מציאותם של כלי גללים

אלימיר

משתמש ותיק
מבואר בש"ס שהיו משתמשים בכלי גללים ולכאורה אין מובן כ"כ איך השתמשו בהם האם ידוע לחו"ר הפורום מידע בזה.
וראיתי בר"ח שבת עד: שמבאר בדברי הגמ' שם שהמשליך גללים דקיקים לאש חייב משום מבשל ומשום מבעיר, ומבואר ברי"ף שם שמדובר בכלי גללים, וכן ביאר להדיא הרמב"ן בע"ז לח. בדברי ר"ח הללו, ומשמע מדמחייב משום מבעיר שהיו שורפים אותם ועי"ז מתכשרים לשימוש ואולי גם המאיסות מתבטלת בזה.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
וכלי חרס העשויים מבוץ והאדמה, לא הרבה פחות מאוס? אלא מה היו שורפים באש, כך גם כלי גללים וכמו שכתבת ופשוט.
 

יצחק

משתמש ותיק
בפיה"מ להר"מ כלים פ"י מ"א כתב ש"עושים אותם לרוב אצלנו בכפרים", משמע שגם אז זה היה משמש את העניים והפשוטים.
 

נתנאל_ר

משתמש רגיל
כדי שכלי יקבל טומאה צריך רק שיקבל. זה יכול להיות גם בשביל עציץ או בשביל לאכסן כלי מתכות שונים כגון מחטים, ובזה הוא כלי - ולאו דווקא משהו שאוכלים ממנו.
וגם לגבי כלי חרס - אין ספק שהרגישו בטעם משהו מזה, וגם היום לאניני הטעם יש כלי בשם טאג'ין - שבישול בו שקול לבישול בכלי חרס - כמעט כמו פעם.
ולא מוזכר שכלי גללים צריכים צרוף על ידי כבשן או משהו כזה כדי להחשב לכלי, ואמנם מחויב הוא במציאות שיהא משהו בר קימא וצורת הכלי עומדת כדי שיחשב כלי, וכנראה מדובר ביבשו היטב, וא"כ הוא לא כל כך מאוס וגם אפשר לומר בכה"ג דברים שבקדושה מולו (כמובן לפי התנאים שם).
ולגבי שימוש בפועל כתוב בסוף עוקצין שהיה כזה עציץ.
 

דרומאי

משתמש ותיק
משה הלוי-שחור אמר:
מבואר בש"ס שהיו משתמשים בכלי גללים ולכאורה אין מובן כ"כ איך השתמשו בהם האם ידוע לחו"ר הפורום מידע בזה.
וראיתי בר"ח שבת עד: שמבאר בדברי הגמ' שם שהמשליך גללים דקיקים לאש חייב משום מבשל ומשום מבעיר, ומבואר ברי"ף שם שמדובר בכלי גללים, וכן ביאר להדיא הרמב"ן בע"ז לח. בדברי ר"ח הללו, ומשמע מדמחייב משום מבעיר שהיו שורפים אותם ועי"ז מתכשרים לשימוש ואולי גם המאיסות מתבטלת בזה.
גללים היו עד לאחרונה משמשים כחומר בערה זמין וזול, וזוהי כוונת רבינו חננאל.
 

נתנאל_ר

משתמש רגיל
דרומאי אמר:
משה הלוי-שחור אמר:
מבואר בש"ס שהיו משתמשים בכלי גללים ולכאורה אין מובן כ"כ איך השתמשו בהם האם ידוע לחו"ר הפורום מידע בזה.
וראיתי בר"ח שבת עד: שמבאר בדברי הגמ' שם שהמשליך גללים דקיקים לאש חייב משום מבשל ומשום מבעיר, ומבואר ברי"ף שם שמדובר בכלי גללים, וכן ביאר להדיא הרמב"ן בע"ז לח. בדברי ר"ח הללו, ומשמע מדמחייב משום מבעיר שהיו שורפים אותם ועי"ז מתכשרים לשימוש ואולי גם המאיסות מתבטלת בזה.
גללים היו עד לאחרונה משמשים כחומר בערה זמין וזול, וזוהי כוונת רבינו חננאל.
עד היום באזורים כמו קטזחטאן וכו' משתמשים בהם בתור חומר בערה שריח הבערה מרחיק יתושים וחרקים.
 

יצחק

משתמש ותיק
נתנאל_ר אמר:
דרומאי אמר:
משה הלוי-שחור אמר:
מבואר בש"ס שהיו משתמשים בכלי גללים ולכאורה אין מובן כ"כ איך השתמשו בהם האם ידוע לחו"ר הפורום מידע בזה.
וראיתי בר"ח שבת עד: שמבאר בדברי הגמ' שם שהמשליך גללים דקיקים לאש חייב משום מבשל ומשום מבעיר, ומבואר ברי"ף שם שמדובר בכלי גללים, וכן ביאר להדיא הרמב"ן בע"ז לח. בדברי ר"ח הללו, ומשמע מדמחייב משום מבעיר שהיו שורפים אותם ועי"ז מתכשרים לשימוש ואולי גם המאיסות מתבטלת בזה.
גללים היו עד לאחרונה משמשים כחומר בערה זמין וזול, וזוהי כוונת רבינו חננאל.
עד היום באזורים כמו קטזחטאן וכו' משתמשים בהם בתור חומר בערה שריח הבערה מרחיק יתושים וחרקים.
וכ"ה בספר הנפלא "לך לך בני"
 

יחי

משתמש ותיק
ובספר אחר ששכחתי שמו, אולי אריות בשלג או מעין זה
מבואר שבכפר שהיתה בסיביר היו מייבשים הגללים ושוטחים לרצף הבית
 

מבין ענין

משתמש ותיק
עד היום בתימן בונים את בתיהם מחימר המעורב בגללים, וכן את ה"טאבון" בתימן ובשאר ארצות ערב בנו מגללים מעורבים בחימר. זה הופך להיות כמו חימר רגיל... גם לפיתות שיוצאות משם אין טעם של גללים, אם זו הייתה השאלה...
 

הכהן

משתמש ותיק
משה הלוי-שחור אמר:
מבואר בש"ס שהיו משתמשים בכלי גללים ולכאורה אין מובן כ"כ איך השתמשו בהם האם ידוע לחו"ר הפורום מידע בזה.
וכי היום אפשר להבין איך אפשר לכבס במ"ר?
 
חלק עליון תַחתִית