בפוסקים (פמ"ג ועוד) כתוב שהכי מהודר שיהיה נקי לחלוטין ולא הוזכר ענין הגידול.אאא אמר:אתרוג נקי לגמרי,
ומצד שני: אתרוג עם גידול יפה אך עם 2-3 בלטעלעך,
איזה עדיף?
לא שתי נקודות אלא שלוש נקודות.מכל מלמדי השכלתי אמר:ראיתי מביאים בשם רבינו בחיי שההידור הראשון שצריך להקפיד עליו הוא שיהיה כשר לכו"ע בלא שום חשש.
גידול לא נאה אינו פוסל לפי אף שיטה.
מה שאין כן חוסר נקיות שהרבה פעמים. אף אם להלכה מכשירים אותו. אבל זה עדיין פסול לפי איזה שיטות בראשונים.
במצב כזה ראוי אם כן לקחת את הנקי.
אגב זה אעיר שבלומדי את הסוגיות השנה ראיתי שלפי דעת מרן הש"ע יש חומרא גדולה שאם יש בגוף האתרוג (ולא רק בחוטם) 2 נקודות של שינוי מראה. דהיינו של חזזית או שחור או חום כהה.
דין האתרוג הוא שפסול!
וכן פסקו בכה"ח ובחזו"ע ובאול"צ.
וזה דבר ששכיח טובא. והרבה אינם נזהרים בזה. ובפרט לבני ע"מ. אך גם לאשכנזים ראוי להדר בזה וכדברי רבינו בחיי הנ"ל כי סו"ס לש"ע הוא פסול ממש
יהודי אמר:לא שתי נקודות אלא שלוש נקודות.מכל מלמדי השכלתי אמר:ראיתי מביאים בשם רבינו בחיי שההידור הראשון שצריך להקפיד עליו הוא שיהיה כשר לכו"ע בלא שום חשש.
גידול לא נאה אינו פוסל לפי אף שיטה.
מה שאין כן חוסר נקיות שהרבה פעמים. אף אם להלכה מכשירים אותו. אבל זה עדיין פסול לפי איזה שיטות בראשונים.
במצב כזה ראוי אם כן לקחת את הנקי.
אגב זה אעיר שבלומדי את הסוגיות השנה ראיתי שלפי דעת מרן הש"ע יש חומרא גדולה שאם יש בגוף האתרוג (ולא רק בחוטם) 2 נקודות של שינוי מראה. דהיינו של חזזית או שחור או חום כהה.
דין האתרוג הוא שפסול!
וכן פסקו בכה"ח ובחזו"ע ובאול"צ.
וזה דבר ששכיח טובא. והרבה אינם נזהרים בזה. ובפרט לבני ע"מ. אך גם לאשכנזים ראוי להדר בזה וכדברי רבינו בחיי הנ"ל כי סו"ס לש"ע הוא פסול ממש
חזזית לא כ"כ מצוי היום, הבעיה היא בעיקר בנקודות שחורות.
ואם כבר, יש הרי שיטות ראשונים שאף מנומר במראות כשרים פסול [והשעה"צ נשאר בזה בצ"ע למעשה, אמנם השו"ע מתיר בזה], וא"כ אף לפי מה שפסקו האחרו' והמ"ב שהולכים לפי רוב היקפו יש בהחלט מקום להחמיר, ומשום מה סוגיא דעלמא להקל בזה.
שאר לעמו אמר:מסתמא זה ענין של טעם, יש מי שרואה את הבלעטלאך או נקודות שאינן פוסלות כדבר שמחסר בהידור האתרוג, ויש מי שרואה של הגידול הלא נאה כמחסר בהידורו.
זה מסור ללב של כל אחד, ושיקול הדעת מתי זה גובר ומתי זה גובר.
א. כתוב שתיים או שלוש, ראה בביה"ל מהט"ז ועוד בפוסקים שם, מזכרוני [אבדוק שוב בלנ"ד] מקילים בשתיים.מכל מלמדי השכלתי אמר:יהודי אמר:לא שתי נקודות אלא שלוש נקודות.מכל מלמדי השכלתי אמר:ראיתי מביאים בשם רבינו בחיי שההידור הראשון שצריך להקפיד עליו הוא שיהיה כשר לכו"ע בלא שום חשש.
גידול לא נאה אינו פוסל לפי אף שיטה.
מה שאין כן חוסר נקיות שהרבה פעמים. אף אם להלכה מכשירים אותו. אבל זה עדיין פסול לפי איזה שיטות בראשונים.
במצב כזה ראוי אם כן לקחת את הנקי.
אגב זה אעיר שבלומדי את הסוגיות השנה ראיתי שלפי דעת מרן הש"ע יש חומרא גדולה שאם יש בגוף האתרוג (ולא רק בחוטם) 2 נקודות של שינוי מראה. דהיינו של חזזית או שחור או חום כהה.
דין האתרוג הוא שפסול!
וכן פסקו בכה"ח ובחזו"ע ובאול"צ.
וזה דבר ששכיח טובא. והרבה אינם נזהרים בזה. ובפרט לבני ע"מ. אך גם לאשכנזים ראוי להדר בזה וכדברי רבינו בחיי הנ"ל כי סו"ס לש"ע הוא פסול ממש
חזזית לא כ"כ מצוי היום, הבעיה היא בעיקר בנקודות שחורות.
ואם כבר, יש הרי שיטות ראשונים שאף מנומר במראות כשרים פסול [והשעה"צ נשאר בזה בצ"ע למעשה, אמנם השו"ע מתיר בזה], וא"כ אף לפי מה שפסקו האחרו' והמ"ב שהולכים לפי רוב היקפו יש בהחלט מקום להחמיר, ומשום מה סוגיא דעלמא להקל בזה.
תודה על התגובה. אבל כמה פרטים לא מדוייקים.
א. בש"ע כתוב מפורש "שתים או שלוש". והיינו שגם שתיים פסול.
ב. לדעת הש"ע שתי נקודות כנ"ל פוסלות גם כשאינן בחוטם אלא בגוף האתרוג. וגם כשהן סמוכות זו לזו ולא על רוב ההקיף או הגובה.
ג. חזזית אין אנו יודעים מה היא. ולכן מקלים רק במראות שהם מצויות באתרוג ולא נדירות. כי מה שמצוי אינו חזזית. ובמה שאינו מצוי חוששים
כמובן אלו שלא פוסלים לכו"ע, אך אנו מהדרים שיהיה נקי. וע"ז דבריויבוקש אמר:שאר לעמו אמר:מסתמא זה ענין של טעם, יש מי שרואה את הבלעטלאך או נקודות שאינן פוסלות כדבר שמחסר בהידור האתרוג, ויש מי שרואה של הגידול הלא נאה כמחסר בהידורו.
זה מסור ללב של כל אחד, ושיקול הדעת מתי זה גובר ומתי זה גובר.
לידעתך בלעטלך זה שאלה בראשונים, יש ראשונים שהבינו שזהו חזזית וממילא אם הם בולטים (שלא ברור כמה) זה פסול לפי אותם ראשונים ואכמ"ל.
אכן. אך זה מראה גם שזה פחות בדרגה מעניין הנקיות שכן הוזכר.יהודי אמר:לכאורה זה פשוט מסברא, ואין ראיה שלא נכתב קודם לכן.
בהקשר זה אספר, כי יצא לי פעם לפגוש בשוק ארבעת המינים את הגאון רבי חיים זליבנסקי זצ"ל [כמדומני שזה היה עוד לפני שהקים את ישיבת מאור התלמוד], והנה אני רואה שהוא מחפש דווקא בין הלולבים הנראים נקיים, שאלתי אותו מדוע עושה כן, וענה לי, כי לולבים האלו אף אחד לא מסתכל לעברם, ויש סיכוי סביר שאצא משהו מהודר באמת.הבוחן אמר:בכל הנ"ל לכאורה השאלה מה זה נקי ומה זה גידול יפה, יש אתרוג שהאחד יקרא לו נקי מכיון שהנקודות שעליו לא נראים לעיין ממרחק סביר וא"כ יעדיף אותו על פני חברו הנקי לגמרי לגמרי אף עם זכוכית מגדלת אבל אם גידול לא יפה, מקוה שהובנתי.
באופן כללי ואני מקוה שאיני מעורר אמוציות, נראה לי שחסידים מעדיפים יותר גידול ע"פ נקי, ולטאים מעדיפים יותר נקי ע"פ גידול.
מה הראיה, יתכן שזה פשוט שהרי זהו הפשוט בתיבה 'הדר' וכמו טלית נאה וס"ת נאה, פרט לכך כתבו הפוסקים שיש ענין שיהיה נקי אע"פ שאינו פוסל. לכאו' זה חידוש טפי.מכל מלמדי השכלתי אמר:אכן. אך זה מראה גם שזה פחות בדרגה מעניין הנקיות שכן הוזכר.יהודי אמר:לכאורה זה פשוט מסברא, ואין ראיה שלא נכתב קודם לכן.
גידול לא יפה לעולם לא פוסל.יהודי אמר:מה הראיה, יתכן שזה פשוט שהרי זהו הפשוט בתיבה 'הדר' וכמו טלית נאה וס"ת נאה, פרט לכך כתבו הפוסקים שיש ענין שיהיה נקי אע"פ שאינו פוסל. לכאו' זה חידוש טפי.מכל מלמדי השכלתי אמר:אכן. אך זה מראה גם שזה פחות בדרגה מעניין הנקיות שכן הוזכר.יהודי אמר:לכאורה זה פשוט מסברא, ואין ראיה שלא נכתב קודם לכן.
בראשית בנושא כתבתי בזה"ל:יהודי אמר:לא מדויק, הנושא שדובר לגבי אתרוג נקי הוא שיש הידור ליקח אתרוג נקי אף ממראות שאינם פוסלים, וזה חידוש גדול, שהרי מה הענין שלא יהיו עליו מראות שאינם פוסלים ואף באופן שאינם מורידים מיופיו של האתרוג.
לבד מכך יש נושא כללי של התנאה לפניי במצוות, שכמו ס"ת וטלית נאה יש ענין שהאתרוג יהיה נאה, וכפשוטו זו אינה הלכה מיוחדת כאן.
מ"מ לא ברור לי שאני צודק ואעיין בזה שוב בלנ"ד.
השאלה מה יותר חשוב לו, הלב, השדרה, העינים, הפה...מכל מלמדי השכלתי אמר:מי שמוגבל מצד התקציב.
ויש באפשרותו לקנות או אתרוג מהודר מאוד ושאר המינים אינם מהודרים. או להדר קצת בכל ארבעת המינים.
מה עדיף?
ירוק לגמרי הוא בעיה הלכתית שאולי ירוק ככרתי אבל ירוק בהיר הוא לכאורה ענין של טעם.שאר לעמו אמר:מה עדיף (ואולי זה ענין של טעם) אתרוג זהוב לגמרי (מבושל כל צרכו), או אתרוב מראה שעווה ירוק בהיר/צהבהב.
במושכל ראשון, יהדר בכל המינים, דכיוון דד' מינים מעכבים זא"ז א"כ אם יש לו למשל ערבות שאינם מהודרות, כל דרגת הקיום שלו היא דרגת קיום של אינו מהודר.מכל מלמדי השכלתי אמר:מי שמוגבל מצד התקציב.
ויש באפשרותו לקנות או אתרוג מהודר מאוד ושאר המינים אינם מהודרים. או להדר קצת בכל ארבעת המינים.
מה עדיף?