חפץ שפורסם למסירה בשבת, האם ישנה מניעה לקחתו?

השגחה פרטית

משתמש רגיל
ואדגיש מדובר במסירה ולא בקניה
האם יש לחשוש כי הרב המוסר נהנה מכך שהחפץ נלקח מביתו
והוי מעשה שבת
אני שואל ללא כל ידיעה בנושא
 

יאיר

משתמש ותיק
לכאורה הצד הבעייתי הוא שאתה נהנה מעצם הפרסום שהיה בשבת באיסור, אך יתכן שמעיקר הדין מותר. איני יודע.

יש לשאול את גאון הדור..
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
מדוע אתה קורא לו הרב המוסר - בזמן שהוא חילל שבת ?!!
זה בוודאי אסור עוד לפני שאלתך
 
כעי"ז יש לי מידי פעם נערווין על קריאת עיתון ביום ראשון מצד מעשה שבת שהרי מעתיקים מהחילונים שצילמו ותיעדו בשבת רח"ל.
וכמדומה שכבר דנו בזה בכמה ספרים וביניהם באזרחות שבת ואיני זוכר מה הסיקו.
 

איש ירושלם

משתמש רגיל
לפני שתיים פרסמתי ביד 2 להשכרה דירה שלי שבעיר חילונית,
ולאחר תקופה ארוכה שלא מצאתי שוכרים והייתי מאד לחוץ להשכיר, במוצ"ש אחד ראיתי בפלאפון שיחה שלא נענתה שזמן החיוג היה ב-ש-ב-ת!!!
החלטתי שלא לחזור למספר זה, כיון שאם אחזור למספר ואצור קשר עד שאגיע לכלל השכרת הדירה, נמצאת הסיבה לכל השכירות, החילול שבת רח"ל של המתענין,
סופו של דבר היה שהמתעניין לא הרפה והתקשר ביום א' שוב, ( דבר לא מצוי בקוראי יד 2 ,שבד"כ עברים הלאה לאלף דירות אחרות) ומזה נוצר תיאום עד שבסייעתא דשמיא עצומה חתם על חוזה שכירות ועד היום הוא מאייש את דירתי ,
ואגב,לא היה לי שוכר טוב מזה, מכל הבחינות שבין שוכר ומשכיר, ללמדך שמה ששלך לא תפסיד, וודאי לא ע"י הידור בכבוד שבת.
 

איש ירושלם

משתמש רגיל
לפני שתיים פרסמתי ביד 2 להשכרה דירה שלי שבעיר חילונית,
ולאחר תקופה ארוכה שלא מצאתי שוכרים והייתי מאד לחוץ להשכיר, במוצ"ש אחד ראיתי בפלאפון שיחה שלא נענתה שזמן החיוג היה ב-ש-ב-ת!!!
החלטתי שלא לחזור למספר זה, כיון שאם אחזור למספר ואצור קשר עד שאגיע לכלל השכרת הדירה, נמצאת הסיבה לכל השכירות, החילול שבת רח"ל של המתענין,
סופו של דבר היה שהמתעניין לא הרפה והתקשר ביום א' שוב, ( דבר לא מצוי בקוראי יד 2 ,שבד"כ עברים הלאה לאלף דירות אחרות) ומזה נוצר תיאום עד שבסייעתא דשמיא עצומה חתם על חוזה שכירות ועד היום הוא מאייש את דירתי ,
ואגב,לא היה לי שוכר טוב מזה, מכל הבחינות שבין שוכר ומשכיר, ללמדך שמה ששלך לא תפסיד, וודאי לא ע"י הידור בכבוד שבת.
תוספת לסיפור, השוכר עזב את הדירה כאשר מכרתי אותה.. באומרו שהרבה זמן חשב לעזוב אבל עכשיו זה סופי...
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
חוסר רגש קודש לשבת קודש ודאי שיש כאן....
החלטתי שלא לחזור למספר זה, כיון שאם אחזור למספר ואצור קשר עד שאגיע לכלל השכרת הדירה, נמצאת הסיבה לכל השכירות, החילול שבת רח"ל של המתענין,

כתוב בגמ' ונפסק להלכה בשו"ע המבשל בשבת במזיד אסור לו לעולם ולאחרים מותר למוצ"ש מיד.
לא נאמר שם שאין לאחרים לאוכלו משום חוסר רגש לשבת קודש - או אי הידור בכבוד שבת.
 

אחד מאלף?

משתמש רגיל
לגבי יצירות שנוצרו בש"ק, באופן שא"א להם להיוצר לאחר השבת, כתב האו"ש [כ"ה ס"ו] לאוסרם עולמית (בשם הגריש"א).
וכן המנהג ככל הידוע לי (לגבי תיעוד קולי/ויזואלי).
אם כי, בנידו"ד יש לחלק בין ראיית התמונה המצורפת לאותה מודעה, לבין קריאת התוכן...
ושמא תאמר שתמונה כהאי גוונא אין בה ייחוד ע"פ אילו היתה מצולמת במוצ"ש, ונראים הדברים...
 

איש ירושלם

משתמש רגיל

יושב אוהלים

משתמש ותיק
איך אפשר להשכיר להם?
... ולפני עוור?
א. אין לפני עוור אלא בדבר שהוא עשוי לעבור עמו איסור (עיין בסוגיא דמחרישה בשביעית).
ב. איו לפני עור אלא כשנמסר הדבר לעבור בזה איסור, אבל הבית אינו מושכר בשביל לעבור איסורים, ואפשר לו לא לעבור.
(ואע"פ ש-די מסתבר שיעבור - וכמו במוסר לו אוכל ומסתמא יאכלנו בלי ברכה)
 
א. אין לפני עוור אלא בדבר שהוא עשוי לעבור עמו איסור (עיין בסוגיא דמחרישה בשביעית).
ב. איו לפני עור אלא כשנמסר הדבר לעבור בזה איסור, אבל הבית אינו מושכר בשביל לעבור איסורים, ואפשר לו לא לעבור.
(ואע"פ ש-די מסתבר שיעבור - וכמו במוסר לו אוכל ומסתמא יאכלנו בלי ברכה)
בבית עושים איסורים בשבת. וזה לא משנה מה מטרת ההשכרה.
להלן ציטוט מהמשנ"ב סימן שמז'

(ז) פטור אבל אסור - לא משום איסור שבת אלא שמכשיל את חבירו וגורם לו להוציא חפץ או להכניסו ויש בזה איסור תורה משום לפני עור ואם הוא מונח באופן שאם אפילו לא היה בידו היה יכול ליטלו דלא קעבר אלפני עור מ"מ איסור דרבנן איכא דאפילו קטן אוכל נבילות ב"ד מצווין להפרישו כ"ש גדול שלא יסייע לו ולמומר לעבודת כוכבים אסור להושיט ג"כ דבר איסור כמו לשאר ישראל. ואסור להשאיל לאדם כלי מלאכה אם הוא חשוד לעשות בהם מלאכה בשבת אם לא שיש לתלות שיעשה בה מלאכת היתר ודוקא בדבר המצוי אבל אם המלאכת היתר אין מצוי לעשות אין תולין בה אם לא מפני דרכי שלום (מ"א) עוד כתב דלעובד כוכבים ליכא איסור לסייע במידי דאסור לו כמו אבר מן החי לרוב הפוסקים אם לא דקאי בענין שאינו יכול ליטלו דשם שייך לפני עור אבל אם יש לו אבר מן החי משלו או שיכול לקנות במקום אחר ליכא איסורא ובביאור הגר"א יו"ד סימן קנ"א משמע דס"ל להלכה דאפילו היכא דיכול לקנות במקום אחר ג"כ אסור ע"ש וכן פסק בפתחי תשובה שם בשם שו"ת אמונת שמואל וכן מצדד בברכי יוסף שם. דרך ארץ לומר לאדם שעוסק במלאכה תצלח מלאכתך ואפילו לעו"ג אבל מי שעוסק במלאכת איסור אסור לומר לו כך:
 

נטע

משתמש ותיק
מצרף שיעור כתוב שמסרתי בנידון זה אם מותר להשכיר דירה לחילוני
 

קבצים מצורפים

  • שיעור בענין לפני עור במכירה והשכרה לחילוני - מעודכן.docx
    46.2 KB · צפיות: 2

יושב אוהלים

משתמש ותיק

אחד מאלף?

משתמש רגיל
מה שכתבתי נאמר אף בשוגג וכמדומני אף בעכו"ם (לצורך ישראל)...
והחילוק, שכמופיע בדברי (ואף הפניתי למקורם) דמדובר "באופן שא"א להם להיווצר לאחר השבת", כמובן זה אינו המצב בבישול, מאחר ועקרונית יכול לבשל במוצ"ש.
 
חלק עליון תַחתִית