הפקדתי שומרים אמר:הספר נקרא חוות יאיר על פי הפסוק- (כמו בחלק גדול מספרי האחרונים הלקוחים מהתנ"ך לדוג' נודע ביהודה וכו')
וַיִּקְרָא אֶתְהֶן חַוֹּת יָאִיר:
מכאן לכאורה גם התשובה.
הפקדתי שומרים אמר:נ.ב לא הבנתי מה הצד שהעולם יאמר אחרת מכפי שמופיע בתורה..
הפקדתי שומרים אמר:החילוק פשוט.
ראש השנה לא מוזכר כלל בתורה. וקח לך את זה לכלל, חלוקי ההברות מצויים במילה שאינה מפורשת בתורה.
חות יאיר לעומת זו, כך הוגים בקריאת התורה, ואין סיבה, שהעולם ישנה הברה.
וכנ"ל ברוכעס "כִּי תְשִׁיתֵהוּ בְרָכוֹת לָעַד תְּחַדֵּהוּ בְשִׂמְחָה אֶת פָּנֶיךָ.", ושבעס - אִם תָּשִׁיב מִשַּׁבָּת רַגְלֶךָ עֲשׂוֹת חֲפָצֶיךָ בְּיוֹם קָדְשִׁי וְקָרָאתָ לַשַּׁבָּת עֹנֶג לִקְדוֹשׁ ה' מְכֻבָּד וְכִבַּדְתּוֹ מֵעֲשׂוֹת דְּרָכֶיךָ מִמְּצוֹא חֶפְצְךָ וְדַבֵּר דָּבָר." ועוד רבים וטובים.מבין ענין אמר:הפקדתי שומרים אמר:החילוק פשוט.
ראש השנה לא מוזכר כלל בתורה. וקח לך את זה לכלל, חלוקי ההברות מצויים במילה שאינה מפורשת בתורה.
חות יאיר לעומת זו, כך הוגים בקריאת התורה, ואין סיבה, שהעולם ישנה הברה.
תתפלא, ראש השנה אולי לא מוזכר בתורה, אך מוזכר בנ"ך בצורת הגיה מאד ברורה:
יחזקאל פרק מ, א א) בְּעֶשְׂרִ֣ים וְחָמֵ֣שׁ שָׁנָ֣ה לְ֠גָלוּתֵנוּ בְּרֹ֨אשׁ הַשָּׁנָ֜ה בֶּעָשׂ֣וֹר לַחֹ֗דֶשׁ בְּאַרְבַּ֤ע עֶשְׂרֵה֙ שָׁנָ֔ה אַחַ֕ר אֲשֶׁ֥ר הֻכְּתָ֖ה הָעִ֑יר בְּעֶ֣צֶם׀ הַיּ֣וֹם הַזֶּ֗ה הָיְתָ֤ה עָלַי֙ יַד־ה֔' וַיָּבֵ֥א אֹתִ֖י שָֽׁמָּה:
וחוץ מזה - בעיות הגיה יש גם במילים שכתובות בתורה. לא שמעת אף אחד קורא "ינק'ב" במקום יעקב? אני שמעתי אחד קורא כך בקריאת התורה! יאמר לזכותו שמיד כשהחזרתי אותו הוא תיקן...
מ.ל. אמר:ואיך הוגים את ספר המקנה?
מהיכי תיתי?הכהן אמר:עֲרֹךְ הַשֻּׁלְחָן אוֹ עָרוּךְ הַשֻּׁלְחָן?
השאלה של ר' @הכהן אם שם הספר מבוסס על לשון המקרא בישעיה "עָרֹךְ הַשֻּׁלְחָן צָפֹה הַצָּפִית אָכוֹל שָׁתֹה קוּמוּ הַשָּׂרִים מִשְׁחוּ מָגֵן"נפתולי אמר:מהיכי תיתי?הכהן אמר:עֲרֹךְ הַשֻּׁלְחָן אוֹ עָרוּךְ הַשֻּׁלְחָן?
אכן ערוך השלחן יש צד לכאן ולכאן כמש"כ. רבי ברוך הוא בנו של הערוך שלחן, בעל תורה תמימה. המחבר זה ר' יחיאל מיכל אביו.זרייר-קטן אמר:ערוך השולחן ע''פ הפסוק זה אכן בחולם, אך נראה מהמחבר (רבי ברוך אפשטיין) שעשה זאת בהטיה משולחן ערוך כמ''ש כאן לעיל.
הכהן אמר:עֲרֹךְ הַשֻּׁלְחָן אוֹ עָרוּךְ הַשֻּׁלְחָן?
אמנם כך מקובל אצל כולם, אך מסתבר יותר שהמחבר קרא לשמו על שם הפסוק. ובפעם הראשונה שהגעתי לפס' הזה [לצערי הרבה אחרי שהכרתי את הספר- ערוה"ש] פתאום הבנתי מאיפה הוא לקח את השם [היפוך של השולחן ערוך- נשמע דבר מאוד מוזר. גם חריג מאוד להשתמש בתואר לפני השם. ואם כבר היה קורא לספרו- עריכת השולחן, וע"כ שהוא ע"ש הפסוק]מבין ענין אמר:הכהן אמר:עֲרֹךְ הַשֻּׁלְחָן אוֹ עָרוּךְ הַשֻּׁלְחָן?
מקובל אצל כולם כמדומני עָרוּךְ, מפני שמקובל שזה היפוך של שולחן ערוך, ואין זה ציווי.
כרם אמר:ואני שמעתי, גם בחות יאיר וגם בחות דעת, הו' בכעין סגו"ל!
(בהברה אשכנזית-אידישאית, כמובן).
הוא מחלוקת האשכנזים (שאומרים בפת"ח) והספרדים (ההוגים בחירי"ק).נפתולי אמר:ואם כבר עסקינן בזה, כיצד הוגים את ספר ה"מרדכי"
כי ראיתי בכמה מקומות שהניקוד הוא מרדכִי, עם חיריק באות כ'
למי הפתרונים?
ממכלול:מבין ענין אמר:האם אתם רגילים להגות את את שם ספרו של הגרי"ח בכרך חַוַת יָאִיר עם פתח, או חַןוֹּ֣ת יָאִיר עם חולם?
אחד מהטעמים לבחירת השם חוות יאיר כתב בהקדמה שהיא לזכרה של חוה בכרך, סבתו הפייטנית והלמדנית, נכדת המהר"ל מפראג שגידלה אותו [דרוש מקור] (בהגייה אשכנזית נשמע כ'חוה'ס יאיר' - יידיש: "יאיר של חוה").
אברהם גוטסדינר, הארי שבחכמי פראג, בתוך: אזכרה ח"ג, ירושלים: מוסד הרב קוק ומוסד ביאליק, תרצ"ז, עמ' שלח, הערה 21.
וכן האמורא רב ביבי האם קריאתו כראש ממשלתנו להבדיל או כמו שמופיע בפסוק בספר עזרא ב' ראשונה צרויה וב' שניה קמוצהזרייר-קטן אמר:בנוסף יש בזה עוד הרבה הרבה דיונים גם לגבי שמות אמוראים ותנאים שיש ראיות לכמה וכמה צדדים כמו רב אשי השין בחיריק או בצירי -- רבי (רבנו הקדוש) הרי'ש בשוא נע או בפתח... ועוד
אם יפתחו אשכול מסתברא שהוא יעיר הרבה ת''ח מרבצם...
אליהו52 אמר:וכן האמורא רב ביבי האם קריאתו כראש ממשלתנו להבדיל או כמו שמופיע בפסוק בספר עזרא ב' ראשונה צרויה וב' שניה קמוצהזרייר-קטן אמר:בנוסף יש בזה עוד הרבה הרבה דיונים גם לגבי שמות אמוראים ותנאים שיש ראיות לכמה וכמה צדדים כמו רב אשי השין בחיריק או בצירי -- רבי (רבנו הקדוש) הרי'ש בשוא נע או בפתח... ועוד
אם יפתחו אשכול מסתברא שהוא יעיר הרבה ת''ח מרבצם...
למה אין ספר 'תורה משנה' (היפוך של משנה תורה), 'תמימה תורה' (היפוך של 'תורה תמימה'), 'הרשב"א חידושי' (היפוך של 'חידושי הרשב"א')?מבין ענין אמר:מקובל שזה היפוך של שולחן ערוך