר בסייעתא דשמיא
שלא נדע שוד ושבר בארצנו
 

יצחק

משתמש ותיק
הבסיס שלנו כחברה יהודית הוא "חופה וקידושין" הברכה היחידה שמסתיימת במילים "מקדש עמו וישראל ע"י חופה וקידושין" היא ברכת אירוסין, והמעין ברמב"ם יראה שקודם מתן תורה לא היה זה דבר מגונה לבא על פנויה אפילו שגם אז היה מושג של אשת איש (לכן הסיפור של יהודה ותמר אינו חריג כפי שנראה לנו במושגים שלנו) רק אחרי מתן תורה התחדש איסור לישראל לבא על פנויה (-לפי הרמב"ם) וכך נוצר דבר חדש בסיסי מאד בעולם היהודי והוא "המשפחה היהודית", מי שמיקל ראש בענין הזה הוא הורס את הדבר הנפלא שכ"כ בולט אצל העם היהודי שממשיך בדרך הישנה, רק אצלנו יש חיי קדושה רק אצלנו יש יחס רציני להקמת משפחה וכו' וכו'
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
יש תשובה נפלאה לאחד כמוהו בשות אגרות משה. ממליץ לעיין. (אינני זוכר בדיוק היכן אבל יש מפתחות וקל למצוא)

מי שיכול להעלות את התשובה יבורך.
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
פותח הנושא
ממש תודה רבה ל@מכל מלמדי השכלתי, ול@סופר
תזכו למצוות והרבה נחת יהודית
למי שיש עוד בנושא, אשמח מאוד,
האם למישהו יידוע גם על תשובה מרבני ספרד בנושא? כגון הרב עובדיה או מזוז וכדו' (אולי אצלו זה יתקבל יותר)
 

יהודי

משתמש ותיק
אולי אפשר להביאו לאיזה רב ספרדי חשוב שהמדובר מושפע ממנו משהו, ותדברו עם הרב קצת קודם, אולי ישפיע.
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
כמדו' שיש להדגיש לו, שכמה שיותר קשה לו הדבר יותר חשוב בשמים, ויש לקב"ה נחת רוח מזה לאין ערוך, והרי הוא ממש כמו יוסף הצדיק,
וכן שבאותו זמן שמתגבר יכול לבקש מהקב"ה כל משאלות לבו כפרנסה זווג וכו', כי באותו זמן שעומד בנסיון יש לקב"ה נחת רוח ממנו
וכן על זה הדרך
ה' יעזור לו בע"ה.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
אני לא מכיר את המקרה. אבל בד"כ הבעיה של בחורים כאלה אינה הידיעה על האיסור. כי הם יודעים שזה אסור ומה החומרה שבזה. אלא שקשה להם ליישם את מה שהם יודעים.

אני חושב שכדאי להפנות אותו למישהו שמבין בזה ויעזור לו לצאת מהתסבוכת. כי רק להסביר כמה האיסור חמור יכול לשבור אותו יותר ויותר.

אחרי שיהיה שיפור כל שהוא בעניין ולו הקטן ביותר. אפשר לקחת אותו לאיזה רב חשוב (מישהו שהוא יכבד ויעריך) שיעודד אותו ויחזק את רוחו. ויסביר לו כמה עצום השיפור שהוא עשה וכו'

בהצלחה רבה.
 

מכון קול יוסף

משתמש ותיק
הרב 'יוסף', אני חושב ש'מכל מלמדי השכלתי' צודק, אני מכיר רב חוזר בתשובה שמבין את נפש האנשים האלו ומתעסק עם נוער- בפל': 0527633895 (הרב דרור דהן). ויש לו גם כל מיני פתרונות שאי אפשר לפרסם בפורום. הרב חיים רבי סומך עליו בעניינים האלו.
מכל מקום בעניין ההלכה אין הבדל בין ספרדים לאשכנזים בזה, מרן השו"ע דרכו להחמיר באיסורים אלו, ואיסור הנידה הוא איסור חמור ביותר, וגם אין להורות לה שתטבול כמו שכתב בתשובת הריב"ש תכ"ה שאין לנדה רווקה לטבול כדי שלא ייקל בעיניהם איסור פנויה. זה בקצרה, אני אחפש התייחסות של אחד מרבני זמנינו לנושא.
 

יאיר

משתמש ותיק
סנהדרין עה,א

אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב: מַעֲשֶׂה בְּאָדָם אֶחָד שֶׁנָּתַן עֵינָיו לאהבה בְּאִשָּׁה אַחַת וְהֶעֱלָה לִבּוֹ טִינָא שנעשה חולה מאהבה, וּבָאוּ וְשָׁאֲלוּ לְרוֹפְאִים מה לעשות בו. וְאָמְרוּ: אֵין לוֹ תַּקָּנָה עַד שֶׁתִּבָּעֵל לו. אָמְרוּ חֲכָמִים: יָמוּת וְאַל תִּבָּעֵל לוֹ. אמרו הרופאים: לפחות תַּעֲמוֹד לְפָנָיו עֲרוּמָה. אמרו חכמים: יָמוּת וְאַל תַּעֲמוֹד לְפָנָיו עֲרוּמָה. הציעו הרופאים: תְּסַפֵּר (תשוחח) עִמּוֹ מֵאֲחוֹרֵי הַגָּדֵר במקום צינעה, שיהיה לו מעט נחת בדבר. אמרו חכמים: [glow=red]יָמוּת וְלֹא תְּסַפֵּר עִמּוֹ מֵאֲחוֹרֵי הַגָּדֵר.[/glow] ומעירים, פְּלִיגִי בָּהּ [נחלקו בענין זה] רַב יַעֲקב בַּר אִידִי וְר' שְׁמוּאֵל בַּר נַחְמָנִי. חַד [אחד מהם] אָמַר: אֵשֶׁת אִישׁ הָיְתָה, וְחַד [ואחד מהם] אָמַר: פְּנוּיָה הָיְתָה. ומבררים: בִּשְׁלָמָא לְמַאן דְּאָמַר [נניח לשיטת מי שאומר] שאֵשֶׁת אִישׁ הָיְתָה, שַׁפִּיר [יפה] ומובן הדבר, שיש כאן משום גילוי עריות ושאר דברים השייכים לכך, ולפיכך לא הותר לו שום קירוב אליה. אֶלָּא לְמַאן דְּאָמַר [לשיטת מי שאומר] שפְּנוּיָה הָיְתָה מַאי כּוּלֵּי הַאי [מה כל זה], מדוע אמרו שימות ולא תעשה מה שביקש? רַב פַּפָּא אָמַר: הטעם הוא מִשּׁוּם פְּגַם מִשְׁפָּחָה, שאין רשות לבייש את משפחתה בשל כך. רַב אַחָא בְּרֵיהּ [בנו] של רַב אִיקָא אָמַר: כְּדֵי שֶׁלּא יְהוּ בְּנוֹת יִשְׂרָאֵל פְּרוּצוֹת בַּעֲרָיוֹת, שאם ישמעו לטענה שכזו, יהיו בנות ישראל מופקרות לכל מי שמתאוה להן. ושואלים: אם פנויה היתה, וְלִינְסְבָהּ מִינְסָב [ושיישא אותה]! ומשיבים: לֹא מִיַּיתְבָה דַּעְתֵּיהּ [תתישב דעתו] על ידי נישואין, מפני הטעם שאמרר' יִצְחָק. שאָמַר ר' יִצְחָק: מִיּוֹם שֶׁחָרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ נִיטְּלָה טַעַם בִּיאָהשל היתר וְנִיתְּנָה לְעוֹבְרֵי עֲבֵירָה, שֶׁנֶּאֱמַר: "מַיִם גְּנוּבִים יִמְתָּקוּ וְלֶחֶם סְתָרִים יִנְעָם" (משלי ט, יז), ולכן לא תתיישב דעתו של זה על ידי נישואין.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
יאיר אמר:
סנהדרין עה,א

אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב: מַעֲשֶׂה בְּאָדָם אֶחָד שֶׁנָּתַן עֵינָיו לאהבה בְּאִשָּׁה אַחַת וְהֶעֱלָה לִבּוֹ טִינָא שנעשה חולה מאהבה, וּבָאוּ וְשָׁאֲלוּ לְרוֹפְאִים מה לעשות בו. וְאָמְרוּ: אֵין לוֹ תַּקָּנָה עַד שֶׁתִּבָּעֵל לו. אָמְרוּ חֲכָמִים: יָמוּת וְאַל תִּבָּעֵל לוֹ. אמרו הרופאים: לפחות תַּעֲמוֹד לְפָנָיו עֲרוּמָה. אמרו חכמים: יָמוּת וְאַל תַּעֲמוֹד לְפָנָיו עֲרוּמָה. הציעו הרופאים: תְּסַפֵּר (תשוחח) עִמּוֹ מֵאֲחוֹרֵי הַגָּדֵר במקום צינעה, שיהיה לו מעט נחת בדבר. אמרו חכמים: [glow=red]יָמוּת וְלֹא תְּסַפֵּר עִמּוֹ מֵאֲחוֹרֵי הַגָּדֵר.[/glow] ומעירים, פְּלִיגִי בָּהּ [נחלקו בענין זה] רַב יַעֲקב בַּר אִידִי וְר' שְׁמוּאֵל בַּר נַחְמָנִי. חַד [אחד מהם] אָמַר: אֵשֶׁת אִישׁ הָיְתָה, וְחַד [ואחד מהם] אָמַר: פְּנוּיָה הָיְתָה. ומבררים: בִּשְׁלָמָא לְמַאן דְּאָמַר [נניח לשיטת מי שאומר] שאֵשֶׁת אִישׁ הָיְתָה, שַׁפִּיר [יפה] ומובן הדבר, שיש כאן משום גילוי עריות ושאר דברים השייכים לכך, ולפיכך לא הותר לו שום קירוב אליה. אֶלָּא לְמַאן דְּאָמַר [לשיטת מי שאומר] שפְּנוּיָה הָיְתָה מַאי כּוּלֵּי הַאי [מה כל זה], מדוע אמרו שימות ולא תעשה מה שביקש? רַב פַּפָּא אָמַר: הטעם הוא מִשּׁוּם פְּגַם מִשְׁפָּחָה, שאין רשות לבייש את משפחתה בשל כך. רַב אַחָא בְּרֵיהּ [בנו] של רַב אִיקָא אָמַר: כְּדֵי שֶׁלּא יְהוּ בְּנוֹת יִשְׂרָאֵל פְּרוּצוֹת בַּעֲרָיוֹת, שאם ישמעו לטענה שכזו, יהיו בנות ישראל מופקרות לכל מי שמתאוה להן. ושואלים: אם פנויה היתה, וְלִינְסְבָהּ מִינְסָב [ושיישא אותה]! ומשיבים: לֹא מִיַּיתְבָה דַּעְתֵּיהּ [תתישב דעתו] על ידי נישואין, מפני הטעם שאמרר' יִצְחָק. שאָמַר ר' יִצְחָק: מִיּוֹם שֶׁחָרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ נִיטְּלָה טַעַם בִּיאָהשל היתר וְנִיתְּנָה לְעוֹבְרֵי עֲבֵירָה, שֶׁנֶּאֱמַר: "מַיִם גְּנוּבִים יִמְתָּקוּ וְלֶחֶם סְתָרִים יִנְעָם" (משלי ט, יז), ולכן לא תתיישב דעתו של זה על ידי נישואין.
כיון שכן. קשה לי מאוד מה הפשט בגמ' כתובות ג: לגבי מה שנהגו לינשא ביום שלישי. ששאלה הגמ' ולדרוש להו דאונס שרי. ומצוה ליישב.
 

מכון קול יוסף

משתמש ותיק
אם כוונת הרב השואל למ"ש שם משום פרוצות, הא לא קשיא, דנהי דלחולי בעינן מים גנובים, לפרוצות לא בעינן מים גנובים ותו, דכל החשש הוא שיבעלו ברצון, ואז ודאי חשיב מים גנובים, מה גם שאפילו באונס חשיב מים גנובים. ומצוה לבאר השאלה.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
מכון קול יוסף אמר:
אם כוונת הרב השואל למ"ש שם משום פרוצות, הא לא קשיא, דנהי דלחולי בעינן מים גנובים, לפרוצות לא בעינן מים גנובים ותו, דכל החשש הוא שיבעלו ברצון, ואז ודאי חשיב מים גנובים, מה גם שאפילו באונס חשיב מים גנובים. ומצוה לבאר השאלה.
שאלתי היא ממ"ש שם ולדרוש להו דאונס שרי. וראה בתוס' שם דרצתה הגמ' שימחו במי שתתחתן בשלישי כיון שיכולה להנשא ברביעי ולהיבעל להגמון.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
הגמ' שם שואלת "ולדרוש להו דאונס שרי" ואז תדענה הצנועות שאינן צריכות למסור נפש. וממילא לא תהיה סכנה. ואז יוכלו להמשיך להינשא ברביעי.
דהיינו שלא מפריע לנו שתיבעל להגמון תחילה כל עוד נשארת התקנה להינשא ברביעי.
וכי יתכן שזה הפשט?
 

יאיר

משתמש ותיק
בפשטות אם זה באונס לא עושה אותן פרוצות בעריות משא"כ בנידון לעיל, ועוד עיין שם ברש"י ותוס' נ"ל שיש חילוקים נוספים.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
יאיר אמר:
בפשטות אם זה באונס לא עושה אותן פרוצות בעריות משא"כ בנידון לעיל, ועוד עיין שם ברש"י ותוס' נ"ל שיש חילוקים נוספים.
מסכים שזה לא ג"ע ביהרג ואל יעבור מכל הטעמים שהובאו. אבל עדין קשה מאוד מה עדיף שיטרחו בסעודה ג' ימים וגם תיבעל להגמון. או שיטרחו יומיים ולא יטמאנה הנכרי המשוקץ
 

שמעיה

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
הגמ' שם שואלת "ולדרוש להו דאונס שרי" ואז תדענה הצנועות שאינן צריכות למסור נפש. וממילא לא תהיה סכנה. ואז יוכלו להמשיך להינשא ברביעי.
דהיינו שלא מפריע לנו שתיבעל להגמון תחילה כל עוד נשארת התקנה להינשא ברביעי.
וכי יתכן שזה הפשט?
הרי אישה היא קרקע עולם, וכמבואר שם בתוס'.
 

מכון קול יוסף

משתמש ותיק
רבותי! אף אחד לא נגע בשאלה! לכאורה מה עדיף? לבטל זמנית את התקנה, או לתת שבנות ישראל יהיו מופקרות? (וכמו שאמרו בגמרא סנהדרין שהביאו לעיל)
 

מכון קול יוסף

משתמש ותיק
לעניין מה שביקש פותח האשכול, מצו"ב קובץ 'משנת יוסף' משנה שעברה ובתחילתו מכתבים ממרן זיע"א בענייני צניעות.
עיקר ההתייחסות היא בסי' ג', ובסי' ה' אות א'.
וע"ע בחזו"ע יו"ט סוף הלכות שמחת יו"ט, וביבי"א ח"ג חאה"ע סי' י' אות י"ט.
 

קבצים מצורפים

  • 24 קובץ תורני משנת יוסף תשרי חשון תשע''ז.pdf
    7.4 MB · צפיות: 17
חלק עליון תַחתִית