יוסף יצחק אמר:יש על זה מכתב מהסטייפלער זצ"ל
מאן דהו אמר:רבי שלמה זלמן בחתונות של ספרדים היה מברך בהברה ספרדית
דורדיא אמר:יוסף יצחק אמר:יש על זה מכתב מהסטייפלער זצ"ל
איזה ואיפה..?
סופר המלך אמר:לעצם נושא האשכול, פשוט שמעיקר הדין מותר, כי ההברה הספרדית הינה יותר מדוייקת. (ולשם משל, במסורת חסרות ויתירות בתפילין ובס"ת, כולנו כותבים כיום לפי המסורת הספרדית!). רק מסיבות שונות לא משנים לנהוג כך עכ"פ ברמה הציבורית.
לגוף הנידון בשם אדנות, היו שחשבו משום מה שבקמץ זה לשון רבים ובפתח לשון יחיד, ולכן חששו בזה, אך אין הבנה לחילוק זה, ואדרבה ברד"ק מפורש ששם אדנות בלשון רבים, ופעמים רבות אדנות היא בלשון רבים אפילו שהמדובר הוא ביחיד, וכמש"כ רש"י בכ"ד, ומקרא מלא הוא "כי ה' אלקיך הוא אלוקי האלוקים ואדוני האדונים" (ולא אדון האדונים).
חגי פאהן אמר:עכ"פ הפניני הלכה כותב שאשכנזי שהוריו חינכו אותו למבטא ספרדי, יכול לכתחילה להישאר כך.
עירוב תחומין שנו כאן, מה עניין מסורה להברה?? ואם רצונו להביא ראיה שככלל נשמרה המסורת יותר על ידי הספרדים הרי שיעיין תשובות הרא"ש לגבי אכילת עוף במסורת שמבואר בדבריו להיפך.סופר המלך אמר:לעצם נושא האשכול, פשוט שמעיקר הדין מותר, כי ההברה הספרדית הינה יותר מדוייקת. (ולשם משל, במסורת חסרות ויתירות בתפילין ובס"ת, כולנו כותבים כיום לפי המסורת הספרדית!). רק מסיבות שונות לא משנים לנהוג כך עכ"פ ברמה הציבורית.
לגוף הנידון בשם אדנות, היו שחשבו משום מה שבקמץ זה לשון רבים ובפתח לשון יחיד, ולכן חששו בזה, אך אין הבנה לחילוק זה, ואדרבה ברד"ק מפורש ששם אדנות בלשון רבים, ופעמים רבות אדנות היא בלשון רבים אפילו שהמדובר הוא ביחיד, וכמש"כ רש"י בכ"ד, ומקרא מלא הוא "כי ה' אלקיך הוא אלוקי האלוקים ואדוני האדונים" (ולא אדון האדונים).
דורדיא אמר:חגי פאהן אמר:עכ"פ הפניני הלכה כותב שאשכנזי שהוריו חינכו אותו למבטא ספרדי, יכול לכתחילה להישאר כך.
מיהו בעמח"ס הפניני הלכה?
משה סט אמר:יש שתי תשובות של האשכול עבדי( הרב הדאיה.) בדבר. אחת כח"ד אוח"א. נראה לי תשובה ג הוא עונה לשאלה של הרב קוק באותו עניין. אין מה הביא את המסקנה כי הדרך יותר מעניינת...
בן של רב אמר:אחר בקשת המחילה מידידי הרב @דורדיא על הסטיה,
(סו"ס הוכח כבר שכן נהגו לסטות, וזה המנהג המדויק...)
יש לי ראיה שבגמ' נהגו דוקא כהתימנים!
דהנה לאחר שיואב טעה והרג רק את הזכרים באדום והשאיר הנקבות
(וכנראה מחמת זה התעכבה הגאולה עד היום ואכמ"ל)
הרג את המלמד שלו על שלימדו "מחה תמחה את זכר עמלק" בפת"ח במקום סגול (פ"א דב"ב).
וכבר השתוממו רבים - וכי יואב לא שמע פרשת זכור כל שנה?
אך הנה כיום ב'תימנית' - סגול ופתח = זה היינו הך.
וצ"ל שבמסורת היה הבדל דקיק, ויואב לא שם לב אליו ב'זכור' - כי חשב לתומו שזה מה שלמד בחיידר או שה'בעל קורא' לא דייקן בדקויות כאלו...
נ. ב. זה מצטרף לעוד הרבה דברים שבהם הם השמרנים האמיתיים כמו פעם...
יהודי אמר:ג"א רציתי לכתוב כן, אך הבנתי שהשאלה היא על אופן חד פעמי (גם העדות מהגרש"ז -ששמעתי כך מכלי ראשון - היא על אופן חד פעמי שסידר קידושין לספרדי וכיבדו).
לשון העמים היא הסכמה חברתית, ולכן באנגליה אמור ווֹט ובאמריקה אמור ווַאט. אין לדמות את זה ללשון הקודש שבה לכל דבר יש משמעות. וחז"ל הזהירונו לדקדק בתורה ובתפילה כש"כ שו"ע סי' ס"א. להתבודד אפשר גם באידיש, אבל לתפילות המתוקנות ולקריאת התורה לא עוזר שהציבור מבין את החזן, יש בזה הלכות.ירושלמי אמר:לא נראה לי שזה קשור לאל תיטוש, זה כמה הגיות של אותה שפה. ממש כמו ההבדל בין להגות את האות O כחולם ספרדי או כפתח. וכן את המילה what כ- וואַט או כוואֹט.
מאן דהו אמר:יהודי אמר:ג"א רציתי לכתוב כן, אך הבנתי שהשאלה היא על אופן חד פעמי (גם העדות מהגרש"ז -ששמעתי כך מכלי ראשון - היא על אופן חד פעמי שסידר קידושין לספרדי וכיבדו).
לא!
קראתי שרבי שלמה זלמן היה נוהג כך אצל כל תלמידיו בני עדות המזרח
מה כונתך אופן חד פעמי? היו לו בקול תורה עשרות עשרות תלמידים ספרדים במשך השנים. והוא סדר קידושין לרובם