חילול שבת - למנוע או הלעיטהו?

יאיר

משתמש ותיק
האם יש ענין/חיוב למנוע חילול שבת (בדבר מסויים)
ממי שרגיל לחלל שבת בפרהסיא או אמרינן "הלעיטהו לרשע וימות"?
(אולי גם קשור לדין 'תינוק שנשבה' שיש מי שאומר שאין דין כזה היום ויש חולקים)
 

בבבלי עז

משתמש רגיל
מהרב אופיר מלכה
שאלה שנשאלה מבית הסוהר: בבית הסוהר יש אגף מיוחד לשומרי מצוות ואגף לשאר האוכלוסייה. יש אסירים הרוצים בשבת או ביו"ט לעבור מהאגף הרגיל לאגף הדתי כדי להתפלל, אולם על פי הנהלים בשעה שעוברים אסירים מאגף לאגף יש שומר שכותב את שמות היוצאים והנכנסים. האם מותר לאסירים לעבור כיון שמכשילים את השומר היהודי באיסור כתיבה, או שמא יש לומר "הלעיטהו לרשע וימות" שהרי שומר זה מחלל שבת בכל מקרה, רח"ל?

באגרות משה השיב (באור"ח ח"ג סימן מ"ג) לקבוצת יהודים במקומות נופש שהתארגנו בשבת להתפלל במקום מסוים, אולם ידוע להם שלאחר התפילה, האחראי על המקום שהוא יהודי - יכבה את האור, האם מותר להם ללכת ולהתפלל שם.

והשיב האגר"מ כי יש לאסור להם ללכת להתפלל שם כיון שלמעשה מכשילים הם בכך את היהודי באיסור שבת, ואף שאדם זה אינו שומר שבת, אולם מ"מ את מעשה הכיבוי הזה לא היה עושה לולא היו באים להתפלל.

וכמו"כ כתב הגר"י זילברשטיין שליט"א בספר "חשוקי חמד" לגבי קבוצת מתפללים שרוצים ללכת בשבת להתפלל בתוך בסיס צבאי סמוך, וכשמתקרבים לפתח הבסיס השומר פותח את השער החשמלי. ואף שיכולים ללכת בדרך צדדית, השומר רוצה שילכו בשער המרכזי ולכן פותח להם. והכריע הגר"י שליט"א שאין ללכת להתפלל שם כיון שבעקבות ביאתם למקום מכשילים את השומר באיסור שבת.

לפי כל האמור יש לאסור על האסירים לעבור מאגף לאגף, כיון שהשומר חייב לרשום את שמות העוברים והנכנסים.

אמנם יש לדעת כי המהרי"ל דיסקין כותב שאין איסור "לפני עור" כאשר אונסים אדם שלא לעבור על מצווה, אבל יש שחולקים עליו ולכן אין לסמוך על דבריו להלכה.

אולם יש עצה לרשום את שמות האסירים מערב שבת, ובשעה שעוברים יסמן השומר סימן מסוים ליד שמותיהם, ויעשה זאת ביד שמאל, שיש בזה תרי דרבנן לצורך מצווה ויש להקל. (סימן ש"מ סעיף ה' וביאור הלכה שם)
 
חלק עליון תַחתִית