ידוע ששיטת החת"ס [או"ח סי' ק'] שרק אם צריך את הביצים מקיים מצוה, אבל אם אינו צריך את הביצים לא די שלא ע"ז צוותה התורה, אלא שיש בזה גם צער בעלי חיים.
בזמנינו כמדומני אין משתמשים בביצים, והנה אם יונה בנתה לה קן במקום שיש מזה צער לאדם, וממילא הוא מתכנן לזרוק אותו, לכאורה גם בזה נאמרה המצוה לדעת החת"ס, כיון שצורך האדם לסלקו, והתורה נתנה את הדרך כיצד לעשות זאת [ועדיין איני יודע, אם יש דרך לסלקו יחד עם האם והביצים יחדיו, אולי כך צריך לעשות להחת"ס].
השאלה היא, חדא, האם חוששים לשיטתו של החת"ס. ב. לכאורה לפי דרכו, מן הראוי שאם יונה מתחילה לבנות קן במקום שעתידין אנו לסלקו, לא לחכות עד שיהיו ביצים ואז לסלקו [שלהחת"ס כיון שאי"צ הביצים הוי אכזריות], אלא מראש לא לתת לה לבנות את הקן [ואולי בגלל שבסופו של דבר זה יפריע, ואז הרי יקיים המצוה כהנ"ל, עדיף שייתן לה לבנות, וצ"ע].
זכורני ששמעתי פעם מהגר"א וייס שליט"א [איני בטוח בזכרוני כלל ועיקר, ונא ונא לברר דבר זה אם נוגע], שאמר פעם באחד משיעוריו שהרבה פעמים מזמינים אותו לעשות שילוח הקן במקומות שונים, והוא אינו מגיע, בגלל החת"ס הנ"ל [את הביצים אינו צריך, ולו הקן לא מפריע, ומה לו לצער היונה אם אין עליו המצוה].
בזמנינו כמדומני אין משתמשים בביצים, והנה אם יונה בנתה לה קן במקום שיש מזה צער לאדם, וממילא הוא מתכנן לזרוק אותו, לכאורה גם בזה נאמרה המצוה לדעת החת"ס, כיון שצורך האדם לסלקו, והתורה נתנה את הדרך כיצד לעשות זאת [ועדיין איני יודע, אם יש דרך לסלקו יחד עם האם והביצים יחדיו, אולי כך צריך לעשות להחת"ס].
השאלה היא, חדא, האם חוששים לשיטתו של החת"ס. ב. לכאורה לפי דרכו, מן הראוי שאם יונה מתחילה לבנות קן במקום שעתידין אנו לסלקו, לא לחכות עד שיהיו ביצים ואז לסלקו [שלהחת"ס כיון שאי"צ הביצים הוי אכזריות], אלא מראש לא לתת לה לבנות את הקן [ואולי בגלל שבסופו של דבר זה יפריע, ואז הרי יקיים המצוה כהנ"ל, עדיף שייתן לה לבנות, וצ"ע].
זכורני ששמעתי פעם מהגר"א וייס שליט"א [איני בטוח בזכרוני כלל ועיקר, ונא ונא לברר דבר זה אם נוגע], שאמר פעם באחד משיעוריו שהרבה פעמים מזמינים אותו לעשות שילוח הקן במקומות שונים, והוא אינו מגיע, בגלל החת"ס הנ"ל [את הביצים אינו צריך, ולו הקן לא מפריע, ומה לו לצער היונה אם אין עליו המצוה].