מביאים בשם הגרי"ז (זכור לי שיש חילופי מכתבים בין המשמר הלוי וגאון אחד) שחלק מהאמונה בביאת המשיח, היא גם הצפייה (להאמין בכל רגע שהוא יבוא כל עוד לא נתגלה אין כאן צפיה) כאן לא שייך אצל האיש, וגם כדאי לבדוק מה שמדברים לגבי ר' הלל בסנהדרין מה שכתבו בזה האחרונים.יהודי אמר:האם יש איזה רבב בשוחט הסבור/מאמין שכבר נתגלה מיהו המשיח.
הרי הוא גם מאמין בעיקר זה, ורק חושב שכבר נתגלה.
לדברים מעין אלה אינני רוצה להכנס. טוב שהבהרת.יהודי אמר:התכוונתי להסתפק לגבי שחיטת חלק מחסידות מפורסמת שמאמינים ברבם האחרון שהוא המשיח.
הצפייה שלנו היא להתגלות המשיח שיגאלנו, לכן אמונה במישהו שהוא משיח שהתגלה זה כלום כל זמן שהוא לא גאלנו.יהודי אמר:התכוונתי להסתפק לגבי שחיטת חלק מחסידות מפורסמת שמאמינים ברבם האחרון שהוא המשיח.
אמר ר"י ר' היה דורש (במדבר כד, יז): "דרך כוכב מיעקב" אל תקרי כוכב אלא כוזב. רבי עקיבא כד הוה חמי ליה להדין בר כוזיבא הוה אמר היינו מלכא משיחא אמר ליה רבי יוחנן בן תורתא עקיבא יעלו עשבים בלחייך ועדיין אינו בא
גם רבי עקיבא האמין בשלב מסויים שבר כוכבא הוא המשיח.יהודי אמר:מה ראיתם שם
שים-שלום אמר:רמב"ם שחיטה פ"ד הי"ד
לא דומה הא דרבי עקיבא, שכן כל שלא מת ראוי להיות משיח, ומשמת ידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה (רמב"ם מלכים פי"א ה"ד)
ראוי לצטט מדבריו שם:
ואם יעמוד מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד אביו, כפי תורה שבכתב ושבעל פה, ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, וילחם מלחמות ה', הרי זה בחזקת שהוא משיח, אם עשה והצליח ונצח כל האומות שסביביו ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל הרי זה משיח בודאי. ואם לא הצליח עד כה או נהרג בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה והרי הוא ככל מלכי בית דוד השלמים הכשרים שמתו. ולא העמידו הקדוש ברוך הוא אלא לנסות בו רבים שנאמר ומן המשכילים יכשלו לצרוף בהן ולברר וללבן עד עת קץ כי עוד למועד.
יתכן שיש לחלק בין נהרג לנפטר.יוסף יוסף אמר:עיינו בגמרא דלהלן ותראו שגם על חיים וגם על מתים חשבו שהם משיחים
והגמרא לא הביאה זה בתור חסרון או פסול על האלו שהאמנו כך
אין זה חזרון בעצם אמונתינו, אלא סתם שטות וחסרון דעת [לא נראה לי שיש הלכה שטיפש שחיטתו פסולה]
סנהדרין דף צח:
אמר רב גידל אמר רב: עתידין ישראל דאכלי שני משיח. אמר רב יוסף: פשיטא! ואלא מאן אכיל להו? חילק ובילק אכלי להו? - לאפוקי מדרבי הילל דאמר: אין משיח לישראל, שכבר אכלוהו בימי חזקיה. אמר רב: לא אברי עלמא אלא לדוד. ושמואל אמר: למשה. ורבי יוחנן אמר: למשיח. מה שמו? דבי רבי שילא אמרי: שילה שמו, שנאמר עד כי יבא שילה. דבי רבי ינאי אמרי: ינון שמו, שנאמר יהי שמו לעולם לפני שמש ינון שמו. דבי רבי חנינה אמר: חנינה שמו, שנאמר אשר לא אתן לכם חנינה. ויש אומרים מנחם בן חזקיה שמו, שנאמר כי רחק ממני מנחם משיב נפשי. ורבנן אמרי: חיוורא דבי רבי שמו שנאמר אכן חליינו הוא נשא ומכאבינו סבלם ואנחנו חשבנהו נגוע מכה אלהים ומענה. אמר רב נחמן: אי מן חייא הוא - כגון אנא, שנאמר והיה אדירו ממנו ומשלו מקרבו יצא. אמר רב: אי מן חייא הוא - כגון רבינו הקדוש, אי מן מתיא הוא - כגון דניאל איש חמודות.
אדם שטועה אף בדבר שטות מסתמא אינו נחשב כזה מהר לשוטה. וכי אתה רוצה לפטור אדם כזה מן המצוות?שים-שלום אמר:שוטה שחיטתו פסולה.
אבל לא ברישא דרש"י, כך שזה לא מופקע.שים-שלום אמר:אי מן חייא הוא - כגון רבינו הקדוש, אי מן מתיא הוא - כגון דניאל איש חמודות. בדגש על כגון. וכן הוא בסיפא דרש"י שם.
יתכן. אבל עליך להסביר מדוע הרמב"ם שדייק בלשונו, נקט דווקא נהרג ולא סתם נפטר או מת.שים-שלום אמר:אין שום סברא לחלק בין נהרג לנפטר.
אני כתבתי טיפש ולא שוטה, מי שאוחז שרבו משיח אינו שוטה אלא סוג של תמים או טיפששים-שלום אמר:שוטה שחיטתו פסולה.
לא הצליח זה לא הצליח (בכל הדברים שציינת בהמשך ההודעה) , ונפטר זה נפטר. ממתי נפטר נקרא לא יוצלח, ולמה לדחוק פיל בקוף המחט.הפקדתי שומרים אמר:רמב"ם שם -"ואם לא הצליח עד כה או נהרג" ללמדך נהרג או נפטר (במש"כ ואם לא הצליח) חד הוא.
נפק"מ בהצליח ונפטר.הפקדתי שומרים אמר:אבל יתירה מכך, ראה שם את התנאים שכותב הרמב"ם שע"פ הוא "המבחן" הקובע אם האיש משיח או לאו, כך שזה לא משנה אם נפטר או נהרג כל עוד לא עמד בכל התנאים המוזכרים.
"ואם יעמוד מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד אביו, כפי תורה שבכתב ושבעל פה, ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, וילחם מלחמות ה', הרי זה בחזקת שהוא משיח, אם עשה והצליח ונצח כל האומות שסביביו ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל הרי זה משיח בודאי. ואם לא הצליח עד כה או נהרג בידוע שאינו זה שהבטיחה עליו תורה והרי הוא ככל מלכי בית דוד השלמים הכשרים שמתו. ולא העמידו הקדוש ברוך הוא אלא לנסות בו רבים שנאמר ומן המשכילים יכשלו לצרוף בהן ולברר וללבן עד עת קץ כי עוד למועד".
מל"ק דרש"י שם לא משמע שזה מופקע.שים-שלום אמר:הרב יוסף, האם רבינו הקדוש היה משיח? ודאי שלא, רק שדרגתו הרוחנית היתה כשל משיח, ואולי אף היה ראוי להיות משיח אם הדור היה ראוי. וכן הוא בדניאל, ויתכן שכן הוא ברבי מחב"ד, רק שאין לי אמורא שיעיד על כך. זהו הפשט בגמרא, ואני לא רואה אף פשט אחר.
אם משיח מאותן שחיים עכשיו ודאי היינו רבינו הקדוש דסובל תחלואים וחסיד גמור הוה כדאמרינן בבבא מציעא ואם היה מאותן שמתו כבר היה דניאל איש חמודות שנדון ביסורין בגוב אריות וחסיד גמור היה והאי כגון לאו דווקא
נכון צדיקים, אנכי כדבריכם, ולכן שחיטתו של מי שאוחז כך לא פסולה [השאלה היתה על הפן ההלכתי ללא להיכנס לפרטי חסידות כזו או אחרת]תיובתא אמר:מל"ק דרש"י שם לא משמע שזה מופקע.שים-שלום אמר:הרב יוסף, האם רבינו הקדוש היה משיח? ודאי שלא, רק שדרגתו הרוחנית היתה כשל משיח, ואולי אף היה ראוי להיות משיח אם הדור היה ראוי. וכן הוא בדניאל, ויתכן שכן הוא ברבי מחב"ד, רק שאין לי אמורא שיעיד על כך. זהו הפשט בגמרא, ואני לא רואה אף פשט אחר.
אם משיח מאותן שחיים עכשיו ודאי היינו רבינו הקדוש דסובל תחלואים וחסיד גמור הוה כדאמרינן בבבא מציעא ואם היה מאותן שמתו כבר היה דניאל איש חמודות שנדון ביסורין בגוב אריות וחסיד גמור היה והאי כגון לאו דווקא
רבי עקיבא סבר שבר כוכבא הוא משיח. וכי חס וחלילה נכשל בכפירה?יהודי אמר:האם יש איזה רבב בשוחט הסבור/מאמין שכבר נתגלה מיהו המשיח.
הרי הוא גם מאמין בעיקר זה, ורק חושב שכבר נתגלה.
מאן דהו אמר:רבי עקיבא סבר שבר כוכבא הוא משיח. וכי חס וחלילה נכשל בכפירה?יהודי אמר:האם יש איזה רבב בשוחט הסבור/מאמין שכבר נתגלה מיהו המשיח.
הרי הוא גם מאמין בעיקר זה, ורק חושב שכבר נתגלה.
ראוי לציין שבחסידי חב"ד רובם אינם מאמינם שהרבי התגלה כמשיח אלא היה ראוי להיות משיח והדור לא זכה לכך. וא"כ הנידון הוא על קבוצה קטנה מאוד ביחס לגדול של חסידות זו.יהודי אמר:התכוונתי להסתפק לגבי שחיטת חלק מחסידות מפורסמת שמאמינים ברבם האחרון שהוא המשיח.
מדין מה?איש ירושלים אמר:שחיטת מי שמאמין שא"ס מתלבש בעצמות, ושנשיא הדור הוא אחד הכולל וכו' וכו' ודאי פסולה.