פרשת שופטים. מהו העיקר בנבואה?

ראובן

משתמש ותיק
ראיתי שוב ודוקא כן יש משמעות כזו
ונתן להם נביאים שלא יצטרכו לא למזלות ולא לשאר דברים
ומאידך דווקא אם כן לא יהיה מובן ההמשך, אם כן למה שיהיה הו"א שאם אין נביאים מותר הרי ניתנו כדי "שלא יצטרכו" כי לא ראוי להשתמש בהם.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
ראובן אמר:
ראיתי שוב ודוקא כן יש משמעות כזו
ונתן להם נביאים שלא יצטרכו לא למזלות ולא לשאר דברים
ומאידך דווקא אם כן לא יהיה מובן ההמשך, אם כן למה שיהיה הו"א שאם אין נביאים מותר הרי ניתנו כדי "שלא יצטרכו" כי לא ראוי להשתמש בהם.
אולי ההסבר הוא, שבאמת השימוש בקוסמים לידיעת העתידות אינו דבר בלתי ראוי מצד עצמו, אלא שמצד מעלת ישראל שזכו לקרבת אלוקים, אין זה מתאים שיזדקקו לקוסמים, אלא מוטל עליהם לפנות לנביאים. בדומה לזה, איסור טומאת מת לכהנים נובעת מתוך מעלתם שהם עומדים לשרת לפני ה' בבית המקדש. ולכן היה מקום להבין שבזמן הזה, שישראל נתונים בשפל המצב, ואינם זוכים לגילויי נבואה, אולי אין זה חיסרון לפנות לקוסמים. ועל כך, באה ההשוואה לכהנים בזמן הזה, שאף על פי שאין בית המקדש קיים, עדיין הם צריכים להתנהג לפי מעלתם הראשונה בעת שבית המקדש היה קיים, ואסור להם להיטמא למתים. וכך אסור להם לישראל לפנות לקוסמים ולמגידי עתידות, כמו אילו היה לנו נביאים גם בזמן הזה.
 
חלק עליון תַחתִית