איך באמת ובתמים קוראים קריאת שמע באופן אמיתי. (ההכנה האמיתית לשבועות)

בן של רב

משתמש ותיק
כל מי שיש לו דבר חכמה שיועיל לקיום המצוה הבסיסית כל כך מוזמן לשתף.
זו המצוה הראשונה בש"ס ובה אנו פותחים את היום ומסיימים אותו.
וגם חיינו מתחילים בו (בברית) ונגמרים עמו... 
וכבר קינא בנו בזה בלעם בנאומו הכפוי: כרע שכב כארי וכלביא וכו'. 

​​​​​יצויין שפרשת ק"ש מגיעה מיד אחרי עשרת הדברות בואתחנן כי הוא תוצאה ישירה של מתן תורה = ליחדך באהבה. 


אענה גם אני חלקי:
שמע ישראל = 3 דרגות במושג שמיעה.
1. שמיעת אוזן, 2. הבנת המשמעות, 3. הסכמה לבצע.
 
הרבה דיני ק"ש מתחלקים לשלשת אלו, והיה מקום לדון בכל דין אם יש ללמוד מזה על זה]. 
 
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
מה מכוונים?
לכאורה 7 רקיעים והארץ ו-4 רוחות השמים = זה כוונה לא כל כך ברורה
כי בפועל נראה שהעולם הפקר וכל אחד עושה כרצונו.
אז מה זה כן? שה' הוא מלך רק אם וכאשר ירצה להתערב פה ושם?
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
נכון אמנם, אך יש צורך לקרב לשכל שלנו.

אם זה רק לשמוע פיזית שהוא מלך - אז דייני בכך שקראתי ק"ש (וכמובן שלא יצאתי יד"ח) .

אם וכאשר אני גם מכוין - אז הכוונה שהוא מולך בסתר ומוביל לכך שעתיד להתגלות כאחד המולך ב100%
(ובזה עשינו כאן חיבור גם אל הכוונה של רש"י ב'אחד' = עתיד להיות אחד! )

ואם הכוונה השלישית שאני עצמי כבר עכשיו ממליך בפועל - בזה יש התמודדות עם עצמי כמה ועד כמה ובאיזה מחיר...

וגם עד היכן ברחבי העולם אני מעוניין שימלוך.
ולמשל אם היום התקדמתי וכבר אכפת לי שבתל אביב לא יחללו שבת = היום זכיתי והמלכתי בק"ש יותר הרבה מאתמול.
 

טעם ודעת

משתמש ותיק
הא לך מה שכתב רבינו הקדוש בעל השפ"א זיע"א בשפת אמת ליקוטים חודש ניסן [מכתב]


שפת אמת ליקוטים - לחודש ניסן
ולזאת הנני מגלה לך מה שאני יודע בזה דרך האמת. וזה הוא שכלל היחוד שמיחדין בכל יום שמע ישראל כו' שזה צורך גדול לידע מהות הענין ואשר נודע לי באר היטב באמת לא על פי אומד השמיעה רק מתוך ספרי הקדושים המקובלים הגדולים מחויב אני לגלות לך לברר הדברים, והוא שאין הפירוש ה' אחד שהוא אלקי אחד למעט אלקות אחרת גם זה אמת, אך הפירוש עמוק מזה שאין הוי' אחרת זולתו, ואם כי נדמה לכל אחד שמבין הדברים אינו כן שיש בזה הרבה הרגשות לאין שיעור, ותוכן הענין שכל דבר שיש בעולם רוחניות וגשמיות הוא הש"י בעצמו, רק שעל ידי הצמצום שכן הי' רצון הבורא ברוך הוא וברוך שמו ירדה הקדושה ממדריגה למדריגה עד שנעשה מהם דברים גשמיים ממש, ואלה הדברים אמת בלי ספק, לזאת יוכל כל אדם לידבק עצמו בכל מקום שהוא תוך הקדושה שיש בכל דבר ודבר אף בדבר גשמיי רק שיהי' בטל בניצוץ הקדושה ועל ידי זה באמת גורם עליות בעולמות העליונים וגורם נחת רוח באמת להש"י, ואם האדם כן אין חסר לו כלום שבכל מקום ומקום שהוא יכול לדבק על ידו בהש"י וזה כלל כל היחודים שבעולם, ואם אמנם יש בזה אריכות דברים מאוד שיש כמה ספרים מאלפים דפים לפרש דבר זה לא נאריך עתה כי לדעתי די במלות קצרות אשר כתבתי, ואם תעיין בזה תמצא מבואר כדברי והוא עיקר עבודת האדם:
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
טעם ודעת אמר:
הא לך מה שכתב רבינו הקדוש בעל השפ"א זיע"א בשפת אמת ליקוטים חודש ניסן [מכתב]


שפת אמת ליקוטים - לחודש ניסן
ולזאת הנני מגלה לך מה שאני יודע בזה דרך האמת. וזה הוא שכלל היחוד שמיחדין בכל יום שמע ישראל כו' שזה צורך גדול לידע מהות הענין ואשר נודע לי באר היטב באמת לא על פי אומד השמיעה רק מתוך ספרי הקדושים המקובלים הגדולים מחויב אני לגלות לך לברר הדברים, והוא שאין הפירוש ה' אחד שהוא אלקי אחד למעט אלקות אחרת גם זה אמת, אך הפירוש עמוק מזה שאין הוי' אחרת זולתו, ואם כי נדמה לכל אחד שמבין הדברים אינו כן שיש בזה הרבה הרגשות לאין שיעור, ותוכן הענין שכל דבר שיש בעולם רוחניות וגשמיות הוא הש"י בעצמו, רק שעל ידי הצמצום שכן הי' רצון הבורא ברוך הוא וברוך שמו ירדה הקדושה ממדריגה למדריגה עד שנעשה מהם דברים גשמיים ממש, ואלה הדברים אמת בלי ספק, לזאת יוכל כל אדם לידבק עצמו בכל מקום שהוא תוך הקדושה שיש בכל דבר ודבר אף בדבר גשמיי רק שיהי' בטל בניצוץ הקדושה ועל ידי זה באמת גורם עליות בעולמות העליונים וגורם נחת רוח באמת להש"י, ואם האדם כן אין חסר לו כלום שבכל מקום ומקום שהוא יכול לדבק על ידו בהש"י וזה כלל כל היחודים שבעולם, ואם אמנם יש בזה אריכות דברים מאוד שיש כמה ספרים מאלפים דפים לפרש דבר זה לא נאריך עתה כי לדעתי די במלות קצרות אשר כתבתי, ואם תעיין בזה תמצא מבואר כדברי והוא עיקר עבודת האדם:
זה כלפי שלב 2. ששמע = אנו מבינים ומצהירים שהוא אל מסתתר מלך נעלם. 
אבל עדיין בשלב ה-3 ששמע = קבל עליך עולו - כל זה לא מהני, כי קבלת עול מלכות שמים >כזו< היא לפי המציאות בשטח בפועל. 

ולולא דמיסתפינא הווא אמינא שאם אדם התחזק במשהו לאחר שקרא ק"ש ועוד לא עבר זמן ק"ש - יש ענין שיקרא שוב ויקיים מצוה דאורייתא. 
אבל באמת מיסתפינא! 
 
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
הייתי מוסיף עוד שבעצם כל לימוד סוגיא הוא מקדם את הקריאת שמע שאחריו.
כי כל סוגיא שאדם לומד היא הופכת ליותר לגיטימית ויותר מחייבת אצלו מאלו שלא למדו כלל.
וכל זמן שהוא עוסק בה עוד זה מתגבר עוד.
ואז מתחזק יותר ה"שמע" במובן ה-3 = שתסכים לקיים ולבצע = שיקבל עליו עול מלכות שמים.
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
רק לבאר את הכותרת של ה"בן של רב" שק"ש הוא הכנה אמתית לשבועות
אצטט מד"ר ואתחנן:
ומהיכן זכו ישראל לקרות שמע אמר רבי פנחס בר חמא ממתן תורה זכו ישראל לקרות שמע כיצד את מוצא לא פתח הקב"ה בסיני תחלה אלא בדבר זה אמר להם שמע ישראל אנכי ה' אלהיך נענו כולן ואמרו ה' אלהינו ה' אחד ומשה אמר בשכמל"ו רבנן אמרי אמר הקב"ה לישראל בני כל מה שבראתי בראתי זוגות שמים וארץ זוגות חמה ולבנה זוגות אדם וחוה זוגות העולם הזה והעולם הבא זוגות אבל כבודי אחד ומיוחד בעולם מנין ממה שקרינו בענין שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד, עכ"ל. הרי שק"ש ניתן לנו במיוחד ב"אנכי" במתן תורה דסיני....
 

הנופל

משתמש ותיק
ביאור בפרשה ראשונה של קריאת שמע:

"והיו הדברים האלו על לבבך"- בעצם כאן נמצא המקור הראשוני למצות ת''ת.
ראשית יהיו הדברים על ליבך, התבוננן בהם בינך לבין עצמך, השתמש בליבך לדעתם.
לא די בכך: "ושננתם לבניך" הנחילם לדור העתיד העבר הלאה את אשר בליבך.
"ודברת בם"- אין האיש הישראלי יושב בדד, הולך הוא ומדבר, איש מדיני,
וכל דיבורו אינו אלא בם. לאחר שהוא בינו לעצמו- תורה, דיבורו עם אחרים אף הוא תורה.
ולא די בכך האיש השלם הלזה עומד ועושה. יוצא לעולם ורואהו:
"וקשרתם לאות על ידך"- ידיך אלו מעשיך, כל אשר תעשה תקשור ד''ת עליו. 
"והיו לטוטפות בין עיניך"- כל מה שיראו עיניך על פי תורה יראו. 
"וכתבם על מזוזות ביתך ובשעריך"- בית אשר תקים, שער אשר תעמיד,
כל צורתו ומהותו על פי תורה, בפתחו יתלה שלט זה המעיד עליו.

מקוה שהועלתי למישהו...
 
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
הנופל אמר:
ביאור בפרשה ראשונה של קריאת שמע:

"והיו הדברים האלו על לבבך"- בעצם כאן נמצא המקור הראשוני למצות ת''ת.
ראשית יהיו הדברים על ליבך, התבוננן בהם בינך לבין עצמך, השתמש בליבך לדעתם.
לא די בכך: "ושננתם לבניך" הנחילם לדור העתיד העבר הלאה את אשר בליבך.
"ודברת בם"- אין האיש הישראלי יושב בדד, הולך הוא ומדבר, איש מדיני,
וכל דיבורו אינו אלא בם. לאחר שהוא בינו לעצמו- תורה, דיבורו עם אחרים אף הוא תורה.
ולא די בכך האיש השלם הלזה עומד ועושה. יוצא לעולם ורואהו:
"וקשרתם לאות על ידך"- ידיך אלו מעשיך, כל אשר תעשה תקשור ד''ת עליו. 
"והיו לטוטפות בין עיניך"- כל מה שיראו עיניך על פי תורה יראו. 
"וכתבם על מזוזות ביתך ובשעריך"- בית אשר תקים, שער אשר תעמיד,
כל צורתו ומהותו על פי תורה, בפתחו יתלה שלט זה המעיד עליו.

מקוה שהועלתי למישהו...
ושננתם! 
אז שיננתי את נפלאות פירושך! 
 
 

שניאור

משתמש ותיק
שמעתי פעם רעיון נחמד שיכול לעזור בעניין,
בפוסקים מובא להאריך בח' של אחד כשיעור לכוון ז' רקיעים והארץ ובד' כשיעור לכוון ד' רוחות, ומצד שני כתוב במג"א ועוד להאריך בד' יותר מבח', וזה צ"ב הרי ז' רקיעים והארץ לכאורה הוא שיעור יותר גדול מד' רוחות,
אלא התשובה כי העיקר הוא לשים על הלב שהקב"ה משגיח בכל, ובז' רקיעים זה קל כי אין זה נוגע אלי בפרטות, אבל בד' רוחות זאת אומרת להשים על הלב שכל מה שנעשה עמי מכל הצדדים הכל מכוון מלמעלה וזה כבר לוקח זמן, והבן.
 

אלי מאירי

משתמש ותיק
הדבר פשוט ומבואר על פי הנפה"ח ועוד ספרים שיש את קר"ש ויש את ה'ציקי קדירה' דבשכמל"ו.

הקשיבו כולם, השם בעל העולם, הוא מנהיגנו, המולך עלינו אישית. השם הוא יחיד העולם. הוא הרצון האמיתי היחיד שקובע. 4X8=1

וזה שכל העולם עדיין מוזר ולא מובן, אני יודע בבירור שהכל מרצונו בלבד.

אבל. (בשקט, כי בתכל'ס מה כבר יש ערך לדעת בני אדם:)
הלוואי ויתברך שם מלכותו בעולם שכולם יכירו וימליכו אותו בעצמם. וללא ינסו לסתור אותו. אלא יכבדו אותו כראוי.
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
אלי מאירי אמר:
הדבר פשוט ומבואר על פי הנפה"ח ועוד ספרים שיש את קר"ש ויש את ה'ציקי קדירה' דבשכמל"ו.

הקשיבו כולם, השם בעל העולם, הוא מנהיגנו, המולך עלינו אישית. השם הוא יחיד העולם. הוא הרצון האמיתי היחיד שקובע. 4X8=1

וזה שכל העולם עדיין מוזר ולא מובן, אני יודע בבירור שהכל מרצונו בלבד.

אבל. (בשקט, כי בתכל'ס מה כבר יש ערך לדעת בני אדם:)
הלוואי ויתברך שם מלכותו בעולם שכולם יכירו וימליכו אותו בעצמם. וללא ינסו לסתור אותו. אלא יכבדו אותו כראוי.
כלומר: בשקט בשקט ביקשו היהודים בכל הדורות שתקום מדינת הלכה קודם כל בביתו = ארצו, ומשם לכל עולמו שלו הפרטי הנמצא בשבי אצל שבעים אומות.  
 
 

אלי מאירי

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
אלי מאירי אמר:
הדבר פשוט ומבואר על פי הנפה"ח ועוד ספרים שיש את קר"ש ויש את ה'ציקי קדירה' דבשכמל"ו.

הקשיבו כולם, השם בעל העולם, הוא מנהיגנו, המולך עלינו אישית. השם הוא יחיד העולם. הוא הרצון האמיתי היחיד שקובע. 4X8=1

וזה שכל העולם עדיין מוזר ולא מובן, אני יודע בבירור שהכל מרצונו בלבד.

אבל. (בשקט, כי בתכל'ס מה כבר יש ערך לדעת בני אדם:)
הלוואי ויתברך שם מלכותו בעולם שכולם יכירו וימליכו אותו בעצמם. וללא ינסו לסתור אותו. אלא יכבדו אותו כראוי.
כלומר בשקט בשקט ביקשו היהודים בכל הדורות שתקום מדינת הלכה קודם כל בביתו = ארצו, ומשם לכל עולמו שלו הפרטי הנמצא בשבי אצל שבעים אומות.  
לא חייב להיות שביקשו ש'תקום מדינת הלכה'.
יתכן שביקשו שכל העולם יקים את מדינת ההלכה של השם. 
 
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
התכונת שהם התפללו שתרד מדינת הלכה מהשמים?

אם כן זה בשונה מעליית עזרא עם כל פסולי היוחסין שבאו איתו והתקלקלו בתחילה ונשאו נשים נכריות עד שהתחילה שם תנועת התשובה והעמידו מדינת הלכה. 

זה גם בשונה מבני חשמונאי שעשו זאת מתוך שכל בריא ולב יהודי בלי שום נבואה. 

זה מה שהתכוונת? 
 

יוספזון

משתמש ותיק
בן של רב אמר:
התכונת שהם התפללו שתרד מדינת הלכה מהשמים?

אם כן זה בשונה מעליית עזרא עם כל פסולי היוחסין שבאו איתו והתקלקלו בתחילה ונשאו נשים נכריות עד שהתחילה שם תנועת התשובה והעמידו מדינת הלכה. 

זה גם בשונה מבני חשמונאי שעשו זאת מתוך שכל בריא ולב יהודי בלי שום נבואה. 

זה מה שהתכוונת? 
 תמיד, אבל תמיד הוא יגיע לאותו מקום.
זרוק חוטרא אאוירא וכו'. 
איך הגעת מכאן למדינת הלכה? גם שמע ישראל זוהי מדינת הלכה? ולמה הי"ג עקרים זה לא מדינת הלכה? וכבר אמרו, מעשה בבן של רב שנכנסה בו דיבוק של לאומיות, ויהי הולך וזועק כל היום כולו, עד שבאו יודעי חן וחסד, וגזרו עליה לצאת מאתו, וחזרה עליו דעת תורה..

 
 

בן של רב

משתמש ותיק
פותח הנושא
יוספזון אמר:
בן של רב אמר:
התכונת שהם התפללו שתרד מדינת הלכה מהשמים?

אם כן זה בשונה מעליית עזרא עם כל פסולי היוחסין שבאו איתו והתקלקלו בתחילה ונשאו נשים נכריות עד שהתחילה שם תנועת התשובה והעמידו מדינת הלכה. 

זה גם בשונה מבני חשמונאי שעשו זאת מתוך שכל בריא ולב יהודי בלי שום נבואה. 

זה מה שהתכוונת? 
 תמיד, אבל תמיד הוא יגיע לאותו מקום.
זרוק חוטרא אאוירא וכו'. 
איך הגעת מכאן למדינת הלכה? גם שמע ישראל זוהי מדינת הלכה? ולמה הי"ג עקרים זה לא מדינת הלכה? וכבר אמרו, מעשה בבן של רב שנכנסה בו דיבוק של לאומיות, ויהי הולך וזועק כל היום כולו, עד שבאו יודעי חן וחסד, וגזרו עליה לצאת מאתו, וחזרה עליו דעת תורה..
אהובי ויקירי תתמודד. 
לא נכנס בי דיבוק אלא שעד עתה חשבתי שאין חרדי בעולם שחושב שהרב אלישיב והרב עובדיה ועוד רבים וגדולים בזבזו את זמנם לריק כשהשקיעו את רוב ימי חייהם להשליט את משפטי ה' בתוך חיי האזרחים החילוניים בארצו. 
וגיליתי לצערי שיש כאלו שמתכופפים עד שיתפקקו כל חוליות שבשדרה כשהם אומרים ברוך אתה אדוני! מלך העולם
אבל הם מתכוונים שזה רק תיאורטית!
אבל מצידם שאתה אל חי וקיים לא תמלוך עלינו, רק בעתיד, 
ורק כשאתה תרצה לעשות משהו.
וגם זה על אחריותך ותדאג לזה לבד כי הקב"ה מקיים את התורה... 
והעיקר שזה יהיה בלי שאנחנו ח"ו נהיה כמו שבט לוי וכמו החשמונאים וכמו פנחס וכמו הרב אלישיב ששפט את החילונים במשפטי התורה. 
ובינתיים "ותמלוך אתה ה' לבדך רק עלי ורק בבית המדרש" .

וכששאלתי למה? 
הסבירו לי שכדי שנזכה להמשיך לשנוא כל דבר שהרשעים עשו
אנחנו צריכים גם לא להתעניין בכך שאתה אבא שבשמים תשלוט >כמה שרק אפשר< בבית שלך וברחובות העיר שלך והארץ שלך.
ובטח לא ח"ו ח"ו להתאמץ או לנקוף אצבע עבור שאתה תמלוך על הציבור קצת יותר.
אלא מספיק שנגיד כל היום שוב ושוב שאנחנו נגדם, ואז אנחנו צדיקים כי עשינו מחאה.
ובינתיים מצידנו שחוקיך ומשפטיך ימשיכו להיות נרמסים ע"י בניך הנושרים, העיקר שלא יפריעו לנו באופן אישי. 

יש לי רעיון רפורמי לשנות את הנוסח בתפילה :
יתקטן ויתכווץ שמיה רבא בעלמא די ברא, וגם בארצו ובביתו ובהיכלא דבגווה לא ימליך קוב"ה מלכותיה ויקריה , כי זה כבר לא שלו אלא של הישמעאלים. 
חוץ מבית המדרש והבית החרדי שזה שלו במידה מסויימת, רח"ל. 
 
 
 

יצחק

משתמש ותיק
עוד שתי נקודות בנוגע לשמע ישראל
א. ה' אחד, כעין מה שפירשו לעיל רק בסגנון אחר, שאין שום דבר שאמור להשפיע על המעשים שלי חוץ מה' יתברך, כל מעשיך יהיו לשם שמים, קבלת עמ"ש הוא תוצאה ישירה של יחוד ה' ודו"ק.
ב. ואהבת את ה"א, ז"ל הר"מ בספר המצוות: לשון ספרי לפי שנאמר ואהבת את ה' אלהיך איני יודע כיצד אוהב את המקום תלמוד לומר והיו הדברים האלה אשר אנכי מצוך היום על לבבך'' שמתוך כך אתה מכיר את מי שאמר והיה העולם. הנה בארנו לך שבהתבוננות תעלה בידך ההשגה ותגיע ההנאה ותבא האהבה בהכרח
אשרי מי שיזכה להתבונן בתורה ולהבין ולהתענג ולאהוב.
 
חלק עליון תַחתִית