חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

נושאים שונים

הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 734 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 9

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 13 אוקטובר 2018, 23:46

אחד התלמידים כתב:
אוריאל כתב:היכי תמצי דבר שאסור לעשות אותו ביום חול, אך מותר לעשותו בשבת או יום טוב?
לאכול דמאי ע"י שאילת הע"ה אם הוא עישר.
יפה מאד. החידה נפתרה לפני מחצית השנה ע"י בעל השאלה ר' @אוריאל כדלהלן-
אוריאל כתב:אכתוב כאן למה התכוונתי.
כתוב במסכת דמאי שאם עם הארץ אומר על פירות שהם מעושרים אינו נאמן, אבל כל זה רק בימות החול ובשבת נאמן לפי שאימת שבת עליו ואיננו משקר, והרמב"ם בהל' מעשר פי"ב כתב דיו"ט דינו כשבת.
א"כ פירות שנלקחו מע"ה ולא עושרו בשנית, בכל ימות השבוע אסורים הם באכילה אבל בשבת ויו"ט מותרים.
נ.ב ואכן ר' @אחד התלמידים תשובתך קלעה. ישר כח.

ערכים:


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 734 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 40

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 19 אוקטובר 2018, 00:51

היכן מסופר על גירושין בפרשת לך לך.


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1146
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 80 פעמים
קיבל תודה: 293 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 40

שליחה על ידי אחד התלמידים » 19 אוקטובר 2018, 00:53

שליחות הגר. אלא שצ"ע אם היה זה גירושין. בפרט שהיתה רק פלגש.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 734 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 40

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 19 אוקטובר 2018, 00:57

יש"כ. לא הגר ולא פלגש, משהו מורכב יותר.
רמז לא גירושין "קלאסיים" אבל גירושין.

סמל אישי של משתמש

אברך
משתמש ותיק
הודעות: 471
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 494 פעמים
קיבל תודה: 284 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 40

שליחה על ידי אברך » 19 אוקטובר 2018, 01:27

הפקדתי שומרים כתב:היכן מסופר על גירושין בפרשת לך לך.
אולי
פרשת לך לך יב, כ
וַיְצַו עָלָיו פַּרְעֹה אֲנָשִׁים וַיְשַׁלְּחוּ אֹתוֹ וְאֶת אִשְׁתּוֹ וְאֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ:


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 734 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 40

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 19 אוקטובר 2018, 01:29

כנראה הגעת לזה דרך "הקלאסיים" אבל אני מדבר על גרושי אישה במובן של "גירושי אישה", דבר שאין לו קשר לפסוק שהזכרת. יש"כ.


תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 388
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 124 פעמים
קיבל תודה: 104 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

חידה 41

שליחה על ידי תיובתא » 19 אוקטובר 2018, 09:26

אדם יושב בסוכה כשרה למהדרין. לפתע הוא מקבל טלפון, הוא לא מוציא הגה מפיו, והסוכה נפסלת. הכיצד?


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1146
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 80 פעמים
קיבל תודה: 293 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 41

שליחה על ידי אחד התלמידים » 19 אוקטובר 2018, 12:16

תיובתא כתב:אדם יושב בסוכה כשרה למהדרין. לפתע הוא מקבל טלפון, הוא לא מוציא הגה מפיו, והסוכה נפסלת. הכיצד?
הסוכה היתה לו בשאלה. בעל הסוכה התקשר עליו וביטל השאלה ותבע שיצא ויחזיר אותה מיד. הסוכה היתה בעגלה ולא בקרקע והיה שייך בה גזילה, ונעשה סוכה גזולה.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 734 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 41

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 20 אוקטובר 2018, 21:47

אם כונת השואל בחידתו על סוכה שנפסלת בחפצא הווי אומר גם לאדם אחר א"כ לא זו התשובה, אבל אם כונתו שהפסול ביחס לאותו אחד שכעת יושב אז התשובה עולה יפה.


קשישא
הודעות: 37
הצטרף: 03 יוני 2018, 00:00
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 41

שליחה על ידי קשישא » 20 אוקטובר 2018, 21:50

פעם שמעתי סיכך בדבר שהוא פחות מג' ע"ג דלעני זה מקבל טומאה ולעשיר אינו מקבל טומאה ובטלפון הודיעו לו שהפסיד את כספו


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 734 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - פתרון חידה 40

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 20 אוקטובר 2018, 22:01

הפקדתי שומרים כתב:היכן מסופר על גירושין בפרשת לך לך.
רמז לא גירושין "קלאסיים" אבל גירושין.
ספר בראשית פרק יב פסוק יג - אִמְרִי נָא אֲחֹתִי אָתְּ לְמַעַן יִיטַב לִי בַעֲבוּרֵךְ וְחָיְתָה נַפְשִׁי בִּגְלָלֵךְ:

ספר אהבת יהונתן שם-
אמרי נא אחותי את. היינו כי האבות ובניהם קודם מתן תורה כשהיו בא"י היה להם דין ישראל וכשהיה בח"ל היה להם דין בני נח כמ"ש הרמב"ן על התורה ובני נח כשנסתלקין מנשותיהם אמר לה אין את אשתי והיא אומרת לו אין את בעלי הרי יש לה דין פנויה ולכך אברהם מבלי להכשילם אמר אמרי נא אחותי את ובטל האישות וא"כ תהי' כפנוי':

הכלי חמדה כתב הובא בפרדס יוסף שם-
[י"ח] אחותי וגו' וחיתה נפשי בגללך (י"ב, י"ג). ותמהו, דנראה דרק טובת עצמו דרש. ובספר ארץ חמדה [לך אות י"ג] כתב עפ"י הרמב"ם [פ"ט ממלכים ה"ח] דבן נח אי משלח אשתו מביתו, אם יוצאת ואומרת שאינה עוד אשתו, הרי זה גירושין ואינה צריכה גט. וידוע דברי רמב"ן (תולדות כ"ו, ה) דאבות לא קיימו מצות רק בארץ ישראל ולא בחוץ לארץ, רק ז' מצות בני נח, ואברהם אבינו ירא שהמצרים יקחו שרה ויעברו על איסור אשת איש, וכל מי שחבירו נענש על ידו אין מכניסין במחיצת הקב"ה, והיה עצתו שתאמר שאינה אשתו, וממילא היא מגורשת בדין בני נח ולא יענשו על ידו. וזהו שאמר למען יטב לי בעבורך, שלא אענש על ידך, עיין שם היטב:

הכתב והקבלה שם-
(יג) אחתי את. ירצה הסכם בדעתך הסכמה אמתית לבלי היותך לי עוד לאשה רק כאחותי ופנויה ובזה לא תהיה מצדך ביאת איסור כלל, ואציל את נפשי ממות. כי אין לדמות ענין האישות שהיה נוהג קודם מ"ת למה שאחריו, כי קודם מ"ת היה אדם פוגע אשה בשוק אם רצה הוא והיא להנשא מכניסה לתוך ביתו ובועלה בינו ובין עצמו ותהיה לו לאשה (כמו שכתב הרמב"ם ריש הלכות אישות), גם אז לא היה נוהג הגירושין בשטר כריתות, רק משיוציאנה מביתו וישלחנה לעצמה או משתצא היא מתחת רשותו ותלך לה, ואין הדבר תלוי בו לבד אלא כ"ז שירצה הוא או היא לפרוש זה מזה פורשין (כמ"ש הרמב"ם פ"ט ממלכים ה"ח), והוא מב"ר פי"ח שאין להם לבני נח גרושין או ששניהם מגרשין זא"ז אשתו מגרשתו וכ"ה בירושלמי, הנה בזה עצת אברהם היא נכונה מאד, כי לא היה דרך אחרת לפניו להציל את נפשו ממות ולהצילה גם היא מעשות בה המזימתה, כי גם אם הערה למות נפשו בזה לא היה מצילה מלהתעולל בה, לכן התיעץ עם שרה אשתו שבהלקחה בע"כ לאחד הנבלים, יתרצו שניהם להתיר קשור האישות והנשואין שביניהן ולא תהיה רק פנויה המותרת לכל העולם, ואף שבכל התורה שמר את התורה כתקונה, בחר בזה להתנהג כדין בני נח, כי לא היה מצווה במצות התורה וכמו שנשא יעקב שתי אחיות ועמרם נשא דודתו, לפי שראו בעין חכמתם התועליות הגדולות שיתילדו מזה (כמ"ש בס' נפש החיים למר"ח וולאזין בשער א' פכ"א), ככה שינה אברהם בזה להתנהג כדין מצות בני נח להצלת נפשו. ועוד שלא היה לו מקום קבוע לישב בו, כי כל פעם היה נוסע ממקום למקום, לא היה אפשר לו להתנהג בכל פעם עפ"י ד"ת לפוטרה בגט ולהחזירה, לכן עשה עכ"פ מה שמחויב בו מדין ב"נ, וכמ"ש (וירא כ' י"ג) ואמר לה וגו' אל כל המקום אשר נבוא שמה אמרי לי אחי הוא, ובאמת כשלא היה לו סבות המונעות כאשר בא עליו הצווי לשמוע בקול שרה, ולגרש את הגר התנהג כד"ת, ככתוב (וירא כ"א י"ד) וישלחה שתרגם בו יב"ע ופטרה בגיטא, ולפי שלא היתה שרה מגורשת רק מדין ב"נ לא מד"ת, לכן הותפס אבימלך לאמר לו, והיא בעולת בעל, ולשון אמרי נא אין במכוון בו אמירה בעלמא הפך האמת, שתשקר אישיות שבה ותאמר אחותו פנויה אני לבד. אבל מכוונו אמירה אמתית, שאין לה לאברהם שום התקרבות אחרת רק שהיא אחותו והיינו בהפרדה באמת ממנו ואינה רוצה להיות עוד לו לאשה.


תיובתא
משתמש ותיק
הודעות: 388
הצטרף: 10 יולי 2017, 20:56
נתן תודה: 124 פעמים
קיבל תודה: 104 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 41

שליחה על ידי תיובתא » 21 אוקטובר 2018, 00:03

קשישא כתב:פעם שמעתי סיכך בדבר שהוא פחות מג' ע"ג דלעני זה מקבל טומאה ולעשיר אינו מקבל טומאה ובטלפון הודיעו לו שהפסיד את כספו
זו התשובה!

סמל אישי של משתמש

אברך
משתמש ותיק
הודעות: 471
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 494 פעמים
קיבל תודה: 284 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 42

שליחה על ידי אברך » 21 אוקטובר 2018, 01:23

אם כבר נזכרו בסוכות...
אדם יושב בסוכה פסולה, אומר פרק תהילים, ולפתע הסוכה נהיית כשירה.


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 409
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 241 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 42

שליחה על ידי מבין ענין » 21 אוקטובר 2018, 09:41

אברך כתב:אם כבר נזכרו בסוכות...
אדם יושב בסוכה פסולה, אומר פרק תהילים, ולפתע הסוכה נהיית כשירה.
אולי בהכ"ת שכאשר יושב בה מוכיח שהיא ראויה למגורים וחשיבא "דירה" וכשרה לסוכה?

סמל אישי של משתמש

אברך
משתמש ותיק
הודעות: 471
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 494 פעמים
קיבל תודה: 284 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 42

שליחה על ידי אברך » 21 אוקטובר 2018, 14:12

מבין ענין כתב:
אברך כתב:אם כבר נזכרו בסוכות...
אדם יושב בסוכה פסולה, אומר פרק תהילים, ולפתע הסוכה נהיית כשירה.
אולי בהכ"ת שכאשר יושב בה מוכיח שהיא ראויה למגורים וחשיבא "דירה" וכשרה לסוכה?
לא לזה התכוון המשורר...
אולטימטום עד היום ב-12:00 בלילה.


אמלתרא
הודעות: 53
הצטרף: 04 מאי 2018, 16:18
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 42

שליחה על ידי אמלתרא » 21 אוקטובר 2018, 23:43

אברך כתב:אם כבר נזכרו בסוכות...
אדם יושב בסוכה פסולה, אומר פרק תהילים, ולפתע הסוכה נהיית כשירה.
חידה זו מקורה מהגאון רבי אברהם גנחובסקי זצ"ל, מובא בשמו בספר אגן הסהר:
הנה התשובה
סוכה שאינו כשרה אלא על ידי מיגו דהוי דופן לשבת הוי דופן לסוכה, וקיי"ל דאינה כשרה אלא בשבת של חג, והנה הפתרון, אדם יושב בסוכה כזו בערב שבת סמוך לחשיכה, ואומר מזמור שיר ליום השבת, ועי"ז קיבל עליו שבת, ונעשה הסוכה כשירה ע"י המגו

סמל אישי של משתמש

אברך
משתמש ותיק
הודעות: 471
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 494 פעמים
קיבל תודה: 284 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 42

שליחה על ידי אברך » 22 אוקטובר 2018, 00:01

אמלתרא כתב:
אברך כתב:אם כבר נזכרו בסוכות...
אדם יושב בסוכה פסולה, אומר פרק תהילים, ולפתע הסוכה נהיית כשירה.
חידה זו מקורה מהגאון רבי אברהם גנחובסקי זצ"ל, מובא בשמו בספר אגן הסהר:
הנה התשובה
סוכה שאינו כשרה אלא על ידי מיגו דהוי דופן לשבת הוי דופן לסוכה, וקיי"ל דאינה כשרה אלא בשבת של חג, והנה הפתרון, אדם יושב בסוכה כזו בערב שבת סמוך לחשיכה, ואומר מזמור שיר ליום השבת, ועי"ז קיבל עליו שבת, ונעשה הסוכה כשירה ע"י המגו
יפה מאד. ויישר כח על המקור. לא ידעתי מה המקור, רק שמעתי בע"פ.


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 409
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 241 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

חידה 43: על איזה דבר מברכים לפני שמכניסים לפה - אך לא אוכלים אותו?

שליחה על ידי מבין ענין » 25 אוקטובר 2018, 02:09

זו חידה נוספת מהגר"א גניחובסקי, ואל תענו "שתיה"...


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1394
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 43

שליחה על ידי האחד בא לגור » 25 אוקטובר 2018, 02:18

שופר


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 409
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 241 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 43

שליחה על ידי מבין ענין » 25 אוקטובר 2018, 02:26

האחד בא לגור כתב:שופר
נכון מאד!


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1394
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 44

שליחה על ידי האחד בא לגור » 25 אוקטובר 2018, 02:48

היכי משכחת לה איש או אישה שכבר נהיו גדולם ונחייבו במצוות וקידושיהן קידושין וכו ולאחר מכן פוקע מהם הגדלות וחוזרים להיות קטנים (יש שני היכי תימצי ואחת מהם רק לפי שיטה אחת)


יהודה1
משתמש ותיק
הודעות: 986
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 306 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 44

שליחה על ידי יהודה1 » 25 אוקטובר 2018, 09:04

קידשו את החודש על ידי עדים ונמצאו זוממים. וכן עיברו את השנה אחרי שהיגיע אדר שבו נולדו.


האחד בא לגור
משתמש ותיק
הודעות: 1394
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 14:09
נתן תודה: 82 פעמים
קיבל תודה: 192 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 44

שליחה על ידי האחד בא לגור » 25 אוקטובר 2018, 14:26

יהודה1 כתב:קידשו את החודש על ידי עדים ונמצאו זוממים. וכן עיברו את השנה אחרי שהיגיע אדר שבו נולדו.
יפה מאד אלא שהיכי תימצי של נמצאו זוממים זה רק לפי הלח"ם בדעת הרמב"ם וגם זה רק מדאורייתא דמדרבן אין הקידוש בטל אבל לפי המנ"ח לאחר שאמרו מקודש שוב אין מקבלים עדי הזמה


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 409
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 241 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

חידה 45: איך יתכן שאדם בא"י מתפלל כנגד ירושלים ואומרים לו להתהפך?

שליחה על ידי מבין ענין » 25 אוקטובר 2018, 14:36

אומרים לו להתהפך לצד השני - ולהמשיך בתפילת העמידה. מדובר שהוא מחוץ לירושלים, כמובן.
כיצד יתכן?


איש בנימין
הודעות: 76
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 11:24
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 45

שליחה על ידי איש בנימין » 25 אוקטובר 2018, 15:08

כיון שהארץ ככדור, הרי גם כשמתפללים לצד ההפוך הוא כנגד ירושלים...
אבל באמת צריך להתהפך.


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 409
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 241 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 45

שליחה על ידי מבין ענין » 25 אוקטובר 2018, 15:44

איש בנימין כתב:כיון שהארץ ככדור, הרי גם כשמתפללים לצד ההפוך הוא כנגד ירושלים...
אבל באמת צריך להתהפך.
לא. מדובר שהוא בארץ ישראל, ומתפלל כנגד ירושלים בקו קצר, לא 'בדרך הארוכה'...


שומע כעונה
הודעות: 107
הצטרף: 01 ספטמבר 2017, 10:28
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 69 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 45: איך יתכן שאדם בא"י מתפלל כנגד ירושלים ואומרים לו להתהפך?

שליחה על ידי שומע כעונה » 26 אוקטובר 2018, 10:08

מבין ענין כתב:אומרים לו להתהפך לצד השני - ולהמשיך בתפילת העמידה. מדובר שהוא מחוץ לירושלים, כמובן.
כיצד יתכן?
כשיש ערווה לפניו, או שנגד מלוא עיניו יש מקום טינוף שעליו להסתובב ולהמשיך תפילתו.


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 221 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי - חידה 42

שליחה על ידי דרומאי » 26 אוקטובר 2018, 11:08

אמלתרא כתב:
אברך כתב:אם כבר נזכרו בסוכות...
אדם יושב בסוכה פסולה, אומר פרק תהילים, ולפתע הסוכה נהיית כשירה.
חידה זו מקורה מהגאון רבי אברהם גנחובסקי זצ"ל, מובא בשמו בספר אגן הסהר:
הנה התשובה
סוכה שאינו כשרה אלא על ידי מיגו דהוי דופן לשבת הוי דופן לסוכה, וקיי"ל דאינה כשרה אלא בשבת של חג, והנה הפתרון, אדם יושב בסוכה כזו בערב שבת סמוך לחשיכה, ואומר מזמור שיר ליום השבת, ועי"ז קיבל עליו שבת, ונעשה הסוכה כשירה ע"י המגו
צ''ע אם מהני קבלת שבת להכשיר הסוכה, הלא מדאורייתא עדיין לא חל עליו שבת, ואף אם נימא דחל מדין נדר מדאורייתא מאן יימר דסגי בזה לדין מיגו דהוי דופן לענין שבת וכו', אטו אם ישבע שאינו מטלטל אלא כדין שבת נמי נימא הכי וצ''ע.
באותו ענין שמעתי מת''ח אחד שהורה לענין מיגו דהוי דופן וכו', להחמיר לגמור סעודה שלישית בסוכה זו קודם השקיעה, ומשום דבביה''ש כיון דהוי ספק לילה יש להחמיר לענין הסוכה.


מבין ענין
משתמש ותיק
הודעות: 409
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 241 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 45: איך יתכן שאדם בא"י מתפלל כנגד ירושלים ואומרים לו להתהפך?

שליחה על ידי מבין ענין » 26 אוקטובר 2018, 13:02

שומע כעונה כתב:
מבין ענין כתב:אומרים לו להתהפך לצד השני - ולהמשיך בתפילת העמידה. מדובר שהוא מחוץ לירושלים, כמובן.
כיצד יתכן?
כשיש ערווה לפניו, או שנגד מלוא עיניו יש מקום טינוף שעליו להסתובב ולהמשיך תפילתו.
תשובה יפה, אך לא לזה התכוונתי.
התכוונתי שאומרים לו "אתה לא בכיוון הנכון"!!


דרומאי
משתמש ותיק
הודעות: 1340
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 366 פעמים
קיבל תודה: 221 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידה 45: איך יתכן שאדם בא"י מתפלל כנגד ירושלים ואומרים לו להתהפך?

שליחה על ידי דרומאי » 26 אוקטובר 2018, 13:09

מבין ענין כתב:אומרים לו להתהפך לצד השני - ולהמשיך בתפילת העמידה. מדובר שהוא מחוץ לירושלים, כמובן.
כיצד יתכן?
מתפלל באוטובוס או בספינה?

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים