החפץ להחכים
משתמש רגיל
אשמח אם מישהו יש בידו תשובה למה קין שהרג במזיד נענש ב"נע ונד תהיה בארץ" דהיינו גלות,
והרי גלות היא עונשו של רוצח בשוגג?
והרי גלות היא עונשו של רוצח בשוגג?
זרעו של קין לא כלה אחר שבע דורות לפי המדרש שרק לאחר שקין נהרג נולד שת.יצחק אמר:מה שקין גלה ממקום מקום לא היה זה עונש גלות של רוצח כי הרי רוצח גולה מעירו לעיר מקלט אבל קין איבד לגמרי את המקום שלו על פני האדמה.
ובאמת העונש הזה בא מחמת האדמה שפצתה את פיה וכו' ולא בגלל עצם ההריגה, אבל לא זה עיקר העונש.
העונש של קין היה כילוי זרעו אחרי שבע דורות,
כאן צריך לשאול את השאלה למה הוא עצמו לא מת, וזו כבר שאלה אחרת. התשובה היא שקין העמיד תולדות (דרך הנשים שנישאו לזרע שת) והעולם כולו הוא מבני בנותיו של קין.
כפי הנראה חייב להיות לעולם איזה קשר כלשהו לקין והבל שהם הבנים הראשונים של אדה"ר שנולדו לו ביום הששי ולא יתכן שכולם יהיו רק מכח שת בלבד, ולכן הקב"ה המתין לקין ז' דורות.
עיין מה שכתב במדרש הגדול שהסיבה שהיהיה נע ונד בראת זה כיון שגלות מכפרת על רוצח.יצחק אמר:מה שקין גלה ממקום מקום לא היה זה עונש גלות של רוצח כי הרי רוצח גולה מעירו לעיר מקלט אבל קין איבד לגמרי את המקום שלו על פני האדמה.
ובאמת העונש הזה בא מחמת האדמה שפצתה את פיה וכו' ולא בגלל עצם ההריגה, אבל לא זה עיקר העונש.
העונש של קין היה כילוי זרעו אחרי שבע דורות,
כאן צריך לשאול את השאלה למה הוא עצמו לא מת, וזו כבר שאלה אחרת. התשובה היא שקין העמיד תולדות (דרך הנשים שנישאו לזרע שת) והעולם כולו הוא מבני בנותיו של קין.
כפי הנראה חייב להיות לעולם איזה קשר כלשהו לקין והבל שהם הבנים הראשונים של אדה"ר שנולדו לו ביום הששי ולא יתכן שכולם יהיו רק מכח שת בלבד, ולכן הקב"ה המתין לקין ז' דורות.
יצחק אמר:מה שקין גלה ממקום מקום לא היה זה עונש גלות של רוצח כי הרי רוצח גולה מעירו לעיר מקלט אבל קין איבד לגמרי את המקום שלו על פני האדמה.
ובאמת העונש הזה בא מחמת האדמה שפצתה את פיה וכו' ולא בגלל עצם ההריגה, אבל לא זה עיקר העונש.
העונש של קין היה כילוי זרעו אחרי שבע דורות,
כאן צריך לשאול את השאלה למה הוא עצמו לא מת, וזו כבר שאלה אחרת. התשובה היא שקין העמיד תולדות (דרך הנשים שנישאו לזרע שת) והעולם כולו הוא מבני בנותיו של קין.
[highlight=yellow]כפי הנראה חייב להיות לעולם איזה קשר כלשהו לקין[/highlight] והבל שהם הבנים הראשונים של אדה"ר שנולדו לו ביום הששי ולא יתכן שכולם יהיו רק מכח שת בלבד, ולכן הקב"ה המתין לקין ז' דורות.
תובל קין זה מישהו אחר. זה לא קין.אברעמעלע אמר:יצחק אמר:מה שקין גלה ממקום מקום לא היה זה עונש גלות של רוצח כי הרי רוצח גולה מעירו לעיר מקלט אבל קין איבד לגמרי את המקום שלו על פני האדמה.
ובאמת העונש הזה בא מחמת האדמה שפצתה את פיה וכו' ולא בגלל עצם ההריגה, אבל לא זה עיקר העונש.
העונש של קין היה כילוי זרעו אחרי שבע דורות,
כאן צריך לשאול את השאלה למה הוא עצמו לא מת, וזו כבר שאלה אחרת. התשובה היא שקין העמיד תולדות (דרך הנשים שנישאו לזרע שת) והעולם כולו הוא מבני בנותיו של קין.
[highlight=yellow]כפי הנראה חייב להיות לעולם איזה קשר כלשהו לקין[/highlight] והבל שהם הבנים הראשונים של אדה"ר שנולדו לו ביום הששי ולא יתכן שכולם יהיו רק מכח שת בלבד, ולכן הקב"ה המתין לקין ז' דורות.
בטח. זה מפורש בפסוק ואחות תובל קין נעמה שהיא אשת נח.
אם החיות רצו להורגו מדין גואל הדם למה הקב"ה מנע את זה מהם ע"י אות הרי זהו דינותלמיד צעיר אמר:עיין מה שכתב במדרש הגדול שהסיבה שהיהיה נע ונד בראת זה כיון שגלות מכפרת על רוצח.יצחק אמר:מה שקין גלה ממקום מקום לא היה זה עונש גלות של רוצח כי הרי רוצח גולה מעירו לעיר מקלט אבל קין איבד לגמרי את המקום שלו על פני האדמה.
ובאמת העונש הזה בא מחמת האדמה שפצתה את פיה וכו' ולא בגלל עצם ההריגה, אבל לא זה עיקר העונש.
העונש של קין היה כילוי זרעו אחרי שבע דורות,
כאן צריך לשאול את השאלה למה הוא עצמו לא מת, וזו כבר שאלה אחרת. התשובה היא שקין העמיד תולדות (דרך הנשים שנישאו לזרע שת) והעולם כולו הוא מבני בנותיו של קין.
כפי הנראה חייב להיות לעולם איזה קשר כלשהו לקין והבל שהם הבנים הראשונים של אדה"ר שנולדו לו ביום הששי ולא יתכן שכולם יהיו רק מכח שת בלבד, ולכן הקב"ה המתין לקין ז' דורות.
ומה שכתבת שלא היה לו עיר מקלט ולכך אינה כגלות. יש לך מקור לעניין אני יודע שעיר מקלט זה אפשרות לגולה לגלות למקום בו לא יהרוג אותו גואל הדם. (במדבר לבנ"י היה עיר מקלט? )
ועוד מה שכתבת שלא היה לו מקום כלל על פני האדמה עיין בפסוקים אח"כ וראה שכתוב וישב קין בארץ נוד עיין רש"י שכתב ארת נוד שכל הגולים נדים שם נראה מדבריו משהוא כעין עיר מקלט.
ועוד גבי מה שכתבת שנע ונד זהוי קללה מחמת האדמה לא ירדתי חסוף דעתך אבל יש מח׳ בין רש"י לאבן עזרא בעניין ונראה מרש"י שנע ונד זה בגלל שקין רצח ואילו באבן עזרא זה נראה כתוצאה מהקללה שקילל הקב"ה את האדמה שלא תצמיח טוב ממילא יוצא שיצטרך לנוד בארץ כי לא תספק לו כדי מחייתו.
והנה עיינתי במדרש רבה פכ"ב י"ב שכתב שנתכנסו כל החיות להרוג את קין מדין גואל הדם ולכך עשה הקב"ה אות לקין וראה בהמשך רב אמר עשאו אות לרצחנים וראה פי׳ מהרז"ו שכתב שעשה הקב"ה את קין כרוצח בשוגג ולכך גלה גלה לרוח מזרחית למקלט וכמ"ש קדמת עדן שזה כמו שפי׳ שזה ארץ נוד שהיא היתה לו למקלט.
והנה עוד נצאתי בעזרתו ית׳ שרס"ג כתב בספר האמונות והדעות מ"ב פ"ג שהסיבה שלא נהרג קין כיון שלא היה עדים ודינים באותו הזמן וברוך שכיוונתי.
למעשה נראה לי לפ׳ את אשר פי׳ כבר שלא היו יכולים להורגו מחמת הדין כי לא היו עדים ודיני וכדברי הרס"ג ולכך היה את דין גואל הדם שבאו החיות להורגו וכמו שמוזכר כבר במדרש רבה וע"ז אמר הקב"ה שעליו לגלות והתחנן קין לפני הקב"ה כיון שהחיות יכלו להורגו מדין גואל הדם כי הרי אינו בעיר מקלט ולכך עשה לו הקב"ה אות שלא ימות והלך לארץ נוד שהיא בעצם עיר המקלט.
האם מישהוא יוכל להביא את הרס"ג פשוט אינו תח"י ואני לא ראיתיו בפנים.
הוא כנראה הקשה על הלשון "כפי הנראה" הרי מפורש בפסוק שאחות תובל קין שנולדה מקין היא אשת נח. אבל @יצחק התכוין שכנראה שמוכרח להיות כך על פי סדר הבריאה ולכן רצה ה' לפטור את קין מעונשו כדי שיוכל להוליד.יאיר אמר:תובל קין זה מישהו אחר. זה לא קין.אברעמעלע אמר:יצחק אמר:מה שקין גלה ממקום מקום לא היה זה עונש גלות של רוצח כי הרי רוצח גולה מעירו לעיר מקלט אבל קין איבד לגמרי את המקום שלו על פני האדמה.
ובאמת העונש הזה בא מחמת האדמה שפצתה את פיה וכו' ולא בגלל עצם ההריגה, אבל לא זה עיקר העונש.
העונש של קין היה כילוי זרעו אחרי שבע דורות,
כאן צריך לשאול את השאלה למה הוא עצמו לא מת, וזו כבר שאלה אחרת. התשובה היא שקין העמיד תולדות (דרך הנשים שנישאו לזרע שת) והעולם כולו הוא מבני בנותיו של קין.
[highlight=yellow]כפי הנראה חייב להיות לעולם איזה קשר כלשהו לקין[/highlight] והבל שהם הבנים הראשונים של אדה"ר שנולדו לו ביום הששי ולא יתכן שכולם יהיו רק מכח שת בלבד, ולכן הקב"ה המתין לקין ז' דורות.
בטח. זה מפורש בפסוק ואחות תובל קין נעמה שהיא אשת נח.
השאלה קשה גם ככה בלא קשר לשום הסבר. אבל ראיתי שזה שהקב"ה מנע מהם להורגו עיין במדרש רבה הבאתי למעלה שקין עשה תשובה.החפץ להחכים אמר:אם החיות רצו להורגו מדין גואל הדם למה הקב"ה מנע את זה מהם ע"י אות הרי זהו דינותלמיד צעיר אמר:עיין מה שכתב במדרש הגדול שהסיבה שהיהיה נע ונד בראת זה כיון שגלות מכפרת על רוצח.יצחק אמר:מה שקין גלה ממקום מקום לא היה זה עונש גלות של רוצח כי הרי רוצח גולה מעירו לעיר מקלט אבל קין איבד לגמרי את המקום שלו על פני האדמה.
ובאמת העונש הזה בא מחמת האדמה שפצתה את פיה וכו' ולא בגלל עצם ההריגה, אבל לא זה עיקר העונש.
העונש של קין היה כילוי זרעו אחרי שבע דורות,
כאן צריך לשאול את השאלה למה הוא עצמו לא מת, וזו כבר שאלה אחרת. התשובה היא שקין העמיד תולדות (דרך הנשים שנישאו לזרע שת) והעולם כולו הוא מבני בנותיו של קין.
כפי הנראה חייב להיות לעולם איזה קשר כלשהו לקין והבל שהם הבנים הראשונים של אדה"ר שנולדו לו ביום הששי ולא יתכן שכולם יהיו רק מכח שת בלבד, ולכן הקב"ה המתין לקין ז' דורות.
ומה שכתבת שלא היה לו עיר מקלט ולכך אינה כגלות. יש לך מקור לעניין אני יודע שעיר מקלט זה אפשרות לגולה לגלות למקום בו לא יהרוג אותו גואל הדם. (במדבר לבנ"י היה עיר מקלט? )
ועוד מה שכתבת שלא היה לו מקום כלל על פני האדמה עיין בפסוקים אח"כ וראה שכתוב וישב קין בארץ נוד עיין רש"י שכתב ארת נוד שכל הגולים נדים שם נראה מדבריו משהוא כעין עיר מקלט.
ועוד גבי מה שכתבת שנע ונד זהוי קללה מחמת האדמה לא ירדתי חסוף דעתך אבל יש מח׳ בין רש"י לאבן עזרא בעניין ונראה מרש"י שנע ונד זה בגלל שקין רצח ואילו באבן עזרא זה נראה כתוצאה מהקללה שקילל הקב"ה את האדמה שלא תצמיח טוב ממילא יוצא שיצטרך לנוד בארץ כי לא תספק לו כדי מחייתו.
והנה עיינתי במדרש רבה פכ"ב י"ב שכתב שנתכנסו כל החיות להרוג את קין מדין גואל הדם ולכך עשה הקב"ה אות לקין וראה בהמשך רב אמר עשאו אות לרצחנים וראה פי׳ מהרז"ו שכתב שעשה הקב"ה את קין כרוצח בשוגג ולכך גלה גלה לרוח מזרחית למקלט וכמ"ש קדמת עדן שזה כמו שפי׳ שזה ארץ נוד שהיא היתה לו למקלט.
והנה עוד נצאתי בעזרתו ית׳ שרס"ג כתב בספר האמונות והדעות מ"ב פ"ג שהסיבה שלא נהרג קין כיון שלא היה עדים ודינים באותו הזמן וברוך שכיוונתי.
למעשה נראה לי לפ׳ את אשר פי׳ כבר שלא היו יכולים להורגו מחמת הדין כי לא היו עדים ודיני וכדברי הרס"ג ולכך היה את דין גואל הדם שבאו החיות להורגו וכמו שמוזכר כבר במדרש רבה וע"ז אמר הקב"ה שעליו לגלות והתחנן קין לפני הקב"ה כיון שהחיות יכלו להורגו מדין גואל הדם כי הרי אינו בעיר מקלט ולכך עשה לו הקב"ה אות שלא ימות והלך לארץ נוד שהיא בעצם עיר המקלט.
האם מישהוא יוכל להביא את הרס"ג פשוט אינו תח"י ואני לא ראיתיו בפנים.
אתה מתכוין לאחד שעשה כיון שפה קין לא נענש ועוד שא"כ מדוע המקושש עצמו נענש אם לא מענישים קודם שיש אחד שנענש מי יהיה הראשון?החפץ להחכים אמר:לא הבנת את דברי כראוי לא היה בכוונתי לומר שקין רצח כדי שילמדו ממנו
אלא הבאתי מהמעשה של מקושש שלא מענישים קודם שהיה דוגמא לאחד שנענש
בתקווה להבנה
לא ירדתי לסוף דעתך על איזו שאלה עונה תשובתך?החפץ להחכים אמר:ומה ששאלת לגבי קין לכאו' צריך שאחד יענש במשהו שאם לאכך לעולם אדם לא יוכל להיענש
תחילת המשפטתלמיד צעיר אמר:אתה מתכוין לאחד שעשה כיון שפה קין לא נענש ועוד שא"כ מדוע המקושש עצמו נענש אם לא מענישים קודם שיש אחד שנענש מי יהיה הראשון?החפץ להחכים אמר:לא הבנת את דברי כראוי לא היה בכוונתי לומר שקין רצח כדי שילמדו ממנו
אלא הבאתי מהמעשה של מקושש שלא מענישים קודם שהיה דוגמא לאחד שנענש
בתקווה להבנה
ראשית, תובל קין הוא דור שביעי לקין.יאיר אמר:תובל קין זה מישהו אחר. זה לא קין.אברעמעלע אמר:יצחק אמר:מה שקין גלה ממקום מקום לא היה זה עונש גלות של רוצח כי הרי רוצח גולה מעירו לעיר מקלט אבל קין איבד לגמרי את המקום שלו על פני האדמה.
ובאמת העונש הזה בא מחמת האדמה שפצתה את פיה וכו' ולא בגלל עצם ההריגה, אבל לא זה עיקר העונש.
העונש של קין היה כילוי זרעו אחרי שבע דורות,
כאן צריך לשאול את השאלה למה הוא עצמו לא מת, וזו כבר שאלה אחרת. התשובה היא שקין העמיד תולדות (דרך הנשים שנישאו לזרע שת) והעולם כולו הוא מבני בנותיו של קין.
[highlight=yellow]כפי הנראה חייב להיות לעולם איזה קשר כלשהו לקין[/highlight] והבל שהם הבנים הראשונים של אדה"ר שנולדו לו ביום הששי ולא יתכן שכולם יהיו רק מכח שת בלבד, ולכן הקב"ה המתין לקין ז' דורות.
בטח. זה מפורש בפסוק ואחות תובל קין נעמה שהיא אשת נח.
אז מה יהיה? עם מי התחתן קין; שת; מחויאל; משותאל, ועוד הרבה?אברעמעלע אמר:לפי חשבוני נזכרים בפ' בראשית רק ד' נשים בשמותם חוה, עדה וצילה, ונעמה. חוה כמובן. עדה וצילה שבסיבתן נולד שת, ונעמה אשת נח. אין פסוק מפורש אבל כל זה ידוע. לא זוכר מראה מקומות.
@שמעיה
רש"י במדבר (כד, יז) כתב בזה"ל -כל בני שת - כל האומות שכלם יצאו מן שת בנו של אדם הראשון:יצחק אמר:כאן צריך לשאול את השאלה למה הוא עצמו לא מת, וזו כבר שאלה אחרת. התשובה היא שקין העמיד תולדות (דרך הנשים שנישאו לזרע שת) והעולם כולו הוא מבני בנותיו של קין. כפי הנראה חייב להיות לעולם איזה קשר כלשהו לקין והבל שהם הבנים הראשונים של אדה"ר שנולדו לו ביום הששי ולא יתכן שכולם יהיו רק מכח שת בלבד, ולכן הקב"ה המתין לקין ז' דורות.