תרומת ספרים לעילוי נשמה - מה המקורות?

  • Thread starter 544
  • תאריך התחלה

544

משתמש רגיל
מי יודע איפה כתוב שלתרום ספרים לביהכנ"ס הוא עילוי נשמה גדול יותר מדברים אחרים?
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
ראיתי מביאים בשם הגר"ח פלאג'י שכתב "ולפי זה נראה שהוא הדין למי שנותן מעות נדבה להדפיס ספר חדש מתורתם של ראשונים או אחרונים, שזהו בכלל מה שאמרו (כתובות נ.) "צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד", זה הכותב ספרים ומשאילם לאחרים. והוא הדין למי שמדפיס מהונו ספר כתיבת יד בהלכה, אשר חובר על ידי איש גדול בתורה ומורה הוראה, ושיש בו תועלת לרבים, שזה חשוב יותר מכתיבת ספר תורה, שמוציאם לאור עולם, לחלקם ביעקב ולהפיצם בישראל, ולמען יעמדו ימים רבים, שבודאי שכרו כפול מן השמים, ואין לך הנצחה לעילוי נשמת ההורים גדולה מזו. וכתב עוד, מי שנדר לקיים מצות כתיבת ספר תורה, רשאי לשנות את נדרו בקניית ש"ס ופוסקים ולמוסרם לתלמידי חכמים כדי שילמדו בהם, כיון שהיא מצוה רבה יותר מכתיבת ספר תורה. והסכים עמו מר זקנו הגאון בעל חקרי לב. ובספר לב אריה כתב, המחדש חידושי תורה והמדפיסם, שכרם גדול יותר ממקריב קרבנות, שעל ידי שמוציא לאור עולם ספר שיש בו זיכוי הרבים, מתכפר לו. וכיון שהבן מזכה את אביו, ראוי להדפיס הספר לזכות את הרבים, ויהיה זה לעילוי נשמת ההורים, ויקויים בהם מה שנאמר (תהלים פד ח): "יֵלְכוּ מֵחַיִל אֶל חָיִל".
 
  • תודה
Reactions: 544

בצ"ל

משתמש ותיק
בהזדמנות זו אשמח לבקש מה המקור הקדמון ביותר לעילוי נשמה על ידי אדם אחר שאינו בנו.

מקור לרפואת ולע"נ​

צדקה לרפואת...

מסכת פסחים דף ח עמוד א

האומר סלע זו לצדקה בשביל שיחיה בני או שאהיה בן העולם הבא הרי זה צדיק גמור.

שיחיה בני- זה רפואה, שאהיה בן העולם הבא- דומה לעילוי נשמה. [וכי לעלות נשמה חייבים לתרום דוקא אחר שמת בעל הנשמה?]

מה שנהוג לכתוב על הפרוכת וכו' מי תרם...

רמ"א סימן רמט סעיף יג

ומ"מ מי שמקדיש דבר לצדקה, מותר לו שיכתוב שמו עליו שיהא לו לזכרון, וראוי לעשות כן

ומקורו מתשו' הרשב"א, עי"ש הטעם דמפרסמין עושי מצוה כדי לגרום לאחרים לעשות נמי המצוה. ועי' שם בגר"א בביאורו מקורות נוספים.
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
תלמוד בבלי מסכת כתובות דף נ עמוד א
תהלים קיב ג הוֹן־וָעֹ֥שֶׁר בְּבֵית֑וֹ וְ֝צִדְקָת֗וֹ עֹמֶ֥דֶת לָעַֽד:
רב הונא ורב חסדא, חד אמר: זה הלומד תורה ומלמדה,
וחד אמר: זה הכותב תורה נביאים וכתובים ומשאילן לאחרים.
 
חלק עליון תַחתִית