בן סורר ומורה לא היה ולא עתיד להיות

ראובן

משתמש ותיק
גמרא סנהדרין עא.
איבעית אימא ר' שמעון היא דתניא אמר רבי שמעון וכי מפני שאכל זה תרטימר בשר ושתה חצי לוג יין האיטלקי אביו ואמו מוציאין אותו לסקלו, אלא לא היה ולא עתיד להיות ולמה נכתב דרוש וקבל שכר
לכאורה דברי ר"ש תמוהים ולא מיישבים כלל, אם תמיהתו איך חמור מעשהו כל כך שעל זה תחייבהו התורה סקילה. מה תשובה היא לא עתיד להיות אלא דרוש וקבל שכר, א. וכי כל דבר שלא מובן בתורה נאמר דרוש וקבל שכר, אדרבה יש לנו לומר "אם דבר ריק הוא, מכם הוא ריק" ב. אם כן למה כתבה התורה דבר שאין בו טעם וכי לדברים בטלים אנו צריכים. ג. הרי כבר אמרו במשנה הטעם "ימות זכאי ואל ימות חייב" האם ר"ש חולק על זה?
חשבתי ליישב ואשמח אם יש מקורות או תשובות אחרות. שאין קושיית ר"ש על טעם הדין שלא ראוי שבשביל זה יסקלוהו. אלא משום שאמרה התורה "ותפשו בו אביו ואמו" ואם אחד מהם לא ירצה אינו נעשה בן סורר ומורה, ועל זה הקשה וכי יש בני אדם שיסכימו להוציאו לסקלו על זה? ולכאורה אם על ידי שלא רוצים אינו חייב אם כן אינם חייבים לעשות כן אפילו אם נאמר שיש להם "מצווה קיומית" בזה. וגם אם נאמר שמצווים, אפשר שהקשה ר"ש שאף אחד לא יעמוד בניסיון זה, (אמנם זה צ"ב וכי לא ילמדו מאברהם אבינו?). ולכן אמר לא היה ולא עתיד להיות וכמו למ"ד שמשום שצריך שיהיה קולם שווה שזה לא ייתכן שייתקיים, כך אמר ר"ש משום שצריך שאביו ואימו יתפשו בו וזה לא ייתכן שיתקיים. על פי זה לא קשה מידי, כי דרוש וקבל שכר ודאי הוא על המוסר שיש ללמוד מזה. והתורה כתבה דבר, אפילו שלא ייתקיים בגלל שאם ייתקיים יש כאן דין אמיתי.
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
ד.א. אפרש לך דברי הגמרא שם בנופת צופים (בדרך הלצה וחידודא)
הגמרא אומרת שם א"ר יונתן אני ראיתיו וישבתי על קברו
וכן לגבי העיר הנדחת א"ר יונתן אני ראיתיה וישבתי על תילה
בפשטות הגמרא מביאה אותו בתור חולק על שיטה שלא היה ולא עתיד להיות
אך אנכי שמעתי פעם פי' כי ר' יונתן לא בא לחלוק אלא מביא הוספה לכך
שאכן לא היה ואפי' שר' יונתן היה כהן אך כשראה קבר של בן סורר ומורה יתיישב עליו
כי האמין בזה שלא היה קיים כלל ואפי' שהוא כהן התיישב על זה
וכן לגבי עיר הנדחת בגמרא שם והלא לכאו' אסור להינות מעיר הנדחת עד עולם ואיך ישב על תילה
אלא שסבר שאכן לא היה ולא עתיד להיות ולכן התיישב על תילה להורות שמותר לישב
 

אוריאל

משתמש ותיק
יוסף יוסף אמר:
ד.א. אפרש לך דברי הגמרא שם בנופת צופים (בדרך הלצה וחידודא)
הגמרא אומרת שם א"ר יונתן אני ראיתיו וישבתי על קברו
וכן לגבי העיר הנדחת א"ר יונתן אני ראיתיה וישבתי על תילה
בפשטות הגמרא מביאה אותו בתור חולק על שיטה שלא היה ולא עתיד להיות
אך אנכי שמעתי פעם פי' כי ר' יונתן לא בא לחלוק אלא מביא הוספה לכך
שאכן לא היה ואפי' שר' יונתן היה כהן אך כשראה קבר של בן סורר ומורה יתיישב עליו
כי האמין בזה שלא היה קיים כלל ואפי' שהוא כהן התיישב על זה
וכן לגבי עיר הנדחת בגמרא שם והלא לכאו' אסור להינות מעיר הנדחת עד עולם ואיך ישב על תילה
אלא שסבר שאכן לא היה ולא עתיד להיות ולכן התיישב על תילה להורות שמותר לישב
נחמד מאד. יש להוסיף ע"ז עוד, שהרי פסק הרמ"א שאסור לשבת על קבר, וא"כ איך ישב רבי יונתן על קבר? ע"כ שלא האמין שזה קבר...

[ולפשט הסוגיא איך רבי יונתן שהיה כהן היה על קברו, והיאך ישב על הקבר, כתבתי בעזה"י אריכות במ"א לברר בעניותי קושיות אלו].
 

יוסף יוסף

משתמש ותיק
אוריאל אמר:
נחמד מאד. יש להוסיף ע"ז עוד, שהרי פסק הרמ"א שאסור לשבת על קבר, וא"כ איך ישב רבי יונתן על קבר? ע"כ שלא האמין שזה קבר...

[ולפשט הסוגיא איך רבי יונתן שהיה כהן היה על קברו, והיאך ישב על הקבר, כתבתי בעזה"י אריכות במ"א לברר בעניותי קושיות אלו].
לגבי פשט הסוגיא הרבה האריכו בנושא זה
כמו"כ יש מכתב בנושא מה'פני מנחם' מגור להרב וואזנר בתשובה על נושא זה
 
א. וכי כל דבר שלא מובן בתורה נאמר דרוש וקבל שכר, אדרבה יש לנו לומר "אם דבר ריק הוא, מכם הוא ריק"
שמעתי ממשהו מוסמך שרבי גדליה נדל זצ"ל אמר על זה שמי שמבין במדעים ושירה ואסטרולוגיה ואסטרונומיה ושאר חכמות הטבע הוא יכול לקבוע על הדברים הללו. ואל סתם אדם שלא מבין.
 
חלק עליון תַחתִית